Regels box 3 hypotheek bij verhuizing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narev
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-05 22:17
Ik was altijd in de veronderstelling dat wanneer je een hypotheek(deel) in box 3 hebt dat deze bij een verhuizing verplicht meegenomen moet worden bij de verhuizing. Echter volgens CHATgpt is dat niet zo. Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt.

Stel je hebt een hypotheek van 350.000 waarvan 50.000 in box 3 zit. Je verkoopt je woning voor 400.000.

Heb je dan ook weer 400.000 om te besteden voor je nieuwe woning? En zo ja valt die 400.000 dan volledig in box 1 of zit daar dan 50.000 van in box 3?

Mijn gevoel zegt mij dat je het mee moet nemen omdat je anders die box3 relatief eenvoudig kunt 'witwassen' voor rente teruggave, maar ben wel benieuwd of die aanname klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32

de Peer

under peer review

Blijft box 3.

Lees je even in over eigenwoningreserve

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:58
dit is de bijleenregeling
zie https://www.belastingdien...een-huis/bijleenregeling/

informatie op de site van de belastingdienst (de bron) is beter dan de interpretatie van chatgtp.

in jouw voorbeeld heb je een eigenwoningreserve(EWR) van €100k (=verkoop-/- hypotheek box1). Die EWR moet je weer in een eigenwoning investeren en over de lening voor het restant van de aankoopsom kun je hypotheekrente aftrek krijgen.

het deel van de hypotheek in box3 is een (consumptief) krediet waar toevallig het bezwaar van hypotheek als zekerheid aan gekoppeld is en dat blijft zo

[ Voor 1% gewijzigd door peter-rm op 11-05-2025 11:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
Narev schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:40:
Echter volgens CHATgpt is dat niet zo.
Er bestaat geen "volgens chatgpt werkt iets zo". Chatgpt is nooit een bron. Kan een heel handig tooltje zijn om met allerlei dingen te helpen, maar het is en blijft een tool die tekst genereert op basis van wat plausibel zou kunnen volgen. Met de werkelijkheid heeft dat niet noodzakelijkerwijs te maken.

De veronderstelling dat je chatgpt of andere LLM's op zo'n manier zou kunnen gebruiken, is ronduit gevaarlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Narev schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:40:
Echter volgens CHATgpt is dat niet zo. Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt.
Vraag het eens aan ChatGPT. Hij komt vast met een heel overtuigend antwoord :Y)

Je kunt beter vragen welke termen je het beste kunt gebruiken om zelf verder betrouwbare informatie na te zoeken. Termen zoals bijleenregeling en eigenwoningreserve.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht