Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Beste Tweakers.

Ik heb een prachtige build samengesteld, op basis van het recente artikel van Tweakers: Best Buy Guide: De beste mini-ITX-game-pc

Daar is de volgende build uit naar voren gekomen:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 499,90€ 499,90
1MoederbordenGigabyte B850I AORUS PRO€ 289,-€ 289,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC€ 1.399,-€ 1.399,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P MAX V2 (Incl. 850W PSU & ingebouwde 280mm AiO)€ 299,90€ 299,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 107,38€ 107,38
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 123,90€ 123,90
Totaal€ 2.719,08

Hier begonnen de problemen, namelijk:

- Windows 24H4 wilde niet installeren. Tijdens initialiseren van de SSD bevroor de machine.

[YouTube: Windows setup 24H2]

PS, let niet op de baby op de achtergrond :P

- 23H3 wilde wel keurig installeren, echter....

- reboot of shutdown van de machine binnen Windows lukt niet. Windows voert de shutdown of reboot keurig uit, scherm valt uit, maar machine blijft ingeschakeld staan, en reboot niet.

- Windows draait na installatie instabiel. Bevriezingen zijn onregelmatig

- AMD Video Driver installatie zorgt altijd voor bevriezing, overige drivers niet

Na deze lijst aan issues, had ik het vermoeden dat het geheugen defect was. Memtest 4x gedraaid en geen fouten geconstateerd.
Vervolgens leek mij het moederbord het probleem, dus is deze omgewisseld met:

uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI

De problemen verhuisde zich echter mee, dus; reboot en shutdown problemen, AMD videodriver dat niet installeert en zorgt voor bevriezing, en de random bevriezingen binnen Windows.

Mijn vermoeden is dat de CPU defect is. Ik kan namelijk na het swappen van het moederbord geen andere verklaring vinden.

Ik voel me deels gesteund door dit soort posts dat vrij vaak te vinden zijn:
https://www.reddit.com/r/..._9800x3d_chips/?rdt=46539

https://www.tomshardware....ed-based-on-user-feedback

https://community.amd.com...-24h2-install/td-p/761545

Wat zijn jullie ideeën?

UPDATE 11-5

Na jullie feedback (waarvoor dank!) het volgende nog getest en uitgesloten.

- moederbord los van de kast aangesloten om kortsluiting uit te sluiten
- andere voeding en ander type geheugen geprobeerd, zelfde issue
- Furmark laten draaien, Windows blijft stabiel
- Prime95+ laten draaien, en Windows bevriest na verloop van tijd (zeer onregelmatig)
- het niet kunnen rebooten of afsluiten zijn onregelmatig

UPDATE 11-5

Dank voor jullie hulp allemaal! :)

Na een nieuwe CPU ontvangen te hebben bleek het toch de oude die kapot was. Alle bovenstaande klachten zijn verholpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Luchtbakker op 14-05-2025 17:15 ]

Beste antwoord (via Luchtbakker op 14-05-2025 16:52)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Luchtbakker schreef op maandag 12 mei 2025 @ 03:56:
Ik ga morgen (straks inmiddels :)) maar even de webshop contacten voor een nieuwe CPU want volgens mij begint alles er naar te wijzen dat die gewoon kapot is. Zeker als ik de reddit post zo lees en ik niet alleen ben. :)
Wil je dit voor 100% uitsluiten, zul je inderdaad een andere CPU moeten testen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb je het geprobeerd met een enkel reepje geheugen? En dan uiteraard met beide proberen? En ja je hebt memtest gedraaid, maar toevallig paar dagen geleden iemand die 14 uur memtest had gedraaid, helemaal prima, en toch bleek het geheugen het probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Sissors schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:01:
Heb je het geprobeerd met een enkel reepje geheugen? En dan uiteraard met beide proberen? En ja je hebt memtest gedraaid, maar toevallig paar dagen geleden iemand die 14 uur memtest had gedraaid, helemaal prima, en toch bleek het geheugen het probleem te zijn.
Het verschil dat ik merk is dat met 2 reepjes de beviezingen sneller voorkomen dan met 1 reepje. Beide heb ik uiteraard individueel los van elkaar getest en gebruikt, maar dat maakt weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een vaak voorkomend probleem is dat moederborden zonder afstandhouders (spacers) worden gemonteerd waardoor er kortsluiting wordt gemaakt. Of dat er een extra afstandhouder op een positie is geschroefd waar die niet hoort, met hetzelfde resultaat.

Je kan het geheugen op standaard JEDEC/SPD snelheid (geen EXPO/XMP) in de BIOS zetten om te kijken of dat het probleem verhelpt.

edit:
FACTORY TIMING PARAMETERS
Default (JEDEC): DDR5-4800 CL40-39-39 @1.1V
EXPO Profile #0: DDR5-6000 CL30-36-36 @1.4V
EXPO Profile #1: DDR5-5600 CL40-40-40 @1.25V
XMP Profile #1: DDR5-6000 CL30-36-36 @1.4V
XMP Profile #2: DDR5-5600 CL40-40-40 @1.25V

bron
---

Altijd zo kaal mogelijk testen om mogelijke oorzaken uit te sluiten. In dit geval kan dat met 1 module, zonder grafische kaart. zonder kastaansluitingen behalve de aan/uit knop.

Als je DisplayPort hebt gebruikt, test dan eens met HDMI. DisplayPort kan onverwachte problemen veroorzaken.

[ Voor 22% gewijzigd door mrmrmr op 11-05-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
@mrmrmr ik heb zaken als zonder de RTX, en enkel HDMI via moederbord al geprobeerd. EXPO profiel is ook al eens geprobeerd, net als de default maar ook daarin merk ik geen verschil.

Bij deze build is de videokaart trouwens verticaal geplaatst, dus heb ik geen last van wat jij omschreef.

[ Voor 22% gewijzigd door Luchtbakker op 10-05-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 15:21
Zoals @mrmrmr schrijft, ik dacht ook aan die afstandhouders. Is dit de eerste PC die je bouwt of heb je er al meer ervaring mee?

het geheugen staat volgens mij niet op de compatiblity list voor je moederbord. Echter, wel vergelijkbare modellen met iets andere timings dus ik verwacht dat het wel zou moeten werken. Toch een punt van aandacht misschien,
Overclocks zou ik nog uit laten, dus geen EXPO profiel voordat het stabiel draait.

Controleer nog even of je het laatste bios gebruikt. Voorlaatste is meestal ook goed genoeg maar de eerste bios'en kunnen flink wat issues hebben.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hebben de meeste kasten de afstandhouders niet standaard al gemonteerd zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
@Allard ik heb jarenlang als oud medewerker van Mycom honderden pc's gebouwd. Dus onbekend is het niet voor mij. :)

Het geheugen stond inderdaad alleen op de gigabyte support list en niet van Asus, Maar gezien het probleem zich mee verhuist zie ik daar nog geen oorzaak.

Laatste bios is uiteraard actief, maar ook daarin geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het is voor de geheugentest aan te raden geen EXPO/XMP te kiezen, maar standaard SPD.

De afstandhouders gaan over het moederbord, niet over de videokaart. De videokaart hoort er niet in te zitten bij problemen. Deze processor heeft een ingebouwde gpu en een eigen connector op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Sissors schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:33:
Het is een verticale kaart, dus heef5 geen afstandhouders nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
[b]mrmrmr schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:34:

De afstandhouders gaan over het moederbord,
Mijn fout, maar die zitten er op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
Luchtbakker schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:34:
[...]
hmmm, dat doet vermoeden dat die wel degelijk afstandhouders de oorzaak kunnen zijn.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Allard schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:35:
[...]

hmmm, dat doet vermoeden dat die wel degelijk afstandhouders de oorzaak kunnen zijn.
Ik lees net hierboven dat de afstandhouders voor het moederbord bedoeld worden, en deze zitten gewoon gemonteerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Luchtbakker schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:34:
[...]

Het gaat om dit soort afstandhouders
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RY9V60Liz_yVB3WZczVqO4kiaCk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qacPiubWxyCn7M9AIGrv1xLC.jpg?f=user_large

Er kan er ook een op een verkeerde plaats zitten, waardoor die kortsluiting maakt op (een deel van) het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:52
haal het bord een uit de case en probeer het dan,dan weet je of het wel op geen kortsluiting is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
mrmrmr schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:37:
[...]

Het gaat om dit soort afstandhouders
[Afbeelding]

Er kan er ook een op een verkeerde plaats zitten, waardoor die kortsluiting maakt op (een deel van) het moederbord.
Ik begrijp wat je bedoeld. En deze zijn gemonteerd, 4 stuks op de 4 hoeken van het bord. (Mini-itx, dus meer zijn er niet)

Lijkt me overigens sterk dat dit bij 2 borden exact het zelfde gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
freaky35 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:41:
haal het bord een uit de case en probeer het dan,dan weet je of het wel op geen kortsluiting is
Zal ik morgen eens doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
freaky35 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:41:
Ik heb het bord los van de behuizing gehad, maar vrijwel direct bij het opstarten (voorbij de bios post) liep het alweer vast.

Dat lijkt het helaas dus niet te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Luchtbakker op 11-05-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je een ander moederbord om mee te testen? Gezien je door de post komt, is de cpu dus ook in orde. Dat laatste zou als oud computerwinkel medewerker niet onbekend moeten zijn. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 11-05-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13
Sissors schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:01:
Ik heb ook slechte ervaringen met Memtest, terwijl je zou zeggen omdat het OS onafhankelijk werkt het een pure test is het zowat feilloos moet zijn. Vroeger zweerde ik erbij zoals velen anderen, maar die mening is veranderd na mijn ervaring.

Echter toen ik met mijn 1e Ryzen ook onstabiliteits problemen en crashes ervaarde en zelfs na een 20 uur Memtest meerdere keren draaide niks vond toen op advies van een forum (kan dit topic zijn geweest: https://linustechtips.com...ay-to-test-ram-stability/) Memtesthelper2 gedraaid https://github.com/integralfx/MemTestHelper/releases die vond de fouten binnen 2 uur.
Karhu RAM Test schijnt een andere goede test te zijn waar velen bij zweren, echter die kost meen ik 10 dollar.

Wat je nog kan proberen is door het eerst op hele lage speeds te draaien 2600Mhz met hele losse timings.

[ Voor 13% gewijzigd door Turismo op 11-05-2025 10:35 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nmgn
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jee, wat vervelend om dergelijke problemen te hebben met zo'n mooie nieuwe build. Je hebt zelf (extreem) veel ervaring met PC's bouwen, dus de meest obvious zaken heb je al bekeken.

Mijn ervaring is dat je het altijd krijgt opgelost, maar wel ten koste van tijd en frustratie haha. Er zijn maar zoveel componenten in een build, en 1 daarvan doet niet waarvoor hij gemaakt is.

- Moederbord. Is al uitgewisseld, dus uitgesloten.
- Grafische kaart. Is al weggelaten, dus uitgesloten.
- RAM. Zou nog steeds kunnen, ondanks een goede MEMtest.
- SSD
- CPU
- PSU

Heb je de mogelijkheid om componenten uit een andere computer in jouw build te testen? Zo niet, een zo goedkoop mogelijke vervangen aanschaffen bij de winkel van Jeff B. en na de test terugsturen (i know...).

Vorig jaar heb ik zelf crashes/freezes gehad bij een nieuw AM4 systeem. Windows was nauwelijks te installeren, toen het eindelijk gelukt was werkte de PC soms een dag goed en soms elke paar minuten een crash. Ik heb toen 1 voor 1 de onderdelen uitgeloten, de boosdoener was uiteindelijk het laatst geteste onderdeel: de CPU (Ryzen 5 5600G).

Je noemt in je opening post 'Mijn vermoeden is dat de CPU defect is', je kan best gelijk hebben. :-)

Succes met de trouble shooting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
Stel i.i.g. het bios zoveel mogelijk behoudend op, dus geen memory profiles zoals EXPO actief, en de geheugensnelheid erg conservatief. Installeer dan de juiste drivers en controleer of het systeem dan stabiel draait.
Liefst zonder GPU, want dat voegt dan nog een extra probleemfactor toe.

Buiten dat is er niet veel wat je nog kan proberen denk ik.
Dan is de volgende stap de CPU proberen te vervangen. Defecte CPU's komen bijna niet voor, tenzij ze verkeerd zijn geplaatst, maar onmogelijk is het niet.

Neem, voordat je de CPU op stuurt, goede foto's van je CPU en socket zodat je deze op evt. beschadigingen kan controleren. Dat zal de leverancier vrijwel zeker ook doen en dan heb je bewijs mochten zij iets vinden wat er nu nog niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Turismo schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:18:
[...]

Ik heb ook slechte ervaringen met Memtest, terwijl je zou zeggen omdat het OS onafhankelijk werkt het een pure test is het zowat feilloos moet zijn. Vroeger zweerde ik erbij zoals velen anderen, maar die mening is veranderd na mijn ervaring.

Echter toen ik met mijn 1e Ryzen ook onstabiliteits problemen en crashes ervaarde en zelfs na een 20 uur Memtest meerdere keren draaide niks vond toen op advies van een forum (kan dit topic zijn geweest: https://linustechtips.com...ay-to-test-ram-stability/) Memtesthelper2 gedraaid https://github.com/integralfx/MemTestHelper/releases die vond de fouten binnen 2 uur.
Karhu RAM Test schijnt een andere goede test te zijn waar velen bij zweren, echter die kost meen ik 10 dollar.

Wat je nog kan proberen is door het eerst op hele lage speeds te draaien 2600Mhz met hele losse timings.
Er is een verschil tussen Memtest en Memtest86+, die laatste wordt ook een stuk beter aangeschreven dan Memtest.
Allard schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:49:
Stel i.i.g. het bios zoveel mogelijk behoudend op, dus geen memory profiles zoals EXPO actief, en de geheugensnelheid erg conservatief. Installeer dan de juiste drivers en controleer of het systeem dan stabiel draait.
Pas hier wel mee op, kan zijn dat sommige reepjes juist op de EXPO/XMP instellingen moet staan om stabiel te draaien. Dat heb ik althans uit eigen ervaringen meegemaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 11-05-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
CH4OS schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:00:
Heb je een ander moederbord om mee te testen? Gezien je door de post komt, is de cpu dus ook in orde. Dat laatste zou als oud computerwinkel medewerker niet onbekend moeten zijn. ;)
In de post heb ik gezegd dat ik eerst het gigabyte moederbord had, en nu de Asus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Luchtbakker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:57:
In de post heb ik gezegd dat ik eerst het gigabyte moederbord had, en nu de Asus. :)
Ah, dat heb ik gemist of niet door gehad, mea culpa. Dan zou ik in elk geval moederbord en CPU dus doorstrepen wat de instabiliteit veroorzaakt. Wellicht dan dus de storage of RAM dat roet in het eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
CH4OS schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:50:
[...]
Er is een verschil tussen Memtest en Memtest86+, die laatste wordt ook een stuk beter aangeschreven dan Memtest.
[...]
Pas hier wel mee op, kan zijn dat sommige reepjes juist op de EXPO/XMP instellingen moet staan om stabiel te draaien. Dat heb ik althans uit eigen ervaringen meegemaakt.
Mijn ervaring is dan weer dat XMP/EXPO soms teveel is gevraagd voor een configuratie. Default settings werkt inderdaad ook niet altijd stabiel. Dan moet je op zoek naar de originele spec of de EXPO waardes gebruiken maar bijv. de snelheid op bijv. 4800MT/s zetten en voltage controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Allard schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Mijn ervaring is dan weer dat XMP/EXPO soms teveel is gevraagd voor een configuratie. Default settings werkt inderdaad ook niet altijd stabiel. Dan moet je op zoek naar de originele spec of de EXPO waardes gebruiken maar bijv. de snelheid op bijv. 4800MT/s zetten en voltage controleren.
Vaak zijn de 'originele spec' dus de instellingen die via EXPO/XMP dus gezet worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Tijdens het initialiseren van de SSD bevroor de machine..

Verwissel die SSD eens, als die niet goed is, krijg je van allerlei problemen die een instabiel systeem geven.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
tweakduke schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:16:
Tijdens het initialiseren van de SSD bevroor de machine..

Verwissel die SSD eens, als die niet goed is, krijg je van allerlei problemen die een instabiel systeem geven.
Niet helemaal correct, of ik heb het verkeerd verwoord. Maar de 23h3 installatie lukt wel, en ssd presteert prima.

Bij de 24h4 setup ook zonder ssd aangesloten bevriest de setup tijdens het initialiseren.

@iedereen ik kom zo nog terug op jullie reacties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Luchtbakker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:19:
@iedereen ik kom zo nog terug op jullie reacties :)
Probeer ook eens een live Linux USB dingetje te booten, daarmee zou je in elk geval de storage kunnen uitsluiten, omdat die dan dus niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Kijk ook eens met een multimeter hoe het is met de spanning op de kabels vanaf de voeding. Die mag niet meer dan 5% afwijken op de meest gebruikte lijnen zoals 3,3, 5 en 12V.

Deze kast heeft een riser voor een pcie4 kaart, maar die zou ik tijdens testen niet gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://a.storyblok.com/f/281110/1175x1120/6765dbed8e/nr200p-max-v2-sec9-01.png/m/830x0/smart.

Die hoort ook bij de kast, dus niet aansluiten voor de test. Risers zijn sowieso gevoelig voor problemen.

De reden waarom standaard JEDEC SPD settings op 1,1V goed zijn voor tests is dat dat altijd zou moeten werken. Ook als het geheugen niet op de QVL staat. Overklokgeheugen zonder SPD kan problematisch zijn.
Verder moet je het bord de tijd geven om geheugen te testen op een stabiele setting. Dan kan nogal lang duren en misschien lijkt het dan alsof het vastgelopen is.
Luchtbakker schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:41:
Lijkt me overigens sterk dat dit bij 2 borden exact het zelfde gebeurt.
Het ligt voor de hand dat als het eenmaal verkeerd is gegaan, het probleem blijft als de afstandhouders al in de kast zijn gedraaid. Bij 4 afstandhouders met 4 ingedraaide schroeven is dit wel uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
CH4OS schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:35:
[...]
Probeer ook eens een live Linux USB dingetje te booten, daarmee zou je in elk geval de storage kunnen uitsluiten, omdat die dan dus niet gebruikt worden.
Inderdaad, voordeel is dan dat je foutmeldingen met dmesg kan bekijken.

Een andere optie is een SSD met een al geïnstalleerde Windows te gebruiken, bijvoorbeeld uit de vorige computer. Windows laadt de benodigde drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
Luchtbakker schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:06:
[...]

Het verschil dat ik merk is dat met 2 reepjes de beviezingen sneller voorkomen dan met 1 reepje.
Volgens mij heb je hier de meeste logische verklaring gegeven. Ik zou een ander setje geheugen van de QVL van een ander merk pakken en kijken wat er dan gebeurd wanneer je Windows installeert. Je merkt immers een verschil en bevriezen van je systeem is 9 van de 10 keer geheugen. Als het van je SSD komt dan ga je dit in event viewer wel tegenkomen.

Persoonlijk heb ik het bij 24H2 gehouden omdat deze een fix bevat voor de 9800X3D. Theoretisch is er een optionele update voor 23H2 maar als je toch nieuw begint...

Hierbij ontstaat bij mij de vraag hoe je windows installeert want het is eigenlijk niet meer mogelijk om 23H2 op de normale manier te installeren. Windows bied alleen 24H2 aan op de website en een eventuele oudere mediacreationtool update zichzefl. Wil je een installatiemedium van 23H2 maken dan moet je zelf aan de slag. Ik geloof dat ik in developer view een iso download tevoorschijn kon toveren en daarna moest ik een .cab hernoemen om vervolgens via een bepaald commando de oudere mediacreationtool te draaien. Heel gedoe in ieder geval.

Verder zo lang je problemen hebt je systeem zo simpel mogelijk houden, dus zonder videokaart.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Rufus neemt beperkingen weg tijdens het wegschrijven van de ISO naar USB. Offline installeren is het beste. Er is geen Microsoft account nodig, alleen een lokale inlog. Dat betekent dat je vrijer bent in zelf kiezen van opties in plaats van dat die voor je worden genomen (zoals Bitlocker).

Je kan altijd nog overstappen van een eerdere Windows versie met behoud van programma's. Rechtstreeks 24H2 installeren zou ook moeten werken als je Rufus gebruikt en zelf drivers installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mrmrmr schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:13:
Een andere optie is een SSD met een al geïnstalleerde Windows te gebruiken, bijvoorbeeld uit de vorige computer. Windows laadt de benodigde drivers.
Dan begeef je je wel op glad ijs. De apparatuur zal dan dezelfde drivers moeten gebruiken. ;) Een AMD GPU slikt zeg maar de nVidia drivers niet. En Intel de AMD drivers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
CH4OS schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:29:
[...]
Dan begeef je je wel op glad ijs. De apparatuur zal dan dezelfde drivers moeten gebruiken. ;) Een AMD GPU slikt zeg maar de nVidia drivers niet. En Intel de AMD drivers niet.
Die worden niet geladen omdat er geen match is. Als er een probleem is kun je in safe mode bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mrmrmr schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:31:
Die worden niet geladen omdat er geen match is. Als er een probleem is kun je in safe mode bijstellen.
Ik zie niet waarom dat tegenwoordig (in Windows althans) anders zou zijn dan vroeger. ;)
De theorie is leuk dat drivers dan niet geladen worden, maar in de praktijk werkt het niet zo.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 11-05-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
sdk1985 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Volgens mij heb je hier de meeste logische verklaring gegeven. Ik zou een ander setje geheugen van de QVL van een ander merk pakken en kijken wat er dan gebeurd wanneer je Windows installeert..
Ik heb zojuist een ander setje geheugen geprobeerd van een ander merk (gskill) maar het blijft exact het zelfde gedrag vertonen. Zowel met 1 als 2 reepjes.
mrmrmr schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:02:
Kijk ook eens met een multimeter hoe het is met de spanning op de kabels vanaf de voeding. Die mag niet meer dan 5% afwijken op de meest gebruikte lijnen zoals 3,3, 5 en 12V.

Deze kast heeft een riser voor een pcie4 kaart, maar die zou ik tijdens testen niet gebruiken.
[Afbeelding].
De voltages zijn allemaal keurig. Alleen de 5 volt is slechts 4.98 volt, maar die gebruik ik niet, en is ook niet van toepassing voor het moederbord en cpu voor zo ver ik weet.

Ook heb ik een andere voeding geprobeerd maar dat maakt ook geen verschil.

Over de bridge gesproken. Ik heb de testen uiteraard uitgevoerd met en zonder externe videokaart. Ook vanwege dat de bridge gen4 is en de kaart en pci slot gen5, heb ik in de bios zowel auto als gen4 geselecteerd. Maar dat heeft geen verschil.
mrmrmr schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:19:
Rufus neemt beperkingen weg tijdens het wegschrijven van de ISO naar USB.
Ik heb wel Rufus gebruikt, maar zonder de optionele wijzigingen. Dus feitelijk origineel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
sdk1985 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Persoonlijk heb ik het bij 24H2 gehouden omdat deze een fix bevat voor de 9800X3D. Theoretisch is er een optionele update voor 23H2 maar als je toch nieuw begint...
Welke fix? Ik kan voor 24h2 geen specifieke fix vinden voor zover ik kan vinden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 20:36
Welke Nvidia driver gebruik je? 1 van de laatste drivers was een probleem mee dat slaapstand en standby niet werkt.

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Roger_Rabbit schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:48:
Welke Nvidia driver gebruik je? 1 van de laatste drivers was een probleem mee dat slaapstand en standby niet werkt.
Ik gebruik de laatste drivers. Maar ook zonder de RTX kaart gebeurt dit. Dan gebruik ik de AMD video driver van de CPU zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
CH4OS schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:59:
[...]
Ah, dat heb ik gemist of niet door gehad, mea culpa. Dan zou ik in elk geval moederbord en CPU dus doorstrepen wat de instabiliteit veroorzaakt. Wellicht dan dus de storage of RAM dat roet in het eten gooit.
Maar... Zonder SSD en tijdens initialiseren van de schrijven tijdens windows setup bevriest het ook. Dan kan het geen SSD issue zijn naar mijn idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Luchtbakker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:47:
[...]

Welke fix? Ik kan voor 24h2 geen specifieke fix vinden voor zover ik kan vinden... :)
nieuws: AMD: Windows-update zal gameprestaties Zen 5-cpu's verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Luchtbakker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:16:
[...]

Maar... Zonder SSD en tijdens initialiseren van de schrijven tijdens windows setup bevriest het ook. Dan kan het geen SSD issue zijn naar mijn idee?
Zonder SSD kun je toch niets installeren?

Overigens heb ik ooit in een grijs verleden een bevriezend systeem gehad welke veroorzaakt werd door een sata kabel richting een hdd. Dus wanneer jij met een ander setje dezelfde problemen hebt zou ik toch de lexar er maar even uitgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
CH4OS schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:36:
[...]
Ik zie niet waarom dat tegenwoordig (in Windows althans) anders zou zijn dan vroeger. ;)
Ik kan je niet volgen, zei ik daar iets over?
De theorie is leuk dat drivers dan niet geladen worden, maar in de praktijk werkt het niet zo.
Drivers worden niet geladen als er geen pci ID match is. Er kan wel worden teruggevallen op generieke drivers zoals svga.

Wat kan gebeuren is dat er ondersteunende software is geïnstalleerd en hardware gerelateerde services. Die kunnen worden uitgeschakeld indien nodig. Als je dat niet vooraf doet, kan dat ook achteraf in safe mode.
Luchtbakker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:46:
Ik heb zojuist een ander setje geheugen geprobeerd van een ander merk (gskill) maar het blijft exact het zelfde gedrag vertonen. Zowel met 1 als 2 reepjes.
Ok, maar heb je JEDEC SPD settings gebruikt? Die zijn aanwezig of de Fury.
De voltages zijn allemaal keurig. Alleen de 5 volt is slechts 4.98 volt, maar die gebruik ik niet, en is ook niet van toepassing voor het moederbord en cpu voor zo ver ik weet.
5V wordt onder andere gebruikt voor DDR5 geheugen en USB.

Wat USB betreft: een defect USB apparaat zoals een muis of toetsenbord kan problemen veroorzaken. Dus die zou ik ook uitwisselen.
Over de bridge gesproken. Ik heb de testen uiteraard uitgevoerd met en zonder externe videokaart. Ook vanwege dat de bridge gen4 is en de kaart en pci slot gen5, heb ik in de bios zowel auto als gen4 geselecteerd. Maar dat heeft geen verschil.
Wat mij bij de riser opvalt is dat er geen condensatoren zichtbaar zijn. Ik vraag me af of die er wel zijn. Dit soort constructies zijn storingsgevoelig, dus ik zou absoluut zonder testen. Ook als dat betekent dat het geheel uit de kast moet worden genomen.

Bedoel je met bridge de riser? Een bridge in pci terminilogie is anders of meer dan een riser. Die heeft een eigen pci ID en IC.

@Luchtbakker

Gerelateerd aan processorproblemen zijn verbogen pinnen en soms zelfs afgerukte smd condensatortjes. Dat kun je het makkelijkste ontdekken met een scherpe macro-opname met een goede camera en dan zorgvuldig bekijken. Je kan hier ook links naar high res foto's hier posten.

Zoals een paar keer is geopperd zijn problemen met een SSD ook een mogelijke oorzaak. Staat ASPM aan in de BIOS? Test dan eens zonder ASPM. Sommige hardware gedraagt zich niet goed met ASPM aan.
Je kan testen door op te starten met een SSD uit je vorige systeem zoals eerder beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Luchtbakker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:16:
Als de SSD niet aangesloten is en de PC loopt nog steeds vast, is de storage inderdaad geen issue. Net als elke andere PC die je in elkaar hebt gezet voor klanten. ;)

Ik zou dan mijn geld toch op het RAM zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mrmrmr schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:24:
Drivers worden niet geladen als er geen pci ID match is. Er kan wel worden teruggevallen op generieke drivers zoals svga.

Wat kan gebeuren is dat er ondersteunende software is geïnstalleerd en hardware gerelateerde services. Die kunnen worden uitgeschakeld indien nodig. Als je dat niet vooraf doet, kan dat ook achteraf in safe mode.
Ik begrijp wat je zegt. Maar probeer het maar eens in de praktijk. Zo werkt het gewoon niet op Windows. Hoe dat voor Macs zit geen idee, bij Linux kan het dan weer wel, omdat de meeste drivers in de kernel zitten. Maar zou je doen wat jij adviseert met een Windows installatie, is het echt Russisch roulette of het werkt of niet. En nee, daar zei je verder niets over, maar wat ik wel vanuit mijn eigen ervaringen meedeel. ;) Ik vind het daarom heel gewaagd om zoiets te adviseren bij een systeem wat al instabiel is.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 11-05-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
CH4OS schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:30:
[...]
Als de SSD niet aangesloten is en de PC loopt nog steeds vast, is de storage inderdaad geen issue. Net als elke andere PC die je in elkaar hebt gezet voor klanten. ;)

Ik zou dan mijn geld toch op het RAM zetten.
Ram is al gewisseld en zonder verandering, dus dat is het zeker geen issue.

@mrmrmr ja, ik heb de standaard SPD gebruikt. Bij het test geheugen had ik overigens geen EXPO opties want dat kende het niet. Bij mijn eigen geheugen van Kingston heb ik zowel spd als expo gehad. Maar beide maken geen verschil.

[ Voor 23% gewijzigd door Luchtbakker op 11-05-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Je hebt het moederbord gewisseld en het ram. De memtest zeg je te doorlopen zonder problemen.

De spd discussie vind ik niet zo relevant. Eindstand wil je uiteindelijk het geheugen op EXPO stabiel hebben. Ik gebruik Corsair en en MSI met Expo ingeschakeld:
uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH48GX5M2B6000Z30
uitvoering: MSI X670E GAMING PLUS WIFI

Gebruik van rufus is niet standaard dus dat valt nog onder de categorie; zou geen probleem moeten zijn maar het is eenvoudig uit te sluiten door de mediacreation tool te gebruiken.

Dus ik blijf erbij, gooi de Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB er eens uit en pak een willekeurig ander opslag medium. Persoonlijk heb ik recent een Samsung 990 EVO Plus en een Pro gekocht, bevallen prima.

[ Voor 40% gewijzigd door sdk1985 op 11-05-2025 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
sdk1985 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:10:
Je hebt het moederbord gewisseld en het ram. De memtest zeg je te doorlopen zonder problemen.

De spd discussie vind ik niet zo relevant. Eindstand wil je uiteindelijk het geheugen op EXPO stabiel hebben. Ik gebruik Corsair en en MSI met Expo ingeschakeld:
uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH48GX5M2B6000Z30
uitvoering: MSI X670E GAMING PLUS WIFI

Dus ik blijf erbij, gooi de Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB er eens uit en pak een willekeurig ander opslag medium. Persoonlijk heb ik recent een Samsung 990 EVO Plus en een Pro gekocht, bevallen prima.
Ik zou niet weten hoe ik een 24h2 moet gaan installeren als de setup al vastloopt zonder schijven, laat staan met een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Luchtbakker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:24:
[...]

Ik zou niet weten hoe ik een 24h2 moet gaan installeren als de setup al vastloopt zonder schijven, laat staan met een andere?
Gebruik https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2156295 eens in combinatie met een andere USB stick. Plug deze vervolgens in een poort van je moederbord, niet van je case.

Wat ik hier mee wil uitsluiten is een corrupte installatie en op deze manier sluit je rufus, de usb stick en eventuele storing op je usb poort in één keer uit. Links of rechtsom moet een 24h2 installatie gewoon lukken op een 9800X3D, zelf letterlijk 2 maanden geleden gedaan.

Overigens leidt ik dus af dat je een bootable usb in je pc stopt en je vervolgens al een vast loper hebt vóórdat je kunt kiezen op welke schijf je windows wilt installeren. In dat geval heb je een mooi ijkpunt wat makkelijk en snel te reproduceren is. Of dit overigens kan zonder enig opslag medium aan te hebben gesloten heb ik nooit geprobeerd.

Voor mij is het trouwens erg onduidelijk of je nu wel of niet nog meer SSD's en harde schijven hebt die op het systeem staan aangesloten. In de antwoorden kom ik namelijk een meervoud tegen.

Je hebt los hiervan vast wel iets liggen wat als test aangesloten kan worden? Ik heb ooit eens een bestaande partitie met 100GB verkleind om vervolgens op die lege ruim te windows te installeren, puur om een clean install te hebben ter referentie. Indien jij vóór dit punt al vast loopt dan hoef je niet eens verder te gaan me de installatie.

[ Voor 83% gewijzigd door sdk1985 op 11-05-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfenbein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 17:27
Heb je al een CMOS-reset gebrobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Elfenbein schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:42:
Heb je al een CMOS-reset gebrobeerd?
Hij heeft het hele moederbord vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Fake Ryzen 7 9800X3D spotted in China

De PCB hoort blauw te zijn. Als het groen is, is het een vals exemplaar.

Je kan in de BIOS zien hoe het herkend wordt.

Zie ook AMD's processorgarantiepagina voor uiterlijke problemen.

[ Voor 22% gewijzigd door mrmrmr op 11-05-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
sdk1985 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:18:
[...]

Zonder SSD kun je toch niets installeren?

Overigens heb ik ooit in een grijs verleden een bevriezend systeem gehad welke veroorzaakt werd door een sata kabel richting een hdd. Dus wanneer jij met een ander setje dezelfde problemen hebt zou ik toch de lexar er maar even uitgooien.
Het is geen SATA schijf, het is een M.2. Er zit maar 1 M.2 SSD in, verder niets. Ook niets op SATA.

Ik heb, zoals gevraagd door @sdk1985 en @mrmrmr een andere m.2 SSD erbij gepakt, in dit geval een:
uitvoering: Samsung 860 EVO m.2 500GB

Maar of ik nou mijn Lexar erin stop, De 860 evo, of GEEN schijf; dit is wat er bij een 24H2 installatie gebeurt.

PS, let niet op de baby op de achtergrond :P

De USB stick is gemaakt met een Media creation tool. En een andere USB stick geeft geen veranderend beeld. Ook is het aangesloten op een poort achterin. Volgens mij de USB2 poort (zwart).

EXPO staat niet ingeschakeld in de bios, maar dat maakt verder ook niets uit. Staat op AHCI mode.

[ Voor 4% gewijzigd door Luchtbakker op 11-05-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:30
Je kan ook nog eens met een WInPE testen zoals Hiren’s BootCD PE
Met of zonder HDD/SSD moet een PC deze gewoon probleemloos op kunnen starten.
Net als in dit recente topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
The_Doman schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:17:
Je kan ook nog eens met een WInPE testen zoals Hiren’s BootCD PE
Met of zonder HDD/SSD moet een PC deze gewoon probleemloos op kunnen starten.
Net als in dit recente topic dit recente topic.
Zal ik morgen proberen. Kom ik op terug. Ubuntu live ging overigens prima, op het reboot / shutdown gebeuren na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:33:
Dat lijkt me niet, want per moederbord kan de positie van de afstandshouders verschillen. Dus moet je altijd controleren of er niet één op de verkeerde plaats zit. Zo heb ik al een kapot moederbord en cpu van een klant gezien met deze oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
BounceMeister schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:49:
[...]

Dat lijkt me niet, want per moederbord kan de positie van de afstandshouders verschillen. Dus moet je altijd controleren of er niet één op de verkeerde plaats zit. Zo heb ik al een kapot moederbord en cpu van een klant gezien met deze oorzaak.
Dan heb je al vrij lang geen PC gebouwd. Bij de meeste kasten zitten deze tegenwoording namelijk wel voor geinstalleerd. Je moet dus inderdaad checken of ze allen overeen komen met de schroefgaten van je bord.

Vaak zie je dat in een ATX kast standaard 9 afstandhouders geplaatst zijn en er een 10e optioneel bij zit.

@TS sorry voor offtopic :)

Imho lijkt het erop dat je eigenlijk alles al gehad hebt en blijft enkel de CPU nog over. Dus als er na het anders maken van je USB installer hetzelfde gebeurd denk ik niet dat er echt iets anders op zit dan de CPU te vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door ECP0WERS op 11-05-2025 22:17 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
BounceMeister schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:49:
[...]

Bij deze Mini-itx kast zaten ze er standaard al in. Maar dat komt vermoed ik omdat je bij Mini-itx borden niet de noodzaak hebt om meer dan 4 gaten te maken. :) het bord is net aan 2 handen groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Luchtbakker

Zorg dat UEFI ondersteuning in de BIOS aanstaat. Dat zou standaard het geval moeten zijn.

Heb je de installatie ook geprobeerd met Rufus? Rufus kiest automatisch de juiste opties.

Met een Linux boot stick (bv. met gparted erop) kun je alle bestaande partities verwijderen van de SSD voordat je gaat installeren. Het voordeel is dat Windows niet tegen onbekende of niet compatible schijfindelingen aanloopt. Windows vereist GPT/UEFI indeling, geen MBR of iets anders.

Je kan dat ook doen vanaf de command line door tijdens de Windows 11 setup op Shift+F10 te drukken. Zodoende kun je bijvoorbeeld tools als diskpart en reg/regedit uitvoeren.

Je kan logging aanzetten zodat je kan volgen wat er gebeurt tijdens de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Wellicht toch een AM5 dingetje:
Hi again,

I have great news the above solution worked although I did need to drop down to 1 stick of ram (with no EXPO/XPM) before it was able to install off the ISO bootable.

Thank you very very much for all the help troubleshooting this issue.
MSI heeft overigens een optie dat hij een windows setup detecteert icm drivers laden.

Verder wellicht toch even de bios opties nalopen:
fast boot even uitschakelen, staat standaard wellicht ingeschakeld
bios mode op UEFI niet csm/legacy

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 11-05-2025 23:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
@mrmrmr @sdk1985 ik denk heel eerlijk gezegd dat het met de minuut er steeds meer op begint te lijken dat ik mij bij dit lijstje kan voegen:

https://community.amd.com...-24h2-install/td-p/761545

Vervolg....

https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/s/g29lH49Icc

Het spelen in de bios met settings heeft afgelopen 3 dagen tot geen enkele verbetering geleid. Ook het gebruik wel wel/geen Rufus of een media creation tool lijkt geen oplossing te zijn.

Ook zijn we 1 moederbord, setje geheugen, voeding en ssd verder en het probleem verminderd zich niet.

Default bios settings zouden zelden voor problemen moeten zorgen naar mijn idee. Van de honderden builds dat ik in mijn leven heb gebouwd heb ik zelden iets in een bios hoeven te doen. (Op uefi en secure boot zaken na)

Ik ga morgen (straks inmiddels :)) maar even de webshop contacten voor een nieuwe CPU want volgens mij begint alles er naar te wijzen dat die gewoon kapot is. Zeker als ik de reddit post zo lees en ik niet alleen ben. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Luchtbakker schreef op maandag 12 mei 2025 @ 03:56:
Wil je dit voor 100% uitsluiten, zul je inderdaad een andere CPU moeten testen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Het probleem is opgelost! En toch... Een defecte CPU.

Ik heb van de webshop een nieuwe CPU ontvangen, en alle problemen die er waren, namelijk de installatie, onmogelijke shutdowns en reboots en de vastlopers zijn verleden tijd.

Dank jullie allemaal voor jullie hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Luchtbakker schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:43:
Het probleem is opgelost! En toch... Een defecte CPU.

Ik heb van de webshop een nieuwe CPU ontvangen, en alle problemen die er waren, namelijk de installatie, onmogelijke shutdowns en reboots en de vastlopers zijn verleden tijd.

Dank jullie allemaal voor jullie hulp! :)
Wel benieuwd of je dan ook zichtbare schade had. Er zijn her en der wel wat meldingen gemaakt van brandplekken op 9800X3D's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
sdk1985 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 00:50:
[...]

Wel benieuwd of je dan ook zichtbare schade had. Er zijn her en der wel wat meldingen gemaakt van brandplekken op 9800X3D's.
Heb ik op gelet, maar nee, niets te zien. Ook geen bolling zoals je bij sommige zag vanwege te hoge voltage.
Pagina: 1