Mortel te zacht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 21:09
Mijn spouw is onlangs geïsoleerd, maar ik heb grote twijfels over de manier waarop de gaten in de voegen dichtgemaakt zijn. Nu wil ik hier graag wat informatie inwinnen over hoe het hoort te werken.

Ik weet dat het vier weken kan duren totdat de mortel helemaal is uitgehard, maar hoe lang zou het moeten duren totdat het hard aanvoelt en je het er niet zo met je vinger weer uit pulkt?

Ze zijn al een keer terug geweest omdat de mortel te zacht was, en bovendien de verkeerde kleur. Ze hebben alle gaten weer uitgeboord (wat als door boter ging) en nogmaals gevuld. Dat was vorige week woensdag (7 mei). Vandaag (12 mei), vijf dagen later, is de mortel nog zo zacht dat ik het zo met mijn vinger uit het gat haal. Hier een voorbeeld. Zo zag het er eerst uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mNXmIZa4wLlNcUBiwskQg-f3DQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Le9UPxg03HAOMAvH4ik1blpo.jpg?f=fotoalbum_large

Na vijf seconden krabben met mijn vinger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgarRBFvnmEAELs6eiIEQioDvkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KrlxR9eyVkzRP5xF0dyXtG4.jpg?f=fotoalbum_large

De bestaande voegen zijn keihard. Die voelen aan als steen en daar krijg ik nog geen korreltje af met mijn vinger. Ik ben een leek op het gebied van metselwerk, maar mijn gevoel is dat het na vijf dagen toch wel zo hard zou moeten zijn dat ik dat niet kan doen. Of niet, en moet ik meer geduld hebben?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-09 19:04
Gewoon vanaf blijven. Zij zullen één of andere kit hebben. Het wordt echt wel hard.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:14
Weet je ook wat er is gebruikt?

Als het simpele voegmortel op cementbasis is, dan kan het zijn dat het is uitgedroogd voordat het hard kon worden.
Vochtig houden ( niet natspuiten ! ) kan helpen met de naharding.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ziet eruit als kit voor repartie aan voegen. (bv jointfix van den braven)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Niet heel handig dat je er nu binnen vijf dagen een gat in hebt gedrukt terwijl je wist dat je vier weken moest wachten. Als je nu reclameert bij de aannemer dan zal deze je dat (kunnen) tegenwerpen.

Wacht vier weken. Is de boel dan niet hard, aannemer aanschrijven en verzoeken binnen een redelijke termijn te herstellen met een voeg die wél uithardt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Noutie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:37:
Gewoon vanaf blijven. Zij zullen één of andere kit hebben. Het wordt echt wel hard.
JukeboxBill schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:43:
Weet je ook wat er is gebruikt?

Als het simpele voegmortel op cementbasis is, dan kan het zijn dat het is uitgedroogd voordat het hard kon worden.
Vochtig houden ( niet natspuiten ! ) kan helpen met de naharding.
twain4me schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:15:
ziet eruit als kit voor repartie aan voegen. (bv jointfix van den braven)
Het was geen kit; ze maakten het ter plekke aan met zand en cement. Ze duwden het met hun vingers vanaf een doorgesneden tube het gat in.

[ Voor 4% gewijzigd door Captain_Chaos36 op 12-05-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Mr. Stom schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:52:
Niet heel handig dat je er nu binnen vijf dagen een gat in hebt gedrukt terwijl je wist dat je vier weken moest wachten. Als je nu reclameert bij de aannemer dan zal deze je dat (kunnen) tegenwerpen.
In één gat ja, van de tweehonderd. Ik denk dat dat wel mee zal vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:09
Captain_Chaos36 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:59:
[...]

[...]

[...]

Het was geen kit; ze maakten het ter plekke aan met zand en cement. Ze duwden het met hun vingers vanaf een doorgesneden tube het gat in.
Gewoon normale voegmortel dus. Die had je normaal een dag later niet meer uit kunnen krabben.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Makrolon schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:15:
Gewoon normale voegmortel dus. Die had je normaal een dag later niet meer uit kunnen krabben.
Dat leek mij ook, maar nu het al de tweede keer zo is vroeg ik me af of ik gewoon niet weet hoe cement werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Het is erg mooi en droog weer geweest, dus waarschijnlijk is het te snel (uit)gedroogd. Je kunt proberen alles met een plantenspuit goed vochtig te maken een paar dagen en dan later nog eens voelen, maar de kans bestaat dat ze (weer) opnieuw moeten beginnen.
Normaal gesproken zou mortel na een dag of 3 zo hard moeten zijn dat je er geen gat in kan prikken met je vinger :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:58
Dit is niet goed hoor

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:01
Joint fix kan wat langer zacht blijven ja.
Maar specie met water moet na een dag gewoon hard zijn.

Lijkt ook niet op de goede kleur. Of weet je niet meer precies welke voegmortel er in je gevel zit.

[ Voor 34% gewijzigd door Draakje5 op 12-05-2025 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Die is 'verbrand' denk ik. Doordat het gat droog was is het water te snel opgenomen door het gat (omringende steen).

Zie bijv.:
https://www.bruil.nl/actu...te-verwerken-in-warm-weer
https://www.nl.weber/blog/tips/metselen-bij-warm-weer

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Bedankt voor al jullie reacties! Het lijkt wel duidelijk dat dit inderdaad niet goed is. Gelukkig heb ik de factuur nog niet betaald.
Draakje5 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:00:
Lijkt ook niet op de goede kleur. Of weet je niet meer precies welke voegmortel er in je gevel zit.
Nee. Dit is een pand uit 1976 dat ik net gekocht heb. De bestaande voegen zijn i.d.d. beige. Ze hebben de kleur geprobeerd te benaderen, maar niet erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
Zoals @JukeboxBill ook al aangaf, vochtig maken en dan kan het nog wat verder uitharden. Misschien komt het dan nog goed.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Noutie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:54:
Zoals @JukeboxBill ook al aangaf, vochtig maken en dan kan het nog wat verder uitharden. Misschien komt het dan nog goed.
Ik heb mijn best gedaan, maar het probleem is dat ik niet overal bij kan komen met mijn tuinslang. Als de mortel echt "verbrand" is, heeft dat dan überhaupt nog zin? Zou het nog steeds kunnen uitharden (het is nu, twee weken later, nog net zo zacht)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vziw is het gewoon na een dag hard, en gaat het niet opeens wonderbaarlijk keihard worden als je dan nog 2 weken wacht. Bij mij waren ook een paar gaten wat zacht gevuld, vooral die op de zuidgevel. Dat waren de gaten die als laatste gedaan waren en ook nog eens waar de zon op stond, dus te snel gedroogd. Maar dat was vrij oppervlakkig.

Iets natter aanmaken, of even de plantenspuit er op voordat de mortel er in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
Captain_Chaos36 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:11:
[...]

Ik heb mijn best gedaan, maar het probleem is dat ik niet overal bij kan komen met mijn tuinslang. Als de mortel echt "verbrand" is, heeft dat dan überhaupt nog zin? Zou het nog steeds kunnen uitharden (het is nu, twee weken later, nog net zo zacht)?
Als je de mortel niet aandrukt, dan wordt het ook niet goed hard, het blijven korreltjes. Het kan dat dat is gebeurd. Dan is het niet verbrand, maar het hecht dan ook niet.

Pagina: 1