Glasblokjes plaatsen bij vervangen ruit - tips welkom!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielutr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-08 22:27
Hoi allemaal, ik ben een ruit (in een draaikozijn, scharnieren aan de rechterzijde van binnenuit gezien) aan het vervangen omdat ie lek is. De strakke sponningmaten zijn:

- L 668mm
- B 496mm
- D 29mm/30mm inclusief sponning opdeklat

Ik heb van de lengte en breedte maat aan elke zijde 5mm afgehaald om tot de bestelmaat te komen:

- L 658mm
- B 486mm

De bestelde ruit heeft een indeling van 4*-13-5=22mm. Ik ben van plan om 2x4mm glasband te gaan gebruiken, maakt totaal 30mm.

Ik ben van plan om onderin het kozijn twee gaten naar beneden te boren, ter ventilatie. Wat jullie betreft slim?

Waar ik verder nog niet helemaal over uit ben; ik kan nergens terugvinden hoe hard het glasblokje dient te klemmen. Enerzijds is het doel om doorzakken te voorkomen, maar elders lees ik dat er ook niet teveel spanning op mag komen te staan. Wat is hier gangbaar?

Hebben jullie verder nog tips?

Beste antwoord (via michielutr op 29-08-2025 22:28)

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:03

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ramen/glaszetter hier.

Ligt eraan hoeveel speling je hebt, maar als scharnier kant rechts onder is,leg je onderaan en rechts onderaan verticaal een blokje van 4mm

Dan links bovenaan verticaal ook 4mm, dan steek je een glaslepel tussen het glas en het kader en duuw je het kader naar boven, die ruimte vul je op tot uw vleugel goed en vlot open en dicht gaat.

En ivm het kracht zetten op het glas? Daar kan je verdomd veel druk opzetten, soms moet ik met heel mijn gewicht die kader naar boven duwen om er nog een blokje van 2mm tussen te krijgen.

Zolang het blokje op de 2 glasplaten ligt zal er weinig gebeuren.

De Nederbelg !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:37
glasblokjes zitten toch alleen aan de onderkant? die leg je neer en je zet je ruit erbovenop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielutr
Bij vaste ramen wel, maar bij draai/kiepramen niet. Zie bijvoorbeeld de tekening op https://www.toeleveringon...las-in-een-draaiend-deel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:04
Staat in je oude ruit niet welke maat die is, dan weet je in idere geval of de nieuwe niet te groot of te klein is op basis van jouw opmeting. Over de glasblokjes kan ik je niks vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielutr
Bedankt voor de tip. Ik heb in mijn geval de ruit er al uitgehaald en had om die reden de diepte van de oude ruit niet meer nodig. Heb de sponning van het kozijn en de opdeklat bij elkaar opgeteld. Heb in de tussentijd een stuk osb in het kozijn gezet totdat de bestelde ruit er is.

Mocht ik in de toekomst een grotere ruimte vervangen en wil ik niet enkele weken naar een osb plaat kijken, dan ga ik je tip om de notatie in het glas uit te lezen zeker gebruiken!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Ramen/glaszetter hier.

Ligt eraan hoeveel speling je hebt, maar als scharnier kant rechts onder is,leg je onderaan en rechts onderaan verticaal een blokje van 4mm

Dan links bovenaan verticaal ook 4mm, dan steek je een glaslepel tussen het glas en het kader en duuw je het kader naar boven, die ruimte vul je op tot uw vleugel goed en vlot open en dicht gaat.

En ivm het kracht zetten op het glas? Daar kan je verdomd veel druk opzetten, soms moet ik met heel mijn gewicht die kader naar boven duwen om er nog een blokje van 2mm tussen te krijgen.

Zolang het blokje op de 2 glasplaten ligt zal er weinig gebeuren.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielutr
Bedankt voor je reactie! Als het goed is heb ik straks aan elke zijde 5mm speling. Zoals ik uit je bericht opmaak kan ik daar 5mm stel- en steunblokjes plaatsen, en mag er best wat druk op de stelblokjes staan, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
michielutr schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:05:
Bedankt voor je reactie! Als het goed is heb ik straks aan elke zijde 5mm speling. Zoals ik uit je bericht opmaak kan ik daar 5mm stel- en steunblokjes plaatsen, en mag er best wat druk op de stelblokjes staan, klopt dat?
nee, jij hebt je bestelmaat 5 mm kleiner dan je sponningsmaat je kan er dan geen blokjes van 5 mm tussen proppen meestal is de bestelmaat 8mm kleiner dan de sponningsmaat en ga je uit van blokjes van 4 mm maar bij opspannen (wat je bij een draaiend deel soms met behoorlijk wat kracht moet doen) kan dat dus wisselen je kan dus niet van te voren zeggen dat je 2/3/of 4 mm nodig hebt. (ruiten (en kozijnen) worden ook binnen een bepaalde tollerantie gemaakt.)

edit: of je moet wat anders bedoelen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:07

orf

twain4me schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:19:
[...]

nee, jij hebt je bestelmaat 5 mm kleiner dan je sponningsmaat je kan er dan geen blokjes van 5 mm tussen proppen meestal is de bestelmaat 8mm kleiner dan de sponningsmaat en ga je uit van blokjes van 4 mm maar bij opspannen (wat je bij een draaiend deel soms met behoorlijk wat kracht moet doen) kan dat dus wisselen je kan dus niet van te voren zeggen dat je 2/3/of 4 mm nodig hebt. (ruiten (en kozijnen) worden ook binnen een bepaalde tollerantie gemaakt.)
Niet -5, maar -10 als ik het goed lees.
Dan wordt het misschien nog spannend of het kader zichtbaar wordt buiten de sponning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
orf schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:22:
[...]

Niet -5, maar -10 als ik het goed lees.
Dan wordt het misschien nog spannend of het kader zichtbaar wordt buiten de sponning.
Ohw ja dat kan ook, Ik twijfelde ineens ook aan de 5 mm bokjes daar kan hij ook het totaal aantal blokjes bedoelen. :D vandaar ook de edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielutr
Ik heb 5mm aan elke zijde genomen, dus 10mm in de lengte en 10mm in de breedte. Is dat eigenlijk het dubbele van wat gangbaar is?

Mm zonde, in dat geval gooi ik de ruit weg en bestel ik hem opnieuw (mocht die zwarte rand echt zichtbaar zijn). Op zich geen ramp want ik heb het kleinste ruitje gepakt om op te oefenen. iig een leermomentje.

Welke bestelmaat zouden jullie aanhouden voor de lengte en de breedte?

[Edit]
Overigens lees ik op verschillende sites dat 10mm van de lengte af en 10mm van de breedte af aangeraden wordt, bijvoorbeeld op glaskoning (pdf) en glasmaatje . Of zie ik alsnog iets over het hoofd? Ben alsnog benieuwd wat jullie aanraden!

[ Voor 47% gewijzigd door michielutr op 11-05-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

5mm is goed, dat is een groen blokje. (Bij alu en pvc iig, het kan zijn dat het rabat in hout kleiner is en dus je de zwarte band gaat zien, maar normaal is 5mm goed)

Het kan zijn dat je bovenaan 5-6-7mm moet steken, kan evengoed zijn dat je 3mm moet steken. Dat moet je terplaatse even zien :)

De Nederbelg !

Pagina: 1