Gat in dak herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-09 19:56
Recent is er bij ons door een dakdekkersbedrijf een rookkanaal inclusief schoorsteen (een ronde metalen pijp, geen baksteen) van het dak verwijderd.

De dakdekkers stuurden toen ze weg waren een aantal foto's door van het werk. Ik heb wel wat vragen erover gesteld die ze hebben beantwoord, maar aangezien ik niets van daken of dakdekken weet, wilde ik het toch even hier voorleggen.

Vragen:

- Als je naar de foto's kijkt, vallen er dan dingen gelijk al op?

- Ze hebben dus een gat in het dakbeschot / plafond achtergelaten. Deze zouden we vanaf de binnenkant moeten dichtmaken. Klopt dat wel?

- Moet er niet ook nog extra (dampdoorlatend) folie op de plaats waar nu het gat zit?

- Ze hebben het oude isolatiemateriaal dat rond de schoorsteenpijp gepropt zat, nu bovenop het gat gelegd, zonder dat het aansluit. Is dat gebruikelijk? Had hier niet gewoon een nieuw stuk dakisolatie neergelegd moeten worden?

Ik maak me een beetje zorgen om dit gat in het plafond als we het alleen vanaf de binnenkant dichtmaken. Is dit een probleem? Als het een keer heel hard regent voor een dag of een paar dagen, kan dit dan gaan lekken? Ik zou denken dat dit het beste hersteld zou kunnen worden door van buitenaf een plaat te leggen bovenop het gat in de plafondplaat, eventueel met nieuwe folie en een stuk isolatie. Klopt dat? Of kan ik ook gewoon vanaf onderen een plaat er tegenaan monteren?

Dakdekker vond dat het allemaal zo prima is, want dakpannen zijn toch waterdicht, en de isolatie zou je toch niet goed kunnen herstellen omdat het normaal uit één stuk komt.

Foto 1 en 2 is voordat de isolatie is teruggelegd. Foto 3 en 4 is hoe het er nu uitziet (maar in foto 3 dan wel met dakpannen erop).

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9qZOJ0OSY4dg280JVbbGwrr0BE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrNuALjmjqWyELmMvJUlySXn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLCXp7YbpDH9IEbVSJmGi73EuNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMCfIAJPMBaQ6aNQAgeBiVav.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o60plcoSAJP6Xjl0uVZPI-KOih8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWcpItn47M8svlZ7n6IMXs24.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWbavVvZMd0LLdHJ1OyrnmB0QyM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRctS170f2ozY98wUKVTSV4i.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9DXO5SLcQO6XiroKpBPO2U076U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miajEFlkk7hLBH21XqDo5QAo.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:47
Ik heb hetzelfde probleem ervaren na plaatsing van een dakkapel, waarbij er ook een ventilatiepijp verplaatst moest worden. Ik heb toen van binnenuit de sparing wat groter uitgezaagd. Wat isolatie weggetrokken en de folie vanaf de binnenkant verder dichtgeplakt, isolatie er terug in en sparing weer dichtgemaakt.

Afgelopen drie jaar nog geen problemen mee ervaren, weet alleen niet of het tot problemen had kunnen leiden als ik het zo had laten zitten en dus niet had dicht geplakt.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-09 10:23
De dakdekker heeft de pijp verwijderd en het dak dichtgemaakt. Dit is wat ik zou verwachten als je hem vraagt om de kachel pijp te verwijderen.
Folie en isolatie herstellen is iets wat je expliciet extra moet afspreken. Het lijkt me dat hij hier gewoon gedaan heeft wat mogelijk is.

Hoe stel je jezelf de reparatie van de Folie voor?
Er een klein stukje overheen leggen heeft niet veel zin. All water dat op een hoger punt over de folie gaat lopen stroomt dan zonder probleem onder je nieuw stukje door naar binnen. Om een nieuwe folie te plaatsen moet je een flink groter gat maken, en ook de panlatten etc. Verwijderen om bij de Folie te komen.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

stukkie zelfklevend dakfolie op het opengesneden stuk? Als dat onder je dakpannen zit blijft het prima droog.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:45

paQ

Oe ik heb over enkele weken exact hetzelfde
*bookmark

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dalitso schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:20:
- Ze hebben dus een gat in het dakbeschot / plafond achtergelaten. Deze zouden we vanaf de binnenkant moeten dichtmaken. Klopt dat wel?
Wat heb je afgesproken aan werkzaamheden? Was dat alleen het verwijderen van het rookkanaal, of heb je ook met ze afgesproken dat ze folie(s) en isolatie aanbrengen op de plek van de dakdoorvoer?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
Ja dit is weer typisch zo een geval dat jij een volledig verzorgde klus verwacht en de dakdekker denkt er lekker makkelijk vanaf te zijn dus als er niet exact is afgesproken wat er moest gebeuren doet de dakdekker zo min mogelijk.
Pijp weg, succes ermee.

Het zit vast allemaal prima zo maar als je wat meer zekerheden wil dan zal er een stuk waterdichte folie overheen moeten, en de binnenzijde netjes afgewerkt. Het is allemaal geen moeten maar dit is wel erg summier, maar je kunt ook prima zo verder leven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:01

Jrz

––––––––––––

Toch weer jammer dat zo'n "pro" niet even vraagt of het at ook niet meteen moet worden hersteld bij de aanname van een opdracht

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

No Hands schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:02:
Ja dit is weer typisch zo een geval dat jij een volledig verzorgde klus verwacht en de dakdekker denkt er lekker makkelijk vanaf te zijn dus als er niet exact is afgesproken wat er moest gebeuren doet de dakdekker zo min mogelijk.
Pijp weg, succes ermee.

Het zit vast allemaal prima zo maar als je wat meer zekerheden wil dan zal er een stuk waterdichte folie overheen moeten, en de binnenzijde netjes afgewerkt. Het is allemaal geen moeten maar dit is wel erg summier, maar je kunt ook prima zo verder leven.
Het is in mijn ervaring al lastig genoeg om iemand te vinden, laat staan iemand waarmee je heldere afspraken kunt maken. In de praktijk doe ik het dan vaak maar zelf. Wat dan weer zonde is van mijn vrije tijd. En zo balanceren we maar weer verder :+

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 16:22
Jrz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:05:
Toch weer jammer dat zo'n "pro" niet even vraagt of het at ook niet meteen moet worden hersteld bij de aanname van een opdracht
Inderdaad. Ik ben ook in die "val" gelopen recent. Warmtepomp laten installeren. In het gesprek wel gevraagd of ze de CV ketel meteen wilde demonteren. Dat was prima en is ook netjes gedaan. Echter de dakdoorvoer en de pijp na buiten zitten er nog wel. "Daar had ie niks voor bij en stond ook niet in de werkbeschrijving..." Tsja voor mij is dat één geheel maar zo is een fout dus snel gemaakt.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:59
Duidelijke afspraken zijn idd belangrijk, maar wat ik toch wel erg sneu vind is dat je bij zon huis met best wel prima dakisolatie en netjes een folie onder de pannen, niet even de moeite neemt om op zijn minst die waterdicht folie weer dicht te maken.

Die isolatiewol er weer in proppen geloof ik wel. Dat gaat wel goed. Maar als je ooit een zwak punt in je nok hebt en water komt onder de pannen, dan doet die folie op deze plek in ieder geval zijn werk niet meer. Had dat dan even netjes dichtgemaakt met een nieuw stukje folie.... zou je denken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-09 19:56
Dank voor de reacties allen! Er zijn inderdaad niet zo heldere afspraken gemaakt. Vanuit een gebrek aan kennis aan mijn kant, maar ook omdat het ontzettend moeilijk om een bedrijf te vinden die zo'n klein klusje wilde doen in niet overkwam als een complete beun (namelijk ontzettend veel mooi uitziende typosquat nepwebsites, nieuw opgerichte bedrijven of bedrijven met geen enkele review).

Als ik het zo lees hebben ze inderdaad het minimale gedaan. Er worden over een tijdje zonnepanelen overheen gelegd. Ik ga dan in ieder geval proberen of zij het folie kunnen herstellen (met de opmerking van @Sgrovert in het achterhoofd). Als ik het zo lees is dat het meest belangrijk nu.

[ Voor 15% gewijzigd door Dalitso op 13-05-2025 11:37 ]

Pagina: 1