Safe? Gehakt (rauw) 5 uur uit de koeling, daarna gebakken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.363 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb het volgende geprobeerd te googlen maar het word mij niet duidelijk of dit nu safe is te eten.

Ik begrijp dat als rauw vlees nog 1 dag goed is en je het daarna bakt, je dit nog 2/3 dagen (mits gekoeld) kunt eten.

Maar hoe zit het met rundergehakt dat tot en met vandaag gegeten kan worden, gisteren nog rauw was, 5 uur lang buiten de koelkast heeft gestaan, daarna flink doorgebakken is geweest en daarna wel de koelkast in is gegaan.

Is het safe om die nu in de magnetron te stoppen en op te eten. Of is dit onverstandig?

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warnaar80
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:14
Onverstandig, de bacteriën hebben in die 5 uur ongekoeld de schade al aangericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
5 uur lang buiten de koelkast ben je mij al kwijt mee. Weggooien die hap. Dit is geen voedselvergiftiging waard.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:04
Laten we deze timelapse eens kijken of het nog kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:19

Standeman

Prutser 1e klasse

Als je het goed bakt, zal je niet ziek worden van de bacteriën zelf. De toxines die "uitpoepen" kan je volgens mij wel goed en flinke impact hebben op je gestel. Misschien dat @Osiris of @gambieter hier iets zinnigs over kunnen zeggen. Zij hebben namelijk een medische achtergrond/beroep :)

Persoonlijk vind ik 5 uur wel meevallen.

En verder: Het grote "kan ik dit nog eten?" topic :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door Standeman op 10-05-2025 19:22 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
vinom schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:09:
[Video: Minced Meat Time-Lapse]
offtopic:
Hè lekker :X
Heb zitten kijken en wist wat er ging komen.. 't duurde me te lang, en ben toen gaan spoelen... En toch ging 't scherm even een stukje verder weg, kijkende met een vies gezicht -O-

Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Standeman schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:19:
Als je het goed bakt, zal je niet ziek worden van de bacteriën zelf. De toxines die "uitpoepen" kan je volgens mij wel goed en flinke impact hebben op je gestel. Misschien dat @Osiris of @gambieter hier iets zinnigs over kunnen zeggen. Zij hebben namelijk een medische achtergrond/beroep :)
Het kan beide:

Er bestaat zowel de "voedselvergiftiging" (door de toxines die vaak níet door verwarmen weggaan) en de "voedselinfectie" (zie ook bijv. https://www.thuisarts.nl/...n-diarree-van-besmet-eten).

Nu zal verhitten het verder produceren van toxines door aanwezige bacteriën wel stoppen, maar de toxines die al aanwezig zijn, zullen (afhankelijk van het toxine natuurlijk) meestal niet verdwijnen.

Verder heb ik altijd geleerd (niet tijdens de opleiding moet ik toegeven :+) dat 1 uur buiten de koelkast, je verse product met 1 dag minder lang houdbaar maakt..

Maargoed, then again, ruiken, kijken en proeven is natuurlijk nog steeds het beste advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
Zakkenwasser schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:58:
Ik heb het volgende geprobeerd te googlen maar het word mij niet duidelijk of dit nu safe is te eten.
Ik begrijp dat als rauw vlees nog 1 dag goed is en je het daarna bakt, je dit nog 2/3 dagen (mits gekoeld) kunt eten.
Maar hoe zit het met rundergehakt dat tot en met vandaag gegeten kan worden, gisteren nog rauw was, 5 uur lang buiten de koelkast heeft gestaan, daarna flink doorgebakken is geweest en daarna wel de koelkast in is gegaan.
Is het safe om die nu in de magnetron te stoppen en op te eten. Of is dit onverstandig?
Goed doorbakken is er niet zoveel aan de hand, mits het in de originele verpakking zat voordat het gebakken werd en niet in de volle zon heeft gestaan die 5 uur. Meestal ruik je het ook al wanneer je het gaat aanbakken dat iets echt bedorven is. En de kleur wanneer je het gaat verwerken zegt ook wel wat (mits de slager geen sulfiet in de gehakt heeft verwerkt, maar dat mag al heel lang niet meer).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:39

Jorissie87

No diggity

Persoonlijk ben ik daar altijd heel makkelijk in (komt van mijn ouders waar nooit iets weggegooid mocht worden). At regelmatig kip dat al een dag buiten de koelkast had staan "ontdooien" of gehaktballen die in de pan met jus een aantal dagen in de (ongekoelde) kelder stond. In dit geval had ik het zeker wel aangedurft aangezien het gehakt goed doorbakken is. Zo doen we het met bbq-en ook vaak. Dingen die niet op zijn gewoon nog ff afbakken aan het einde en in de koelkast/vriezer voor de volgende dag. Er zullen genoeg mensen die bij het lezen hiervan achter hun oren gaan krabben maar ben er nooit ziek van geworden. Ik zou het overigens weer niet aandurven om aan mijn kleine kinderen voor te schotelen, mijn keuze dus mijn risico.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:39

Jorissie87

No diggity

vinom schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:09:
[Video: Minced Meat Time-Lapse]
Je ziet wel dat ze hier naast dat het buiten de koelkast staat, ook nog een stel vliegen er van laten eten en er eitjes in laten leggen. Ben wel benieuwd naar de timelaps als het afgesloten van de buitenwereld (tupperwarebakje) blijft.

Als ik een appel in de zomer op het aanrecht laat liggen zitten er binnen no-time ook fruitvliegjes op.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
vlees wat bij kamertemperatuur of warmer 5 uur buiten de koelkast heeft gelegen eet ik niet meer op, daar kunnen mijn ingewanden niet tegen. ik zou het ook niemand anders voorschotelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:25
Zakkenwasser schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:58:

Wat bedoel je met gisteren nog rauw was? Ingevroren? As dat daarna 5 uur buiten de koelkast heeft gestaan (om te ontdooien) en daarna is doorbakken en weer in de koelkast is gezet voor een dagje ofzo, dan zou ik daar 0 problemen mee hebben. Online lees je soms wat anders, zo lees ik ook regelmatig dat eten binnen 2u na klaarmaken weer in de koelkast moet ofzo, maar dat doet ik ook regelmatig pas vele uren later of laat het soms zelfs op het fornuis staan tot de volgende dag (als de temp niet te hoog is), nooit problemen mee gehad. Wil niet zeggen dat het niet onverstandig is, maar ik gok dat je er niet van dood zal gaan, geen garanties tho, just my personal experience :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als gehakt nog in de oorspronkelijke (beschermende) verpakking zit, is de houdbaarheid langer dan als deze al uit de verpakking is gehaald zoals in het filmpje is te zien.

Een uur buiten de koelkast kan in principe nog, maar 5 uur is wel erg lang. Maar je moet ook kijken en ruiken voor verwerking daar van.
En ontdooien doe je normaliter in de koelkast en niet bij kamertemperatuur om bacteriegroei te voorkomen.

(Ik ben ook wel benieuwd hoe dat filmpje eruit zou zien als er geen vliegen waren die er eitjes in legden. Maar overigens goed om te weten dat vlees pas na 11 dagen wegloopt. :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:46
Werkt je WC goed? Dan kan je het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Gewoon niet eten.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Standeman schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:19:
Ik ben geen medicus, dat is een belediging :+

Maar als je een microbioloog vraagt die al veel te lang in voedselveiligheid, dan ga je horror verhalen en worst case scenarios krijgen :p . We zijn geen graag geziene dinergasten.

In het geval van rundergehakt zou ik voorzichtig zijn. De bacterien gaan dood zijn van het doorbakken, maar als ze toxines (gifstoffen) hebben gemaakt, die kunnen mogelijk hittestabiel zijn en het bakproces overleven. Bij rundvlees en rundergehakt is een van de risico's een Shiga-toxine positieve E. coli. Het Shiga toxine is de oorzaak van hemolytisch-uremisch syndroom (HUS), best bekend van hamburgers ("O157:H7") en de uitbraak in Noord-Duitsland in 2011. Daar kun je van dood gaan. De darmen van runderen kunnen vol zitten met Shiga-toxine producerende E. coli, en voor hen is dat geen probleem, omdat ze geen receptor voor het Shiga toxine hebben en dus niet ziek worden. Wij hebben die receptor wel en lopen risico.

Ik raad het dus af. Maar mooi experiment ;)

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 10-05-2025 20:32 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45

St@m

@ Your Service

Gewoon eten. Doe ik zo vaak, zeker met grotere bbq's en er vlees overblijft. De hamburgers nog even afbakken en dan de volgende dag weer opeten.

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 10-05-2025 20:47 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:34

Dennis1812

Amateur prutser

gambieter schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:27:
[...]

Ik ben geen medicus, dat is een belediging :+

Maar als je een microbioloog vraagt die al veel te lang in voedselveiligheid, dan ga je horror verhalen en worst case scenarios krijgen :p . We zijn geen graag geziene dinergasten.

In het geval van rundergehakt zou ik voorzichtig zijn. De bacterien gaan dood zijn van het doorbakken, maar als ze toxines (gifstoffen) hebben gemaakt, die kunnen mogelijk hittestabiel zijn en het bakproces overleven. Bij rundvlees en rundergehakt is een van de risico's een Shiga-toxine positieve E. coli. Het Shiga toxine is de oorzaak van hemolytisch-uremisch syndroom (HUS), best bekend van hamburgers ("O157:H7") en de uitbraak in Noord-Duitsland in 2011. Daar kun je van dood gaan. De darmen van runderen kunnen vol zitten met Shiga-toxine producerende E. coli, en voor hen is dat geen probleem, omdat ze geen receptor voor het Shiga toxine hebben en dus niet ziek worden. Wij hebben die receptor wel en lopen risico.

Ik raad het dus af. Maar mooi experiment ;)
En dan komt de simpele verpleegkundige uit acute as even tussendoor.
We zien erg weinig mensen in het ziekenhuis met voedsel gerelateerde klachten.
Zeker gezonde volwassenen werken een infectie zelf prima naar buiten. langs onder of boven, of een combinatie.
Ik heb geen parate cijfers met hoeveel doden in Nederland jaarlijks. Aangezien er naar "daar kun je door van gaan," gerefereerd wordt.
Tja, van water ga je ook dood als je teveel drinkt.

Als het die 5 uur heeft liggen ontdooien in een afgesloten bakje in de schaduw? Geen problemen mee.
Open in de zon zou ik minder fijn vinden.

Gebruik vooral je boerenverstand.
Ziet het er goed uit? Ruikt het goed?
2x ja, proeven. Proeft het ook goed. Dan zal het wel goed zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Met zo'n boude bewering mag je ook ff een gedegen onderbouwing geven waarom niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Yaksa schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:00:
[...]

Met zo'n boude bewering mag je ook ff een gedegen onderbouwing geven waarom niet.
Als je op Google gaat zoeken naar wat de TS precies vraagt kom je genoeg antwoorden tegen om het niet te doen, dat heeft geen onderbouwing nodig.

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Hij hebt ut op feesboek of google gelezen joh, dan is ut tog zoo.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dennis1812 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:57:
We zien erg weinig mensen in het ziekenhuis met voedsel gerelateerde klachten.
Dat komt omdat de meeste voedselvergiftingen nooit formeel gediagnosticeerd worden, omdat mensen Imodium nemen en thuis uitzieken. De verhouding formele diagnose vs niet gediagnosticeerd kan tot 1:10 oplopen in de statistieken. Voedselvergifting wordt vaak als ijsberg afgebeeld, met meeste blijft onder water (gemist).

Dat de meeste voedselvergiftingen uiteindelijk niet tot ziekenhuisopname leiden is echter geen reden om te denken dat het daarom niet serieus is. Voorbeeld: Campylobacter infectie (de meest voorkomende variant, via kip) en Guillain-Barre syndroom, een post-infectieuze aandoening waar je immuunsysteem door de eerdere bacteriele infectie autoantilichamen aanmaakt die de myeline-sheets van je zenuwen afbreken, dwz je verlamt jezelf en kunt daaraan doodgaan of levenslange invaliditeit aan over houden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warnaar80
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:14
[...]

Als het die 5 uur heeft liggen ontdooien in een afgesloten bakje in de schaduw? Geen problemen mee.
Het is vlees wat houdbaar was tot vandaag en vandaag 5 uur lang buiten de koelkast gelegen heeft ....

En natuurlijk zie je weinig mensen in het ziekenhuis voor een voedselvergiftiging, dat gaat er idd van voor en achter eruit. Vaak binnen 12 uur na inname. Maar dat betekent niet dat het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[..]

Gebruik vooral je boerenverstand.
Ziet het er goed uit? Ruikt het goed?
2x ja, proeven. Proeft het ook goed. Dan zal het wel goed zijn.
Als wij 's ochtends een kipfilet of afgewogen gehakt uit de vriezer halen en in de koelkast leggen is het 's avonds nog deels bevroren. De avond ervoor in de koelkast is net aan volledig ontdooit.

Maar als we er 'te laat' achter komen en wat moeten ontdooien staat dat gerust vanuit ingevroren tot het bereiden 's avonds op het aanrecht. En soms is dat inderdaad wel een uur of vier. Nu komt dit wellicht niet helemaal overeen met het verhaal van TS - gekoeld vlees 5 uur buiten de koelkast bewaren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:27
Ik denk dat het wel mee valt. Ik neem aan dat het supermarkt gehakt is, verpakt in plastic. En het een THT tot morgen heeft en het gisteren gebakken is.
Het duurt ook wel even tot het op kamertemperatuur is gekomen buiten de koelkast.
Gehakt open en bloot 5 uur buiten zou ik niet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjkasf
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-06 18:58
Het is toch slechts 5 uur? Ik woon op een uur van de supermarkt. En hier is het overdag vaak 40 graden. Ongekoeld transport in een hete auto.

proeven.

Ruiken, werkt alleen als je vaker ruikt aan het vlees.
Maar niet op je ogen afgaan. De bruine kleur hoort bij rundvlees.

Is mijn gedrag abnormaal? Leuk weetje in Zuid Europa en warmer: Ik koop wel eens magnums ofzo voor mijn kinderen, dat smelt niet (maar is wel boven 0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

arjkasf schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:15:
Het is toch slechts 5 uur? Ik woon op een uur van de supermarkt. En hier is het overdag vaak 40 graden. Ongekoeld transport in een hete auto.
Maar ik neem aan dat het dan wel gewoon nog verpakt is? Dat is bij de OP volgens mij niet het geval en daar zit een groot verschil in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Meg schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:28:
[...]

Maar ik neem aan dat het dan wel gewoon nog verpakt is? Dat is bij de OP volgens mij niet het geval en daar zit een groot verschil in.
Nee, het was niet verpakt. Ik heb het bij de slager gehaald en het plastic zakje was al geopend omdat ik een dag eerder ook al gehakt had gemaakt.

Ik heb het weggegooid en jullie advies opgevolgd. Bedankt voor alle advies!

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Top. Dan bak ik er nu een slotje op ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.