Advies gevraagd voor mifi router die VPN connectie kan maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C. Pouw
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 30-05 19:43
Beste forumbezoekers,

Ik ben een super newbie op dit mooie forum én ik ben een redelijke leek tussen alle fantastische slimme mensen hier met veel computerkennis en ervaring. Ik hoop dan ook dat ik 'in jip en janneke taal' mijn vraag mag stellen en antwoord en tips kan ontvangen :)

Mijn vraag gaat over een mifi-router met VPN ondersteuning en hoewel ik een 'goed werkend hoofd heb' kost het mij veel energie en moeite om door alle technische omschrijvingen heen te lezen en te kunnen overzien welke technische oplossing een antwoord is op mijn probleem.

Mijn situatie is als volgt:
  • ik woon op een plek met slechte wifi ontvangst en omdat ik daar tijdelijk zit (en veel buitenshuis werk) wilde ik een snelle en stabiele internet oplossing die ik overal kan gebruiken en ook na verhuizing kan aanhouden.
  • voor mijn werk heb ik redelijk veel online calls met zoom en teams en daar moet het wifi signaal sterk genoeg voor zijn. Ook kijk ik wel online films, maar ik doe bijvoorbeeld niet aan gaming oid.
  • na redelijk wat uitzoek werk en her en der om advies vragend, werd mij aangeraden een MIFI-router te kopen en een data sim only abonnement af te sluiten. Ik heb overigens benoemd dat ik een VPN had (Cyberghost)
  • Daarbij kreeg ik concreet het advies om de TP-link M7450 te kopen en een KPN unlimited data sim-only af te sluiten.
  • dat heb ik gedaan en al snel kwam ik erachter dat ik mijn VPN niet kan gebruiken en al googelend las ik ergens dat de TP-link 7450 geen vpn ondersteuning (of hoe dat ook heet) heeft.
  • verder nog goed te zeggen dat ik een Macbook heb en dus met apple werk.
Nu is mijn vraag aan jullie dus:

- bestaan er betrouwbare en betaalbare mifi routers (waar de KPN simkaart in kan) die wel samen kan gaan met mijn vpn?

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien, wat voor mij als geïnteresseerde leek uitvoerbaar en haalbaar is ;)

O ja; ik wist niet zeker aan welke categorie ik mijn topic moest koppelen, dus ik heb dat aan netwerk gedaan. Als ik mijn vraag beter onder een andere categorie kan plaatsen, hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor jullie respons!
Hartelijke groet,
Ciska

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:00
Moet het persé een exemplaar zijn met een ingebouwde accu?

Is er een specifieke reden om de VPN-app van CyberGhost niet te installeren op je Macbook?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-07 22:04

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Hoi Ciska,

Welkom! Is er een reden waarom je perse VPN op je router wil draaien? Kun je niet gewoon een VPN client op je laptop draaien? Waarom is die VPN überhaupt van zulk belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C. Pouw
Dag FredvZ,

Hartelijk dank voor je reactie!

Ik heb de cyberghost app op mijn macbook geïnstalleerd... alleen werkt die niet zodra ik verbinding maak met de wifi van mijn TPlink. Wanneer ik me met mijn macbook verbind met een ander wifi-signaal, dan werkt de VPN wel.

Daaruit concludeer ik als leek dan dat de mifi-router daarin het verschil maakt, danwel het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C. Pouw
Dag MasterL,

Zoals ik ook naar Fred heb aangegeven draait mijn VPN op mijn macbook via de cyberghost app, alleen wil hij niet verbinden zodra ik verbind met het wifi-netwerk van de mifi-router. En dus wel met andere wifi netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-07 22:04

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik ken Cyberghost niet maar op hun website staan verschillende protocollen:
OpenVPN
IKEv2
WireGuard

Welk protocol gebruik je? Met IKEv2 zou het inderdaad nog wel vervelend kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:43
Misschien wel de makkelijkste oplossing, geen VPN meer gebruiken :)

Is er een specifieke reden waarom je cyberghost VPN gebruikt?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C. Pouw
@MasterL
Dank je wel voor het nagaan. Ik heb even gezocht waar ik dat in mijn account kan terugvinden en hij staat inderdaad op IKEv2. Als ik dat probeer te wijzigen naaar WireGuard dan lukt dat niet.

@laurens0619
haha... dat is misschien inderdaad het makkelijkste maar ik heb een VPN genomen omdat op veel plaatsen dat werd aangeraden vanwege privacy. Ik heb me daar een paar jaar geleden wat in verdiept en kwam bij Bits of Freedom uit die o.a. een VPN adviseerden. En ik merk bijvoorbeeld bij HBO Max dat ik als ik "in Amerika" zit andere programma's kan kijken, wat ik ook tof vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C. Pouw
Cyberghost heb ik zo'n 3 jaar gekozen op basis van de informatie die ik toen kon mijn vinden. Mijn abo loopt a.s. november af.

Maar overall zie ik dus dat mijn VPN prima werkt op de andere (openbaar beschikbare) WIFI en dat hij niet kan verbinden als ik de WIFI via mijn MIFI router inschakel.

Dus dat geeft mij dan de indruk dat het aan de wifi via de router ligt. Overigens kan ik nu om de 1 of andere reden niet inloggen op mijn TPlink omdat hun server niet reageert. Ik herinner me dat ik bij het installeren recent ergens in de online omgeving iets zag over een VPN en dat dit apparaat dat niet ondersteunt.

Maar nogmaals, ik kan nu niet inloggen en het ontbreekt mij aan de kennis en know how om dit zelf diepgaand uit te zoeken, danwel op te lossen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:33
Teltonika TRB500 ?

Ondersteunt OpenVPN, ipsec, Wireguard en nog een hoop andere vpn protocollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Er zijn diverse GL-inet routers met 4G/5G, die prima VPNs kunnen draaien.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld de GL-inet Spitz Plus en GL-inet Spitz AX, waarbij die laatste normale OpenWRT kan draaien, indien je de firmware van de fabrikant niet goed vindt.

[ Voor 16% gewijzigd door Groentjuh op 14-05-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C. Pouw
@Jan-man en @Groentjuh

Dank voor jullie tips voor specifieke apparaten. Geldt voor dit soort type routers dat je ze mee kunt nemen en dat je er een data sim only kaart in doet voor de verbinding?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:43
@C. Pouw
Het is natuurlijk een persoonlijke overweging maar zelf vind ik de wereld rondom die VPN aanbieders best schimmig en denk ik dat mensen onnodig maar vooral onjuist bang worden gemaakt.

Wat mij betreft is de use case voor een commerciele partij als cyberghost vooral anoniem blijven met illegale activiteiten (torrents) of geo blocking omzeilen zodat je vanuit een ander land zaken kan bekijken.

Vanuit privacy vind ik het juist negatief, ik heb meer vertrouwen in een partij als KPN of Odido waar al mijn internet verkeer doorheen loopt dan een Cyberghost....

Dat gezegd hebbende, het technische probleem wat je ervaart is vreemd. Dat kan in de mifi router liggen maar ook de data verbinding liggen. Heb je al geprobeerd de simkaart in een toestel te plaatsen en een hotspot op te zetten? Als het dan ook niet werkt is het aannemelijker dat het aan de kpn verbinding ligt.

Wat je ook nog bij kpn kan doen, weet niet of dat kan, is je verbinding omzetten naar apn "advancedinternet". Dan krijg je een ander type verbinding.

Als ik jou was zou ik:
a) heroverwegen of je echt cyberghost wil
b) je apn in de mifi router omzetten van internet (?) naar advancedinternet en opnieuw testen
c) je sim in een toestel doen en testen via hotspot
d) andere apparatuur overwegen

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 14-05-2025 10:54 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
C. Pouw schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:35:
@Jan-man en @Groentjuh

Dank voor jullie tips voor specifieke apparaten. Geldt voor dit soort type routers dat je ze mee kunt nemen en dat je er een data sim only kaart in doet voor de verbinding?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Beide die Spitz apparaten hebben 4G of 5G modem en plek voor 2 simkaarten (max 1 actief). Zolang je die van stroom voorziet, zouden ze moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:00
@Groentjuh @Jan-man Jullie gaan er denk ik (net zoals ik aanvankelijk) vanuit dat TS de VPN vanaf de router wil gebruiken. Dat is niet het geval (en ik ook te complex). TS gebruikt een VPN app op de laptop en het opbouwen van de VPN tussen laptop en VPN-provider werkt niet.

@C. Pouw Het kan zijn dat VPN Passthrough op je router uit staat.
Hier staat hoe je dat aan kan zetten: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/558/

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:42
Zoals @FredvZ al aangaf blokkeren TP-link standaard met hun ingebouwde firewall de protocollen PPTP, L2TP en IPSEC/IKEv2
Je kun dat uitzetten door VPN passthrough in de router aan te vinken.

Tegenwoorden gebruiken we OpenVPN of Wireguard en daar werkt die firewall niet voor.
Wireguard is een efficiënter protocol wat je eigenlijk ook beter kunt gebruiken.
Als je dat niet werkend kunt krijgen moet je contact opnemen met CyberGhost.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C. Pouw
@laurens0619, @Groentjuh, @FredvZ en @Ben(V)

Super bedankt voor jullie reacties. Het was afgelopen dagen erg druk (en dit is voor mij geen ontspannende kost :P ) maar dank voor jullie tips!

Ik ga alles even op het gemakt lezen, uitzoeken en begrijpen en dan kom ik hopelijk tot een passende oplossing. Vast een heerlijk weekend gewenst!
Pagina: 1