PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Vraag
Alle reacties
I have stability. The ability to stab.
Persoonlijk vind ik 5 uur wel meevallen.
En verder: Het grote "kan ik dit nog eten?" topic
[ Voor 17% gewijzigd door Standeman op 10-05-2025 19:22 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
vinom schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:09:
Laten we deze timelapse eens kijken of het nog kan
[Video: Minced Meat Time-Lapse]
Hè lekker

Heb zitten kijken en wist wat er ging komen.. 't duurde me te lang, en ben toen gaan spoelen... En toch ging 't scherm even een stukje verder weg, kijkende met een vies gezicht

Haha
Het kan beide:Standeman schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:19:
Als je het goed bakt, zal je niet ziek worden van de bacteriën zelf. De toxines die "uitpoepen" kan je volgens mij wel goed en flinke impact hebben op je gestel. Misschien dat @Osiris of @gambieter hier iets zinnigs over kunnen zeggen. Zij hebben namelijk een medische achtergrond/beroep
Er bestaat zowel de "voedselvergiftiging" (door de toxines die vaak níet door verwarmen weggaan) en de "voedselinfectie" (zie ook bijv. https://www.thuisarts.nl/...n-diarree-van-besmet-eten).
Nu zal verhitten het verder produceren van toxines door aanwezige bacteriën wel stoppen, maar de toxines die al aanwezig zijn, zullen (afhankelijk van het toxine natuurlijk) meestal niet verdwijnen.
Verder heb ik altijd geleerd (niet tijdens de opleiding moet ik toegeven
Maargoed, then again, ruiken, kijken en proeven is natuurlijk nog steeds het beste advies.
Goed doorbakken is er niet zoveel aan de hand, mits het in de originele verpakking zat voordat het gebakken werd en niet in de volle zon heeft gestaan die 5 uur. Meestal ruik je het ook al wanneer je het gaat aanbakken dat iets echt bedorven is. En de kleur wanneer je het gaat verwerken zegt ook wel wat (mits de slager geen sulfiet in de gehakt heeft verwerkt, maar dat mag al heel lang niet meer).Zakkenwasser schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:58:
Ik heb het volgende geprobeerd te googlen maar het word mij niet duidelijk of dit nu safe is te eten.
Ik begrijp dat als rauw vlees nog 1 dag goed is en je het daarna bakt, je dit nog 2/3 dagen (mits gekoeld) kunt eten.
Maar hoe zit het met rundergehakt dat tot en met vandaag gegeten kan worden, gisteren nog rauw was, 5 uur lang buiten de koelkast heeft gestaan, daarna flink doorgebakken is geweest en daarna wel de koelkast in is gegaan.
Is het safe om die nu in de magnetron te stoppen en op te eten. Of is dit onverstandig?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1
Je ziet wel dat ze hier naast dat het buiten de koelkast staat, ook nog een stel vliegen er van laten eten en er eitjes in laten leggen. Ben wel benieuwd naar de timelaps als het afgesloten van de buitenwereld (tupperwarebakje) blijft.vinom schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:09:
Laten we deze timelapse eens kijken of het nog kan
[Video: Minced Meat Time-Lapse]
Als ik een appel in de zomer op het aanrecht laat liggen zitten er binnen no-time ook fruitvliegjes op.
AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1
Wat bedoel je met gisteren nog rauw was? Ingevroren? As dat daarna 5 uur buiten de koelkast heeft gestaan (om te ontdooien) en daarna is doorbakken en weer in de koelkast is gezet voor een dagje ofzo, dan zou ik daar 0 problemen mee hebben. Online lees je soms wat anders, zo lees ik ook regelmatig dat eten binnen 2u na klaarmaken weer in de koelkast moet ofzo, maar dat doet ik ook regelmatig pas vele uren later of laat het soms zelfs op het fornuis staan tot de volgende dag (als de temp niet te hoog is), nooit problemen mee gehad. Wil niet zeggen dat het niet onverstandig is, maar ik gok dat je er niet van dood zal gaan, geen garanties tho, just my personal experienceZakkenwasser schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:58:
Ik heb het volgende geprobeerd te googlen maar het word mij niet duidelijk of dit nu safe is te eten.
Ik begrijp dat als rauw vlees nog 1 dag goed is en je het daarna bakt, je dit nog 2/3 dagen (mits gekoeld) kunt eten.
Maar hoe zit het met rundergehakt dat tot en met vandaag gegeten kan worden, gisteren nog rauw was, 5 uur lang buiten de koelkast heeft gestaan, daarna flink doorgebakken is geweest en daarna wel de koelkast in is gegaan.
Is het safe om die nu in de magnetron te stoppen en op te eten. Of is dit onverstandig?
Een uur buiten de koelkast kan in principe nog, maar 5 uur is wel erg lang. Maar je moet ook kijken en ruiken voor verwerking daar van.
En ontdooien doe je normaliter in de koelkast en niet bij kamertemperatuur om bacteriegroei te voorkomen.
(Ik ben ook wel benieuwd hoe dat filmpje eruit zou zien als er geen vliegen waren die er eitjes in legden. Maar overigens goed om te weten dat vlees pas na 11 dagen wegloopt.
Speel ook Balls Connect en Repeat
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Ik ben geen medicus, dat is een beledigingStandeman schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:19:
Als je het goed bakt, zal je niet ziek worden van de bacteriën zelf. De toxines die "uitpoepen" kan je volgens mij wel goed en flinke impact hebben op je gestel. Misschien dat @Osiris of @gambieter hier iets zinnigs over kunnen zeggen. Zij hebben namelijk een medische achtergrond/beroep
Maar als je een microbioloog vraagt die al veel te lang in voedselveiligheid, dan ga je horror verhalen en worst case scenarios krijgen
In het geval van rundergehakt zou ik voorzichtig zijn. De bacterien gaan dood zijn van het doorbakken, maar als ze toxines (gifstoffen) hebben gemaakt, die kunnen mogelijk hittestabiel zijn en het bakproces overleven. Bij rundvlees en rundergehakt is een van de risico's een Shiga-toxine positieve E. coli. Het Shiga toxine is de oorzaak van hemolytisch-uremisch syndroom (HUS), best bekend van hamburgers ("O157:H7") en de uitbraak in Noord-Duitsland in 2011. Daar kun je van dood gaan. De darmen van runderen kunnen vol zitten met Shiga-toxine producerende E. coli, en voor hen is dat geen probleem, omdat ze geen receptor voor het Shiga toxine hebben en dus niet ziek worden. Wij hebben die receptor wel en lopen risico.
Ik raad het dus af. Maar mooi experiment
[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 10-05-2025 20:32 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 10-05-2025 20:47 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
En dan komt de simpele verpleegkundige uit acute as even tussendoor.gambieter schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:27:
[...]
Ik ben geen medicus, dat is een belediging
Maar als je een microbioloog vraagt die al veel te lang in voedselveiligheid, dan ga je horror verhalen en worst case scenarios krijgen. We zijn geen graag geziene dinergasten.
In het geval van rundergehakt zou ik voorzichtig zijn. De bacterien gaan dood zijn van het doorbakken, maar als ze toxines (gifstoffen) hebben gemaakt, die kunnen mogelijk hittestabiel zijn en het bakproces overleven. Bij rundvlees en rundergehakt is een van de risico's een Shiga-toxine positieve E. coli. Het Shiga toxine is de oorzaak van hemolytisch-uremisch syndroom (HUS), best bekend van hamburgers ("O157:H7") en de uitbraak in Noord-Duitsland in 2011. Daar kun je van dood gaan. De darmen van runderen kunnen vol zitten met Shiga-toxine producerende E. coli, en voor hen is dat geen probleem, omdat ze geen receptor voor het Shiga toxine hebben en dus niet ziek worden. Wij hebben die receptor wel en lopen risico.
Ik raad het dus af. Maar mooi experiment
We zien erg weinig mensen in het ziekenhuis met voedsel gerelateerde klachten.
Zeker gezonde volwassenen werken een infectie zelf prima naar buiten. langs onder of boven, of een combinatie.
Ik heb geen parate cijfers met hoeveel doden in Nederland jaarlijks. Aangezien er naar "daar kun je door van gaan," gerefereerd wordt.
Tja, van water ga je ook dood als je teveel drinkt.
Als het die 5 uur heeft liggen ontdooien in een afgesloten bakje in de schaduw? Geen problemen mee.
Open in de zon zou ik minder fijn vinden.
Gebruik vooral je boerenverstand.
Ziet het er goed uit? Ruikt het goed?
2x ja, proeven. Proeft het ook goed. Dan zal het wel goed zijn.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Met zo'n boude bewering mag je ook ff een gedegen onderbouwing geven waarom niet.Meg schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:59:
Gewoon niet eten.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Als je op Google gaat zoeken naar wat de TS precies vraagt kom je genoeg antwoorden tegen om het niet te doen, dat heeft geen onderbouwing nodig.Yaksa schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:00:
[...]
Met zo'n boude bewering mag je ook ff een gedegen onderbouwing geven waarom niet.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
Dat komt omdat de meeste voedselvergiftingen nooit formeel gediagnosticeerd worden, omdat mensen Imodium nemen en thuis uitzieken. De verhouding formele diagnose vs niet gediagnosticeerd kan tot 1:10 oplopen in de statistieken. Voedselvergifting wordt vaak als ijsberg afgebeeld, met meeste blijft onder water (gemist).Dennis1812 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:57:
We zien erg weinig mensen in het ziekenhuis met voedsel gerelateerde klachten.
Dat de meeste voedselvergiftingen uiteindelijk niet tot ziekenhuisopname leiden is echter geen reden om te denken dat het daarom niet serieus is. Voorbeeld: Campylobacter infectie (de meest voorkomende variant, via kip) en Guillain-Barre syndroom, een post-infectieuze aandoening waar je immuunsysteem door de eerdere bacteriele infectie autoantilichamen aanmaakt die de myeline-sheets van je zenuwen afbreken, dwz je verlamt jezelf en kunt daaraan doodgaan of levenslange invaliditeit aan over houden.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Het is vlees wat houdbaar was tot vandaag en vandaag 5 uur lang buiten de koelkast gelegen heeft ....Dennis1812 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:57:
[...]
Als het die 5 uur heeft liggen ontdooien in een afgesloten bakje in de schaduw? Geen problemen mee.
En natuurlijk zie je weinig mensen in het ziekenhuis voor een voedselvergiftiging, dat gaat er idd van voor en achter eruit. Vaak binnen 12 uur na inname. Maar dat betekent niet dat het goed is
Als wij 's ochtends een kipfilet of afgewogen gehakt uit de vriezer halen en in de koelkast leggen is het 's avonds nog deels bevroren. De avond ervoor in de koelkast is net aan volledig ontdooit.Dennis1812 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:57:
[..]
Gebruik vooral je boerenverstand.
Ziet het er goed uit? Ruikt het goed?
2x ja, proeven. Proeft het ook goed. Dan zal het wel goed zijn.
Maar als we er 'te laat' achter komen en wat moeten ontdooien staat dat gerust vanuit ingevroren tot het bereiden 's avonds op het aanrecht. En soms is dat inderdaad wel een uur of vier. Nu komt dit wellicht niet helemaal overeen met het verhaal van TS - gekoeld vlees 5 uur buiten de koelkast bewaren.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Het duurt ook wel even tot het op kamertemperatuur is gekomen buiten de koelkast.
Gehakt open en bloot 5 uur buiten zou ik niet proberen.
proeven.
Ruiken, werkt alleen als je vaker ruikt aan het vlees.
Maar niet op je ogen afgaan. De bruine kleur hoort bij rundvlees.
Is mijn gedrag abnormaal? Leuk weetje in Zuid Europa en warmer: Ik koop wel eens magnums ofzo voor mijn kinderen, dat smelt niet (maar is wel boven 0).
Maar ik neem aan dat het dan wel gewoon nog verpakt is? Dat is bij de OP volgens mij niet het geval en daar zit een groot verschil in.arjkasf schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:15:
Het is toch slechts 5 uur? Ik woon op een uur van de supermarkt. En hier is het overdag vaak 40 graden. Ongekoeld transport in een hete auto.
Nee, het was niet verpakt. Ik heb het bij de slager gehaald en het plastic zakje was al geopend omdat ik een dag eerder ook al gehakt had gemaakt.Meg schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:28:
[...]
Maar ik neem aan dat het dan wel gewoon nog verpakt is? Dat is bij de OP volgens mij niet het geval en daar zit een groot verschil in.
Ik heb het weggegooid en jullie advies opgevolgd. Bedankt voor alle advies!
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Dit topic is gesloten.