Hallo allen, ik loop nu al bijna een jaar rond met het idee om een nieuwe PC te kopen. Ik heb het een aantal keer uitgesteld mede onder andere omdat de nieuwe generatie videokaarten eraan zat te komen. Ik heb regelmatig dit forum in de gaten gehouden en over de twee belangrijkste componenten nagedacht, CPU & GPU. Mijn huidige PC is van 2017 met een Asus GTX1080 Turbo & i7-8700K CPU @ 3.70GHz.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game graag (met mods) verschillende games; Stalker 2, stellaris, eu5 (binnenkort),
3 (als die ooit uitkomt), kingdom come deliverance 2, cyberpunk, komende witcher game en meer.
Ik zou graag weer meer hobbymatig knoeien mat AI die lokaal op mijn PC draait zowel tekst als figuur generatie (veel stable diffusion gebruikt). Ik heb dit echter op pauze gezet omdat de wachttijden vrij lang zijn en ik wat ongeduldig begon te worden. Ik zou ook wel 3D generatie willen oppakken Daarnaast wil ook weer wat beginnen met dingen in 3D maken in unreal engine.
In de toekomst zou ik misschien ook een VR bril en toebehoren willen kopen maar we gaan het zien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een prijs plafond, maar ik wel waar voor mijn geld, ja ik weet het dit is nogal subjectief, 4000 euro voor cpu & gpu is het blijkbaar waard
.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Deze beeldschermen heb ik: deze heb ik onderhand ook al weer 5 jaar geleden gekocht maar voorlopig ga ik met deze door;
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De 5090 is een bewuste keuze en de 9950X3D ook, niet zozeer voor het gamen maar voor de AI capaciteiten en voor 3D.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb verder geen voorkeuren, ik neigde altijd wat meer naar Intel maar ik stap daar toch maar vanaf.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag de goed mogelijk willen koelen en daarna zo stil mogelijk en ik kies bewust niet voor waterkoeling.
Bluetooth is ook nodig;
Ga je overklokken?
Dat ga ik voorlopig niet doen maar mogelijk uiteindelijk wel.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben wel zeker over de videokaart en processor maar voor de rest heb ik "gewoon" gekozen op basis van tweaker best buy guides ik heb ook de check gedaan op pcpartpicker of alles past; pcpartpicker
Daaruit kwam niets bijzonders behalve dat de BIOS een niet te lage versie moet hebben & de fysieke ruimte is niet gecontroleerd wat mogelijk een issue kan zijn (ik weet niet hoe ik dat zou moeten beoordelen).
Ik heb wat (semi) openstaande punten;
1. Het aangegeven vermogen is 907 watt dit geeft dus 10% over. Mocht ik gaan overclocken is dit genoeg? Ik neem aan ja maar ik vraag het toch de videokaart vreet het meeste en ik heb niet echt een idee wat er met het gebruikt gebeurt met extra overclocken en het lijkt mij niet handig om op te dicht bij 100% te komen.
2. De behuizing kan een extra fan kwijt in de voorkant deze wil ik wel plaatsen, er is een optie om ook een aan de achter kant te plaatsen deze slot wordt niet ingenomen door de voeding?
3. Op tweakers stond recent iets over gen5 dd's in hoeverre heeft het zin voor deze te kiezen?
4. Beetje zelfde met de nieuwe DDR5 geheugens, hebben deze zin voor mijn doeleinden?
4.2 Ik heb nu 64GB geheugen erin zitten heeft het zin om om nog verder te gaan naar 128 met het oog op AI?
Ik kijk uit naar jullie feedback
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game graag (met mods) verschillende games; Stalker 2, stellaris, eu5 (binnenkort),
Ik zou graag weer meer hobbymatig knoeien mat AI die lokaal op mijn PC draait zowel tekst als figuur generatie (veel stable diffusion gebruikt). Ik heb dit echter op pauze gezet omdat de wachttijden vrij lang zijn en ik wat ongeduldig begon te worden. Ik zou ook wel 3D generatie willen oppakken Daarnaast wil ook weer wat beginnen met dingen in 3D maken in unreal engine.
In de toekomst zou ik misschien ook een VR bril en toebehoren willen kopen maar we gaan het zien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een prijs plafond, maar ik wel waar voor mijn geld, ja ik weet het dit is nogal subjectief, 4000 euro voor cpu & gpu is het blijkbaar waard
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Deze beeldschermen heb ik: deze heb ik onderhand ook al weer 5 jaar geleden gekocht maar voorlopig ga ik met deze door;
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Monitors | AOC AG271QX Zwart, Rood | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | AOC CU34G2X/BK Zwart | € 365,03 | € 365,03 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 365,03 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De 5090 is een bewuste keuze en de 9950X3D ook, niet zozeer voor het gamen maar voor de AI capaciteiten en voor 3D.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb verder geen voorkeuren, ik neigde altijd wat meer naar Intel maar ik stap daar toch maar vanaf.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag de goed mogelijk willen koelen en daarna zo stil mogelijk en ik kies bewust niet voor waterkoeling.
Bluetooth is ook nodig;
---|---|---|---|---|
1 | Hoofdtelefoons | Sony WH-1000XM5 (Zwart) | € 261,62 | € 261,62 |
Totaal | € 261,62 |
Ga je overklokken?
Dat ga ik voorlopig niet doen maar mogelijk uiteindelijk wel.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben wel zeker over de videokaart en processor maar voor de rest heb ik "gewoon" gekozen op basis van tweaker best buy guides ik heb ook de check gedaan op pcpartpicker of alles past; pcpartpicker
Daaruit kwam niets bijzonders behalve dat de BIOS een niet te lage versie moet hebben & de fysieke ruimte is niet gecontroleerd wat mogelijk een issue kan zijn (ik weet niet hoe ik dat zou moeten beoordelen).
Ik heb wat (semi) openstaande punten;
1. Het aangegeven vermogen is 907 watt dit geeft dus 10% over. Mocht ik gaan overclocken is dit genoeg? Ik neem aan ja maar ik vraag het toch de videokaart vreet het meeste en ik heb niet echt een idee wat er met het gebruikt gebeurt met extra overclocken en het lijkt mij niet handig om op te dicht bij 100% te komen.
2. De behuizing kan een extra fan kwijt in de voorkant deze wil ik wel plaatsen, er is een optie om ook een aan de achter kant te plaatsen deze slot wordt niet ingenomen door de voeding?
3. Op tweakers stond recent iets over gen5 dd's in hoeverre heeft het zin voor deze te kiezen?
4. Beetje zelfde met de nieuwe DDR5 geheugens, hebben deze zin voor mijn doeleinden?
4.2 Ik heb nu 64GB geheugen erin zitten heeft het zin om om nog verder te gaan naar 128 met het oog op AI?
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X3D Boxed | € 799,- | € 799,- |
1 | Moederborden | MSI MPG X870E CARBON WIFI | € 450,83 | € 450,83 |
1 | Videokaarten | ASUS ROG Astral GeForce RTX 5090 32GB GDDR7 OC Edition | € 3.099,- | € 3.099,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Torrent Black RGB TG Light Tint | € 229,90 | € 229,90 |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Pro (NL, OEM) | € 155,58 | € 155,58 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 5 | € 93,90 | € 93,90 |
1 | Ventilators | Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm | € 30,25 | € 30,25 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR | € 221,41 | € 221,41 |
1 | Voedingen | Corsair RM1000x (2024) | € 165,90 | € 165,90 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 164,90 | € 164,90 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 289,90 | € 289,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 5.700,57 |
Ik kijk uit naar jullie feedback