Accespoint buiten met groot bereik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-05 04:26
Voor op mijn erf ben ik op zoek naar een krachtig accespoint. Nu heb ik 4 Deco X20,s waarvan ik het bereik matig vind. Snelheid is voor mij hier minder belangrijk dan bereik.

Her en der lees ik over de WAVLINK AX3000. Zeker in betaalde? YouTube revieuws lijkt dit een goede oplossing maar in Nederland kom ik deze niet (veel) tegen en zie ik ook geen onafhankelijke tests.

Welk accespoint zouden jullie aanbevelen? Bij voorkeur 1, wordt bedraad aangesloten. POE is een pre maar niet noodzakelijk.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:45

lier

MikroTik nerd

Wat versta je onder krachtig? Er zijn namelijk wettelijke beperking op het gebied van zendvermogen. Daarnaast heb je ook "krachtige" clients nodig (wat gaat verbinden met het accespoint)?

Misschien kan je de situatie beschrijven, ook met betrekking tot de gewenste band en bandbreedte? En hoeveel clients gaan hiervan gebruik maken? Hoe zit het met interferentie? Veel draadloze netwerken in de buurt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
Het gaat om een locatie in het buitengebied van ongeveer 3000m2, er zijn geen andere netwerken in de buurt. In diverse bijgebouwen (hout) zitten een aantal Shelly’s en andere wifi stekkers welke dmv homeassistant worden gestuurd.

Hiernaast wat telefoons en tablets die WiFi gebruiken (8-10 stuks) en 1 of 2 laptops.

Edit; nu ik er over na denk. Ook nog 2pv omvormers en een beregeningscomputer.

[ Voor 14% gewijzigd door Sideways op 11-05-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04

franssie

Save the albatross

3000m2 kwam 55x55 zijn maar ook een lange strook. Hoe dan ook heeft 2,4 GHz de voorkeur omdat het verder draagt. Een of twee buiten accesspoints zouden dit moeten kunnen als je er een kabel heb kan krijgen. Unifi en omada hebben die wel. Voeden met POE. Slimme switches en controllers heb je dan vooralsnog niet nodig (instellen met een app) maar ben je wel voorbereid.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21
Uiteraard is het beste om meerdere accesspoints met straalverbinding, powerline of beter nog bekabeld te gebruiken. Het accesspoint kan wel met een groot vermogen zenden, maar het device moet ook terug roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
Het accespoint kan "gewoon" dmv ethernet worden aangesloten en het gebied waar de gebruikers zich over het algemeen bevinden is vrijwel vierkant (zeg 55x55) ook kan het accespoint ongeveer in het midden worden geplaatst.

Eigenlijk wil ik het meest eenvoudige oplossing met het maximale bereik. Buiten het vak van 55x55 loopt het perceel nog tot 150m van de lokatie van het accespoint; zou leuk zijn hier ook bereik te hebben maar is feitelijk niet nodig.

De WAVLINK waar ik in de start naar verwijs is deze: https://www.wavlink.com/en_us/product/AERIAL-HD9S.html
Zou dit wat zijn of welke alternatieven zien jullie?

[ Voor 15% gewijzigd door Sideways op 11-05-2025 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21
In die 55 x 55 met een accespoint in het midden hoef je nog maar 27,5 meter te overbruggen. Dat kan elk accesspoint prima aan, zeker buiten zonder obstakels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
jongetje schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:51:
In die 55 x 55 met een accespoint in het midden hoef je nog maar 27,5 meter te overbruggen. Dat kan elk accesspoint prima aan, zeker buiten zonder obstakels.
Helemaal vrij zonder obstakels is het niet, er staan (houten) stallen en bijgebouwen. In de praktijk heb ik nu 4 Deco x20’s (3 over cat) in gebruik waarover ik niet tevreden ben. Diverse gebruikers vallen weg/ zijn niet bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Deco x20 zijn volgens mij geen buiten accesspoints, en staat dus waarschijnlijk binnen. Dan moet je dus eerst al door een muur/ruit. Als je een specifiek outdoor accesspoint installeert ben je al een heel eind. Heb hier (tuin 4000m2) een TP-Link EAP225 Outdoor in gebruik, hangt buiten op de nok van een dak van een garage. Werkt voor 80% van het terrein (garage staat in een hoek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:27
Ik heb persoonlijk 2x Cisco WAP571E hangen... omdat die zo goed gaat, heeft mn buurman ook een TP-Link EAP650 outdoor gehangen

voor beiden telt eigenljik wel "Zolang er visueel zicht is, is er ontvangst" ...
+- 400meter verderop staat bij ons de glasbak, daar hebben we nog steeds ontvangst , doch zei het maar tegen ik dacht RSSI -83 ..

Gelukkig hangt er niets anders te stralen in die lijn, dus hebben we volledig vrije lucht tot daar , en speelt youtube gewoon lekker door.

Eenmaal er bv een huis of een struik of wat anders in de weg staat, is het gelijk einde ontvangst ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:57
Maak een eenvoudige tekening van je situatie. Dat maakt het makkelijker om met je mee te denken, We zien dan snel wat de situatie is. Een plaatje vertelt meer dan 1000 woorden.

Geef ook aan hoe de diverse access points zijn aangesloten op het netwerk. Home plug? Ethernet? Via WiFi (mesh)?

[ Voor 24% gewijzigd door EricJH op 11-05-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:11
Sideways schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:20:
[...]

Helemaal vrij zonder obstakels is het niet, er staan (houten) stallen en bijgebouwen. In de praktijk heb ik nu 4 Deco x20’s (3 over cat) in gebruik waarover ik niet tevreden ben. Diverse gebruikers vallen weg/ zijn niet bereikbaar.
wat gebeurd er als je die ene zonder draad weg haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Sideways schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:53:
In diverse bijgebouwen (hout) zitten een aantal Shelly’s en andere wifi stekkers welke dmv homeassistant worden gestuurd.
Dat zijn niet de allerbeste clients als het om bereik gaat. Ze zitten vaak op suboptimale locaties en hebben een matige WiFi antenne/chipset.

Staat je niet blind op één magisch access point, wellicht is meerdere voor jou nog steeds de meest optimale oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04

franssie

Save the albatross

Ik heb die 2025 AX3000 Outdoor WiFi 6 Extender een opgezocht. Voor EUR 240 zou ik mijn geld op een EAP 225 oid inzetten. Zoals eerder al terecht al opgemerkt, je apparaten moeten ook voldoende vermogen en antenne hebben om terug te zenden, het domotica spul dat je gebruikt heeft dat typisch niet.

zoiets dus uitvoering: TP-Link EAP225-Outdoor

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 11-05-2025 23:22 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14

Nox

Noxiuz

Wat je nodig hebt is een directionele antenne met een sector voor bijvoorbeeld 120 graden of 30 graden, afhankelijk van de vorm van je dekkingsgebied.

2.4Ghz draagt wat verder maar heeft ook meer last van ruis in het buitengebied. Uiteindelijk gaat het om de signal to noise sterkte. Je geeft aan dat je clients in een houten gebouw zitten maar wel een vaste positie hebben. Kijk of je de antennes los kan koppelen en deze buiten kan plaatsen. Shellys zijn vaak obv esp32 en zeker als deze niet op een devboard zitten is de antenne erg klein; dat gaat niet makkelijk worden. Beter is om een wireless bridge te maken in zo'n geval.

Accesspoints hebben een EIRP van 100mW of 200mW, wat betekent dat zodra je een antenne niet isotropic (zo goed als een perfecte bol) maakt je meer vermogen een richting in kan sturen.

Voor jouw toepassing zijn 4x4:4 radio's totaal niet interessant; beperk je tot de 2x2:2 radio's, meer megabits/s zegt niets. Gebruik 20mhz op 2.4 én 5ghz voor net dat beetje extra range. Maar ik vermoed dat een wireless bridge maken de way to go is, desnoods op 5ghz en op 2.4ghz de lokale breakout of met 2 AP's werken, shellys doen vrijwel alleen maar 2.4 namelijk.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sideways
franssie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 23:19:
Ik heb die 2025 AX3000 Outdoor WiFi 6 Extender een opgezocht. Voor EUR 240 zou ik mijn geld op een EAP 225 oid inzetten. Zoals eerder al terecht al opgemerkt, je apparaten moeten ook voldoende vermogen en antenne hebben om terug te zenden, het domotica spul dat je gebruikt heeft dat typisch niet.

zoiets dus uitvoering: TP-Link EAP225-Outdoor
Inmiddels een EAP 225 geïnstalleerd; werkt met alle vaste gebruikers goed!
Achter de gebouwen inderdaad geen bereik (geen line of sight), jammer maar geen halszaak.

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:23
EricJH schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:06:
Maak een eenvoudige tekening van je situatie. Dat maakt het makkelijker om met je mee te denken, We zien dan snel wat de situatie is. Een plaatje vertelt meer dan 1000 woorden.

Geef ook aan hoe de diverse access points zijn aangesloten op het netwerk. Home plug? Ethernet? Via WiFi (mesh)?
Jammer dat hier geen antwoord op gegeven werd..
Je had het misschien op een andere manier kunnen oplossen zodat je achter je schuren wel wifi zou hebben.

Situatieschetsen, ze zijn onmisbaar!
Pagina: 1