Monumentaal huis - warmtepomp te vroeg, thuisaccu uitdagend?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AYTJ
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-06 01:00
Ha allemaal,

Sinds ruim een jaar ben ik de trotse eigenaar/bewoner van een monumentaal pand uit 1910. Het is een paar jaar geleden gerenoveerd, alleen hebben ze toen niks aan muurisolatie gedaan, dus alles is enkelsteens zonder spouwmuur, en geen voorzetwanden aanwezig.

Vrijwel direct na de aankoop heb ik op de vrijstaande garage (waar geen monumenten-eisen op zit) zonnepanelen laten liggen met een SolarEdge omvormer. Ter voorbereiding heb ik toen een 3-fase kabel (exacte kwadraat weet ik niet meer, maar volgens de elektricien ruim voldoende om omvormer + warmtepomp of een autolader gelijktijdig op kwijt te kunnen) en 2x CAT6 laten leggen.

Dit werkt allemaal top, en heb ik vorig jaar een kleine 6.500 kWh opgewekt. Mijn verbruik was daar tegenover een kleine 4.500 kWh (dus netto teruglevering ca 2.000 kWh) en ruim 2.500 m3 gas.

Nu zit ik met de volgende stap die ik wil zetten in de verduurzaming, ook met het oog op de salderingsregeling die (mogelijk) gaat stoppen. Goed om te weten dat de gemeente voor de monumenten een subsidieregeling beschikbaar stelt, waar ook verduurzaaming tot bepaalde hoogte in aanmerking voor komt.

Een warmtepomp op hoge temperaturen lijkt mij wellicht nu nog iets te vroeg (gezien de isolatie van het huis en de ontwikkelingen), en een hybride combinatie trekt mij persoonlijk minder (want nog steeds gas), maar dat is wellicht meer een gevoel wat weggenomen kan/moet worden.

De CV komt uit januari 2022, en voedt de vloerverwarming op de begane grond, normale radiatoren in de slaapkamers, en wat gietijzeren radiatoren in de hal en opkamer, die monumentaal zijn bestempeld. Temperatuur heb ik terug kunnen brengen naar 55C zonder comfortverlies. Daarnaast met Tado de losse ruimtes bijgeregeld icm airco’s en HomeKit.

Een accu lijkt mij wellicht passender, aangezien ik dan de opbrengsten volledig kan borgen. In de badkamer zit sinds kort elektrische vloerverwarming, de keuken is inmiddels wat uitgebreid en het stroomverbruik dus ook (2.300 kWh t/m april, ca 7.000 als je m doortrekt naar een heel jaar).

Nu heb ik zitten kijken naar een accupakket van SolarEdge inclusief noodstroomvoorziening, maar ik twijfel of dat gaat werken gezien de afstand tussen de meterkast en de garage, en beide CAT6 kabels inmiddels in gebruik zijn als communicatiekanaal (1x alarm/signaalkabel, 1x netwerk t.b.v. omvormer en camera’s). Ik zie ook accu’s van Tibber, Quatt en Zonneplan voorbij komen, maar een noodstroomvoorziening ontbreekt daar dacht ik bij. Gezien de huidige ontwikkelingen heeft het mijn voorkeur om enigszins ‘op een eiland’ te kunnen zitten qua stroom.

Concreet eigenlijk de vraag aan jullie, zit ik in de goede richting? Of kan ik beter aan de slag gaan met heel iets anders (buiten de voorzetwanden, maar dat gaat nog een paar jaar duren helaas) qua verduurzaming?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:21
Waarom geen voorzetwanden plaatsen en dan kijken naar een warmtepomp.

Wij hebben een woning uit 1903 met vloer isolatie (schuimbeton) en hr++ glas.
Hier hebben we nu een warmtepomp draaien en eigenlijk gaat dat perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AYTJ
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-06 01:00
joke_name schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:42:
Waarom geen voorzetwanden plaatsen en dan kijken naar een warmtepomp.
Heeft absoluut mijn voorkeur, alleen is de benedenverdieping 2,5-3 jaar geleden compleet gerenoveerd. Bij het plaatsen van de voorzetwanden moet er eerst een toestemming van de gemeente komen en moet het stucwerk aan de plafondzijde opnieuw door alle kroonlijsten en ornamenten die er in zitten verwerkt. Dat haal ik er in een terugverdientijd niet uit de komende jaren, helaas. Zal op z’n vroegst dus over een jaar of 6-7 zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je vloerverwarming werkt zeker niet met 55 graden watertemperatuur. Wat je dus zou kunnen doen is de vloerverwarming met een warmtepomp laten verwarmen. Dan werkt de gasketel als backup.

Ik zou niet naar een hybride warmtepomp kijken, want zo gauw je watertemperaturen nodig hebt die hoger zijn dan de warmtepomp aan kan (en 55 is dan net iets teveel) dan deot de warmtepomp ook helemaal niets meer.
En in het voorjaar en najaar als je minder warmte nodig hebt dan is de vloerverwarming misschien voldoende.

Het meeste zou je nog hebben aan een creatieve oplossing waar je de rest van het huis ook met de warmtepomp kunt verwarmen en als het te koud wordt de warmtepomp alleen voor de vloerverwarming gebruikt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@AYTJ vloerverwarming wordt met een mengende verdeler van de 55 terug gemengd naar ~35. Dus je vloer werkt gewoon op erg warmtepomp happy temperatuur.

Vóór je een beslissing neemt is het essentieel om na te gaan wat er kan met de rest: kan er vloerverwarming komen, kunnen er LTV convectoren komen, of desnoods: zijn de radiatoren voorzien van fans genoeg om onder de 45 graden als het vriest dat het kraakt te komen…

Warmtepomp kan veel sneller als men slim is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Gewoon een R290 warmtepomp

En all electric obv 1kW bij -10 voor elke 200m3 gas

Best kans dat je scop55 haalt, dus scop ca 3,5-3,6.

Vloerverwarming afstellen op max 45 graden (gemeten) en even experimenteren met de pompsnelheid

Is ca halvering van je stookkosten, nog zonder de synergie met PV

Vervolgens waar nodig een radiator vervangen voor een t33

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 11-05-2025 19:29 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Stap 1 is isoleren.
Als dat nog niet kan, geen gekke dingen doen, wachten tot (of werken tot) het isoleren wel kan.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Juup schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:10:
Stap 1 is isoleren.
Als dat nog niet kan, geen gekke dingen doen, wachten tot (of werken tot) het isoleren wel kan.
En dit is altijd te kort door de bocht.

Een succesvolle warmtepomp installatie hangt af van voldoende afgifte bij voldoende lage aanvoerwatertemperatuur bij het maximale warmteverlies van de woning.

En er zijn heel veel wegen die binnen dat verhaal naar Rome leiden. Isolatie is een overweging, maar niet alle isolatie is mogelijk en/of kosten effectief.

Verbetering afgifte is een heel goede optie, en soms zelfs noodzakelijk bij al redelijk net geïsoleerde woningen als ze zijn gebouwd met kleine op hoge temperatuur berekende radiatoren.

In dit geval is de verdieping met de hoogste warmtevraag al bijna optimaal voor een warmtepomp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1