Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-05 22:08
een verse build met deze onderdelen :

- ASRock B650M-HDV/M.2
- AMD Ryzen 7 7700
- Arctic Freezer 36
- 32GB G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5
- Gigabyte UD750GM PG5 (rev. 1.0)
- Samsung 990 EVO Plus 2TB
- Windows 11

in eerste instantie : cpu en dram led aan, geen enkele fan draaide (behalve heel even bij power-up), geen POST, geen video.

bios update middels flashback via usb stick, dat werkte, maar de problemen bleven...

na een aantal keren dingen resetten / reseaten kreeg ik wel een POST, en kon ik in de BIOS. t eerste wat daar opviel was de hw monitor bizarre waardes gaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4HuHa750MrZ7ZtWg5hjsqUhfJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bEHGGrjEs0NtHrVQPlyVEGYq.png?f=fotoalbum_large

na een complete reset (voeding disconnected, batterij eruit, cmos reset shorted voor een paar minuten) bleken iig de fans wel op te spinnen, en met een win11 usb-stick erin wilde de setup gewoon starten. dram en cpu light nog steeds aan.

zelfde ook nog geprobeerd met een andere voeding (die in mijn huidige pc) : zelfde problemen en bizarre waardes in bios hw monitor...

qua RAM nog geprobeerd met één stick in alle mogelijke configuaties, steeds een cmos reset en wachten om te zien of er iets veranderde, maar nee

uiteindelijk win11 geinstalleerd (dat ging vlekkeloos) om te zien of ik daar wel normal hw monitor waardes zag, maar nee :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwwFr1AYZHX8yZi61cNCl95p4yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/205fULkRv8jl7QyHOfYLwREa.png?f=fotoalbum_large

ik weet niet zo goed wat ik met deze setup moet... is is mobo een RMA waard ? zijn er nog andere dingen die ik kan proberen ?

alvast dank....

Beste antwoord (via tech-no-logical op 12-05-2025 08:42)

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Als je een andere voeding ook verkeerd aansluit heb je dezelfde issues uiteraard, maar goed kabels zitten goed geef je aan.

Dan lijkt er idd een cpu of moederbord probleem te zijn wat je zelf niet gaat oplossen waarschijnlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 12-05-2025 00:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Nu online
Ik zou eens bij het begin beginnen..

Je geeft meerdere malen aan dat de CPU/Memory leds oplichten op je moederbord, wat betekend dit? Haal ik nergens uit je post. Ik neem aan dat je de handleiding erbij gepakt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
t zijn de normale status-leds die elke modern mobo heeft (cpu / dram / vga / boot). de handleiding zegt daar niet veel over... uit rondkijken zag ik dat de dram led meestal met DDR5 training te maken heeft, maar qua cpu led kom ik niet veel verder dan 'er is iets met de cpu'. maar omdat alles lijkt te werken (muv de bizare monitor waardes) heb ik ook geen idee wat er aan de hand is :)

screenie van de manual :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdwmX-51Vp4MgehOr7BTc5gV7xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PRPLocPjN99b6kybzZEOaQHs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Nu online
tech-no-logical schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:18:
t zijn de normale status-leds die elke modern mobo heeft (cpu / dram / vga / boot). de handleiding zegt daar niet veel over... uit rondkijken zag ik dat de dram led meestal met DDR5 training te maken heeft, maar qua cpu led kom ik niet veel verder dan 'er is iets met de cpu'. maar omdat alles lijkt te werken (muv de bizare monitor waardes) heb ik ook geen idee wat er aan de hand is :)

screenie van de manual :
[Afbeelding]
Dus voor de duidelijkheid, dit betekend blijkbaar dat alles goed werkt volgens het moederbord. Wel handige informatie om erbij te zetten.

Blijkbaar branden er dan dus ook niet 2 leds maar alle 4 lijkt mij?

Voor de zekerheid, Is de BIOS update die je hebt uitgevoerd de laatste nieuwe versie?

Weet je verder zeker dat je alle kabels goed hebt aangesloten op het moederbord? Ook de kleinere stroomkabel naast je CPU? (Links boven in op je screenshot van de handleiding)

[ Voor 17% gewijzigd door Nopheros op 11-05-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
eh nee, volgens de manual zijn mijn ram en cpu 'dysfunctional'. alle lampjes moeten uit zijn als alles goed functioneert... maar gek genoeg werkt alles wel (muv de bizarre hw monitor waardes)

BIOS had ik al geupdatet naar de laatste versie. in de BIOS zie ik ook dat-ie herkend wordt :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2AlP4dqrgtLlTVFZ9xXXgAiOcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DUAt5oNlsiX5Vtm8BD8P1DMQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Nu online
Ah verkeerd gelezen, ze branden dus rood? Dat is dan idd een indicatie dat er iets niet goed is. Verder werken op deze pc (Win11 installeren bijv.) is dan op zich ook niet nodig aangezien er een hardware probleem is wat je eerst zult moeten oplossen.

Volgende stap, controleren of je geheugen wel in de juiste sloten zitten op je moederbord. Dus de handleiding er weer even bijpakken en controleren welke slots je moet gebruiken.

Daarnaast staat de vraag nog open of je alle kabels wel goed hebt aangesloten, bijv. de stroomkabel die ik aangaf.

[ Voor 11% gewijzigd door Nopheros op 11-05-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:04
Wat mij meteen opvalt is dat in je specs in de OP 32 GB RAM staat.
In het BIOS wordt echter maar 16 gezien (zie screenshot in je laatste post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Nu online
LievenD schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:18:
Wat mij meteen opvalt is dat in je specs in de OP 32 GB RAM staat.
In het BIOS wordt echter maar 16 gezien (zie screenshot in je laatste post).
Goed gezien inderdaad @ 32GB.

Op het plaatje van het moederbord in de handleiding staan 2 geheugen sloten? Er zijn dus 2 modules van 16GB geplaatst op moment en geen sloten meer vrij?

Slot A1 wordt duidelijk niet herkend namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Nopheros op 11-05-2025 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
ik had t erbij moeten zeggen, de bios screenie met proc/geheugen was van een eerder experiment toen ik ook alle mogelijke combinaties van 1 reepje probeerde, excuses voor de verwarring. momenteel wordt de 32GB en de proc ook goed herkend in de bios.

ik heb als proef nog geflashed naar een wat oudere bios (die zeker wel support heeft voor de AMD 7700), maar t probleem blijft : alles werkt, maar de rode lampjes bijven aan, en de hw monitor blijft absurde waardes geven...

gezien dat laatste ligt mijn verdenking bij t moederbord... is dat logisch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
@Nopheros ik heb de voedingkabels gecontroleerd, die zitten beide aangesloten. omdat eea met een andere voeding indentieke resultaten geeft kunnen we die uitsluiten denk ik.

omdat beide geheugensloten nu gevuld zijn en ook in de BIOS herkend worden lijkt dat ook geen probleem (deze reepjes / mobo combinatie komt uit de BBG desktops overigens).

het blijft mij een raadsel dat alles goed lijkt te werken (ook in windows), maar de alarm-lichtjes en zeker de haperende hw monitor zitten me dwars (ik heb geen idee of de fan-aansturing / thermal protection etc wel goed gaan)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Nu online
Als je een andere voeding ook verkeerd aansluit heb je dezelfde issues uiteraard, maar goed kabels zitten goed geef je aan.

Dan lijkt er idd een cpu of moederbord probleem te zijn wat je zelf niet gaat oplossen waarschijnlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 12-05-2025 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
ik denk dat ik maar een RMA voor t moederbord ga aanvragen, omdat de cpu verder normaal lijkt te werken.

@Nopheros, dank voor t meedenken
Pagina: 1