chrisborst schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:30:
@
Chris96
Hoeveel geld wil je gaan investeren in deze schuur?
Ik gok dat het een relatief goedkoop gebouwde schuur is, dus je zal wel wat moeten investeren wil het echt comfortabel worden. Het lijkt er bijv. op de de vloer enkel uit betontegels bestaat. Dus vocht dat hier doorheen komen. Dat betekend dus een andere vloer wil je minder vocht krijgen.
Makkelijkste is om een osb-plaat direct op de staanders te schroeven en dan boven en onder ruimte open laten voor ventilatie. Heb je wel grotendeels een vlakke wand.
Het plan is om dit jaar de tegelvloer te vervangen door een cement/beton vloer.
Het is een schuur/carport combinatie. De wand op de foto is de wand die onder de carport valt en nauwelijks in aanraking komt met regen/vocht.
De achterwand is wel open en in aanraking met regenwater. De linker want grens gelijk aan die van de buren.
Dus eigenlijk zeg je dat OSB plaat met wat gaten er in of open laten de goedkoopste en beste optie is. Het mag best wel iets kosten als het natuurlijk ook iets brengt. Ik verwacht van een andere vloer meer resultaat tot een drogere ruimte.
TheGhostInc schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:30:
Een klein beetje isolatie kan vaak geen kwaad.
Wat ik zou doen:
Je pakt je OSB en plakt er met montage kit aan de achterkant een plaat piepschuim of ander materiaal op dat geen last heeft van vocht. Daarna schroef je deze erop, waarbij het piepschuim tussen de balken valt. Als je een beetje snel werkt is de kit nog niet droog en kun je de plaat nog positioneren.
Als je niet te dik piepschuim gebruikt heb je nog een lucht spouw achter je buitenwand.
Moet er dan geen dampopenfolie tegen de buitenkant?
twain4me schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:43:
Wat bedoel je met: "We hebben in de winter soms wat lastig van vocht"
In basis moet je wat lekt niet isoleren.
Tegen condens helpt isoleren niet het maskeerd alleen het probleem (teveel vocht in de schuur) ventileren verwarmen en je kan zorgen dat er beperkt vocht binnen komt. (natte fietsen, sneeuwschuiver, optrekkend vocht, lekkages etc)
Ik denk dat het meeste vocht via de grond en via open gaan van de deur binnen komt. Van lekkage is geen sprake.
[
Voor 33% gewijzigd door
Chris96 op 10-05-2025 15:23
]