iPhone dataverbruik stijgt enorm na reset

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-05 10:59
Hallo, ik heb een vraag over mijn iPhone SE (3de generatie) :

Ik had mijn iPhone gereset naar fabrieksinstellingen omdat ik hem wou verkopen.
Daarna had ik me bedacht omdat ik hem toch nog wat wou houden en stelde mijn iPhone opnieuw naar mijn wensen in.

Nu 3 dagen na de nieuwe installatie, krijg ik van mijn provider het bericht dat ik 50 euro extra aan data verbruikte.

Ik heb niet eens mijn email geconfigureerd en heb maar 1 maal met mijn iPhone op internet gesurfd gedurende 3 minuten om iets op te zoeken.
Wat betreft mobiele data verbruik ik zeer weinig, hoe kan het dan dat ik plots zo'n hoge factuur heb?
En wat kan ik doen om dit te voorkomen?

[ Voor 3% gewijzigd door Pascal tekenaar op 10-05-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

iTunes, foto's, updates?

Waarom niet aan het Wifi netwerk gehangen? Dan gebeurt dat allemaal over Wifi, niet mobiel. Da's je tip voor de toekomst. Of de uitwisseling stop zetten.

[ Voor 44% gewijzigd door gambieter op 10-05-2025 16:26 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:07
Handig om te weten wat je zoal al hebt onderzocht.

- Factuur of app van provider kan een indicatie geven wanneer het heeft plaatsgevonden zodat je kan bedenken wat je aan het doen was.
- Netwerkinstellingen van de iPhone laten zien waardoor de data is verbruikt. Apps, systeem, hotspot etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
gambieter schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:25:
Waarom niet aan het Wifi netwerk gehangen?
Oeps! Vergeten. Zo dom van me |:(
iTunes gebruik ik niet.
Misschien is het dan toch door alles te installeren en de updates, want het grote verbruik was op de dag dat ik de iPhone opnieuw installeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16

Dido

heforshe

Niet aan de Wifi hangen en dan een rits apps installeren, dat vreet wel data, ja (ik schrik soms echt van de grootte van apps).

Sowieso een goede gewoonte, elke (nieuwe) telefoon eerst aan de Wifi hangen voordat je iets anders gaat doen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
Tja, een wijze - en financieel pijnlijke - les.

Wat ik wel vreemd vind is dat ik in de klantenzone van mijn provider het maximum extra dataverbruik op 10 euro had staan en nu moet ik toch 50 euro extra betalen.

Ik belde naar de klantenzone voor uitleg en zei vertelden dat dit niet kan...
Ik zou niet boven 10 euro extra mogen komen voor dataverbruik indien ik dit zo instel.

[ Voor 13% gewijzigd door Pascal tekenaar op 10-05-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pascal tekenaar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:06:
Tja, een wijze - en financieel pijnlijke - les.

Wat ik wel vreemd vind is dat ik in de klantenzone van mijn provider het maximum extra dataverbruik op 10 euro had staan en nu moet ik toch 50 euro extra betalen.

Ik belde naar de klantenzone voor uitleg en zei vertelden dat dit niet kan...
Ik zou niet boven 10 euro extra mogen komen voor dataverbruik indien ik dit zo instel.
Daar kun je over gaan klagen. Al kan het zijn dat je een waarschuwing kreeg en deze genegeerd hebt?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
Ik kreeg een paar dagen geleden, rond het moment van installatie op mijn iPhone, eerst een SMS bericht dat ik 5 euro boven de limiet zat en daarna een SMS dat het 10 euro over was.

Pas vandaag volgde een SMS dat ik er 50 euro over zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pascal tekenaar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:15:
Ik kreeg een paar dagen geleden, rond het moment van installatie op mijn iPhone, eerst een SMS bericht dat ik 5 euro boven de limiet zat en daarna een SMS dat het 10 euro over was.

Pas vandaag volgde een SMS dat ik er 50 euro over zat.
En je bent na die waarschuwingen toch gewoon doorgegaan? Tja. Je hebt netjes de waarschuwingen gekregen, je kunt natuurlijk niet gewoon doorgaan met datagebruik.

Leergeld. Beter abonnement afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:59
Mosterd na de maaltijd, maar de volgende keer na een reset niet meteen de SIM PIN code intoetsen.
Dat doe je pas als laatste, als je alles geconfigureerd hebt.
Tot die tijd ga je dan vanzelf WiFi gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
Ik dacht dat de data gewoon geblokkeerd zou worden na die 10 euro.
Maar dan blijft het wel gewoon verder werken...

En wat betreft 'gewoon doorgaan na de SMS melding' ... Zo klinkt het alsof ik een schermzombie ben.
Dit is niet het geval. Ik gebruik mijn telefoon nauwelijks.

Woensdag was de installatie. Daarna kreeg ik het 10 euro bericht en heb Ik niet veel meer gedaan met mijn telefoon.
Ik heb er vandaag wel 3 minuten mee op internet gesurfd om iets op te zoeken.
Dat is het ongeveer. Ik had wel verwacht dat er nog iets extra zou bijkomen, maar geen 40 euro voor 3 minuten surfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
Bedankt voor alle feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:07
Pascal tekenaar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:10:
Ik had wel verwacht dat er nog iets extra zou bijkomen, maar geen 40 euro voor 3 minuten surfen.
3 minuten surfen kost natuurlijk geen 40 euro. Bij netwerkinstellingen kun je zien waaraan het is verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pascal tekenaar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:10:
Ik had wel verwacht dat er nog iets extra zou bijkomen, maar geen 40 euro voor 3 minuten surfen.
Je iPhone zal allerlei downloads in de achtergrond hebben gedaan. Nooit aannames maken, zeker niet hier.

Je kunt klagen dat ze je niet afgesloten hebben (dwz data verbinding verbreken), maar dat is niet standaard. Dit is billen branden, blaren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
Yep! Het is wat het is. Gewoon relativeren.

Ik heb ondertussen ook wat verder gezocht. Het grote bedrag was op woensdag, de dag van de iOS installatie. Daarna kwam er niets meer bij.
Op die dag zelf kreeg ik de SMS van 10 euro over de limiet.
Zaterdag kreeg ik pas de SMS van 50 euro over de limiet. M.a.w. 3 dagen later. Dat was heel misleidend.

Nu ja... ik heb er weer iets mee bijgeleerd.
Pagina: 1