Hoi Allemaal,
Al een tijdje ben ik aan het kijken om mijn laptop te vervangen voor een zelfbouw desktop en heb nu op basis van een aantal reviews en guides een systeem samengesteld. Het is mijn eerste desktop dus ben opzoek naar advies of dit een goede build is of dat ik nog dingen over het hoofd heb gezien. In de tabel hieronder heb ik een eerste build samengesteld.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is primair bedoeld voor fotobewerking in Adobe Lightroom Classic en lichte videobewerking in Davinci Resolve. Daarnaast game ik graag maar geen tripple A spellen, hieronder de games die ik speel of graag wil kunnen spelen:
Tussen de 1500 en 1750 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randappartatuur zoals schermen, muis e.d. heb ik al, qua componenten heb ik nog niks.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat lightroom voornamelijk op CPU kracht draait heb ik ervoor gekozen om het systeem rond de nieuwe ultra core 7 te bouwen, met het idee om later altijd nog de videokaart te kunnen upgraden. Mijn foto's staan voornamelijk op externe ssd's vandaar dat minimaal 3 snelle USB C aansluitingen op het moederbord voor mij van belang zijn om de foto's snel te kunnen importeren en verplaatsen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel met de iGPU voor de video codecs
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
zie het kopje Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ben voornamelijk benieuwd of de build die ik heb samengesteld een goede build is, of dat ik nog dingen over het hoofd zie, dat er ergens bottlenecks zitten die ik niet zie, of dat er onderdelen inzitten die niet met elkaar werken. Of uiteraard dat er voor het geld betere componenten te vinden zijn die beter bij mijn wensen passen
Al een tijdje ben ik aan het kijken om mijn laptop te vervangen voor een zelfbouw desktop en heb nu op basis van een aantal reviews en guides een systeem samengesteld. Het is mijn eerste desktop dus ben opzoek naar advies of dit een goede build is of dat ik nog dingen over het hoofd heb gezien. In de tabel hieronder heb ik een eerste build samengesteld.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is primair bedoeld voor fotobewerking in Adobe Lightroom Classic en lichte videobewerking in Davinci Resolve. Daarnaast game ik graag maar geen tripple A spellen, hieronder de games die ik speel of graag wil kunnen spelen:
- Cities Skylines 2
- Broken Arrow
- Squad
- Civilization VII
Tussen de 1500 en 1750 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randappartatuur zoals schermen, muis e.d. heb ik al, qua componenten heb ik nog niks.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat lightroom voornamelijk op CPU kracht draait heb ik ervoor gekozen om het systeem rond de nieuwe ultra core 7 te bouwen, met het idee om later altijd nog de videokaart te kunnen upgraden. Mijn foto's staan voornamelijk op externe ssd's vandaar dat minimaal 3 snelle USB C aansluitingen op het moederbord voor mij van belang zijn om de foto's snel te kunnen importeren en verplaatsen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel met de iGPU voor de video codecs
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
zie het kopje Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ben voornamelijk benieuwd of de build die ik heb samengesteld een goede build is, of dat ik nog dingen over het hoofd zie, dat er ergens bottlenecks zitten die ik niet zie, of dat er onderdelen inzitten die niet met elkaar werken. Of uiteraard dat er voor het geld betere componenten te vinden zijn die beter bij mijn wensen passen
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core Ultra 7 265K Boxed | € 319,- | € 319,- |
1 | Moederborden | MSI MAG Z890 TOMAHAWK WIFI | € 281,62 | € 281,62 |
1 | Videokaarten | Gigabyte RTX 3060 WINDFORCE OC 12G (rev. 2.0) | € 292,70 | € 292,70 |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Chalk White | € 142,50 | € 142,50 |
1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer III 280 | € 69,99 | € 69,99 |
1 | Ventilators | Arctic P12 Max, Zwart, 120mm | € 9,15 | € 9,15 |
1 | Geheugen intern | Crucial Pro CP2K32G56C46U5 | € 156,08 | € 156,08 |
1 | Voedingen | MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart | € 105,- | € 105,- |
1 | SSD's | Crucial P310 M.2 2280, zonder heatsink 2TB | € 121,55 | € 121,55 |
1 | SSD's | Samsung 9100 Pro, geen heatsink 1TB | € 167,91 | € 167,91 |
Totaal | € 1.665,50 |