SE omvormer gata niet uit bij negatieve stroomprijs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 10:59
Zij er mensen die hun SE omvormer laten uitschakelen bij een sterke negatieve stroomprijs?

Via de SE app kun je bij instellingen | tarieven dit instellen

We hebben 2 omvormers en daar kun je bij een sterk negatieve stroomprijs, de omvormer automatisch laten uitschakelen.
Bij de ANWB hebben we een dynamisch contract en dat is voor ons gunstig. De stroomprijs is vaak per uur anders en je kunt ook zien wat de prijs die dag zal zijn Ik ben bijna altijd thuis en kan dan de wasmachine etc draaien op de momenten dat de stroomprijs €0,00 is.
Nu was een aantal weken geleden de stroomprijs op een bepaald moment tussen de €-0,10 en €-0,15 cent per Kwh. Ik had de grootste omvormer zo ingesteld dat hij bij een negatief tarief, uitschakelt. Dat werkte en er zat een mooi gat in de opbrengst die dag.
Een tijdje terug was het weer negatief en merkte dat de omvormer niet uitging. Ik heb bij SE een ticket aangemaakt, maar krijg daar geen feedback op. Ik heb installateursrechten maar kan alleen via de app dit instellen.
Heeft iemand ene idee hoe ik dit kan oplossen, want mogen gaat de prijs naar €-042 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:14
Uw omvormer heeft waarschijnlijk oude firmware. Heeft u deze al bij laten werken door uw installateur?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:24
Microstar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:22:
Uw omvormer heeft waarschijnlijk oude firmware. Heeft u deze al bij laten werken door uw installateur?
Als @casperb71 installateurcsrechten heeft dan kan ie die omvormer toch gewoon zelf updaten vanuit de installateursportal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Er was inderdaad weer een update, maar onder de vorige software heeft het wel gewerkt. Zal morgen zien wat de nieuwe software doet, maar gezien de historie, ben ik er bang voor dat het niets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-09 22:25
Ik gebruik deze functie van SE al sinds die uitgebracht is. Mijn ervaring is dat het meestal werkt, maar soms ook niet. Ik heb er verder geen logica achter kunnen ontdekken.

Vandaag werkte het in ieder geval wel bji mij, om 12:00 begon die af te bouwen en om 16:00 weer toe te nemen.

Mijn omvormer is uit 2019 (met LCD display), en heeft nog nooit een firmware update gehad. Toch werkt de functie negatieve tariefoptimisatie gewoon. Volgens mij wordt het allemaal in de SE cloud geregeld en stuurt die de omvormer aan?

Hiervoor wist ik niet eens dat SE op afstand mijn omvormer kan uitschakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Dank en zoals je leest bij #fabudop is het heel onduidelijk of het nu wel of niet werkt. Ik heb in de installatie set-up gekeken via de PC maar kon daar geen mogelijkheid vinden om te updaten. Daar stond bij dat dit "lokaal" gedaan moest worden, dus ik heb het met de SetApp bij de omvormer gedaan.
Verder zag ik toch dat in een grote SE draadje, de prijzen toch anders zijn dan ik deze week van de ANWB vernam. Een tijdje terug was dit €0.143 per kWh en deze week zeiden ze €0,17 per kWh met 21% btw.
In het grote SE draadje zag ik recent dat dit toch €0,143 moet zijn en dat de omvormer bij €0,17 cent uit gaat.
We gaan het vandaag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:31
casperb71 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:01:
Dank en zoals je leest bij #fabudop is het heel onduidelijk of het nu wel of niet werkt. Ik heb in de installatie set-up gekeken via de PC maar kon daar geen mogelijkheid vinden om te updaten. Daar stond bij dat dit "lokaal" gedaan moest worden, dus ik heb het met de SetApp bij de omvormer gedaan.
Verder zag ik toch dat in een grote SE draadje, de prijzen toch anders zijn dan ik deze week van de ANWB vernam. Een tijdje terug was dit €0.143 per kWh en deze week zeiden ze €0,17 per kWh met 21% btw.
In het grote SE draadje zag ik recent dat dit toch €0,143 moet zijn en dat de omvormer bij €0,17 cent uit gaat.
We gaan het vandaag zien.
Ik heb ook het idee dat a. niet altijd werkt en b. dat hij bij negatief tarief mijn accupakket oplaadt vanuit de panelen.

Ik denk dat ik maar naar een volledig vanuit Home Assistant gestuurde regeling ga, waarbij in de scheduler gebruik om te bepalen wat de omvormer wanneer doet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:14
Heeft de update geholpen?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• casperb71
JA hij is uit! 🙏 Blijkbaar heeft dit toch met de update van de omvormer te maken de juiste invoer van de extra kosten. Ben er blij mee😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Ik vermoed van wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:31
Vandaag opgelet: op het moment dat het tarief negatief is, laadt hij nog wel de accu vanuit de de panelen en beperkt hij dus de productie van de panelen tot de maximale laadstroom van de accu (5 kW), alle andere verbruikers worden op dat moment wel van het stroomnet voorzien. #nietblij

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 12:15
StevenK schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:43:
Vandaag opgelet: op het moment dat het tarief negatief is, laadt hij nog wel de accu vanuit de de panelen en beperkt hij dus de productie van de panelen tot de maximale laadstroom van de accu (5 kW), alle andere verbruikers worden op dat moment wel van het stroomnet voorzien. #nietblij
Bij mij zowel gisteren als vandaag gingen de panelen niet uit. En vandaag niet thuis om dat handmatig te doen. Grrr.

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefPM
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10-08 12:55
@Falkor73 wat heb jij gedaan om het weer werkend te krijgen? bij mij gaan de panelen nu ook niet meer uit. en eerst nog wel.
Pagina: 1