PIR isolatieplaten op oneffen beton

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurdooa
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 00:59
Mijn vraag

Is het mogelijk om PIR isolatie direct op oneffen beton te lijmen? Zou dit kunnen met bijvoorbeeld isolatielijm?

Zo niet, wat is de beste (en snelste) manier om het goed te doen zonder extra verhoging van de vloer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvRPHZGZ2XZKgR-sCLdqXz6Uxqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IqiqYaazBRPBq2uetJn0ve5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Oe8bZaT3BU_Xkvvz-NEY6MO2S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqpfSbqxggtCaRRiQ8cqHBbF.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:29
Normaal lijm je ze toch met dat schuim spul? Vult dat de oneffenheden niet grotendeels op?
Of bedoel je echt gaten van 10 cm oneffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:54
eerst de vloer egaliseren. Als je dit lijmt en het komt toch los of het gaat eronder kraken dan is het zonde van je nieuwe vloer die er dan weer uit moet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Hoe dik is de laag PIR? Wordt het gelegd als één paneel of meerdere van bijvoorbeeld 4 cm bovenop elkaar?

Alhoewel PIR redelijk goed met belasting om kan gaan, is het in deze situatie mogelijk niet sterk genoeg. Punt belasting is het niet geschikt voor. Hoeveel lagen en welke materiaal komen er bovenop het PIR te liggen om het te ontlasten?

Qua bevestiging. Je kunt verlijmen met isolatielijm (spuit variant) of met high tack kit. Dit laatste kun je krijgen bij de Action. Ben over de laatste zeer tevreden over en het is voldoende sterk om isolatieplaten aan de onderzijde van een "gladde" beton vloerplaat te bevestigen (met op sommige plekke stukken eps isolatie). De kit is naar mijn ervaring een mindere smeerbende dan met het schuim. Misschien ben je in de gelegenheid om een stuk te testen op de vloer met de betreffende materialen / lijmen om te kijken of het gaat werken?

Alhoewel de isolatielijm en kit veelal blijvend elastisch zijn, kunnen deze enige beweging opvangen (durf niet te stellen of het allemaal blijven elastisch is, zie de verpakking). Verwacht echter, kijkende naar de foto's, dat het verschil bij jou vloer te groot zal zijn. Zelf zou ik het eerst egaliseren.

Heb op YouTube ook partijen gezien die je vloer aan de bovenzijde afdekken met een schuimachtig materiaal en dan daarop zaken als vloerverwarming leggen. Het materiaal lijkt op PUR, maar kan je niet zeggen wat het is. Deze methode kun je naar verwachting niet zelf uitvoeren tenzij je zo'n machine hebt liggen?

Je kunt het de platen ook in de vloeibare egalisatie leggen en dan "plakken" deze naar verwachting ook. Als in, heb het zelf gedaan door beton op EPS platen te storten bij mij vloer. De betreffende platen zitten vast en komen niet naar beneden. Misschien is er een mogelijk om dit te testen?

Context: mijn vloer heeft op delen een laag EPS isolatie. Om het geheel aan de onderzijde op egaal te krijgen voor de PIR platen heb ik het verschil opgevuld met eenzelfde hoogte EPS als het reeds aanwezig aan de onderzijde van de vloer. De gaten in mijn vloer zijn afkomstig van de luchtverwarming en variëren van 10 bij 20 cm tot meerdere factoren groter voor de aanzuiging van de vloerverwarming.

[ Voor 34% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 11-05-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:20

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik dit geval zou ik pur laten spuiten. Gewoon stofvrij maken en klaar.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurdooa
Bedankt voor de antwoorden! De platen die er op komen zijn 4cm dikke pir platen. Daarbovenop komt vloerverwarming en zo'n 4-5 cm andryhiet cementvloer.

Het verschil tussen de laagste en hoogste punten is ongeveer een cm.

Ik zou inderdaad kunnen testen of het werkt om het met de egalisatie op de vloer te plakken, dat lijkt me een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

kurdooa schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:58:
Bedankt voor de antwoorden! De platen die er op komen zijn 4cm dikke pir platen. Daarbovenop komt vloerverwarming en zo'n 4-5 cm andryhiet cementvloer.

Het verschil tussen de laagste en hoogste punten is ongeveer een cm.

Ik zou inderdaad kunnen testen of het werkt om het met de egalisatie op de vloer te plakken, dat lijkt me een goed idee.
Gezien wat je hierboven noemt qua laag bovenop de platen. Dan gaat het er in grote lijnen om dat de platen niet breken / deuken / brokkelen door het hoogteverschil van de onderlaag. Kosten technisch en voor extra stevigheid zou je misschien ook een dunne laag zandcement toe kunnen passen (heb je ook vloeibaar en de extra stevigheid van zandcement is naar mijn mening een luxe extra'tje en geen voorwaarde). Bij de vloeibare variant kun je de platen er net zoals bij egalisatie inleggen. Bij de harde variant kun je de platen mogelijk erin wrijven (noemt men vleien bij metselstenen) of anders op die harde laag plakken / verlijmen.

Wanneer je vloer egaal is en kijkende naar de lagen die er bovenop komen, zou je bij een egale vloer mogelijk weg kunnen komen zonder verlijmen en de platen er simpelweg opleggen. Zou ze wel verlijmen puur om verschuiving of wat dan ook te voorkomen, maar denk als een fundering van een huis. Deze blijft liggen op het zand door het gewicht van het huis (en ja er zijn uitzonderingen waarbij dit kan schuiven natuurlijk).

Ben benieuwd hoe / welke oplossing je hebt toegepast en / of het resultaat naar tevredenheid is.

[ Voor 30% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 11-05-2025 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kurdooa
Ik heb uiteindelijk de vloer geëgaliseerd met zand, folie er op gezet en dan de pir platen zonder te lijmen geplaatst. Nu zitten de platen goed zonder de vloer te verhogen.
Pagina: 1