Navigatiesysteem voor oudere auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:11
Ik ben op zoek naar een navigatiesysteem waarbij ik zo onafhankelijk mogelijk ben van een smartphone maar waarmee indien gewenst wel muziek kan afspelen, kaarten kan updaten en handenvrij kan bellen via de mobiele telefoon onderweg in de auto. De huidige auto heeft enkel een radio cd-speler met aux aansluiting en een aansluiting/voorbereiding voor een verouderd merk eigen navigatiesysteem, geen carkit. Ik zie o.a. op Bol.com verschillende navigatiesystemen staan die voor zo'n 60 euro te koop zijn. Hierbij wordt vermeld dat deze werken met Android Auto en Apple Carplay en een kleine hoeveelheid intern opslaggeheugen hebben.

Ik ben benieuwd hoe deze nieuwe navigatiesystemen tegenwoordig werken, vooral omdat ik het zoveel mogelijk onafhankelijk wil kunnen laten werken van de smartphone (die tijdens het navigeren meermaals heeft bewezen onbetrouwbaar te zijn). Zijn de nieuwe systemen een veredeld aanraakscherm waarbij de koppeling van smartphone essentieel is voor de werking van de navigatie? Zijn dat Android Auto en Carplay volwaardige systemen die in die schermen ingebouwd zitten of is dat niets meer dan een screencast functie vanaf de smartphone? Zitten er nog GPS modules in die navigatiesystemen ingebouwd? Kan ik er muziek op laden via intern/extern geheugen of desnoods via een simkaart die ik erin steek? Heeft iemand hier ervaring mee?

Enkele voorbeelden van systemen die mij zijn opgevallen:
https://www.bol.com/nl/nl...BD5w.5_20.26.ProductTitle

https://www.bol.com/nl/nl...tAlQ.4_47.51.ProductTitle

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:37

Sjaak_Afhaak

Bleh!

De door jou genoemde voorbeelden zijn 'externe schermen', die android auto of apple carplay kunnen weergeven vanaf je mobieltje. Je mobieltje doet dan nog steeds al het rekenwerk, en zal er daarom om voor gebruikt worden om te navigeren en muziek af te spelen.
Het zijn dus geen losstaande navigatiesystemen volgens mij. Je geeft aan dat navigeren met je mobiel meermaals bewezen onbetrouwbaar is geweest voor je. Zou je daar meer over willen vertellen? Lag het aan het kaartmateriaal? De navigatie-algoritmes? De algehele werking van de smartphone? Wellicht een andere navi software proberen?
Tenslotte, tegenwoordig is betrouwbaar navigeren bijna niet meer mogelijk zonder een actieve data-connectie. Dit wegens lokale afsluitingen, up-to-date kaartmateriaal, file-meldingen en dat soort zaken.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Bij de eerste staat in de beschrijving:
Let op!: Dit navigatiesysteem is niet voorzien van een ingebouwde navigatie, maar is speciaal ontwikkeld voor het gebruik van Carplay & Android auto om het gebruik hiervan te verbeteren en het maximale hier uit te halen
Dus nog steeds een telefoon nodig voor de navigatie.
Is gewoon een 2de beeldscherm voor de telefoon met een optie voor geluid via de autoradio.

Je kan beter kijken naar een moderne vervanging van de oude autoradio.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Sjaak_Afhaak schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:05:
De door jou genoemde voorbeelden zijn 'externe schermen', die android auto of apple carplay kunnen weergeven vanaf je mobieltje. Je mobieltje doet dan nog steeds al het rekenwerk, en zal er daarom om voor gebruikt worden om te navigeren en muziek af te spelen.
Het zijn dus geen losstaande navigatiesystemen volgens mij. Je geeft aan dat navigeren met je mobiel meermaals bewezen onbetrouwbaar is geweest voor je. Zou je daar meer over willen vertellen? Lag het aan het kaartmateriaal? De navigatie-algoritmes? De algehele werking van de smartphone? Wellicht een andere navi software proberen?
Tenslotte, tegenwoordig is betrouwbaar navigeren bijna niet meer mogelijk zonder een actieve data-connectie. Dit wegens lokale afsluitingen, up-to-date kaartmateriaal, file-meldingen en dat soort zaken.
Dank voor het antwoord. Ik heb zelf ervaring met Google Maps(te beperkte offline kaartopslag, stopt spontaan bij verlies internetsignaal), Apple kaarten(Stuurde mij vanaf een berg het ravijn in), de betaalde Tomtom app(Herkent sommige adressen niet) en het privacyvriendelijke Magic Earth(houdt geen rekening met werkzaamheden/files) op de smartphone. Helaas is het voor de beide smartphones die ik heb gebruikt(Samsung Galaxy s22 ultra/Iphone 14 pro) te zwaar om tegelijkertijd de navigatieapp te draaien, muziek af te spelen via bluetooth en op te laden, want ze schakelen na een klein halfuur uit wegens oververhitting of beginnen te stotteren en lopen volledig vast. TIjdens navigatie alleen merk ik dat ze bijna niet opladen, sterker nog, langzaam leeglopen ondanks aangesloten oplaadkabel.
JukeboxBill schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:07:
Bij de eerste staat in de beschrijving:

[...]

Dus nog steeds een telefoon nodig voor de navigatie.
Is gewoon een 2de beeldscherm voor de telefoon met een optie voor geluid via de autoradio.

Je kan beter kijken naar een moderne vervanging van de oude autoradio.
Bedoel je daarmee iets als onderstaande link? Zo ja, is nogal een prijsverschil...
https://www.audiovolt.nl/...E3NDY4OTA2MjgkajAkbDAkaDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-05 21:39
timmie1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:25:
[...]

Dank voor het antwoord. Ik heb zelf ervaring met Google Maps(te beperkte offline kaartopslag, stopt spontaan bij verlies internetsignaal), Apple kaarten(Stuurde mij vanaf een berg het ravijn in), de betaalde Tomtom app(Herkent sommige adressen niet) en het privacyvriendelijke Magic Earth(houdt geen rekening met werkzaamheden/files) op de smartphone. Helaas is het voor de beide smartphones die ik heb gebruikt(Samsung Galaxy s22 ultra/Iphone 14 pro) te zwaar om tegelijkertijd de navigatieapp te draaien, muziek af te spelen via bluetooth en op te laden, want ze schakelen na een klein halfuur uit wegens oververhitting of beginnen te stotteren en lopen volledig vast. TIjdens navigatie alleen merk ik dat ze bijna niet opladen, sterker nog, langzaam leeglopen ondanks aangesloten oplaadkabel.

[...]

Bedoel je daarmee iets als onderstaande link? Zo ja, is nogal een prijsverschil...
Ik wil niet zeggen dat je iets verzint, maar een Iphone 14 pro is prima in staat om te navigeren muziek te draaien en op te laden hoor, ik denk dat ik dat al vanaf een Iphone 5 ermee doe.
Ik zou eens even goed kijken of je oplaadkabel wel geschikt is / ander oplaadpunt testen in de auto.

tip: Waze
Ik vind het een heel fijn navigatie systeem, valt niet uit bij elke internet hickup, houd rekening met files en werkzaamheden en draait op carplay. Het mooie is: hij is gratis 8)

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

[...]

Helaas is het voor de beide smartphones die ik heb gebruikt(Samsung Galaxy s22 ultra/Iphone 14 pro) te zwaar om tegelijkertijd de navigatieapp te draaien, muziek af te spelen via bluetooth en op te laden, want ze schakelen na een klein halfuur uit wegens oververhitting of beginnen te stotteren en lopen volledig vast. TIjdens navigatie alleen merk ik dat ze bijna niet opladen, sterker nog, langzaam leeglopen ondanks aangesloten oplaadkabel.
Denk dat je hier even goed naar moet kijken, want dit doe ik op dagelijkse basis vanaf 2010 ofzo en dat gaat helemaal prima met elke willekeurige low-budget Android telefoon.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pixel telefoon van een vriend had soortgelijke problemen in een huur auto. Met laden, navigeren en muziek tegelijk raakte hij soms oververhit en ging hij trager werken. Dus het is iig niet een uniek iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Gwindorian schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:31:
[...]

Ik wil niet zeggen dat je iets verzint, maar een Iphone 14 pro is prima in staat om te navigeren muziek te draaien en op te laden hoor, ik denk dat ik dat al vanaf een Iphone 5 ermee doe.
Ik zou eens even goed kijken of je oplaadkabel wel geschikt is / ander oplaadpunt testen in de auto.

tip: Waze
Ik vind het een heel fijn navigatie systeem, valt niet uit bij elke internet hickup, houd rekening met files en werkzaamheden en draait op carplay. Het mooie is: hij is gratis 8)
Ik had zowel van beide toestellen verwacht dat ze dat aan zouden kunnen maar na meerdere malen verdwaald te zijn doordat ze oververhit raken of leegliepen vertrouw ik de smartphone onvoldoende als navigatieinstrument.

Dus of het wordt een toestel waarop ik kan rekenen plus een Android auto of CarPlay scherm of een autonoom navigatieapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Android car met eigen GPS en SIM.

Je kunt dan zelfs zonder telefoon bellen, alleen niet elke provider geeft (gratis) tweede sim met zelfde nummer.

Dus dan moet je óf een provider die het ondersteund, of twee losse abonnementen en dus ook twee losse nummers.

Die Android car units kosten zo'n €150,- voor een inbouwunit, welk type auto heb je?

[ Voor 58% gewijzigd door Accretion op 10-05-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Accretion schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:22:

Je kunt dan zelfs zonder telefoon bellen, alleen niet elke provider geeft (gratis) tweede sim met zelfde nummer.

Dus dan moet je óf een provider die het ondersteund, of twee losse abonnementen en dus ook twee losse nummers.

Die Android car units kosten zo'n €150,- voor een inbouwunit, welk type auto heb je?
2011 Toyota Aygo. Tweede simkaart is geen probleem, die heb ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:34
timmie1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:15:
[...]

Ik had zowel van beide toestellen verwacht dat ze dat aan zouden kunnen maar na meerdere malen verdwaald te zijn doordat ze oververhit raken of leegliepen vertrouw ik de smartphone onvoldoende als navigatieinstrument.

Dus of het wordt een toestel waarop ik kan rekenen plus een Android auto of CarPlay scherm of een autonoom navigatieapparaat.
Hangt de telefoon dan in de (volle) zon of voor een uitgang van de kachel die er, in de winter in ieder geval, warme lucht er tegenaan blaast?
Om die reden hangt mijn telefoon midden op het dashboard zodat de zon er niet vol op staat te branden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:52
timmie1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:55:
Ik zie o.a. op Bol.com verschillende navigatiesystemen staan die voor zo'n 60 euro te koop zijn. Hierbij wordt vermeld dat deze werken met Android Auto en Apple Carplay en een kleine hoeveelheid intern opslaggeheugen hebben.
Ja, dat zijn schermpjes die je aansluit op je telefoon, je telefoon doet dan alle werk wat betreft navigatie en muziek. En dat wil je dus niet zeg je zelf. En ik kan me niet voorstellen dat als die schermpjes een speaker en microfoon hebben voor handsfree bellen dat dat echt heel goed werkt.

Wat jij zoekt bestaat niet. Ik ben erg benieuwd wat je hebt tegen telefoonnavigatie. Ik gebruik Google Maps al jaren en dat gaat perfect, Flitsmeister erbij. Een goede houder voor je telefoon zodat je telefoon op een praktische plek zit (en niet vol in de zon achter de voorruit vanwege oververhitting). Een kabeltje om de telefoon te laden, een lader met voldoende vermogen. En een losse carkit voor handsfree bellen erbij. Ben je helemaal klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:52
Accretion schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:22:

Nog nooit van zoiets gehoord, heb je een linkje naar 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
https://nl.aliexpress.com...2g0o.productlist.search.0

Eentje met 4g en gps en je bent klaar?

Problemen met maps TomTom Go etc daargelaten.

En je hebt dit soort schermpjes ook als stand alone die je op je dashboard moet bevestigen. (Dus niet speciaal voor aygo gemaakt ).

Al ben ik het ook met de rest eens.. telefoon in houder zou prima moeten werken.

[ Voor 37% gewijzigd door streafer op 10-05-2025 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:28
Die navigatie die is ingebouwd in navigatie systemen is doorgaans slechter dan Google maps. Dus daar hoef je het niet voor te doen.

Ik denk dat je beter kunt investeren in een goede houder en oplaadkabel. Zo’n extra scherm biedt je niets meer en kan wel meer mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:46
[...]

[...]

Magic Earth werkt wel met files/verkeersinfo. Heb je de laatste versie?

Verder: Here Maps al eens geprobeerd? Offline mogelijk.

Tot slot: je telefoon aan de aux/bt en een normaal navisysteem van garmin of tomtom? Of kijk eens naar motornavi daar zit vaak muziekspeelfunctionaliteit op

[ Voor 5% gewijzigd door FitTiv op 10-05-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:37

FreakNL

Well do ya punk?

Tillumen schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:54:
Die navigatie die is ingebouwd in navigatie systemen is doorgaans slechter dan Google maps. Dus daar hoef je het niet voor te doen.

Ik denk dat je beter kunt investeren in een goede houder en oplaadkabel. Zo’n extra scherm biedt je niets meer en kan wel meer mis gaan.
Dat dus. Heb al sinds 2020 CarPlay, daarvoor al wat ervaring met rentals ermee. Het is echt een enorme verbetering tov van de ingebouwde shit die je vroeger had. Weet je nog? De eerste 2/3 jaar prima en daarna altijd verouderde kaarten.

CarPlay FTW. Wil nooit meer zonder. Gaat ook bijna niet want alle moderne auto’s hebben het (behalve tesla). En terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 23:26
[...]

[...]

Ik rij al jarenlang 45uur per week als taxichauffeur imet TomTom Go op mn smartphone....hoe bedoel je "herkent sommige adressen niet"

Nog nooit meegemaakt.

Ook...ik luister geen radio, enkel Spotify met bluetooth audio streaming (sinds paar maanden Android Auto) en dus 9 uur lang icm TomTom Go en een oplaad draad...geen probleem

Nu Samsung A35 maar hiervoor Xiaomi van €200.
Geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:10

Dido

heforshe

Helaas is het voor de beide smartphones die ik heb gebruikt(Samsung Galaxy s22 ultra/Iphone 14 pro) te zwaar om tegelijkertijd de navigatieapp te draaien, muziek af te spelen via bluetooth en op te laden, want ze schakelen na een klein halfuur uit wegens oververhitting of beginnen te stotteren en lopen volledig vast. TIjdens navigatie alleen merk ik dat ze bijna niet opladen, sterker nog, langzaam leeglopen ondanks aangesloten oplaadkabel.
Dan is er iets mis met je telefoon. Check je batterij, en overweeg om je telefoon te laten checken mij een Samsung service center.

Wij gebruiken een Samsung S21FE via Android Auto, en die geeft geen krimp met Waze en Spotify tegelijkertijd.

Sowieso zou ik Waze maar eens proberen, werkt erg lekker en we hebben er nooit problemen mee gehad (behalve 1 keer in Griekenland toen we in the middle of nowhere zaten en Waze een geitenpad als weg aangaf.)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je telefoon te heet wordt dan stopt hij meestal met laden.
Tips:
- Geen wireless / Qi / MagSafe laden maar bedraad
- Hang de telefoon niet in de uitstroomopening van de ventilatie als daar warme lucht uit komt
- Hang 'm niet in de volle zon

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:55

DaWaN

'r you wicked ??

Tillumen schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:54:

Ja ik denk dat een autonome autoradio niet direct alle problemen van de TS oplost.

Het is wel zo dat een telefoon in de zomer met volle schermhelderheid + navigatie + muziek afspelen + opladen soms oververhit raakt, daar heeft mijn telefoon ook last van.

Maar je kunt een aantal dingen doen om dat te voorkomen:
-Offline kaarten gebruiken (kan in Google maps app, of je gebruikt alternatieve navigatie app met offline kaarten zoals OsmAnd of vergelijkbaar)
-Goede bedrade oplader gebruiken (niet draadloos laden)
-Scherm helderheid iets terugschroeven
-Telefoon voor het rooster van de airco hangen in de zomer, uit het rooster hangen in de winter
-Telefoon uit de zon hangen

Voordeel van een radio met Android Auto (of carplay) is dat je het scherm van de telefoon niet nodig hebt en dat scheelt warmteontwikkeling. Persoonlijk zou ik daar ook voor gaan.

Als alternatief zijn er ook voldoende radio's beschikbaar die zelf Android draaien, daar kun je dan een 2e SIM kaart in plaatsen en de navigatieapps direct op de radio draaien. Maar dat heeft qua navigeren eigenlijk geen meerwaarde t.o.v. dezelfde apps op een telefoon i.c.m. Android Auto.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:45
Ik gebruikte ook mijn S8 vorig jaar als routeplanner via Android Auto gekoppeld aan mijn auto en die werd zo heet dat hij stopte met werken, moest hem voor de ventilatieuitgang met airco houden.
Scherm was niet eens aan, maar het was natuurlijk een 5 jaar oude telefoon dus misschien is het niet een probleem met een modernere telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:24
Even een aanvulling met betrekking tot het wel/niet opladen op een Iphone in combinatie met van alles draaiend. Ik gebruik TomTom op de telefoon, Spotify en waar nodig vervang ik TomTom door Apple Maps of Google Maps/ABRP/noem 't maar op.
Bij mij (Iphone 16) was het verschil tussen 'goed opladen' of 'leeglopen ondanks aangesloten' terug te brengen door de juiste kabel te gebruiken.
Ik had een USB-C kabel (aan beide kanten) aangesloten op de 12v via zo'n goedkoop ding wat je in de 12v steekt waarop je USB-A en USB-C output hebt aan stroom.
Met een USB-C de Iphone 16 in, en een USB-A bij de 12v laadde hij ineens prima op, zonder slag of stoot. Verschil in kabel (en stroom output) doet een hoop :).
Pagina: 1