[MacOS 15.4] Time Machine backups mislukken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:02
Sinds de 15.4 (of 15.3) update mislukken alle Time Machine backups.
Het gaat om een MacBook Pro M1 2020, 2 Synology Diskstations (DS118+/DS220+) en een Apple Timecapsule.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwmBBb-D5vIZSl04mLFv_1ns2wo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Kx3aKPBfCCMCGn84d6RhLdgu.png?f=user_large

Ik heb de rechten op alle apparaten op maximaal gezet om uit te kunnen sluiten dat het daar aan ligt, aangezien de melding op het screenshot daar wel naar hint.
Tevens firewall en antivirus verwijderd; helpt ook niet.
Aan de configuratie is er niets veranderd, en voor zover ik weet is het probleem ontstaan sinds 1 van de laatste updates.
Ik heb nu de beta van 15.5 geinstalleerd om te kijken of dat helpt, maar helaas.
De foutcode is nogal generiek, en wat zoekwerk heeft uitgewezen dat het probleem eigenlijk alleen met de M1-chip optreedt, maar niemand heeft een oplossing kunnen vinden.
Any suggestions?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik hou dit topic even in de gaten. Heb bij een bekende met een M4 ook gezien dat de Time Machine backup regelmatig niet lukt i.c.m. een Synology (DS214play in dit geval). Mijn gedachte daarbij was dat de diskstation simpelweg te oud/traag is om de talloze i/o-requests te verwerken en dat dat wat gek gedrag aan de clientzijde veroorzaak. Om de load wat te verlichten heb ik de frequentie op 1x per dag gezet.

In mijn eigen thuisopstelling (MacBook M1 Pro, Mac Mini M4) i.c.m. een OpenMediaVault NAS met SSD storage lukken de backups 100% van de tijd, zonder vertraging of foutmeldingen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:38
Wanneer komt die foutmelding? Gelijk bij de start? Of als die al een paar MB heeft weggeschreven?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco
koppie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:09:
Wanneer komt die foutmelding? Gelijk bij de start? Of als die al een paar MB heeft weggeschreven?
Gelijk in het begin.
Er wordt wel eenmalig een sparsebundle aangemaakt van een paar MB, maar vervolgens is deze niet meer benaderbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:25
Zit er iets van een virus scanner of andere third party security software op je Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
olafmol schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:16:
Zit er iets van een virus scanner of andere third party security software op je Mac?
Marco schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:45:
Tevens firewall en antivirus verwijderd; helpt ook niet.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
Hmm... Puur even aan het redeneren: Dus schrijven kan wel, dus je rechten lijken te kloppen.... Maar misschien gaat er toch iets mis met een bepaalde extensie. Is het een beveiligde backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
koppie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:18:
Is het een beveiligde backup?
Nee, dat expres al niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:25
ChatGPT geeft wel wat zinnige tips als je dit screenshot er naartoe upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
Dan denk ik dat je ergens klem zit in een net-niet 100% HPFS ondersteund filesysteem...

Edit: Ik zou je graag willen helpen, maar ik heb geen idee meer.

[ Voor 28% gewijzigd door koppie op 11-05-2025 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco
koppie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:21:
Dan denk ik dat je ergens klem zit in een net-niet 100% HPFS ondersteund filesysteem...
2 iMacs in het netwerk kunnen zonder problemen backups wegschrijven, dus het probleem zit echt alleen in de MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
olafmol schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:20:
ChatGPT geeft wel wat zinnige tips als je dit screenshot er naartoe upload.
Haha, geinig, nooit aan gedacht.
Hier wordt aangegeven om de sparsebundle te mounten en schijf-ehbo uit te voeren, maar het mounten lukt niet eens. (zonder melding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:21
Hier precies hetzelfde probleem met 2 verschillende TimeMachine schijven op een M4 Macbook. Wel op andere bestanden.

1 schijf HFS+ en de andere APFS.
Ik heb uiteindelijk de probleembestanden verwijderd (ging bij mij om tijdelijke bestanden). Daarna ging het met beide schijven weer goed... maar voor hoelang, geen idee. Het waren ook telkens andere bestanden waar TimeMachine op vast liep.

Ook heb ik iCloud bij een tweede gebruiker moeten uitloggen, daar begonnen de problemen met een melding dat iCloud niet in sync zou zij (wat wel zo was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 09:14
Hier hetzelfde met een MBP 16 inch M1 i.c.m. Synology 220+.
Jarenlang geen problemen tot afgelopen maand.
Ik heb de sparsebundle verwijderd en ben opnieuw begonnen met een frisse TM sparsebundel.
Alles werkt nu weer gewoon goed zoals ik gewend was.

Het verwijderen en opnieuw beginnen was voor mij vrij makkelijk: ik heb naast de TM op de NAS ook nog een SSD schijf direct aan de MBP gekoppeld waar ook TM-backups op worden gemaakt. Ik heb dus nog een backup die ver terug gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
dlare schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:35:
Ik heb de sparsebundle verwijderd en ben opnieuw begonnen met een frisse TM sparsebundel.
Ik heb de sparsebundle ook al een paar keer verwijderd, maar dat helpt dus ook niet.
Pagina: 1