Bewust bedrijfsauto zonder administratie mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:40
Afgelopen week hoorde ik het verhaal over een (semi-)overheidsorganisatie die na een steekproef onderzocht werd door de belastingdienst. Er werd geconstateerd dat de bedrijfsauto's geen sluitende administratie hadden. Dat moet uiteraard. Maar mijn vraag, hebben bedrijven de mogelijkheid om af te zien van de administratie en gewoon te zeggen tegen de BD dat ze de volle mep willen betalen. Of gaat de belastingdienst bij elke werknemer bijtelling rekenen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Vage begin post. Wat is je vraag? Het gaat om de 500km vrij regeling waarbij je geen bijtelling betaald?

Onder de administratie kun je alleen uit als je bijtelling betaald, of bestalauto rijd en een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik aflegt (de installatietechnicus met bus van de zaak betaald geen bijtelling).

Met een youngtimer of motor betaal je aanzienlijk minder bijtelling zonder administratie.

[ Voor 40% gewijzigd door _eLMo_ op 11-05-2025 22:14 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:16
TheMak schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:52:
Afgelopen week hoorde ik het verhaal over een (semi-)overheidsorganisatie die na een steekproef onderzocht werd door de belastingdienst. Er werd geconstateerd dat de bedrijfsauto's geen sluitende administratie hadden. Dat moet uiteraard. Maar mijn vraag, hebben bedrijven de mogelijkheid om af te zien van de administratie en gewoon te zeggen tegen de BD dat ze de volle mep willen betalen. Of gaat de belastingdienst bij elke werknemer bijtelling rekenen?
Als er geen administratie is, moet er in principe bijtelling ingehouden worden bij de bestuurder, maar als er sprake is van wisselend gebruik van een bestelauto kan er gebruik gemaakt wroden van de Eindheffing doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto. Omdat dan niet goed aangewezen kan worden wie de bestuurder is, betaalt de werkgever een, overigens in vergelijking met reguliere bijtelling beperkt, bedrag.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:28
Toen ik bij KPN werkte als monteur hoefde wij geen rittenregistratie bij te houden. Dit was afgekocht door 1 of andere regeling. Dus er bestaat inderdaad wel een regel voor. Maar wat ik begreep alleen als je echt een groot wagenpark had.

Dit was alleen voor KPN medewerkers en niet voor de onderaannemers. Toen ik bij een onderaannemer werkte had ik soms wel een A4 per dag vol aan rittenregistratie als ik een paar keer naar de wijk kast moest bij storingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Jan-man schreef op zondag 11 mei 2025 @ 23:34:
Toen ik bij KPN werkte als monteur hoefde wij geen rittenregistratie bij te houden. Dit was afgekocht door 1 of andere regeling. Dus er bestaat inderdaad wel een regel voor. Maar wat ik begreep alleen als je echt een groot wagenpark had.

Dit was alleen voor KPN medewerkers en niet voor de onderaannemers. Toen ik bij een onderaannemer werkte had ik soms wel een A4 per dag vol aan rittenregistratie als ik een paar keer naar de wijk kast moest bij storingen.
De KPN busjes zijn net als velen, ANWB, AH, Jumbo, Liander allemaal voorzien van GPS tracking die rittenregistratie automatisch doet bij het in en uit schakelen. Afgekocht, maar niet bij de belastingdienst :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

graceful schreef op maandag 12 mei 2025 @ 01:06:
[...]

De KPN busjes zijn net als velen, ANWB, AH, Jumbo, Liander allemaal voorzien van GPS tracking die rittenregistratie automatisch doet bij het in en uit schakelen. Afgekocht, maar niet bij de belastingdienst :+
Daar is gewoon een regeling voor binnen de loonheffing

Als je bedrijfsauto's hebt die nonstop door verschillende mensen worden gebruikt en er zijn dus meer rijders dan auto's (die gewoon beschikbare wagen pakken die er is), dan mag je gebruik maken van deze regeling.

Even opgezocht: (handboek loonheffingen 2024).
23.4.5 Doorlopend afwisselend gebruik bestelauto
Het kan zijn dat 2 of meer werknemers door de aard van het werk een bestelauto doorlopend afwisselend
gebruiken. In principe moet u ook dan gebruikmaken van de normale regeling voor privégebruik auto
(zie paragraaf 23.3.1). Maar in deze situatie kan het bezwaarlijk zijn de regeling individueel toe te passen.
In dat geval moet u eindheffing toepassen voor het privégebruik.
Voorbeeld 1
Een bedrijf heeft 3 bestelauto’s en 7 monteurs. Bij een melding gebruiken ze willekeurig 1 van de
beschikbare bestelauto’s. In deze situatie is sprake van doorlopend afwisselend gebruik en moet u
eindheffing toepassen.
Voorbeeld 2
2 van uw werknemers hebben ieder een bestelauto. Ze besluiten deze auto’s dagelijks te ruilen. Er is nu
geen sprake van doorlopend afwisselend gebruik. Eindheffing is voor deze bestelauto’s niet mogelijk. Er
is ook geen sprake van doorlopend afwisselend gebruik als werknemer A een bestelauto de ene week
gebruikt en werknemer B de volgende week.

De eindheffing is op jaarbasis een vast bedrag van € 300 per bestelauto. Bij een loontijdvak van 1 maand
geeft u dan in elke aangifte loonheffingen € 25 per bestelauto aan (zie paragraaf 25.6). De toepassing van
de eindheffing geeft u in de aangiften loonheffingen aan met code 5 (Doorlopend afwisselend gebruik
bestelauto). Bij deze eindheffing hoeft uw werknemer geen rittenregistratie bij te houden.

[ Voor 31% gewijzigd door SinergyX op 12-05-2025 01:34 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Kortom als baas kan je beter je eigen auto uitlenen als een werknemer een artsbezoek wil doen dan een bedrijfsauto. En je bent altijd afhankelijk van je werknemers voor de administratie. Afkopen kan niet. Bij gebrekkige administratie zien een groepje werknemers het vannzelf op hun loonaangifte. Ik zit ook aan een bestelauto bij de (vrijwillige) brandweer te denken. Ik zou daarvoor ook niet mijn hand in het vuur willen steken of de administratie aan het eind van het jaar klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
TheMak schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:32:
Kortom als baas kan je beter je eigen auto uitlenen als een werknemer een artsbezoek wil doen dan een bedrijfsauto. En je bent altijd afhankelijk van je werknemers voor de administratie. Afkopen kan niet. Bij gebrekkige administratie zien een groepje werknemers het vannzelf op hun loonaangifte. Ik zit ook aan een bestelauto bij de (vrijwillige) brandweer te denken. Ik zou daarvoor ook niet mijn hand in het vuur willen steken of de administratie aan het eind van het jaar klopt.
Maar juist die bestelauto bij de vrijwillige brandweer is typisch een geval 'wisselend gebruik, dus geen bijtelling , maar eindheffing ten laste van de werkgever'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 11:34

BaRF

bijna kerst

offtopic:
Doe je dit expres? :D
de (vrijwillige) brandweer. Ik zou daarvoor ook niet mijn hand in het vuur willen steken

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
BaRF schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:45:
offtopic:
Doe je dit expres? :D
de (vrijwillige) brandweer. Ik zou daarvoor ook niet mijn hand in het vuur willen steken
Totaal onbewust, maar het is geen toeval uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-05 15:33
Je moet even onderscheid maken tussen zakelijk en prive verkeer.
Een artsbezoek is natuurlijk prive. Daar kan je niet zomaar de bedrijfsauto voor pakken.

Zoals eerder aangegeven is er dus een afkoopregeling. Maar die is uiteraard wel voor alleen zakelijk verkeer.
Dat busje van de vrijwillige brandweer kan dus prima. Maar dan alleen te gebruiken voor zaken van de brandweer. Niet om je caravan mee naar de camping te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 22:43

Stoffel

Engineering the impossible

jaspermeul schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:47:
[...]

Een artsbezoek is natuurlijk prive. Daar kan je niet zomaar de bedrijfsauto voor pakken.

Zoals eerder aangegeven is er dus een afkoopregeling. Maar die is uiteraard wel voor alleen zakelijk verkeer.
Dat busje van de vrijwillige brandweer kan dus prima. Maar dan alleen te gebruiken voor zaken van de brandweer. Niet om je caravan mee naar de camping te slepen.
Dat is volgens mij niet waar. Het uitgangspunt van die regeling waarbij een auto (met grijs kenteken) wordt gedeeld door meerdere medewerkers is dat het lastig is om te bepalen bij welke werknemer er hoeveel bijgeteld dient te worden. Daarom wordt de bijtelling afgekocht voor een forfaitair bedrag. Er wordt echter nog steeds wel bijgeteld voor dat vaste bedrag, dus mag de auto gewoon privé worden gebruikt. Er hoeft ook geen rittenadministratie te worden bijgehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
jaspermeul schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:47:
[...]

Nee, natuurlijk is die niet voor alleen zakelijk verkeer. Bij alleen zakelijk gebruik is er *geen* bijtelling. Die eindheffing is voor de situatie dat er wel privé gereden wordt, maar niet bijgehouden is door wie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-05 14:08
Een van mijn vorige werkgevers hadden wij als IT een poolauto, hier kon je vrij eenvoudig via een druppel jezelf aanmelden op de auto, die hield dan precies bij dat je van A naar B was gereden en hoeveel KM dit was. In dit geval was het een systeem van TomTom meen ik. Als je de druppel niet voor het kastje hield ging deze heel hard en irritant piepen. De administratie vond het ook een fijn systeem, konden zo altijd de bestuurder achterhalen als er een boete binnen kwam. :+

Denk dat zo'n kastje goedkoper is dan een naheffing van de BD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:28
graceful schreef op maandag 12 mei 2025 @ 01:06:
[...]

Toen ik daar nog werkte (5 jaar terug) hadden de busjes geen gps. Ook gedurende de 8 jaar dat ik er werkte nooit gps gehad in de auto.
Pagina: 1