Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwnypower
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-08 17:28
Mijn vraag
Goededag,

Ik heb sinds kort een hybride omvormer met een volwaardige backup mogelijkheid. Ik wil deze graag samen met een elektricien gaan aansluiten maar we zitten nog te kijken naar de beste aansluitmogelijkheid.

De grid zijde van de omvormer is aangesloten via een PV automaat op de HS van de groepenkast.

Graag wil ik 1 set met aardlek van 4 groepen loskoppelen van de HS en achter de Backup zetten. de omvormer kan maximaal 5000watt(backup) leveren wat volgens ons een 20A automaat met B-kar vereist (4800Watt). Onze aansluiting zou dan als volgt lopen

Grid zijde:
HS > PV-automaat(grid is 6000w dus 32A automaat)>werkschakelaar> omvormer

Backup zijde:
Critical loads>Automaat>Aardlek>automaat PV(20A)>Omvormer

Klopt deze beredenering? Als ik kijk naar het aansluit schema van de omvormer zou dit voldoende/veilig moeten zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Solis EH1p-6k-l
Schneider electric groepenkast

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Meer technische installatie wordt het niet => DEI

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 13-05-2025 10:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwnypower
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2NDquGzw-AZGlZW3G7FhvsQp1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Le57ytVXK3s14q5droeqOZFL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Dat ziet er veilig uit. Ik ken de normen niet, maar ik kan me voorstellen dat het verplicht is om héél duidelijk aan te geven dat er een stuk is wat onder spanning blijft als de hoofdschakelaar uitgeschakeld is.
Dat zou ik ook op de stopcontacten goed aanduiden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwnypower
Top, deze ga ik inderdaad labelen op de groepenkast, dat je effectief 2 hoofdschakelaar krijgt(eentje voor net en ander voor Omvormer backup). zijn er al mensen met dit in gebruik|?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Pwnypower schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:04:
Top, deze ga ik inderdaad labelen op de groepenkast, dat je effectief 2 hoofdschakelaar krijgt(eentje voor net en ander voor Omvormer backup). zijn er al mensen met dit in gebruik|?
Ja. Let er op dat de omvormer waarschijnlijk niet in staat is om voldoende stroom bij kortsluiting te leveren om de achterliggende automaat af te laten slaan. Een 16A automaat heeft al snel 50A of meer nodig om onmiddellijk af te slaan bij kortsluiting. Dat gaat die PV omvormer niet leveren waardoor je bij kortsluiting of zware overbelasting aangewezen bent op de sofwarematige overload begrenzing van de omvormer zelf en je bij een meerdere groepen op de backup-uitgang alle groepen uit gaan als er eentje een fout achter zich heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwnypower
Top, @jadjong ik had dat inderdaad al meegenomen, zullen geen spannende loads zijn die erop draaien, softwarematige overload werkt goed. heeft een gezonde overspanning van 5500watt om af te slaan, en dat doet hij met 3 seconden. In normale operatie zal hij gewoon grid doorgeven(middels relais) en kan je gewoon door.
Pagina: 1