Deurgoot in nieuwe beton storten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomkweker
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-05 21:53
Mijn vraag
...
Ik heb een schuifdeur in mijn schuur en wil de dorpel beton storten. Het gaat om een doorgang van 3 meter. De dorpel is ongeveer 20 cm hoog. In de dorpel wil ik een goot uitsparen van ongeveer 6 cm breed en 9cm hoog waar de schuifdeur doorheen zal moeten gaan. Ik heb al gedacht aan aluminium of kunststof. Ik vind een bekisting erg lastig omdat ik eigenlijk de beton wel weer onder de deur door wil laten gaan om daarmee op de palen fundering aan te sluiten. Iemand een idee
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:08
Wat bedoel je met "Ik vind een bekisting erg lastig" ?
Om beton te storten ontkom je vrijwel niet aan een bekisting.
Of zoek je een oplossing om de uitsparing op te nemen in de bekisting?

Overigens is het geen goed idee om de deur in een goot te laten lopen i.v.m vuilophoping en water.

[ Voor 21% gewijzigd door JukeboxBill op 10-05-2025 11:46 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomkweker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxML35YIwkX5JutuIR98JQ2Qcek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEIBXa2EuXw47lVQxNFgGosB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomkweker
Eigenlijk is de bekisting er al maar gaat het inderdaad om de uitsparing voor de deur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomkweker
JukeboxBill schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:43:
Wat bedoel je met "Ik vind een bekisting erg lastig" ?
Om beton te storten ontkom je vrijwel niet aan een bekisting.
Of zoek je een oplossing om de uitsparing op te nemen in de bekisting?

Overigens is het geen goed idee om de deur in een goot te laten lopen i.v.m vuilophoping en water.
Zou een betere optie dan zijn 2 helften en dus open naar beneden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een uitsparing in beton kun je eenvoudig maken door een blok piepschuim op de juiste plek erin te storten.

Na het uitharden breek je dit er dan eenvoudig weer uit.

Anders zou ik de uiteindelijke goot (RVS oid) direct erin storten. Je wilt eigenlijk niet kaal beton hebben, dat moet afgewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:08
Houd er wel rekening mee dat iets wat hol is of erg licht, zoals piepschuim, omhoog komt bij het beton storten.

Maar je zal het toch al op z'n plaats moeten houden. Dat kan met 'portalen' van balkjes over de bekisting heen met een lat naar beneden.
Het stortoppervlak blijft dan makkelijk bereikbaar voor het storten en afwerken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomkweker
Dank jullie wel voor reacties ik ga kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:27
Of gewoon het beton storten en naderhand de dorpel uitfrezen of een voorziening opnemen. Als klusser is het misschien niet het handigst om met piepschuim te werken. Je zou kunnen denken aan een (kunststof?) u-profiel - in jouw geval dan van 9 bij 9 of 10 bij 10 ofzo - die je fixeert en goed op hoogte stelt en waar je het beton dan omheen stort. Daarna nog wat bijwerken, maar dat blijft tenminste goed zitten en maakt het kisten misschien wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-05 18:22
Boven op de planken die er nu inzitten hier en daar een plankje schroeven, daaronder een cls ( of panlat voor een kleine uitsparing ). Dat hout beuk je er later wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-05 11:31
Maak een balk op breedte en hoogte , en zaag de zijkanten een kleinbeetje schuin , smeer die in met bekisting olie, dan is i als de beton hard is er uit, hou het balkje op de plaats met aan de bovenzijde latten. zoals hierboven ook al aangegeven is.
Pagina: 1