Lijmen of boren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ik heb 2 latten panelen (600 breed, 2600 hoog,13 kilo per stuk) bevestigd op 3 vuren latten (22 diep, 50 breed en 2600 hoog) met daartussen polysterwol platen (20 dik): een zogenaamd rachel/regelwerk dus.

Deze wil ik bevestigen op een gestucte betonnen muur.

De muur waar ik eea op wil bevestigen is kneiterhard en het liefst wil ik niet boren, want boren maakt grotere gaten met een hamerboor dan me lief is. Ook al gebruik ik goed/scherp gereedschap en begin ik eerst met een dunne boor om vervolgens een dikkere boor te gebruiken.

Ik zat te denken aan lijmen wat als nadeel heeft dat je opnieuw alles kan gaan stucen waar de lijm heeft gezeten als je deze wand er weer vanaf zou halen.

Welke lijm is jullie advies?

Ik zat zelf te denken aan https://www.soudal.com/nl...uctielijmen/fix-all-turbo

Of toch boren (als is dat minder mooi en lastiger omdat ik het regelwerk met panelen al aan elkaar verlijmd heb ipv eerst het regelwerk op de muur te schroeven en daarna pas de panelen erop te bevestigen)?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:21
Als je boort om het vast te kunnen schroeven, kan het gaatje in de muur inderdaad een beetje uitbrokkelen. Jammer, maar je verstopt het toch achter het paneel. Alleen als je het paneel weghaalt komt het weer tevoorschijn, en vul je het eventueel met wat muurvuller.

Als je lijmt, en je wil het ding ooit weer verwijderen, heb je waarschijnlijk een koevoet nodig om het van de muur te trekken. Dan trek je al het stucwerk van de muur. Is een stuk lastiger te repareren.

Ik zit dus in team schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:11
Of toch boren (als is dat minder mooi
Hoezo is dat minder mooi? Zit toch een plaat voor?

Ik zou lekker boren/schroeven. Dat ooit herstellen is gemakkelijker dan een hele muur stucen.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:50

MetalStef

gietijzer

600 breed, 2600 hoog
en
dunne boor om vervolgens een dikkere boor te gebruiken
Je hoeft toch geen hele uitbouw aan die schroeven te hangen?

Hamerboortje 6mm en /Team schroef!

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:04
Vhond schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:55:
...
Deze wil ik bevestigen op een gestucte betonnen muur.

De muur waar ik eea op wil bevestigen is kneiterhard en het liefst wil ik niet boren, want boren maakt grotere gaten met een hamerboor dan me lief is. Ook al gebruik ik goed/scherp gereedschap en begin ik eerst met een dunne boor om vervolgens een dikkere boor te gebruiken.
...
In mijn ervaring....
de stuclaag wil vaak makkelijk brokkelen en stukken afbreken (beetje voorzichtig boren), maar de achterliggende kneiterharde muur doet dat meestal niet.
Let wel ff op de dikte van de stuclaag, dat je gaten diep genoeg zijn om goed in de kneiterharde muur te komen zitten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:29
GarBaGe schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:13:
[...]

In mijn ervaring....
de stuclaag wil vaak makkelijk brokkelen en stukken afbreken (beetje voorzichtig boren), maar de achterliggende kneiterharde muur doet dat meestal niet.
Idd, zonder hamerstand door het stucwerk en zodra je op de harde muur zit zet je die aan. Scheelt veel brokkelen van stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Christoxz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Hoezo is dat minder mooi? Zit toch een plaat voor?

Ik zou lekker boren/schroeven. Dat ooit herstellen is gemakkelijker dan een hele muur stucen.
Dat is waar, maar zoals ik al schreef heb ik de panelen al op het regelwerk gelijmd (waardoor het eerst lijmen van het regelwerk afzonderlijk niet meer lukt). Door de latjes boren en vervolgens in de knetterharde muur boren is een ander ding. Best lastig om dat nauwkeurig te doen dan (was anders geweest als ik eerst het tegelwerk had geschroefd op de muur en vervolgens de panelen erop vast had gemaakt)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Gebruik dan doorsteekpluggen.
Dan kan het gat in het raamwerk dienen als mal voor de gaten in de muur.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:58
Ik heb van die akupanels op stucwerk en tegelwerk geplakt met high-tac kit en dat werkt makkelijk.

https://woodupp.nl/product/akupanel-240

https://woodupp.nl/product/montagelijm

https://woodupp.nl/guides...atie-op-de-muur-met-lijm/

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Vhond schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Dat is waar, maar zoals ik al schreef heb ik de panelen al op het regelwerk gelijmd (waardoor het eerst lijmen van het regelwerk afzonderlijk niet meer lukt). Door de latjes boren en vervolgens in de knetterharde muur boren is een ander ding. Best lastig om dat nauwkeurig te doen dan (was anders geweest als ik eerst het tegelwerk had geschroefd op de muur en vervolgens de panelen erop vast had gemaakt)...
Je zet eea tegen de muur; neemt een houtboor, bijv 8, boort door latjes. Je neemt een iets kleinere betonboor, bijv 6, boort door het stucwerk. Je schakelt de hamerstand in voor het stukje het beton in. En zet e.e.a. vast met slagpluggen. Eventueel oefen je even met een stukje resthout.

Idealiter zou ik eerst de rachels bevestigen aan de muur en daarna de panelen daarop lijmen met high tack. Maar dat is een gepasseerd station.

Nu gewoon de hele boel bevestigen met high tack kan ook. Maar verneukt waarschijnlijk wel je muur als je het ooit gaat loshalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 12-05-2025 13:52 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
BernardV schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Idd, zonder hamerstand door het stucwerk en zodra je op de harde muur zit zet je die aan. Scheelt veel brokkelen van stucwerk.
Dat doe ik ook, maar die hamerboor die ik gebruik is zo 'boorgraag'. Helaas kan ik de hamerstand niet verkleinen/verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:05
BernardV schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Klopt absoluut, daar wil ik nog aan toevoegen dat ikzelf heb gemerkt dat hoge kwaliteit boren ook veeeeel minder trillingen geeft. Dit trillingen zorgde bij mij vaak dat er een grote cirkel stucwerk rondom 't gat loskwam.

ik gebruik nu 4-snijder sds boren, wel van hilti, misschien overkill, maar gaan als 'n mes door boter in onze enorm harde betonnen muren. je hoort aan de boor ook dat ie 't makkelijker heeft.

en dus geen schade aan 't stucwerk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:42

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Vhond schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Dat doe ik ook, maar die hamerboor die ik gebruik is zo 'boorgraag'. Helaas kan ik de hamerstand niet verkleinen/verlagen.
SDS boortje er uit halen en even in een schroefboormachine zonder hamerstand doen voor het eerste stukje en dan weer terug in de hamerboor.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:21
dit is wel heel letterlijk ‘as ge ut nie mir wit, pur of kit’ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:47:
Gebruik dan doorsteekpluggen.
Dan kan het gat in het raamwerk dienen als mal voor de gaten in de muur.
Ik kan natuurlijk ook eerst gaatjes in de lattenwand boren en daardoorheen puntjes aanbrengen op het stucwerk (maar vooral het boren in het beton zou minder nauwkeurig gan alas dat ik zou hopen/willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
TMon schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Klopt absoluut, daar wil ik nog aan toevoegen dat ikzelf heb gemerkt dat hoge kwaliteit boren ook veeeeel minder trillingen geeft. Dit trillingen zorgde bij mij vaak dat er een grote cirkel stucwerk rondom 't gat loskwam.

ik gebruik nu 4-snijder sds boren, wel van hilti, misschien overkill, maar gaan als 'n mes door boter in onze enorm harde betonnen muren. je hoort aan de boor ook dat ie 't makkelijker heeft.

en dus geen schade aan 't stucwerk meer.
Ik heb ook viersnijder boren, maar het liefst zou ik de hamerboor minder 'graag' tekeer laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vhond schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Meestal kan dat wel, niet als instelling maar aan de hand van hoe hard je op de machine drukt en hoe hard je het knopje indrukt. Dus eigenlijk door middel van Fingerspitzengefühl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Het is een Makita, maar ik heb het idee dat het 'aan' of uit' is 🫤

De druk is minder de vraag: want die boormachine wil wel, maar ik kan 'm moeilijk bedwingen minder zijn best te doen (ook al druk ik minder) ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Vhond op 12-05-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:29
Vhond schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:17:
Het is een Makita, maar ik heb het idee dat het 'aan' of uit' is
Welke precies? Want alle Makita's die ik in handen heb gehad (of eigenlijk, zo goed als alle boorhamers die ik in handen heb gehad) laten de snelheid regelen met de knop, en het hameren met de druk die je uitoefent.

Als je de knop indrukt terwijl de boor helemaal nergens tegenaan drukt (dus gewoon in het luchtledige) dan zal deze als het goed is alleen maar draaien, pas als je druk uitoefent gaat deze hameren, en hoe hard dat gaat is afhankelijk van de tegendruk.

Ik kan met mijn Makita (of € 20 Ferm / Action) moeiteloos en schoon door het stukwerk heen boren op hamerstand, door niet te hard te drukken.

Mocht het met jouw machine niet lukken, mogelijk met een andere boormachine eerst het hout en het stucwerk doen? Al dan niet een medetweaker lief aankijken? Ik woon niet in de buurt van de glasvezelboer uit het topic in je postgeschiedenis, maar anderen mogelijk wel :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
een HR 2230, voor zover ik kan zien kan ik alleen switchen tussen NIET of WEL hamerstand met een knop, maar niet de kracht waarmee gehamerd wordt.

[ Voor 85% gewijzigd door Vhond op 12-05-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-09 15:26
Volgens de gebruiksaanwijzing heeft ie gewoon variabel toerental, afhankelijk van hoever je de startknop indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
AtRi schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:19:
Volgens de gebruiksaanwijzing heeft ie gewoon variabel toerental, afhankelijk van hoever je de startknop indrukt.
Maar de hamerkracht kan je niet regelen met toerental...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heb je al eens getest of betonspijkers een optie is? Zolang je niet op een dikke kiezel zit, gaat dit vaak wel goed. Het gaat maar om 13 kg per paneel, dat lukt makkelijk met 4 spijkers per paneel...

Minste beschadiging, en relatief eenvoudig te verwijderen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Nee niet aan gedacht, maar heb wel eens met stalen spijkers geprobeerd in deze muur te komen, maar ik kreeg alleen maar een botte punt aan die spijkers. Het zijn overigen niet alleen de panelen (want had deze gemonteerd op een kachelwerk van 22 mm dikke balkjes, bij elkaar is eea dan ook 43 diep). Moeten dan best aanzienlijke lange spijkers zijn.

Het betreft een woning van een paar jaar oud (niet een oudere woning waarbij je met een klopboor de wand in kon geraken).

[ Voor 51% gewijzigd door Vhond op 12-05-2025 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:55

Dido

heforshe

Vhond schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:09:
Maar de hamerkracht kan je niet regelen met toerental...
Maar je kan het hameren wel uitzetten om door je stuclaag heen te gaan, om daarna met hameren aan door te boren je beton is :)

Maar goed, je hebt in ieder geval geleerd voo reen volgende project om eerst je rachels aan de muur te schroeven voordat je er panelen op plakt.
Werkt ook een stuk makkelijker, want die losse rachels zijn makkelijker hanteerbaar :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:23

bebopper

I'm an absolute beginner...

Vhond schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:45:
een HR 2230, voor zover ik kan zien kan ik alleen switchen tussen NIET of WEL hamerstand met een knop, maar niet de kracht waarmee gehamerd wordt.
Dan door het stucwerk op de NIET hamerstand en daarna even stoppen, omzetten naar de WEL hamerstand en verder die kiezelharde betonnen muur in. Vooral geen haast hebben of hard duwen, gewoon rustig aan en laat die boor het werk maar doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
bebopper schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:19:
[...]

Dan door het stucwerk op de NIET hamerstand en daarna even stoppen, omzetten naar de WEL hamerstand en verder die kiezelharde betonnen muur in. Vooral geen haast hebben of hard duwen, gewoon rustig aan en laat die boor het werk maar doen.
Dat begrijp ik en doe ik ook op die manier, maar die boor stuitert echt als een gek op het moment dat ik de machine op hamerstand zet (en de stuclaag is niet zo dik dat de boor al goed geleid wordt in het beton (was dat maar zo), vandaar dat ik in mijn antwoorden 'hamer' op 'het jammer vinden dat ik de slagkracht van die machine niet aan lijk te kunnen passen' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Dido schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:19:
[...]

Maar je kan het hameren wel uitzetten om door je stuclaag heen te gaan, om daarna met hameren aan door te boren je beton is :)

Maar goed, je hebt in ieder geval geleerd voo reen volgende project om eerst je rachels aan de muur te schroeven voordat je er panelen op plakt.
Werkt ook een stuk makkelijker, want die losse rachels zijn makkelijker hanteerbaar :)
De reden dat ik eerst had gemonteerd op rachel was dat ik eerst geprobeerd heb om alles te lijmen, maar dat was té zwaar en hield het niet (ondanks dat het aan de onderkant wel enigszins rust op de plint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:55

Dido

heforshe

Vhond schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:21:
Dat begrijp ik en doe ik ook op die manier, maar die boor stuitert echt als een gek op het moment dat ik de machine op hamerstand zet (en de stuclaag is niet zo dik dat de boor al goed geleid wordt in het beton (was dat maar zo), vandaar dat ik in mijn antwoorden 'hamer' op 'het jammer vinden dat ik de slagkracht van die machine niet aan lijk te kunnen passen' ;)
Dan klinkt het toch alsof je niet echt lekker met je machine om kunt gaan.

Het klinkt vrij gevaarlijk als je beschrijft dat ie "wegspringt", eerlijk gezegd.

Ik boor ook regelmatig in een betonnen muur, en mijn Makita heeft net zo'n zware hamerfunctie als de jouwe, maar als ik dat ding tegen de muur druk als ik ga boren, gaat ie echt nergens anders heen dan recht de muur in. Ik zorg dan wel dat ik er goed voor sta - dus niet ergens boven mijn hoofd, buiten mijn macht, maar zodanig dat ik van achter de machine op schouderhoogte mijn hele gewicht (een schamele 70 kilo) in de strijd kan gooien.

Het enige waar ik eerder nog wel eens last van had was dat de boor "wegliep", maar met boren met vier snijvlakken in plaats van de standaard 2 heb ik daar eigenlijk nooit meer last van.

Nou helpt misschien ook mee dat ik, als ik een gat boor, het meestal niet uitmaakt als er wat stuc wegspringt, omdat ik dat gat boor om er iets voor te hangen, zoals een kastje of een televisie (of een afdekplaat van een lamp als ik in het betonnen plafond boor).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:17
Vaak is het ook een kwestie van de goede betonboor kopen.
En, let op, niet elke steenboor is geschikt om in beton te boren.
Ik gebruik een setje Stanley FatMax boren en die gaan (op het juiste toerental, niet te hoog en met de juiste druk) overal doorheen. Vooral de boor niet te heet laten worden, klein beginnen, eventueel met een stalen priem even voorprikken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Laatst online: 07:21
juiste boor gebruiken en niet bang zijn om te drukken.
even los door de stuck heen en dan hard duwen, zonder tegendruk oefen je geen kracht uit op het beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:32

Ursamajor

Astrofotograaf

Ik gebruik weleens een stuk hout met een gat erin van de diameter die ik wil boren, om die tegen de gestucte muur te drukken en daar met de boorhamer doorheen te gaan. Dan blijft het stucwerk beter in takt, zonder sla ik er ook enorme gaten in.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Een boorhamer hoef je er alleen maar tegenaan te houden en nauwelijks drukkracht uitoefenen. De boorhamer doet zelf zijn werk en als je drukt dan springt ie terug. Dus gewoon de boor tegen het beton houden zonder er tegenaan te drukken.
Wat eventueel ook nog kan: dunnen latjes van 5 a 6 mm tegen de muur schroeven met een paar pluggen en schroeven ( om de 50 a 60cm of 3 per lat) en daar de panelen dan tegenaan lijmen, dat werkt een stuk makkelijker.
Als schroeven echt niet gaat dan toch maar lijmen, je hoeft maar hier en daar een dot lijm aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Dido schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:33:
[...]

Dan klinkt het toch alsof je niet echt lekker met je machine om kunt gaan.

Het klinkt vrij gevaarlijk als je beschrijft dat ie "wegspringt", eerlijk gezegd.

Ik boor ook regelmatig in een betonnen muur, en mijn Makita heeft net zo'n zware hamerfunctie als de jouwe, maar als ik dat ding tegen de muur druk als ik ga boren, gaat ie echt nergens anders heen dan recht de muur in. Ik zorg dan wel dat ik er goed voor sta - dus niet ergens boven mijn hoofd, buiten mijn macht, maar zodanig dat ik van achter de machine op schouderhoogte mijn hele gewicht (een schamele 70 kilo) in de strijd kan gooien.

Het enige waar ik eerder nog wel eens last van had was dat de boor "wegliep", maar met boren met vier snijvlakken in plaats van de standaard 2 heb ik daar eigenlijk nooit meer last van.

Nou helpt misschien ook mee dat ik, als ik een gat boor, het meestal niet uitmaakt als er wat stuc wegspringt, omdat ik dat gat boor om er iets voor te hangen, zoals een kastje of een televisie (of een afdekplaat van een lamp als ik in het betonnen plafond boor).
Ik wou dat ik kon zeggen dat ik niet goed om kon gaan met mijn boor, enfin wat ik al eerder schreef ik heb niet het idee dat ik het toerental en de slagkracht kan bepalen. Meer of minder indrukken heeft voor hamerfunctie geen effect heb ik het idee 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
vogelmans schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:37:
Een boorhamer hoef je er alleen maar tegenaan te houden en nauwelijks drukkracht uitoefenen. De boorhamer doet zelf zijn werk en als je drukt dan springt ie terug. Dus gewoon de boor tegen het beton houden zonder er tegenaan te drukken.
Wat eventueel ook nog kan: dunnen latjes van 5 a 6 mm tegen de muur schroeven met een paar pluggen en schroeven ( om de 50 a 60cm of 3 per lat) en daar de panelen dan tegenaan lijmen, dat werkt een stuk makkelijker.
Als schroeven echt niet gaat dan toch maar lijmen, je hoeft maar hier en daar een dot lijm aan te brengen.
Net als zagen: het gereedschap moet het werk doen niet de brute kracht, maar bij mij stuitert de boor zich een weg in het beton (en als ik 'm niet goed vasthoudt dan heb ik een gatenkaas :F )
En over het ophangen had ik zelf ook zitten denken aan eerst 'iets' aan brengen op het beton/de muur en het totale frame daar op laten rusten/hangen. Maar het lastige daarbij is dat het frame geen horizontale latten heeft, alleen verticale (dan wordt dat wel lastiger). :?

[ Voor 13% gewijzigd door Vhond op 12-05-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Vhond schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Net als zagen: het gereedschap moet het werk doen niet de brute kracht, maar bij mij stuitert de boor zich een weg in het beton (en als ik 'm niet goed vasthoudt dan heb ik een gatenkaas :F )
En over het ophangen had ik zelf ook zitten denken aan eerst 'iets' aan brengen op het beton/de muur en het totale frame daar op laten rusten/hangen. Maar het lastige daarbij is dat het frame geen horizontale latten heeft, alleen verticale (dan wordt dat wel lastiger). :?
Controleer eerst of de boor nog goed is en niet verbrand is. Een echte boorhamer zou geen moeite met beton mogen hebben.
Een triplexplaat van 6mm in stroken zagen van 6 a 8 cm breed, als het kan de stroken onder en boven schroeven (en eventueel nog 1 schroef in het midden). De stroken dus verticaal aanbrengen. Je hebt dan maar heel weinig schroeven nodig. Je zou ook alleen bovenaan 1 schroef kunnen doen en in het midden en onder een "lijmdot". Daar kun je de panelen dan tegenaan lijmen zodat je de muur zo min mogelijk beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
De boor is zeker nog goed (is zo goed als nieuw: 1 keer gebruikt) en de boorhamer heeft dus echt geen moeite met beton (is eerder TE goed ervoor: is eerder te bruut voor mijn muur).

Die stroken zijn een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:05
Let ook op dat bij het gebruik van een boorhamer het juist niet de bedoeling is om met een kleine diameter voor te boren en daarna nog een keer met de juiste diameter. Dat sloopt de boorpunt met de tweede keer boren.
Boorhamer altijd gelijk met de einddiameter boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:21
Vhond schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:54:
De boor is zeker nog goed (is zo goed als nieuw: 1 keer gebruikt) en de boorhamer heeft dus echt geen moeite met beton (is eerder TE goed ervoor: is eerder te bruut voor mijn muur).

Die stroken zijn een goed idee.
Ik heb toch het idee dat jouw boormachine erg kapot is, bijvoorbeeld uit balans o.i.d.. Heb je al eens iemand anders met jouw boormachine laten boren? Heb jij al eens met een andere boormachine gewerkt?

Met een normale SDS-boormachine kun je prima een gaatje van 6mm in beton boren. Misschien brokkelt er soms 5mm stuc los, maar een boor hoort niet in het wild westen weg te springen en een gatenkaas te maken. Er gaat bij jou iets flink mis, lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
marcop23 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:35:
[...]

Ik heb toch het idee dat jouw boormachine erg kapot is, bijvoorbeeld uit balans o.i.d.. Heb je al eens iemand anders met jouw boormachine laten boren? Heb jij al eens met een andere boormachine gewerkt?

Met een normale SDS-boormachine kun je prima een gaatje van 6mm in beton boren. Misschien brokkelt er soms 5mm stuc los, maar een boor hoort niet in het wild westen weg te springen en een gatenkaas te maken. Er gaat bij jou iets flink mis, lijkt het.
Ik zal eens iemand anders er mee laten boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 14:52
Ik zou een goed stuk boren en ja dat levert wat afgebrokkeld materiaal op. Een plug erin en dan aansmeren zodat het weer netjes is. dan verven dan de panelen ophangen. Het nog kunnen weghalen van dingen is echt een zegen. En je zadeld niet de volgende die je huis bewoond met de klus om een muur opnieuw te stucken

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:05
anderzijds, 4 dotjes hightack op de hoeken is ook makkelijk werken.
Je hebt maar weinig kit nodig voor zulk licht materiaal en als je 't aan de buitenrand doet kun je met een mesje die kit doorsnijden als je 't paneel eraf wil halen.

De lijmrestjes snij/krab je weg en eventueel met een schuurpapiertje 't laatste beetje. Restanten schilder je gewoon weer over.
Geen schade aan je stukwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Dat betwijfel ik dus of het 'licht' is.

De eerste lijmpoging waarbij ik echt voldoende lijm had gebruikt (maar waarschijnlijk niet sterk genoege of te zwaar voor eerste aanhechtingskracht) kwam eea naar verloop van tijd weer van de muur.

Het is toch in ieder geval ruim 26 kilo (dan heb ik de rachellatten en polyesterwol nog niet meegerekend)...

[ Voor 4% gewijzigd door Vhond op 13-05-2025 11:47 ]

Pagina: 1