Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiinky
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-08 19:21
Beste tweakers,

Ik heb hier al lang hier rondgeneusd, maar heb nu toch een probleem waar ik wat tips bij kan gebruiken.
Hoe controleer ik de health van mijn c schijf? chkdsk laat geen problemen zien, maar ik heb mijn twijfels.

context:
De schijf betreft een Adata SX6000NP van 256GB. Zat bij mijn laptop gekocht in 2018. Ik heb al enkele maanden willekeurige BSODs met vrij vage codes (unexpected store exception), maar vorige maand was windows gewoon op. Ik kwam er met veel moeite nog in, maar heb ik een clean install moeten doen (gelukkig amper data loss). Sindsdien minder problemen, maar nog steeds af en toe unexpected store exception, daarvoor bevriest mijn scherm, of het stuttert.

Nu ben ik erachter gekomen dat van een deel van mijn afbeeldingen de helft nu grijs is (zie bijlage), en dat Adata schijnbaar niet de allerbeste reputatie heeft? Of sommige van hun schijven i.i.g. niet.

Is dit überhaupt een geval van checken, of gewoon vervangen door een bestbuy SSD?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9d5AdZnFMhTruuBUW4LklUmFdqI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SxBXq6eDaF07QyP688mD2k7a.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H91LUkelW4oXSpdimrxoYx8yLiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNldPNlN3icDKGVQ47oRmoTT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Tiinky op 12-05-2025 12:55 . Reden: meer details ]

Beste antwoord (via Tiinky op 12-05-2025 16:03)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
Tijd voor een nieuwe NVME SSD, je data zijn veel te kostbaar om zo te blijven doorgaan met dit risico.

Je hebt alles gebackupt, prima.
- Als die backup een image is, zou je die kunnen terugzetten op je nieuwe SSD, zoek wel even vooraf op hoe je dat succesvol moet doen, dat voorkomt extra werk.
- Als die backup alleen een data-backup is, maak je vooraf een Windows USB installatiemedium (let op: daarbij wordt de hele inhoud van de USB-stick verwijderd!) en je installeert Windows na montage van de nieuwe SSD daarop. Daarna zet je de databackup terug en je bent weer in business.

De laatste methode is te prefereren omdat je dan ook weer een verse Windows hebt.
Bij de installatie kies je voor "overslaan" als naar je licentie wordt gevraagd: na installatie maak je contact met internet en dan haalt Windows de oude, legale licentie (aangenomen dat je die had) vanzelf weer op.
Succes!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Gewoon eens even de SMART data van je SSD uitlezen en hier neerzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 11:35
CrystalDiskInfo is een gratis tool waarmee je de gezondheid van jouw opslag kan checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Staan er belangrijke gegevens op? Doe eerst direct een volledige back-up

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiinky
SMART had ik nog niet eerder van gehoord. Is het gewoon dit? liet het direct na installatie zien.
Ik heb alles al gebackupt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqNgdOmAw6-YjjeedOKQN4yOSsg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LCIlQcznbXbqwCE6RPQf4yCW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:54
Naast chkdsk (controleer vooral op technisch niveau je bestanden en folders)
kan je ook "dism" gebruiken (Deployment Image Servicing and Management)
en "sfc" (System File Checker)

deze 2 tools zitten standaard op je Windows geinstalleerd

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:12
Zou wel bijzonder zijn als alle afbeeldingen dat hebben.
Bestaat het probleem ook als je de afbeelding in een andere applicatie opent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiinky
KNed schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:20:
Zou wel bijzonder zijn als alle afbeeldingen dat hebben.
Bestaat het probleem ook als je de afbeelding in een andere applicatie opent?
Niet alle afbeeldingen, maar het is wel consistent bij openen (hier op tweakers, in verkenner preview, in firefox, in paint). Sommigen laten het grijs niet zien. Het zijn ook niet alle afbeeldingen in één map, maar verspreid over verschillende mappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

ResuCigam

BOFH

Waarde 0E geeft bijna 15000 Media en Data integriteit fouten... Ik zou een verse SSD halen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Tiinky schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:14:
SMART had ik nog niet eerder van gehoord. Is het gewoon dit? liet het direct na installatie zien.
Ik heb alles al gebackupt.

[Afbeelding]
Dat ziet er al verontrustend uit natuurlijk, health 0% :X ?
Ik weet niet of crystal-disk deze waardes correct weergeeft maar dat is wel een verklaring voor de beschreven problemen denk ik zo.
Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk een andere SSD regelen en je backup bestanden heel goed controleren/verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 13:02
Je kunt ook nog even kijken met de software van Adata zelf, maar gok dat deze iets vergelijkbaars aangeeft:

https://www.adata.com/nl/support/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Volgens de specificaties zou die drive 150 TBW mee moeten gaan, dus met 66 TBW zou hij nog lang niet op moeten zijn. Interpretatie van de SMART data is dikwijls fabrikantspecifiek, dus zul je even moeten kijken of er een Adata specifieke tool en/of specificatie is van die getallen.

Echter met de problemen die je omschrijft en 14732 integriteitsfouten vermoed ik ook dat er iets mis gaat met de opslag. Ik zou die SSD ook niet vertrouwen. Aan de andere kant heeft hij met 66 TBW ook niet een heel licht leven gehad, dus vervangen door een andere goede SSD kan geen kwaad denk ik.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiinky
Dank voor alle hulp!
Ik zag zelf waarschuwing 0% als "mwah, dat lijkt dan nog mee te vallen" :D Niet rood, niet >50%.
Ik had inderdaad ook gekeken of de TBW overschreden was, maar dat is nog niet het geval.

Adata tool zegt "goed", verder dezelfde SMART resultaten... hmm.

Ik neig dus naar nieuwe ssd halen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enzyeHcZ1qc3qfIN9inojziUPhU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EfjzHuj0fgJy3zdF2tKJB7lP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKHXuyKJimOtDo_6Z9UrM3UKKFY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TlfoHlVhXwjJtUvdrbN5NuXh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:21
DaWaN schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Aan de andere kant heeft hij met 66 TBW ook niet een heel licht leven gehad, dus vervangen door een andere goede SSD kan geen kwaad denk ik.
Dit is inderdaad enorm veel voor normaal gebruik van een laptop: 22GB per dag, elke dag, de afgelopen jaren. 't enige wat ik mij hierbij kan voorstellen is dat de laptop veel te weinig RAM heeft en als een malle loopt te swappen?

Daarnaast is 256GB relatief weinig. Als je SSD dan bovendien een hoog % gevuld is, dan heeft de controller (als ie al zo slim is) niet heel veel ruimte om z'n boekhouding en wearleveling te doen. Sommige sectoren zullen daardoor sneller slijten dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor 100 euro heb je tegenwoordig een betrouwbare 1TB SSD van Samsung, ik zou niet moeilijk doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiinky
NESFreak schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:57:
[...]

Dit is inderdaad enorm veel voor normaal gebruik van een laptop: 22GB per dag, elke dag, de afgelopen jaren. 't enige wat ik mij hierbij kan voorstellen is dat de laptop veel te weinig RAM heeft en als een malle loopt te swappen?

Daarnaast is 256GB relatief weinig. Als je SSD dan bovendien een hoog % gevuld is, dan heeft de controller (als ie al zo slim is) niet heel veel ruimte om z'n boekhouding en wearleveling te doen. Sommige sectoren zullen daardoor sneller slijten dan anderen.
Ik heb een hele tijd 8GB ram gehad, niet super weinig dunkt mij. Verder wel aardig gegamed op deze schijf, maar voornamelijk op mijn SATA SSD. Verder heeft de laptop 1-2 jaar overdag rosetta@home gedraaid (protein folding). Ik weet niet of dit de SSD zo belast heeft. Verder ben ik geen zware gebruiker.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Tijd voor een nieuwe NVME SSD, je data zijn veel te kostbaar om zo te blijven doorgaan met dit risico.

- Als die backup een image is, zou je die kunnen terugzetten op je nieuwe SSD, zoek wel even vooraf op hoe je dat succesvol moet doen, dat voorkomt extra werk.
- Als die backup alleen een data-backup is, maak je vooraf een Windows USB installatiemedium (let op: daarbij wordt de hele inhoud van de USB-stick verwijderd!) en je installeert Windows na montage van de nieuwe SSD daarop. Daarna zet je de databackup terug en je bent weer in business.

De laatste methode is te prefereren omdat je dan ook weer een verse Windows hebt.
Bij de installatie kies je voor "overslaan" als naar je licentie wordt gevraagd: na installatie maak je contact met internet en dan haalt Windows de oude, legale licentie (aangenomen dat je die had) vanzelf weer op.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiinky
Renault schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:35:

- Als die backup een image is, zou jedie kunnen terugzetten op je nieuwe SSD, zoek wel even vooraf op hoe je dat succesvol moet doen, dat voorkomt extra werk.

Bij de installatie kies je voor "overslaan" als naar je licentie wordt gevraagd: na installatie maak je contact met internet en dan haalt Windwos de oude, legale lichntie (aangenomen dat je die had) vanzelf weer op.
Succes!
Dank voor de uitgebreide beschrijving!
Ik heb vorige maand een usb stick gekocht en er een windows media create tool opgezet. Met dank aan de windows crash :)
Ik denk dat ik optie 2 inderdaad ga doen, voorkomt het misschien overhevelen van nieuwe windowsfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ach Windows is vandaag de dag best degelijk en met een SFC /scannow heb je al veel te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Eventueel kun je later proberen JPEGs waar je aan gehecht bent re repareren.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
(... als ze niet "heel" van een backup af te halen zijn ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:44

Twazerty

AVCHDCoder developer

Met kapotte jpegs etc zou ik defect RAM ook niet uit willen sluiten.

Toen ik errors zag verschijnen in files bleek mijn RAM defect en niet mijn SSD.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiinky
Twazerty schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:13:
Met kapotte jpegs etc zou ik defect RAM ook niet uit willen sluiten.

Toen ik errors zag verschijnen in files bleek mijn RAM defect en niet mijn SSD.
Ik heb een paar keer Windows Memory Diagnostic tool gedraaid, maar daar kwam niets uit. Mochten de BSODs terugkomen na het vervangen van de SSD zal ik er dieper induiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiinky
Dank voor de tip, maar ik weet vrij zeker dat ik ze allemaal in mijn back-ups heb staan :) . Voor de zekerheid ook de beschadigde foto's maar even gekopieerd!
Pagina: 1