Dag iedereen, tegen eind juni wil ik een pc bestellen voor mijn zoon van elf; wegens ietwat beperkte plaats op zijn bureau, dient het een µATX pc te zijn
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Hij zal vooral gamen op 1440p - voor zover mij bekend zitten er geen games tussen die CPU bound zijn, zoals bv. Factorio. MSFS zie ik hem slechts op lange termijn doen, en een vriend van mij draait dat vlotjes met een 7600x op 1080p, dus ook hier zie ik geen grote issues. Daarom op korte tot middellange termijn geen X3D CPU.
- Scholen in België voorzien een laptop voor kinderen vanaf het eerste middelbaar, dus schoolwerk vermoedelijk niet. Maar dit sluit basis office werk uiteraard niet uit op deze pc. Nu ja, als je ermee kan gamen, kan je er ook office werk mee doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Harde grens 2300 euro, inclusief monitor, exclusief Windows licentie.
Minder mag evident altijd, tenzij de performance eronder zou gaan lijden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
USB-muis en USB-toetsenbord.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
µATX desktop; verder ook monitor, cfr. infra.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU
AMD GPU - ik sta zeker open voor nvidia, mits vergelijkbare prijs per performance; die er heden niet is - het is niet anders.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Front panel moet toegang bieden tot usb-c en - belangrijk - 2x USB-A poorten
- IO panel moet vlot bereikbaar zijn (wat niet het geval is bij behuizingen zoals bv. de Corsair 2000D (verder mooi design hoor)
- géén RGB
- future proofness is een relatief begrip, want niemand van ons kan in een glazen bol kijken. Maar anderzijds:
Neen, als ik al iets zou doen, zal 't eerder undervolten zijn
Wat verwacht je van ons?
- adviezen rondom airflow
- final check-up
Ik weet het, ik heb heel wat vragen... maar ik heb ook tijd tot einde mei
Hoe dan ook bedankt bij voorbaat!
AANVULLING: Wensenlijst op advies hieronder aangepast naar µATX
@br00ky kan ik de titel bij deze laten wijzigen naar "Advies µATX pc voor zoon van elf / 1440p 60+ FPS" aub?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Hij zal vooral gamen op 1440p - voor zover mij bekend zitten er geen games tussen die CPU bound zijn, zoals bv. Factorio. MSFS zie ik hem slechts op lange termijn doen, en een vriend van mij draait dat vlotjes met een 7600x op 1080p, dus ook hier zie ik geen grote issues. Daarom op korte tot middellange termijn geen X3D CPU.
- Scholen in België voorzien een laptop voor kinderen vanaf het eerste middelbaar, dus schoolwerk vermoedelijk niet. Maar dit sluit basis office werk uiteraard niet uit op deze pc. Nu ja, als je ermee kan gamen, kan je er ook office werk mee doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Harde grens 2300 euro, inclusief monitor, exclusief Windows licentie.
Minder mag evident altijd, tenzij de performance eronder zou gaan lijden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
USB-muis en USB-toetsenbord.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
µATX desktop; verder ook monitor, cfr. infra.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU
AMD GPU - ik sta zeker open voor nvidia, mits vergelijkbare prijs per performance; die er heden niet is - het is niet anders.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Front panel moet toegang bieden tot usb-c en - belangrijk - 2x USB-A poorten
- IO panel moet vlot bereikbaar zijn (wat niet het geval is bij behuizingen zoals bv. de Corsair 2000D (verder mooi design hoor)
- géén RGB
- future proofness is een relatief begrip, want niemand van ons kan in een glazen bol kijken. Maar anderzijds:
- voor moederborden en behuizingen maak ik graag een uitzondering. Zo is het mijn aanvoelen dat toegang tot PCI 5.0 en iets steviger VRM's geen overbodige luxe is - maar spreek me gerust tegen
- best ook grote capaciteit NVME
- evt. tweede nvme moet er vlotjes, zonder eigen heatsink, bij kunnen
Neen, als ik al iets zou doen, zal 't eerder undervolten zijn
Wat verwacht je van ons?
- adviezen rondom airflow
- final check-up
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 194,11 | € 194,11 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI | € 209,90 | € 209,90 |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT | € 799,- | € 799,- |
1 | Behuizingen | Lian Li A3-mATX Wood Edition Black | € 84,37 | € 84,37 |
1 | Monitors | Dell G2724D Zwart | € 270,- | € 270,- |
1 | Processorkoeling | DeepCool AN600 | € 49,90 | € 49,90 |
1 | Ventilators | Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm | € 28,95 | € 28,95 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 107,90 | € 107,90 |
1 | Voedingen | Corsair SF850 (2024) | € 189,89 | € 189,89 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 241,90 | € 241,90 |
Totaal | € 2.175,92 |
Ik weet het, ik heb heel wat vragen... maar ik heb ook tijd tot einde mei
Hoe dan ook bedankt bij voorbaat!
AANVULLING: Wensenlijst op advies hieronder aangepast naar µATX
@br00ky kan ik de titel bij deze laten wijzigen naar "Advies µATX pc voor zoon van elf / 1440p 60+ FPS" aub?
[ Voor 35% gewijzigd door Mortov Molotov op 11-05-2025 17:25 . Reden: enkele typo's verbeterd; wijziging naar µATX ]
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉