Asbestresten gevonden in tuin sociale woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbakkie
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-05 12:09
Met toestemming van de modjes stel ik deze vraag onder een tweede account, omdat ik liever geen informatie over financiën of woonsituatie deel onder mijn hoofd account. Dat het om een sociale huurwoning gaat overlapt deze thema's enigszins.

Zoals genoemd in de titel zijn er op een stukje terrein achterin mijn achtertuin asbestresten gevonden. Ik zou graag meningen en advies horen over hoe hier mee om te gaan.

Vooraf
Begin dit jaar heb ik een woning opgeleverd gekregen van een wooncorporatie. De vorige bewoner maakte gebruik van een tuinhuis aan het einde van de 20 meter lange achtertuin. Dit tuinhuis is nog voor de bezichtigingen afgebroken vanwege asbest. Dit is volgens de buurvrouw serieus aangepakt door werkers in chemsuits. Bij de bezichtiging en oplevering was op de plek van het bijgebouw vooral zand zichtbaar met hier en daar nog wat steentjes, maar niks geks.

Tijdens het opknappen van de woning heb ik mij ook gewend tot dit stukje terrein, er vanuit gaande dat het gewoon zand en wat steentjes betrof. Er bleek vlak onder de zandlaag echter nog grotere brokken steen te liggen. Uiteindelijk heb ik (en nog iemand die hielp) het gehele gedeelte waar het bijgebouw stond omgespit met een hark, om het puin zichtbaar te krijgen zodat ik hierover kon mailen. Hierbij heb ik niks raars gezien, maar ik was daar natuurlijk ook niet naar op zoek. Ik was verbaasd van de hoeveelheid weggemoffeld puin, überhaupt niet wetende of dit bij het bijgebouw hoorde, of dat dit deels is gebruikt om de grond op te vullen voordat het tuinhuis is geplaatst.

De woningbouw zou iemand sturen om het puin af te voeren en het braakliggende terrein te bestraten. Deze partij zou op een gekozen dag tussen 09:00 en 10:00 aanwezig zijn. Om 09:00 arriveerde ik en zag ik dat de stenen op een andere plek lagen, er zand lag, maar er niets afgevoerd of bestraat was. De rest van de dag heb ik gewacht of ze nog terug kwamen, telefonisch waren ze niet te bereiken. Later deze week heb ik via mail contact gezocht met de woningcorporatie met het verzoek iemand te sturen om de klus af te maken.

Probleem & nalatigheid
De opzichter van de woningcorporatie informeerde mij wederom via mail dat er een probleem was tussengekomen, er zouden asbestresten gevonden zijn op het stuk terrein dat ik met een hark heb omgespit, waardoor de partij die zou bestraten direct vertrokken is. Zij hebben mij niet gebeld, zijn nog vóór onze afspraak vertrokken en ook de woningcorporatie heeft geen contact opgenomen. Op dit moment weet ik niet of zij het toen al wisten of niet. Er gaat nu een asbestinventarisatie ingepland worden zodat er verwijdering aangevraagd kan worden bij de gemeente, waar ik beiden verder nog niets over weet.

Persoonlijk voelt deze situatie voor mij als een nalatigheid van twee partijen die hebben verzuimd de woning veilig op te leveren, en één partij die het wel constateert maar niet informeert. Ik heb geen seconde getwijfeld over wat er onder het zand lag, het asbest dat er was was immers verwijderd, aldus de corporatie.

Waar mijn zorgen liggen:
- In hoeverre heb ik risico gelopen?
- Is de tuin toegankelijk? Ik heb niet gekeken hoe het erbij ligt, ik heb geen verstand van asbest en ga dus niet met mijn neus erboven kijken of er iets ligt, hoeveel er ligt, of het verder de tuin is verspreid en in welke staat het verkeert
- In hoeverre moet ik hier een punt van maken bij de corporatie?
- Is dit sowieso niet strafbaar? Heb ik de plicht om dit bij andere instanties te melden?

Ik maak mij ook zorgen over de toegankelijkheid van het terrein. Ze hebben de schutting ook gesloopt voor de oplevering, dus mijn gehele achtertuin is ook toegankelijk voor buren of spelende kinderen. Een schutting heb ik vanwege het puin nog niet geplaatst. Moet de wooncorporatie mijn terrein niet afdekken?

Voor mij voelt de hele situatie als onacceptabel, maar daar schiet ik niets mee op. Ik heb alvast verzocht om inzage in het rapport te krijgen, die wellicht enkele van bovenstaande vragen zal beantwoorden.

En nu?
Bovenstaande vragen heb ik allemaal via mail gesteld aan de opzichter, die nu persoonlijk langs wil komen om met mij in gesprek te gaan. Dat is goed, maar ik wil mezelf niet omver laten praten omdat ik niet voldoende geïnformeerd ben. Uiteraard heb ik gegoogled, maar het is niet echt gelukt om gelijkwaardige casussen te vinden met advies over wat te doen.

Ik ben dus erg benieuwd naar de blik van anderen hierop. Ik heb namelijk geen idee of ik hier te licht over denk, of juist te zwaar, en waar ik goed aan doe wanneer ik het gesprek in ga. Dank voor het lezen, ik ben erg benieuwd naar andere meningen :)

TL:DR;
Er blijken asbestresten in mijn tuin te liggen, op de plek waar van vorige bewoner een tuinhuisje heeft gestaan. Deze plek heb ik voordat ik dit wist omgespit met een hark, om aan te tonen hoeveel puin er verstopt lag. In mijn optiek is de woning nalatig opgeleverd. Ik voel mij onzeker over deze situatie en zou graag horen wat anderen hierin zouden doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het risico wat je hebt gelopen valt denk ik wel mee. Het is vaak hechtgebonden asbest wat bij tuinhuisjes werd gebruikt. Dus tenzij je daarin gaat boren, hakken of iets anders dergelijks is de verspreiding van asbestvezels minimaal.

Daarnaast wil de woningbouw dit oplossen als ik het zo lees, daar moet inderdaad een asbest inventarisatie voor plaatsvinden. Werk hier aan mee, dan kan daarna ook bepaald worden wat er verder moet gebeuren.

Ik kan dan ook niet zo stellen of de woningbouw nalatig is geweest. De vorige saneerder kan geen opdracht hebben gehad om de bodem te saneren. Misschien omdat het niet de opdracht was, of het was niet bekend dat de bodem is vervuild. Daar kun je moeilijk naar gaan wijzen denk ik. Vooral omdat er tot op heden goed wordt gehandeld.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Prullenbakkie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:38:
Met toestemming van de modjes stel ik deze vraag onder een tweede account, omdat ik liever geen informatie over financiën of woonsituatie deel onder mijn hoofd account. Dat het om een sociale huurwoning gaat overlapt deze thema's enigszins.

Zoals genoemd in de titel zijn er op een stukje terrein achterin mijn achtertuin asbestresten gevonden. Ik zou graag meningen en advies horen over hoe hier mee om te gaan.

Vooraf
Begin dit jaar heb ik een woning opgeleverd gekregen van een wooncorporatie. De vorige bewoner maakte gebruik van een tuinhuis aan het einde van de 20 meter lange achtertuin. Dit tuinhuis is nog voor de bezichtigingen afgebroken vanwege asbest. Dit is volgens de buurvrouw serieus aangepakt door werkers in chemsuits. Bij de bezichtiging en oplevering was op de plek van het bijgebouw vooral zand zichtbaar met hier en daar nog wat steentjes, maar niks geks.

Tijdens het opknappen van de woning heb ik mij ook gewend tot dit stukje terrein, er vanuit gaande dat het gewoon zand en wat steentjes betrof. Er bleek vlak onder de zandlaag echter nog grotere brokken steen te liggen. Uiteindelijk heb ik (en nog iemand die hielp) het gehele gedeelte waar het bijgebouw stond omgespit met een hark, om het puin zichtbaar te krijgen zodat ik hierover kon mailen. Hierbij heb ik niks raars gezien, maar ik was daar natuurlijk ook niet naar op zoek. Ik was verbaasd van de hoeveelheid weggemoffeld puin, überhaupt niet wetende of dit bij het bijgebouw hoorde, of dat dit deels is gebruikt om de grond op te vullen voordat het tuinhuis is geplaatst.

De woningbouw zou iemand sturen om het puin af te voeren en het braakliggende terrein te bestraten. Deze partij zou op een gekozen dag tussen 09:00 en 10:00 aanwezig zijn. Om 09:00 arriveerde ik en zag ik dat de stenen op een andere plek lagen, er zand lag, maar er niets afgevoerd of bestraat was. De rest van de dag heb ik gewacht of ze nog terug kwamen, telefonisch waren ze niet te bereiken. Later deze week heb ik via mail contact gezocht met de woningcorporatie met het verzoek iemand te sturen om de klus af te maken.

Probleem & nalatigheid
De opzichter van de woningcorporatie informeerde mij wederom via mail dat er een probleem was tussengekomen, er zouden asbestresten gevonden zijn op het stuk terrein dat ik met een hark heb omgespit, waardoor de partij die zou bestraten direct vertrokken is. Zij hebben mij niet gebeld, zijn nog vóór onze afspraak vertrokken en ook de woningcorporatie heeft geen contact opgenomen. Op dit moment weet ik niet of zij het toen al wisten of niet. Er gaat nu een asbestinventarisatie ingepland worden zodat er verwijdering aangevraagd kan worden bij de gemeente, waar ik beiden verder nog niets over weet.

Persoonlijk voelt deze situatie voor mij als een nalatigheid van twee partijen die hebben verzuimd de woning veilig op te leveren, en één partij die het wel constateert maar niet informeert. Ik heb geen seconde getwijfeld over wat er onder het zand lag, het asbest dat er was was immers verwijderd, aldus de corporatie.

Waar mijn zorgen liggen:
- Is de tuin toegankelijk? Ik heb niet gekeken hoe het erbij ligt, ik heb geen verstand van asbest en ga dus niet met mijn neus erboven kijken of er iets ligt, hoeveel er ligt, of het verder de tuin is verspreid en in welke staat het verkeert
- In hoeverre moet ik hier een punt van maken bij de corporatie?
- Is dit sowieso niet strafbaar? Heb ik de plicht om dit bij andere instanties te melden?

Ik maak mij ook zorgen over de toegankelijkheid van het terrein. Ze hebben de schutting ook gesloopt voor de oplevering, dus mijn gehele achtertuin is ook toegankelijk voor buren of spelende kinderen. Een schutting heb ik vanwege het puin nog niet geplaatst. Moet de wooncorporatie mijn terrein niet afdekken?

Voor mij voelt de hele situatie als onacceptabel, maar daar schiet ik niets mee op. Ik heb alvast verzocht om inzage in het rapport te krijgen, die wellicht enkele van bovenstaande vragen zal beantwoorden.

En nu?
Bovenstaande vragen heb ik allemaal via mail gesteld aan de opzichter, die nu persoonlijk langs wil komen om met mij in gesprek te gaan. Dat is goed, maar ik wil mezelf niet omver laten praten omdat ik niet voldoende geïnformeerd ben. Uiteraard heb ik gegoogled, maar het is niet echt gelukt om gelijkwaardige casussen te vinden met advies over wat te doen.

Ik ben dus erg benieuwd naar de blik van anderen hierop. Ik heb namelijk geen idee of ik hier te licht over denk, of juist te zwaar, en waar ik goed aan doe wanneer ik het gesprek in ga. Dank voor het lezen, ik ben erg benieuwd naar andere meningen :)

TL:DR;
Er blijken asbestresten in mijn tuin te liggen, op de plek waar van vorige bewoner een tuinhuisje heeft gestaan. Deze plek heb ik voordat ik dit wist omgespit met een hark, om aan te tonen hoeveel puin er verstopt lag. In mijn optiek is de woning nalatig opgeleverd. Ik voel mij onzeker over deze situatie en zou graag horen wat anderen hierin zouden doen.
toon volledige bericht
Je moet ieder contact met asbest vermijden. Maar wat jouw gezondheid betreft, zou ik me niet al teveel zorgen maken. Dood ga je als je jarenlang aan asbest wordt blootgesteld. De mannen die het verwijderen worden er dagelijks aan blootgesteld.
Harken en spitten is uiteraard geen goed idee. Maar het gevaar schuilt hem in het inademen van de vezels. In de de buitenlucht als de wind de andere kant op waait loop je relatief gezien weinig risico. Als je zelf een dak van een schuurtje haalt, komen er veel meer vezels vrij.
Dat het terrein algemeen toegankelijk is en er kinderen kunnen spelen is wel extreem gevaarlijk. Het terrein moet meteen afgezet worden. Dat zou ik melden bij de gemeente/het omgevingsloket

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
@Prullenbakkie En ramen en deuren aan de tuinkant zoveel mogelijk gesloten houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:57
Chaki schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:03:
[...]

Je moet ieder contact met asbest vermijden. Maar wat jouw gezondheid betreft, zou ik me niet al teveel zorgen maken. Dood ga je als je jarenlang aan asbest wordt blootgesteld. De mannen die het verwijderen worden er dagelijks aan blootgesteld.
Harken en spitten is uiteraard geen goed idee. Maar het gevaar schuilt hem in het inademen van de vezels. In de de buitenlucht als de wind de andere kant op waait loop je relatief gezien weinig risico. Als je zelf een dak van een schuurtje haalt, komen er veel meer vezels vrij.
Dat het terrein algemeen toegankelijk is en er kinderen kunnen spelen is wel extreem gevaarlijk. Het terrein moet meteen afgezet worden. Dat zou ik melden bij de gemeente/het omgevingsloket
Mannen die het saneren worden er als het goed is niet aan blootgesteld want die dragen de juiste beschermingsmiddelen…

Wat de impact op je gezondheid is hangt denk ik mede af van de manier waarop je de grond bewerkt hebt, hoelang, of er veel “stof” vrij kwam etc etc. Helaas zal je niet weten of dit ook echt impact had tot je er over een jaar of 15 a 20 ziek van zou kunnen worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Laat eerst de asbestinventarisatie maar zsm uitvoeren, dan zal het veel duidelijker worden.

En qua gezondheid, of je nu wel of niet gevaar hebt gelopen, je kan er nu toch niets meer aan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Waar mijn zorgen liggen:
Waarschijnlijk heel weinig, tenzij je actief asbest hebt gebroken of flink bekrast en het stof hebt ingeademd
Ik zou tot een meter of 2 ervoor gewoon beginnen met je tuin, zorgen dat ze er goed bij kunnen om de resten te verwijderen

Wat je je moet realiseren is dat asbest veel minder gevaarlijk is dan mensen denken. Er is jarenlang heel veel met asbest gewerkt, toen werd duidelijk hoeveel schade het aan kan richten en is er (heel terecht) heel hard campagne gevoerd om iedereen op de hoogte te brengen van die risico's.
We hebben nu hele secure procedures voor het omgaan met asbest die die risico's indekken, maar de mensen die die pakken dragen werken wel 8 uur per dag met asbest. Je mag tegelijkertijd zelf een paar m2 asbesthoudend materiaal in twee zakken wikkelen en naar de meeste milieustraten brengen, waar dat inwikkelen ook daar weer vooral de mensen die de hele dag daar staan beschermt.
De afgelopen jaren is ook weer steeds duidelijker geworden dat korte blootstelling aan asbest niet zo heel schadelijk is; als je een keer zo'n asbest golfplaat vast hebt ga je niet meteen dood. Het is pas als je echt een heel tuinhuis van asbesthoudend materiaal gaat slopen zonder enige voorzorgsmaatregelen dat je even moet nadenken waar je mee bezig bent, maar als je een keer een keuken verbouwt en er na het verwijderen van de eerste tegel achterkomt dat je per ongeluk een asbesthoudende ondervloer hebt doorgeslepen/gesneden dan is er nog niet veel aan de hand.
Maar het is wel iets waar zorgvuldig mee omgegaan moet worden en wat je niet gewoon moet laten liggen. Aandringen op woningbouw om dat op korte termijn op te (laten) lossen, en misschien voor jezelf en anderen wat paaltjes in de grond slaan en een lint eromheen om te markeren waar het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Oon heeft helemaal gelijk, met een kanttekening het risico is klein, de gevolgen zijn als het mis gaat wel heel groot. En je weet pas na 20-30 jaar of je net die ene keer wel een paar asbestvezels hebt ingeademd die net verkeerd in je longen zijn genesteld. En ja het risico is klein bij een keertje met asbest werken, maar niet nul. En als je vaker met asbest werk is een klein risico x heel vaak doen een groot risico.

Sowieso ga je van asbest niet direct dood, je kan dagelijks asbest vezels in ademen en er pas over tientallen jaren aan dood gaan door kanker. En je merkt er totdat je ziek van word (again tientallen jaren later) helemaal niets van.

Moraal van het verhaal, het loont de moeite om er voorzichtig en doordacht mee om te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door PolarBear op 13-05-2025 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Sterker nog, in de buitenlucht hangen gewoon asbestvezels. Iedereen ademt elke dag een kleine hoeveelheid asbest in.

En wat betreft TS, als een asbestsaneerder is ingeschakeld door de woningbouw om een schuurtje te verwijderen dan zullen ze natuurlijk geen grondonderzoek doen. Niet te druk maken, helemaal niet met asbest in de buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:39
Het asbest van het schuurtje kan ander materiaal zijn dan dat wat in de grond lag. Dat puin en afval niet netjes wordt afgevoerd, maar letterlijk onder de grond wordt weggemoffeld is van alle tijden. En dat kan dus ook al zijn gebeurd bij de bouw van het schuurtje, toen men hetgeen ervoor stond kwijt moest.
Het lullige is dat zo'n woningbouwvereniging het ook maar moet doen met de laagste inschrijver, en die wil er ook nog iets aan overhouden, dus dat die de kruimels laat liggen, tja...
Idealiter zou daar dus een monster van onderzocht moeten worden.

Verder wordt er al snel paniekerig 'asbest!' geroepen, terwijl het meestal 'gewoon' eternit is. Dat is asbestcement, zestig jaar geleden veelvuldig toegepast, maar eternit is al een stuk minder eng. Ik kan me derhalve goed vinden in het commentaar van @Oon.
Het kankerverwekkende van asbest zijn de vezels in de lucht: je kunt de plek nat houden, dan waait er in elk geval niets op.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jep, nat houden en rustig afwachten wat er uit die asbestinventarisatie komt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
IK ben het ook eens met @Oon behalve dan dat je gewoon in je tuin aan de gang moet. Als ze het secuur doen zal de hele tuin onderzocht worden misschien. Dan is jouw leuk ingelegde perkje straks weer omgeploegd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbakkie
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-05 12:09
Heel erg bedankt allemaal voor de reacties, tips, adviezen, en het perspectief over potentiële risico's (of gematigdheid ervan) in deze situatie.

Gelukkig onderneemt de woningbouw wel stappen, dus daar reken ik ze niet op af en ik werk aan alles uiteraard mee. Voor mij is dit vooral een check van hoe terecht mijn zorgen zijn, en een meting van of mijn reactie overtrokken of reëel is geweest. Het is voor mij nu helderder, en ondanks dat ik mijn zorgen over het verloop hiervan ga uiten zal ik me meer richten op de praktische oplossing hiervan en preventie van risico's op korte termijn.

Iemand van de woningbouw komt binnenkort bij mij langs om dit te bespreken. Hopelijk is dan ook snel bekend wanneer er inventarisatie plaatsvindt en of er voor die tijd inderdaad al iets afgezet moet worden.

Nogmaals bedankt! Afhankelijk van hoe lang het proces duurt zal ik nog een terugkoppeling geven over de uitkomst :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:25
Let voornamelijk op dat je het stof niet naar binnen blijft lopen , en dweil eens extra goed je vloer :)
Waarschijnlijk is er een vermoeden en geen "we hebben asbest gevonden". Daarvoor heb je namelijk teststrips / lab nodig. Het eerste (saneer) bedrijf zou normaal alles mee moeten nemen... je hebt toch een saneer verklaring?

PS - achtertuin van 20 meter in sociale woning :o , waar vindt je dat soort woningen.

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 14-05-2025 12:21 ]

Pagina: 1