Vraag

• richard1074
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-08 23:43
In ons huis hebben we een coax kabel waarover ik IP wil laten lopen.
Nu zie ik grote prijsverschillen van converters die je kan kopen.
Passieve converters van 16 EUR tot routers van Axin of Kathrein tot 200 EUR.
Nu vraag ik me af of het veel uitmaakt als je voor de duurdere varianten gaat.
Ziijn er mensen met ervaring hiermee, en wat voor converter/switch gebruikte je?
Groet, Richard.

Beste antwoord (via richard1074 op 12-05-2025 23:27)

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:56
Je moet minimaal twee moca adapters kopen dat kunnen de volgende zijn:

MoCA-1.0
MoCA-1.1 (Hirschmann MA 16)
MoCA-2.0 (Luster DualGig-2.0, Hirschmann MA 32))
MoCA-2.0 bonded (Hirschmann INCA 1G)
MoCA-2.0 (Luster DualGig-2.0)
MoCA-2.5 (Luster DualGig-2.5)
MoCA-2.5/GE (KiWee MoCA-2.5/GE)

Ik gebruik zelf op dit moment 3 Luster DualGig-2.5 adapters en dat werkt prima.
Die lijken op dit moment vervangen door MoCA-2.5/GE.
https://www.coaxkabelwink...twerk-set-van-2-adapters/

[ Voor 10% gewijzigd door Bazvv op 13-05-2025 03:10 ]

Alle reacties

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56
Geen ervaring met IP over coax maar kun je de coax niet relatief eenvoudig vervangen voor UTP? Scheelt ook nog eens stroom.

(UTP vastmaken aan de bestaande Coax en deze doortrekken?)

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-08 13:54
Superhuuper schreef op zondag 11 mei 2025 @ 23:55:
(UTP vastmaken aan de bestaande Coax en deze doortrekken?)
Gewoon een trekveer kopen. Kabels zijn vaak niet sterk of flexibel genoeg om aan elkaar te trekken. Trekveer aan de coax, door de leiding trekken, dan aan de andere kant CAT6 kabel met stugge kern van 100% koper aan de trekveer vastmaken en terug door de leiding trekken. Koop wat (toolless) keystones en afdekramen daarvoor om de poorten daarvoor in een handomdraai aan beide kanten netjes te maken.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• richard1074
Ik snap dat een utp kabel trekken de voorkeur heeft. Maar in dit geval is dat lastig. Het kan wel, maar is veel werk.
Ik dacht dat dit een makkelijke oplossing zou zijn.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ik vermoed dat die passieve converters zijn voor rf over utp, niet ethernet over coax.

Acties:
  • Beste antwoord

• Bazvv

MoCA-1.0

[ Voor 10% gewijzigd door Bazvv op 13-05-2025 03:10 ]

• richard1074
Bazvv schreef op maandag 12 mei 2025 @ 03:48:

MoCA-1.0

Die lijken op dit vervangen door MoCA-2.5/GE.
Dank, deze link lijkt me een goede oplossing.

• Jeetwee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:14
Bazvv schreef op maandag 12 mei 2025 @ 03:48:

Hi,

Mag ik vragen wat je snelheid is (abbo vs praktijk)? Ik denk er over om dit ook te doen voor d nieuwe glasvezelaansluiting, aangezien de modemrouter in de meterkast moet en de tv en eigen router niet meer te bereiken is met een nieuwe netwerkkabel.

Groet,
Jasper

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:05

servies

Veni Vidi Servici

Deze heb ik in gebruik:
https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Normaal gesproken heb je er per punt waar je een ethernetkabel wilt aansluiten 1 nodig. Maar dat verstoorde mijn ubiquiti network topologie. dus ik gebruik ze point-to-point.
Verbinding is meer dan 1Gbit volgens mij...

• Bazvv
Jeetwee schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:13:
[...]

Hi,

Mag ik vragen wat je snelheid is (abbo vs praktijk)? Ik denk er over om dit ook te doen voor d nieuwe glasvezelaansluiting, aangezien de modemrouter in de meterkast moet en de tv en eigen router niet meer te bereiken is met een nieuwe netwerkkabel.

Groet,
Jasper
Ik heb 3 adapters, tussen 0 en 1 2008 Mbps, tussen 1 en 2 3420 Mbps, tussen 0 en 2 1331 Mbps.
0 staat beneden, 1 op de eerste verdieping en 2 op zolder.
0 -> Kabel -> splitter -> Kabel -> Splitter -> achter deze splitter zitten beide 1 en 2.

Mijn abbo heeft 1 Gbit down en 80 Mbps up en die snelheid haal ik volledig.

• Jeetwee
Bazvv schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:23:
[...]

Ik heb 3 adapters, tussen 0 en 1 2008 Mbps, tussen 1 en 2 3420 Mbps, tussen 0 en 2 1331 Mbps.
0 staat beneden, 1 op de eerste verdieping en 2 op zolder.
0 -> Kabel -> splitter -> Kabel -> Splitter -> achter deze splitter zitten beide 1 en 2.

Mijn abbo heeft 1 Gbit down en 80 Mbps up en die snelheid haal ik volledig.
Wauw, dat is niet verkeerd. Die dingen doen idd wat ze beloven. Dank voor de info, ik ga ze ook bestellen.

• vivace
  • Registratie: Juli 2007
Even dit oudere topic oprakelen.

Ik heb een gelijkaardig probleem:
huis van 20+ jaar oud waar in elke slaapkamer coax aansluitingen voor TV zijn met kabel "Telenet interkabel code PVC6 COMMSCOPE-06/3024/433544-22 6F(RC)V Bd 60% CU HS UVR".
Het wifi signaal (via ASUS RT-AX59U WiFI6/AiMesh Routers) is niet overal optimaal waardoor mijn zoon voor zijn PS5 klaagt over blackouts en bij tijden erg hoge ping-tijden.

Dus zat ik met de volgende opties:
1) extra Mesh-punten aanleggen (maar dan zou ik om optimale pingtijden te krijgen deze ook bedraad moeten uitvoeren
2) COAX kabel in de muur vervangen door hoogwaardige ethernet kabel = zonder twijfel de beste performance, maar ik vermoed dat de geribde buis waarin de coax kabel zit niet overal met een ruime radius gelegd, dus het zou wel eens kunnen dat deze er niet uit gaat
3) ethernetsignaal over de COAX kabel sturen.

Voor optie 3 zie ik (mede door voorgaande topics) vooral MoCA opties terugkomen
126.99 EUR https://www.amazon.com.be/-/nl/KiweeBroadband-MoCA-2-5-adapter-met-2-5GE-poorten/dp/B0F7GF5NP5
125.95 EUR https://www.amazon.nl/-/en/StarMax-Ethernet-Adapter-Full-Duplex-MN2525
172.97 EUR https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/supersnel-internet/internet-over-coax/moca-2-5ge-adapter-3-5gbps-over-je-coaxnetwerk-set-van-2-adapters/
244.78 EUR https://www.reichelt.com/be/nl/shop/product/ethernet_via_coax_2000_mbps-413838

Deze MoCA adapters lijken initieel ontwikkeld om het ethernet-signaal over erg lange afstanden te kunnen sturen (o.a. voor oudere bewakingscameras) en hebben dus een eigen signaalversterker met voeding.
Er zijn online ook reviews van dergelijke toestellen te vinden, dus die werken al zeker.
https://www.ct.nl/reviews/internet-via-coax-netwerk-over-tv-kabel/

Ik zie echter ook Ethernet-over-Coax-adapters (EoC-adapters):
7.49 EUR https://www.amazon.nl/-/en/Nevoluxer-2pcs-Coax-Ethernet-Adapter/dp/B0FGJKYYT5
wat een passieve adapter lijkt te zijn tussen BNC schroefaansluiting en een male RJ-45 netwerkstekker die in een router past. De TV-COAX splitter heeft schroefaansluitingen dus dit heeft grote kans om zomaar te passen.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61NW2keTxUL.jpg

De beschrijving van de adapter is ook veelbelovend:
  • Excellent Shielding: Coaxial cables naturally have a fully shielded structure and offer significantly higher resistance to electromagnetic interference compared to twisted wire pairs and power lines.
  • Huge bandwidth potential: Conventional cable TV cables are typically designed for bandwidths of more than 1 GHz, exceeding the requirements of 100Mbps or Gigabit Ethernet. So there remains plenty of room for play.
  • Low transfer attenuation: Signal attenuation is minimal with coaxial cables, making them particularly suitable for transmission over medium to long distances.
Wat wel raar is, is dat de "manual" waarnaar Amazon verwijst
https://m.media-amazon.com/images/I/610-UiA8AhL.pdf
melding maakt van een power adapter (die nergens aangesloten zou kunnen worden.
  • Use only the provided power adapter (input: 100-240V AC, output: [specified voltage/current]).
+
10.07 EUR https://www.amazon.nl/-/en/Metronic-RJ45-Coaxial-9-53mm-Male/dp/B0BN5WGYFD
waarmee een fysieke verbinding gemaakt kan worden tussen de TV-plug in de kamer en de PS5 (2m ethernetkabel + male RJ-45 plug)

Heeft iemand een dergelijke opstelling al eens getest?
De kabellengte tussen router en coax-socket in de kamer PS5 zal 25 a 30m zijn.

Als dit werkt, zou dit zeker de goedkoopste oplossing zijn met ook het minste werk.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door vivace op 27-07-2026 10:19 ]

• Jeetwee
vivace schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:11:
Even dit oudere topic oprakelen.

Heeft iemand een dergelijke opstelling al eens getest?
De kabellengte tussen router en coax-socket in de kamer PS5 zal 25 a 30m zijn.

Als dit werkt, zou dit zeker de goedkoopste oplossing zijn met ook het minste werk.

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Hi,

Misschien een open deur: ik zou die plugs van 7,50 kopen en kijken of het werkt en zo niet, terugsturen. Ik heb zelf zo een maco-setje. Zal denk ik ook wel afhangen van de kwaliteit van de coax-kabel. De afstand is hier ongeveer 15 meter tussen de kastjes en dan nog 5 meter naar de router. Hoewel je niet de snelheid zal hebben zoals met een glasvezel of utp lijkt het me het voor een Playstation een prima oplossing met voldoende bandbreedte/snelheid. Exacte cijfers heb ik niet, maar zeg het op basis van mijn gebruikservaring dat we op alle apparaten door het huis heen snel genoeg internet ervaren.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:10

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

vivace schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:11:
Ik zie echter ook Ethernet-over-Coax-adapters (EoC-adapters):
7.49 EUR https://www.amazon.nl/-/en/Nevoluxer-2pcs-Coax-Ethernet-Adapter/dp/B0FGJKYYT5
wat een passieve adapter lijkt te zijn tussen BNC schroefaansluiting en een male RJ-45 netwerkstekker die in een router past. De TV-COAX splitter heeft schroefaansluitingen dus dit heeft grote kans om zomaar te passen.
[Afbeelding]
Lijkt me compleet nutteloos en ofwel een scam, ofwel een product dat voor totaal iets anders bedoeld is. Om een ethernet signaal over een coax kabel te sturen heb je een actief modem nodig (wat die echte MoCA adapters dus zijn), niet simpel een passief verloopstekkertje.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Emjay90
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-08 17:00
Als je naar de andere foto's kijkt, zie je dat er ook maar twee aders zijn. Logisch, want coax heeft er niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71y1LLp5ZvL._SX522_.jpg

Dus dat gaat nooit werken als gewone ethternetkabel.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:38
Je ziet het ook in de beschrijving staan, deze zijn bedoeld voor gebruik met een dsl modem, die dus wel genoeg heeft aan een enkel aderpaar. Maar dan kun je net zo goed de actieve moca adapters kopen.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-08 15:07
Als je een goedkope moca set zoekt kijk dan in de webshop van Ziggo. Kost 80 euro voor een setje meen ik voor 2,5Gbit. Extra internetpunt over coax heet het of zoiets.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:47
Die connectors zijn voor TV/Video over UTP blijkbaar.
Zie ook deze beschrijving:
Elecbee RJ45 to F Coax Adapter Female to Male RF Connector Barrel Coupler
Features:
RJ45 to F Coaxial Conversion:Designed to convert RJ45 Ethernet ports to F-type coaxial interfaces (Female to Male), enabling TV signal transmission via network cables (Note: Not for reverse use with coaxial cables for network signals).

Ultra-Compact & Portable:Weighs only 7g with dimensions of 44mm×15mm×10mm, making it easy to carry and install in tight spaces for home or on-the-go TV signal setups.
Stable Signal Performance:Features superior contact design to ensure reliable TV signal transmission, minimizing interference or attenuation for clear, consistent reception.
Household Usage Guidance:Ideal for home TV signal distribution—requires 2 adapters (one pair) for proper setup, simplifying installation for non-professional users.
Hier staat nog wel wat over Passive Ethernet over coax adapters:
Electronics Stackexchange: Passive Ethernet-over-coax converters... how do they work?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
@vivace Die zijn voor RF over UTP, deze zijn overigens 50Ω, en daarmee eigenlijk alleen geschikt voor beveiligingscamera's en dergelijke.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De term voor die dingen is "baluns", en inderdaad ze zijn er om het breedbandige coaxsignaal (met slechte kwaliteit, over korte afstanden) over UTP te verlengen, niet om meeraderige Ethernet over coax te sturen. Daarvoor moet je linksom of rechtsom gaan moduleren (want 8 aders digitaal krijg je niet zomaar in 1 ader + 1 mantel analoog) en een oplossing vinden voor collisions, oftewel je moet een heterogenous bridge hebben - en dat is zo'n MoCA adapter :z

Overigens, hou er rekening mee dat MoCA al een tijdje niet meer doorontwikkeld wordt. Het is anno 2026 geen toekomstvaste technologie - maar goed, dat geldt voor coaxkabels binnenhuis sowieso ook al.

Oslik blyat! Oslik!

• vivace
RadioAir schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:53:
Als je een goedkope moca set zoekt kijk dan in de webshop van Ziggo. Kost 80 euro voor een setje meen ik voor 2,5Gbit. Extra internetpunt over coax heet het of zoiets.
Goede tip, jammer genoeg levert Ziggo niet in België en kan je ook geen in-store pickup kiezen bij het bestelproces.
(Gelukkig heb ik nog wel wat vrienden die in de buurt van Heerlen wonen).

• vivace
Ondertussen ben ik erin geslaagd om (met enige moeite) een CAT7 kabel van in de garage tot op (opslag) zolder te trekken en dan een 2de ASUS RT-AX59U Wifi router praktisch boven de PS5 te plaatsen.
Deze haalt nu 380Mbps down / 9 Mbps up + mijn zoon klaagt (voorlopig) niet over slechte pingtijden.

De Wifi router moest dus niet noodzakelijk op dezelfde verdieping staan (= geen boorwerk nodig in het plafond).
Ik ben er nog niet volledig uit waarom deze wel een veel betere verbinding geeft dan deze op het gelijkvloers (staat op een kast, eigenlijk op een 5m in rechte lijn tov de PS5 op de verdieping).
Mogelijk zitten er in de geïsoleerde verdiepingsvloer wapeningsnetten in de betonnen uitvullingslaag boven de isolatie en niet op de niet-geïsoleerde vloer tussen verdieping en zolder. Iets anders kan ik niet verzinnen.

Als dit niet werkt, ga ik die MoCa 2.5 set van Ziggo aanschaffen.

Bedankt voor jullie hulp!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:10

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tip voor volgende keer: gewoon cat6a pakken, dunner, flexibeler en goedkoper.

Maar mooi dat het gelukt is! Verschil zal ‘m inderdaad waarschijnlijk zitten in de materialen waaruit de vloer bestaat :Y

[ Voor 44% gewijzigd door Orion84 op 28-07-2026 16:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1