Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphoost
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-09 17:32
Hallo allemaal,

Vanmorgen ontdekte ik dat er geen stroom is in een gedeelte van mijn huis. Toen ik in de meterkast keek, zag ik dat er geen groepen of aardlekschakelaars naar beneden waren. Terwijl ik het huis controleerde, kwam ik een gloeilamp tegen die heel zacht aan ging. Ook heb ik geprobeerd de aardlekschakelaar te testen die op dezelfde groep zit, maar bij het indrukken van de testknop schakelde hij niet om. Groepen die via een andere aardlekschakelaar lopen, functioneren wel normaal.

Kan iemand me helpen opsporen wat het mogelijke probleem is? Omdat er nog een lichte spanning is voor de gloeilamp, weet ik niet of het vervangen van de aardlekschakelaar voldoende zal zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Meer technische installatie wordt het niet => DEI

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 13-05-2025 10:11 ]

Beste antwoord (via ralphoost op 19-05-2025 12:29)

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:48
ralphoost schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:53:
Ook heb ik geprobeerd de aardlekschakelaar te testen die op dezelfde groep zit, maar bij het indrukken van de testknop schakelde hij niet om.
Als je een aardlek schakelaar test forceert de testknop een lekstroompje wat de aarlek schakelaar zou moeten laten afschakelen. Dit werkt alleen als er genoeg spanning (240 V AC) op de aarlek schakelaar binnenkomt. Ik denk dus dat de aardlek schakelaar niet genoeg spanning aan zijn ingang krijgt waardoor de test niet lukt.

In veel huizen komen 3 fases (spanningen) binnen. Meestal zit alles op één fase aangesloten maar dat hoeft niet. Het is mogelijk dat de aardlek schakelaar die niet wil testen op een andere fase zit aangesloten en dat die fase noet genoeg spanning heeft. Als dat zo is dan ligt de oorzaak buiten jouw huis en moet je bij de netbeheerder zijn.

Als alles op één fase aangesloten zit dan klopt er misschien iets niet in je meterkast. Ik sluit mij dan aan bij het advies om een electricien in te schakelen. Zonder meetapparatuur en kennis van electro is dit niet iets wat verstandig is om zelf te doen (en als electrotechnicus is dat natuurlijk ook het antwoord wat je van mij kan verwachten :+ )

[ Voor 16% gewijzigd door peterpv op 13-05-2025 10:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Als je de aardlekschakelaar met de hand uit schakelt, stopt de gloeilamp dan met branden? Lijkt me dat je vermoeden juist is dat die aardlekschakelaar op is. Hoe oud is die? Heb je desnoods een foto van de groepenkast?

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
sta je met vertrouwen in een meterkast dingen te vervangen? weet je waar je mee bezig bent?

zonee, bel een elektricien.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Geeft je energiemeter aan of alle fases nog aanwezig zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:48
ralphoost schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:53:
Ook heb ik geprobeerd de aardlekschakelaar te testen die op dezelfde groep zit, maar bij het indrukken van de testknop schakelde hij niet om.
Als je een aardlek schakelaar test forceert de testknop een lekstroompje wat de aarlek schakelaar zou moeten laten afschakelen. Dit werkt alleen als er genoeg spanning (240 V AC) op de aarlek schakelaar binnenkomt. Ik denk dus dat de aardlek schakelaar niet genoeg spanning aan zijn ingang krijgt waardoor de test niet lukt.

In veel huizen komen 3 fases (spanningen) binnen. Meestal zit alles op één fase aangesloten maar dat hoeft niet. Het is mogelijk dat de aardlek schakelaar die niet wil testen op een andere fase zit aangesloten en dat die fase noet genoeg spanning heeft. Als dat zo is dan ligt de oorzaak buiten jouw huis en moet je bij de netbeheerder zijn.

Als alles op één fase aangesloten zit dan klopt er misschien iets niet in je meterkast. Ik sluit mij dan aan bij het advies om een electricien in te schakelen. Zonder meetapparatuur en kennis van electro is dit niet iets wat verstandig is om zelf te doen (en als electrotechnicus is dat natuurlijk ook het antwoord wat je van mij kan verwachten :+ )

[ Voor 16% gewijzigd door peterpv op 13-05-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15
Klinkt mij eerder als dat ergens ineens spontaan aan nul weg is. Hetzij los geschoten of gewoon weggefikt.

Meet de spanning eens met een duspol of multimeter bij die zacht brandende gloeilamp.

[ Voor 29% gewijzigd door Galaxis op 13-05-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphoost
Het kan inderdaad zo zijn dat ik de aardlekschakelaar heb getest terwijl ik ook alle groepen had afgeschakeld. Helaas had ik vanochtend niet veel tijd om alles te meten, maar ik hoop het vanavond allemaal te kunnen herstellen, eventueel met nieuwe benodigde onderdelen.

Onderstaand de betreffende meterkast schakelaars.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjtAhsqx4zFx000INu40P164XIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuBDqN7kxflbtoFfaLoe5BeA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
jeroen3 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:04:
Geeft je energiemeter aan of alle fases nog aanwezig zijn?
Dit dus.

De testknop moet ook functioneren met alle groepen uitgeschakeld dus dat kan het niet zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:04

AlphaRomeo

FP PowerMod
Dat zwakke branden van het lampje kan ook nog inductie zijn. Als het geen echte gloeilamp is maar een LED lamp in een gloeilamp formaat in ieder geval.

Mijn gok: een of meerdere fases (hoofdzekeringen) kwijt. Je meter zal dat aangeven onder L1/L2/L3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphoost
Ik heb de groepen doorgemeten en alle apparaten weer een voor aan in het stopcontact gedaan. Alles werkt weer naar behoren zonder maar iets te hebben veranderd.
Blijkt dat er in de omgeving wel een stroomstoring was, dus denk dat dat dan op 1 fase was. Dan toch de vraag waar die zwakstroom vandaan komt.

In ieder geval bedankt voor het meedenken iedereen.
Pagina: 1