Lange verhaal kort:
[Mag een LM weigeren mee te werken aan een contract overname als de voorwaarden van een dergelijke contract overname niet in de (aanvullende) voorwaarden van het contract vermeld staan?
Iets langer verhaal:
Mijn Leaste maatschappij (LM) weigert mee te werken aan een contractovername van mijn Privrate Lease (PL) contract omdat het contract nog geen 12 maanden oud is. De totale contract duur bedraagt 24 maanden. Het contract is nu 4.5 maand 'oud'.
29-4:
Contact met LM, door prive omstandigheden heb ik graag een grotere auto met een grotere range. Overstappen op een andere auto is niet mogelijk LM advieseert mij een contractovername te laten doen en daarna een nieuw contract aan te vragen.
30-04:
Er volgens onzin argumenten die ook weer worden ingetrokken door de casemanager. Na zelf juridisch advies te hebben ingewonnen stuur ik een brief op met daarin de vraag mee te werken aan de overname omdat ik anders voornemens ben het contract te ontbinden. Ik geef LM 10 werkdagen.
12-05:
Een defintief standpunt van LM komt binnen via de mail, ze hebben duidelijk geen juridisch advies in gewonnen:
[Mag een LM weigeren mee te werken aan een contract overname als de voorwaarden van een dergelijke contract overname niet in de (aanvullende) voorwaarden van het contract vermeld staan?
Iets langer verhaal:
- De LM bied een debiteurwissel aan voor EUR 375,-.
- De LM weigert op basis van contract duur en geeft aan dat het over 7 maanden wel mag.
- In geen enkele versie van de (aanvullende) voorwaarden staat beschreven dat de 'leeftijd' van het contract van invloed is op de mogelijkheid een overname aan te vragen
- De LM heeft geen zwaarwegend belang om mijn contractovername tegen te houden. en heeft mij hier niet tijdig over geinformeerd. (?)
- Juridisch gezien word bij een overname het contract niet beeindigd, maar voortgezet, onder gelijke
voorwaarde. Daarom is een financiele toets van de overname kandiaat ook een vereiste en tekent de nieuwe contractant/debiteur voor de nog resterende maanden.
Mijn Leaste maatschappij (LM) weigert mee te werken aan een contractovername van mijn Privrate Lease (PL) contract omdat het contract nog geen 12 maanden oud is. De totale contract duur bedraagt 24 maanden. Het contract is nu 4.5 maand 'oud'.
29-4:
Contact met LM, door prive omstandigheden heb ik graag een grotere auto met een grotere range. Overstappen op een andere auto is niet mogelijk LM advieseert mij een contractovername te laten doen en daarna een nieuw contract aan te vragen.
30-04:
Er volgens onzin argumenten die ook weer worden ingetrokken door de casemanager. Na zelf juridisch advies te hebben ingewonnen stuur ik een brief op met daarin de vraag mee te werken aan de overname omdat ik anders voornemens ben het contract te ontbinden. Ik geef LM 10 werkdagen.
12-05:
Een defintief standpunt van LM komt binnen via de mail, ze hebben duidelijk geen juridisch advies in gewonnen:
Er zouden naast de aanvullende voorwaarden Keurmerk PL nog een ander setjes aanvullende voorwaden zijn doorgelinkt in mijn contact, ik kan dit niet achterhalen, in mijn contract omgeving zijn alleen de voorwaarden van het keurmerk private lease te vinden, de extra aanvullende voorwaarden staan wel op de site van LM."In de aanvullende voorwaarden van LM staat beschreven dat: “U kunt bij ons aanvragen een leaseovereenkomst over te zetten op naam van een ander persoon. LM is bevoegd, maar nooit verplicht om aan een dergelijk verzoek mee te werken, kan daaraan voorwaarden verbinden en hoeft van een eventuele weigering geen onderbouwing aan te leveren.”. LM is dus niet verplicht om überhaupt onderbouwing te geven waarom we een debiteurwissel niet accepteren.
De bovenstaande voorwaarden zijn ook door u ondertekend in uw leaseovereenkomst."
* Keurmerk Private Lease bevestig per mail :"Toch wil ik u iets meer toelichting geven over de voorwaarde die LM stelt. De voorwaarde die LM verbindt aan het op een andere naam zetten van een leasecontract is een minimale verstreken looptijd van 12 maanden. De reden waarom LM kiest voor 12 maanden is omdat er vanuit het keurmerk Privatelease wordt aangegeven dat een leasecontract minimaal 12 maanden moet duren. Dit is dan ook de reden waarom LM niet akkoord gaat met uw aanvraag voor een debiteurwissel.
Wel willen we u graag helpen met een debiteurwissel na de 12 maanden. Mocht u nog vragen hebben hoor ik het graag"
Mijn laatste mail aan de LM:"In aansluiting op ons telefoongesprek van zojuist, refereren wij
aan de inhoud van onze e-mail van eerder vandaag. Aanvullend laten wij u weten dat het keurmerk haar
deelnemers niet verbiedt om mee te werken aan een debiteurwissel (contractovername) in de eerste 12
maanden van de overeenkomst. Het meewerken aan een contractovername is geen verplichting vanuit het Keurmerk Private Lease. De leasemaatschappij mag zelf bepalen of zij daaraan haar medewerking wenst te verlenen en onder welke voorwaarden. Dit kan omschreven zijn in de Aanvullende voorwaarden. Als een leasemaatschappij contractovername alleen incidenteel wil, dan kan dat ook, mits de voorwaarden en kosten dan ook goed vooraf worden gecommuniceerd."
De vraag is dus: mag dat zo maar, weigeren om me te werken aan een overname.De stap naar de geschillencommisie is er één van EUR 120,-. Hoe schatten jullie mijn kansen in?"Goedemiddag LM,
Zojuist heb ik gesproken met KMPL en deze ontkent de verplichting die LM zichzelf oplecht om het contract niet over te laten nemen in de eerste 12 maanden. Een contractovername is door het Keurmerk wel degelijk toegestaan, ook in de eerste 12 maanden. Jullie enige reden/motivatie om niet mee werken is daarmee ook komen te vervallen.
Een beperking op debiteurwissel vereist een expliciete contractuele bepaling. Dat is wat KMPL ook aangaf in haar mail, als je niet wil, moet je vooraf laten weten wat de voorwaarden zijn waaraan ik moet voldoen, dat kan niet achteraf.
Indien je contractovername, bijvoorbeeld binnen een bepaalde termijn, wilt uitsluiten dient dat mijns inziens expliciet en ondubbelzinnig in het leasecontract als contractvoorwaarde te worden opgenomen. Anders zou deze beperking juridisch gezien als een eenzijdige uitleg van voorwaarden kunnen worden aangemerkt, hetgeen niet in lijn is met het beginsel van redelijkheid en billijkheid ex artikel 6:248 BW.
Er moet een reële belangenafweging plaats vinden. Indien de nieuwe partij (de overnemende debiteur) kredietwaardig is en zich volledig verbindt aan de bestaande contractvoorwaarden, ontbreekt mijns inziens een belang aan de zijde van de leasemaatschappij om de overname te weigeren.
Met vriendelijke Groet,
TS"
[ Voor 20% gewijzigd door BasvanS op 12-05-2025 22:51 ]