Playstation 4 PRO HDD upgrade.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Mijn vraag

Ik wil de 1TB interne drive van me PS4 Pro upgraden naar groter, (deze ps4 pro heb ik recent 2ehands van iemand anders over genomen)

Hoopte er een 5TB erin te zetten en zag dat de seagate barracuda 2.5 5400rpm zo`n beetje de enigste drives zijn die momenteel te koop zijn.
Weet dat een SATA 2.5 inch SSD ook past, maar voor op dit moment mij te duur is.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Na een hoop speuren ben ik bij een PDFje van seagate barracuda terecht gekomen.
Te laten weten dat 1-2 TB 7mm dik is.
3-5TB zeker 15mm dik is en dus niet gaat passen.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heb eerste gekeken welke drives er nog leverbaar waren.
Maar zag niet veel in de pricewatch staan, dus eigenlijk allleen die seagate barracuda 2.5inch drives.

Heb gekeken welke externe drives mogelijk waren om te chucken.
Kwam al snel achter dat de externe drives 2.5 inch van western digitale een USB interface gebruiken en geen echt sata meer zijn.

Had nog de hoop op de seagate drives.. Alleen toen naar naar specs ging zoeken een PDFje gevonden heb van deze barracuda drives.. En toen achter te komen dat de 1 tot 2TB drives 7mm zijn en zouden moeten passen.. Alleen kwa upgrade je nauwlijks vooruit gaat met opslag capaciteit.

En dat de 3 tot 5 TB (wilde een 5TB drive dan erin zetten) maar helaas 15mm schijnen te zijn, omdat de fabrikant er dus meer platters erin heeft gestoken en niks aan data dichtheid heeft gedaan.

Ik heb momenteel geen 500 - 700 euro branden voor een enterprise drive of zo.

Zoek een drive die mij meer opslag bied en een lange levensduur kan garanderen. De snelheid is voor minder belangrijk in deze.

Zoek een oplossing wat ik het beste kan doen.

Het is een beetje jammer als ik de PS4 pro maar klaar moet maken met de oude drive voor gebruik.. Dan alles vol zetten met data, en dan bij een upgrade drive als nog al die data moet gaan verplaatsen..

Ik dacht wilde het meteen goed doen en daarna geen omkijken meer aan heb.

Dus meteen nieuwe grotere drive erin. Firmware herstel doen.. Account opnieuw configureren en in gebruik kunnen nemen.

Wilde LIEVER geen externe drive ernaast hebben staan.. Maar aangezien de mogelijkheden momenteel wat krap zijn.. vroeg ik me af:

Kan je de games draaien vanaf een USB station.

Kan ik bij een interne hdd swap alle data naar het USB station doen, en dan bij een grotere drive erin weer alles terug zetten?
...

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:08
De vraag is vooral, waarom wil je een grotere disk? Waar loop je tegen aan?

Kan mij niet voorstellen dat je zoveel opslag nodig hebt voor games. of wil je 100 games geïnstalleerd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Die 5TB Seagate is hoe dan ook te dik (15mm) en het is een SMR disk met kleine cache dus daar wordt je niet blij van qua snelheid.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Wil niet continu data te moeten verplaatsen..

Is zo`n 2TB echt de maximale grote kwa disk hoogte.(wat fysiek mogelijk is met een mechanische drive). Of zijn er nog grotere 2.5 inch disks te vinden die bijvoorbeeld 3TB of 4 TB zijn.(geen ssd)

Ik snap dat het 7 jaar geleden wat makkelijk was om te upgraden dan nu..

Toch zoek ik een goede oplossing.

[ Voor 18% gewijzigd door Robin4 op 11-05-2025 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Anno 2025 wil je gewoon geen HDD meer, kijk anders naar iets als een QVO, die zijn qua prijs best goed. Het zijn niet de snelste maar zeker het veelvoudige van de snelste HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
DukeBox schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:41:
Die 5TB Seagate is hoe dan ook te dik (15mm) en het is een SMR disk met kleine cache dus daar wordt je niet blij van qua snelheid.
Ja dat klopt, was daar ook al achter. :) (zie bijvoorbeeld de post hierboven wat ik aangehaald heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Robin4 op 11-05-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
DukeBox schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:46:
Anno 2025 wil je gewoon geen HDD meer, kijk anders naar iets als een QVO, die zijn qua prijs best goed. Het zijn niet de snelste maar zeker het veelvoudige van de snelste HDD.
Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit.. Een externe drive is ook niets meer dan een HDD aan een USB 3.0 aansluiting. Mij gaat het meer om veel meer opslag OP de machine te hebben.

Als 3T of 4TB aan mechanische opslag nog mogelijk is, kan ik daar ook prima mee leven..
Zie namelijk meer 3.5 inch oplossingen dan 2.5inch drives.. Als ik iets goeds 2ehands kan vinden zal het ook een oplossing kunnen zijn (beter dan niets)

De genoemde QVO SSD zijn best wel prijzig voor wat je krijgt aan opslag.. En het zijn consumenten SSDs.. die hebben maar een paar jaar te gaan voordat je ze weer moet vervangen omdat de blokken van een ssd slechter worden. Een machanische drive kan net zo lang schijven en lezen als het wilt, totdat de drive zelf ze levensduur heeft bereikt. (en dat KAN best lang zijn)

Persoonlijk zou ik zelf toch maar de portomonee trekken en een enterprise SSD erin zetten die hoge levensduur heeft. Maar zoals ik aangaf, heb dat geld momenteel niet liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Robin4 op 11-05-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Robin4 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:50:
..die hebben maar een paar jaar te gaan voordat je ze weer moet vervangen omdat de blokken van een ssd slechter worden.
Dat is zelden nog van toepassing of je moet echt per dag de volledige SSD opnieuw volschrijven. Een HDD heeft over het algemeen een hogere AFR (lagere MTBF) dan een SSD.

De prijs van een enterprise is echt onzinnig. Als zou je dat nu zou kopen ben je al snel het dubbele kwijt t.o.v. een 'consumenten' SSD. Als die consumenten SSD dan na 5 jaar 'op' is dan heb je tegen die tijd voor het zelfde bedrag het dubbele aan storage of dezelfde storage voor de helft van de prijs en ben je netto dus maar 0,75% kwijt.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 11-05-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
De vraag is of ik tegen die tijd nog wel andere storage weet te vinden..

Want eventueel een enterprise drive is tegen die tijd ook niet meer leverbaar.

De huidige Toshiba drive is ook geen vliegtuig denk ik..

Dus dan zal het met een nieuwere seagate barracuda drive dan toch wel mee vallen.
Las op inet dat de interface van de PS4 toch een bottleneck heeft.

Denk dat de seagate drive dan nog beter is als de Toshiba die ik nou erin heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:36

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Wat ik zo wie zo zou overwegen, is of de console nog jaren gaat gebruiken, en zoja of de snelheid winst je heel belangrijk is. Ik heb hier een mooie video waarin je verschil zit met games op een PS4 Pro waarbij een HDD en SSD gebruikt worden in de vergelijking.

Maar goed, uiteindelijk is dit een keus die je zelf moet maken. Ikzelf, en dan praat ik even voor mijzelf, zou alleen in een SSD investeren als ik weet dat ik die console nog jaren veel ga gebruiken. Meer snelheid is leuk, maar zonde als investering als je er geen gebruik van maakt.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin4
Het is wel de bedoeling dat hij inderdaad nog jaren gebruikt gaat worden..

Anders is het misschien ook niet meer interessant om een PS4 Pro naast een PS5 te hebben.

Ga momenteel voor een 2TB HDD.. Die ik niet al te duur kan vinden..

Later op het jaar dan een SSD erin want grotere mechanische schijven gaan toch niet passen omdat ze te dik zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Robin4 op 15-05-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Misschien een stomme vraag, maar waarom dan nu een 2TB HDD om dan later alsnog een SSD erin te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Nou omdat ik anders MAAR 1TB opslag heb.. En je bent ook al opslag kwijt aan het PS4 systeem.

Feitelijk gezien heb je van de 1TB maar 800GB over en dat is zeker te weinig wil je wat meer games erop kunnen zetten.

En waarom MAAR 2TB... Er zijn geen grotere schijven boven de 2TB die ook 7 of 9mm zijn..

Vanaf 3TB tot 5TB zijn die schijven 15mm dik, dus die passen niet.
Anders was ik voor een 5TB al gegaan natuurlijk.

En als je de 2TB al voor niet veel kan krijgen, waarom ook niet he.

[ Voor 7% gewijzigd door Robin4 op 15-05-2025 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Nee dat was niet mijn vraag ;) Die grote snap ik, ik bedoelde meer van waarom nu een HDD en later een SSD, waarom niet meteen een 2TB SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin4
Omdat een 2TB SSD duurder kost dan gewoon een goedkopere mechanische HDD plaatsen.

Aangezien die later er toch eruit gaat waarom zou je dan de volle bak uitgeven aan een 2TB SSD?

Omdat ik daarna een flinke grotere ssd erin ga zetten.. omdat ik anders toch maar weinig opties heb.
Heb momenteel het geld er niet voor over noch ik heb dat bedrag hier liggen.
Ook ook momenteel de prioriteit er daarvan lager ligt. (Dus dat kan ik over paar maanden ook nog wel doen.

Maar op dit moment maar even tevreden zijn met een 2TB HDD.

[ Voor 52% gewijzigd door Robin4 op 16-05-2025 11:37 ]

Pagina: 1