Klussen in Nehobo / holle baksteen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-06 21:28
Dag Tweakers,

Binnenkort start ik met de renovatie van mijn badkamer. In principe is alles uitgedacht, maar ik stuitte hierin op één vraag die ik niet zo snel kan vinden op het internet.
De verdiepingsvloer is Nehobo/holle baksteen. In principe heb ik hier geen last van behalve bij de twee volgende dingen:

- ventilatie
Ik wil graag door de vloer heen een ventilatiebuis richting de wc. Kan ik gewoon een gat boren door de vloer of krijg ik dan problemen met bijv wapening?

- Drain
Het liefst heb ik de vloer in de badkamer natuurlijk zo laag mogelijk. Kan het kwaad om op de plaats van de drain een deel van de betonnen dekvloer in te bikken om de drain zo laag mogelijk te leggen en dit zoveel mogelijk weer te vullen?

Ben niet zo bang voor de sterkte oid van de vloer, maar ben toch benieuwd hoe anderen hier naar kijken. Eerst even navragen voordat de boor uit de koffer komt :)
Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:54
Ja, Nehobo is lastig. Je kunt wel boren, maar dan liefst zo klein mogelijk. En dan alleen in het hart van een steen, want daar zit geen wapening. Ik weet niet hoe groot je precies wilt, maar rond 90 mm is vaak al tricky met kans op het doorboren van wapening. Dus als het een stuk kleiner kan (50?) en je doet het netjes recht en in het hart van de steen, dan komt het goed. En niet op de klopstand :-)

Lokaal een klein beetje van de deklaag weghakken is niet zo'n probleem. Dat kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lijkt me iig onverstandig om in de dwarsrichting een sleuf te maken waarbij je de hele toplaag weghaalt. Dan neemt de sterkte drastisch af.
Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgn/nehobo-vloer_1_tekening_www_homekeur_nl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgn/nehobo-vloer_3_plaatsen_van_systeemdelen.jpg

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
BBBrt schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:00:
Ja, Nehobo is lastig. Je kunt wel boren, maar dan liefst zo klein mogelijk. En dan alleen in het hart van een steen, want daar zit geen wapening. Ik weet niet hoe groot je precies wilt, maar rond 90 mm is vaak al tricky met kans op het doorboren van wapening. Dus als het een stuk kleiner kan (50?) en je doet het netjes recht en in het hart van de steen, dan komt het goed. En niet op de klopstand :-)

Lokaal een klein beetje van de deklaag weghakken is niet zo'n probleem. Dat kan dus wel.
Ja daar zat ik ook mee. Standaard ventilatiebuis is vaak al zo’n 125mm. Bij de buren (huurwoningen) zijn tijdje geleden allemaal buizen geplaatst, maar helaas vergeten te informeren hoe ze dit doen. Daar stonden wel dit formaat buizen voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Juup schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:05:
Lijkt me iig onverstandig om in de dwarsrichting een sleuf te maken waarbij je de hele toplaag weghaalt. Dan neemt de sterkte drastisch af.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had dit plaatje ook gezien inderdaad. Elke voeg heeft wapening, die wil je niet raken natuurlijk (voor het gat). En mbt de deklaag zo min mogelijk aantasten dus? Dan wordt de opbouwhoogte wel flink natuurlijk. Is het nu ook, maar heel veel hoger dan nu liever niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 07:53
Nehobo maakte tekeningen en berekeningen voor de bouw destijds, inclusief sparingen etc. Sommige gemeenten hebben deze tekeningen nog in hun archief. Het kan helpen om deze in te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:21
125mm kan je boren zonder de wapening te raken, kan ik uit ervaring melden. Als je hem boort in de “naad” tussen twee platen, dan heb je voldoende breedte tussen twee wapeningsstaven. Dmv een leidingzoeker kan je lokaliseren waar dat is.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Jef04 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:19:
En mbt de deklaag zo min mogelijk aantasten dus?
Mijn punt gaat vooral over de richting waarin je een sleuf zou maken.
Als je dat in de dwarsrichting doet dan verzwak je de constructie enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Juup schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:51:
[...]

Mijn punt gaat vooral over de richting waarin je een sleuf zou maken.
Als je dat in de dwarsrichting doet dan verzwak je de constructie enorm.
Ja logisch. Ik denk dat ik dekvloer qua drain maar intact hou en accepteer dat er gewoon opbouw nodig is. Die paar cm zal het ook niet uitmaken.

Qua gat voor de ventilatie. Het liefst heb ik door één gat alles. Bestaand is nu een gat met afvoer en twee keer waterleiding. Het zou mooi zijn als dit éen groot gat wordt, maar dan kom ik natuurlijk waarschijnlijk niet weg met precies tussen twee wapeningsstroken in boren zoals @Glenfiddich zegt.

De vraag is dus: kan het écht kwaad om door een klein stukje heel te gaan boren/slijpen/etc om één gat te maken (het moet toch naar beneden ergens), of kan ik dan beter proberen te kijken of ik twee gaten tussen stukken ijzer in kan maken? En als ik dat doe en ik leg toch per ongeluk een stuk bloot, moet ik dit dan weer bedekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Zo ziet het er nu uit (van onder gezien)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kk3kNsRUhkMWvwR79HLgklvm0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24AVSfWSUGH8NroYZxiQkYPv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
En ook nog even op de tekening (de enige die ik via de gemeente kon krijgen), de situatie met in het rood de plek waar het gat moet komen (en al zit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBoloNQMhCLlo07KQ1wePl_GVlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VxmjoQynGi99GZZhtWsCxR3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tYcFoYss8d31chkB-fkX2cf0d8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDSDw2oTZGbkzMkFF6gTQrOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Jef04 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:51:
Qua gat voor de ventilatie. Het liefst heb ik door één gat alles. Bestaand is nu een gat met afvoer en twee keer waterleiding. Het zou mooi zijn als dit éen groot gat wordt, maar dan kom ik natuurlijk waarschijnlijk niet weg met precies tussen twee wapeningsstroken in boren ...
Je kunt dit toch verbreden zonder wapening door te slijpen?
Welke (buiten)diameter moet die ventilatiebuis krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Juup schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:09:
[...]

Je kunt dit toch verbreden zonder wapening door te slijpen?
Welke (buiten)diameter moet die ventilatiebuis krijgen?
Ventilatie 125mm + dan de afvoer 50mm. De flexibele waterleiding krijg ik er wel ergens doorheen.

Ik denk ook wel dat het kan, maar zekere voor het onzekere en heb graag een back-up plan als ik wel iets raak/blootleg. Hoewel ik mij afvraag of dat de vloer als geheel nou echt verzwakt, maar daar heb ik geen expertise in, vandaar de vraag hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Toevallig recent beide dingen ook gedaan!

130mm kun je prima door NeHoBo boren zonder wapening te raken (zie foto). Ook je drain kun je er goed in laten zakken zolang je de wapening niet doorbreekt. Ik heb wel de stenen die ik heb open gebroken voor de drain gevuld met zandcement voor iets extra stevigheid. Tevens gaf de constructeur (mn vader) aan dat het niet zo'n vaart zou lopen.

Als ik zie wat voor gigantische gaten (60cm breed, 30 cm diep) er al zaten voor de heteluchtverwarming dan is een gaatje van 130 peanuts.

Ik kreeg nog wel de tip om op te letten of er versterkte stroken in de vloer aanwezig zijn vanwege overspanningen of iets dergelijks. Daar wil je helemaal niet in boren.

Succes! en vergeet niet je bouwhelm te dragen voor het geval het mis gaat :-D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMj5GEN8-hjMc9NrBxyybGm78bo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BucgIsqrvgGqnQWS3K97Wewe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
HomegrownBGP schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:12:
Toevallig recent beide dingen ook gedaan!

130mm kun je prima door NeHoBo boren zonder wapening te raken (zie foto). Ook je drain kun je er goed in laten zakken zolang je de wapening niet doorbreekt. Ik heb wel de stenen die ik heb open gebroken voor de drain gevuld met zandcement voor iets extra stevigheid. Tevens gaf de constructeur (mn vader) aan dat het niet zo'n vaart zou lopen.

Als ik zie wat voor gigantische gaten (60cm breed, 30 cm diep) er al zaten voor de heteluchtverwarming dan is een gaatje van 130 peanuts.

Ik kreeg nog wel de tip om op te letten of er versterkte stroken in de vloer aanwezig zijn vanwege overspanningen of iets dergelijks. Daar wil je helemaal niet in boren.

Succes! en vergeet niet je bouwhelm te dragen voor het geval het mis gaat :-D
[Afbeelding]
Niet te bang zijn dus? ;)
Als ik het goed begrijp heb je een paar stenen zelfs gebroken om de drain nog verder te laten zakken? Toevallig nog foto’s gemaakt tijdens de werkzaamheden? Wel nieuwsgierig ter inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Jef04 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:15:
[...]

Niet te bang zijn dus? ;)
Als ik het goed begrijp heb je een paar stenen zelfs gebroken om de drain nog verder te laten zakken? Toevallig nog foto’s gemaakt tijdens de werkzaamheden? Wel nieuwsgierig ter inspiratie.
Ik heb een easydrain compact 50 van 90cm geplaatst. Het diepe deel van de goot heb ik in de nehobo laten zakken. Dat ging goed, want de wapening liep in de breedte van de goot. Om de wapening heel te laten heb ik de doorvoer naar beneden een klein stukje verlengd en dan met een lijm knie naar beneden laten gaan. De boel heb ik vervolgens in de zandcement gedrukt. Ik heb een boel foto’s, maar alleen van wanneer ie al geplaatst is. Uiteindelijk steekt de bovenkant van de goot +/- 4,5cm boven de nehobo uit. Precies mooi voor 3cm zandcement dekvloer, 5mm tegellijm en een tegel van een cm dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeKHOZRLWwId58__2IB1BNsO8R0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96bO7KRAHUC8TASm4a1rXt8r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCZozuIRA51abWC97F3Nf9TfYf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXF8ID03uK6w2cvtwVV4Hy0R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
HomegrownBGP schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Ik heb een easydrain compact 50 van 90cm geplaatst. Het diepe deel van de goot heb ik in de nehobo laten zakken. Dat ging goed, want de wapening liep in de breedte van de goot. Om de wapening heel te laten heb ik de doorvoer naar beneden een klein stukje verlengd en dan met een lijm knie naar beneden laten gaan. De boel heb ik vervolgens in de zandcement gedrukt. Ik heb een boel foto’s, maar alleen van wanneer ie al geplaatst is. Uiteindelijk steekt de bovenkant van de goot +/- 4,5cm boven de nehobo uit. Precies mooi voor 3cm zandcement dekvloer, 5mm tegellijm en een tegel van een cm dik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw! Mooi werk! Je hebt dus een deel van de steen nog weggebikt, waarin je het geluk had dat de wapening met de lengte van de drain “gelijk” liep (dus paste precies in een steen dikte). Ben bang dat ik dat geluk niet heb.

Scheelt dat er nu ook al opbouw is, dus de situatie zal niet “verslechteren”. Als ik jou zo hoor kan ik dus wel prima een klein stukje dekvloer weghalen om de drain in ieder geval op de Nehobo te plaatsen en dan de boel weer dichtsmeren met zandcement. Dat zou toch weer een klein laagje schelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Ik heb de situatie vanaf de onderkant nog even beter bekeken en het lijkt dat de wapening (aan de richting van de stenen te zien) net verkeerd ligt voor mij. Dus ik kan hooguit 1 steen wegtikken.
Denk dat de beste conclusie is om twee lossen gaten te maken, één voor ventilatie en één voor de overige leidingen. Uiteraard situatie nog even opnieuw beoordelen als de vloer boven daadwerkelijk open is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:52
Kan je voor je ventilatie ipv een ronde buis een rechthoekige buis gebruiken om door je vloer te gaan? Is toch wel wat plaatsbesparend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Asterion schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:05:
Kan je voor je ventilatie ipv een ronde buis een rechthoekige buis gebruiken om door je vloer te gaan? Is toch wel wat plaatsbesparend.
wel lastig boren

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
De opening is er al.
Misschien past er wel iets door dat voldoet aan de TS zijn eisen?

Een vierkant boren kan trouwens perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vertaler
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 14:02
Kun je voor ventilatie ook meerdere kleinere buizen samenvoegen tot een geheel om toch op een vergelijkbaar debiet te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Ik zat zelf inderdaad ook te denken aan evt een rechthoekige (kunststof?) doorgang. Het liefst dan wel van 110x55, om de voorzetwand in de badkamer niet al te ver naar voren te laten komen. Vanuit daar zou ik dan weer met koppelstukken terug kunnen naar oorspronkelijk.

Of krijg je teveel vernauwing als je van 125 naar 100 weer naar 125 gaat? Of evt 100 houden als afzuig in de wc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Jef04 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:01:
Ik zat zelf inderdaad ook te denken aan evt een rechthoekige (kunststof?) doorgang. Het liefst dan wel van 110x55, om de voorzetwand in de badkamer niet al te ver naar voren te laten komen. Vanuit daar zou ik dan weer met koppelstukken terug kunnen naar oorspronkelijk.

Of krijg je teveel vernauwing als je van 125 naar 100 weer naar 125 gaat? Of evt 100 houden als afzuig in de wc.
Heb je een idee wat het debiet is dat je moet afzuigen?
Afhankelijk daarvan kan je je buizen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef04
Asterion schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Heb je een idee wat het debiet is dat je moet afzuigen?
Afhankelijk daarvan kan je je buizen kiezen.
Ik had ongeveer 16m3/h berekend.
Pagina: 1