LED controller voeding: 5v of 24v

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 22:23
Hi tweakers!

Ik heb een vraag over de LED controller in mijn plafondlamp:
Het bijgeleverde materiaal betreft een trafo die van 230v naar 5v DC gaat. Deze loopt naar de witte LED controller.
De lamp werkt, maar ben ik nou gek of zou de controller een 24v input moeten hebben?

Achtergrond:
De lamp kan alleen middels de (nogal goedkope) infrarood afstandsbediening worden ingesteld naar warm wit. Als ik de lamp aan/uit zet via de normale wand schakelaar dan default hij altijd naar koel wit licht.
In mijn zoektocht naar een oplossing om de LED controller van stroom te blijven voorzien terwijl de lamp zelf uit is, stuitte ik dus op bovenstaande vraag.
En zolang ik daar geen antwoord op heb kan ik ook niet echt verder met mijn zoektocht naar een schakelaar.

Ik hoor graag jullie input!
Cheers!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUCY6JE4uejYuYFZdUC5id3WlS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOzhvcgF2mQVMNXYeNSO1yb1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NWK0S44jRwl9cw4zrg4cJ0SgrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Go77yGSfpey7GNP84WKe8xMF.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:11

dragonhaertt

@_'.'

Enige manier om het zeker te weten is: meten
Maar hoe wil je die controller "aan" houden terwijl de lamp uit is?
Als dat niet zo ontworpen is zal dat nooit zo werken. Die controller lijkt me een simpele draadloze ontvanger.

Als je die van stroom voorziet gaat de lamp aan, zo is hij ontworpen...

Als je hem zelf gaat voeden met 5v (of 24v) dan zal de lamp ook aan gaan lijkt me.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt
dragonhaertt schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:36:
Enige manier om het zeker te weten is: meten
Maar hoe wil je die controller "aan" houden terwijl de lamp uit is?
Als dat niet zo ontworpen is zal dat nooit zo werken. Die controller lijkt me een simpele draadloze ontvanger.

Als je die van stroom voorziet gaat de lamp aan, zo is hij ontworpen...

Als je hem zelf gaat voeden met 5v (of 24v) dan zal de lamp ook aan gaan lijkt me.
De transformator output is inderdaad 5v. Daarom verbaast het me dat de controller werkt.

Mijn hoop is dat ik met een simpele led schakelaar/dimmer het output signaal van de witte LED controller zou kunnen onderbreken, zonder de overige functionaliteit te beïnvloeden.

De enige andere optie is een ir blaster zoeken die het signaal "warm wit" van de originele afstandsbediening kan versturen vlak nadat de lamp wordt ingeschakeld middels de normale wandschakelaar.
Maar dan ga je (denk ik) al snel richting Arduino oid, en ik heb eigenlijk geen tijd voor een nieuw hobby project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:11

dragonhaertt

@_'.'

Maar als je de output onderbreekt, dan kan je toch gewoon de originele trafo gebruiken?
waarom zou je iets aan dat deel van de schakeling veranderen?

Overigens lijkt het me persoonlijk niet heel verstandig, die controller kan wel eens heel warm worden als je hem aan laat staan zonder belasting. Merkloze chinese trafo's en controllertjes zijn nou niet het beste schakelmateriaal.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt
dragonhaertt schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:25:
Maar als je de output onderbreekt, dan kan je toch gewoon de originele trafo gebruiken?
waarom zou je iets aan dat deel van de schakeling veranderen?

Overigens lijkt het me persoonlijk niet heel verstandig, die controller kan wel eens heel warm worden als je hem aan laat staan zonder belasting. Merkloze chinese trafo's en controllertjes zijn nou niet het beste schakelmateriaal.
Ja en nee.

Die Klik Aan unit in de link heeft een 24v voeding nodig, dus mijn hoop was om zowel die als de witte LED controller te kunnen voeden middels één 24v trafo ipv de huidige 5v unit.

Ik sta echter open voor andere (waarschijnlijk betere) ideeën.
Eindresultaat zou moeten zijn dat de lamp altijd op warm wit staat, met een led controller die geen geheugen functie heeft indien de stroom er af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-06 19:40
Mitt schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:44:
[...]

Ja en nee.

Die Klik Aan unit in de link heeft een 24v voeding nodig, dus mijn hoop was om zowel die als de witte LED controller te kunnen voeden middels één 24v trafo ipv de huidige 5v unit.

Ik sta echter open voor andere (waarschijnlijk betere) ideeën.
Eindresultaat zou moeten zijn dat de lamp altijd op warm wit staat, met een led controller die geen geheugen functie heeft indien de stroom er af gaat.
DC-DC Verstelbare Step-up Boost Converter erbij?
https://www.tinytronics.n...boost-converter-xl6009-4a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt
Dank, daar ga ik eens mee brainstormen.
Pagina: 1