Binnenwand schuur afwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 18:55
Op de onderstaande foto is de huidige situatie van onze schuur te zien.
Graag wil ik deze afwerken met OSB plaat voor vlakke afwerking.

Echter kan ik deze direct afwerken of is het verstandig dit te isoleren? We hebben in de winter soms wat lastig van vocht wellicht kan ik dit hiermee verbeteren.
Kan ik dan direct tegen het buitenwerk dampopenfolie plaatsen en dan isolatiemateriaal en dan dampdichtfolie en daarover heen osb plaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxYrQymnluPMqz29_noECCgNAUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RhwCLmye2x27aeHpTHcIuHG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:52
Nee, je moet een spouwtje houden anders kan je hout niet drogen en is er kans op schimmel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een klein beetje isolatie kan vaak geen kwaad.

Wat ik zou doen:
Je pakt je OSB en plakt er met montage kit aan de achterkant een plaat piepschuim of ander materiaal op dat geen last heeft van vocht. Daarna schroef je deze erop, waarbij het piepschuim tussen de balken valt. Als je een beetje snel werkt is de kit nog niet droog en kun je de plaat nog positioneren.

Als je niet te dik piepschuim gebruikt heb je nog een lucht spouw achter je buitenwand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:52
of je plakt een latje op de binnenkant van je buitenwand en drukt daar je isolatieplaatje tegenaan en dan je underlayment of osb

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat bedoel je met: "We hebben in de winter soms wat lastig van vocht"

In basis moet je wat lekt niet isoleren.
Tegen condens helpt isoleren niet het maskeerd alleen het probleem (teveel vocht in de schuur) ventileren verwarmen en je kan zorgen dat er beperkt vocht binnen komt. (natte fietsen, sneeuwschuiver, optrekkend vocht, lekkages etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus64
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-08 12:32
Je hebt ook osb met pir er al op geplakt in diverse diktes. even googlen op osb en pir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@Chris96
Hoeveel geld wil je gaan investeren in deze schuur?
Ik gok dat het een relatief goedkoop gebouwde schuur is, dus je zal wel wat moeten investeren wil het echt comfortabel worden. Het lijkt er bijv. op de de vloer enkel uit betontegels bestaat. Dus vocht dat hier doorheen komen. Dat betekend dus een andere vloer wil je minder vocht krijgen.

Makkelijkste is om een osb-plaat direct op de staanders te schroeven en dan boven en onder ruimte open laten voor ventilatie. Heb je wel grotendeels een vlakke wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
chrisborst schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:30:
@Chris96
Hoeveel geld wil je gaan investeren in deze schuur?
Ik gok dat het een relatief goedkoop gebouwde schuur is, dus je zal wel wat moeten investeren wil het echt comfortabel worden. Het lijkt er bijv. op de de vloer enkel uit betontegels bestaat. Dus vocht dat hier doorheen komen. Dat betekend dus een andere vloer wil je minder vocht krijgen.

Makkelijkste is om een osb-plaat direct op de staanders te schroeven en dan boven en onder ruimte open laten voor ventilatie. Heb je wel grotendeels een vlakke wand.
Het plan is om dit jaar de tegelvloer te vervangen door een cement/beton vloer.

Het is een schuur/carport combinatie. De wand op de foto is de wand die onder de carport valt en nauwelijks in aanraking komt met regen/vocht.
De achterwand is wel open en in aanraking met regenwater. De linker want grens gelijk aan die van de buren.

Dus eigenlijk zeg je dat OSB plaat met wat gaten er in of open laten de goedkoopste en beste optie is. Het mag best wel iets kosten als het natuurlijk ook iets brengt. Ik verwacht van een andere vloer meer resultaat tot een drogere ruimte.
TheGhostInc schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:30:
Een klein beetje isolatie kan vaak geen kwaad.

Wat ik zou doen:
Je pakt je OSB en plakt er met montage kit aan de achterkant een plaat piepschuim of ander materiaal op dat geen last heeft van vocht. Daarna schroef je deze erop, waarbij het piepschuim tussen de balken valt. Als je een beetje snel werkt is de kit nog niet droog en kun je de plaat nog positioneren.

Als je niet te dik piepschuim gebruikt heb je nog een lucht spouw achter je buitenwand.
Moet er dan geen dampopenfolie tegen de buitenkant?
twain4me schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:43:
Wat bedoel je met: "We hebben in de winter soms wat lastig van vocht"

In basis moet je wat lekt niet isoleren.
Tegen condens helpt isoleren niet het maskeerd alleen het probleem (teveel vocht in de schuur) ventileren verwarmen en je kan zorgen dat er beperkt vocht binnen komt. (natte fietsen, sneeuwschuiver, optrekkend vocht, lekkages etc)
Ik denk dat het meeste vocht via de grond en via open gaan van de deur binnen komt. Van lekkage is geen sprake.

[ Voor 33% gewijzigd door Chris96 op 10-05-2025 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
Chris96 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:18:
[...]

Het plan is om dit jaar de tegelvloer te vervangen door een cement/beton vloer.

De achterwand is wel open en in aanraking met regenwater.
Graaf dan wat extra grond af en leg eerst wat PIR platen neer en dan je beton. Heb je direct een minder koude vloer.
Kan je de achterwand wat meer beschermen vanaf buitenaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Chris96 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:18:
Moet er dan geen dampopenfolie tegen de buitenkant?
Dampopen folie is eigenlijk alleen nodig om water doorslag te voorkomen (stuifsneeuw onder de dakpannen bijvoorbeeld) & als luchtdichting. Als de isolatie zelf geen last heeft van het vocht is een folie niet perse nodig in een schuur die zelf al tocht.
Zeker bij staande isolatie zoals PIR, EPS of XPS is de folie zelden nodig.
Zou je een isolatie materiaal kiezen dat gevoelig is voor vocht, zoals steen of glaswol of cellulose (dat zuigt zich vol als een spons) dan moet je wel een folie overwegen.

O ja, bedenk ook wat de levensverwachting is van zo'n constructie. Een dak moet 50+ jaar meegaan, terwijl na 20 jaar een houten schuur vaak wel klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:14
Is de schuur verwarmd?
Zonee, dan gaat isoleren niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
chrisborst schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:35:
[...]

Graaf dan wat extra grond af en leg eerst wat PIR platen neer en dan je beton. Heb je direct een minder koude vloer.
Kan je de achterwand wat meer beschermen vanaf buitenaf?
Mijn idee was:
Landbouw plastic tegen de hardhouten balken aan nieten. Pirplaat en dan weer plastic en dan cement erover.
TheGhostInc schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:41:
[...]

Dampopen folie is eigenlijk alleen nodig om water doorslag te voorkomen (stuifsneeuw onder de dakpannen bijvoorbeeld) & als luchtdichting. Als de isolatie zelf geen last heeft van het vocht is een folie niet perse nodig in een schuur die zelf al tocht.
Zeker bij staande isolatie zoals PIR, EPS of XPS is de folie zelden nodig.
Zou je een isolatie materiaal kiezen dat gevoelig is voor vocht, zoals steen of glaswol of cellulose (dat zuigt zich vol als een spons) dan moet je wel een folie overwegen.

O ja, bedenk ook wat de levensverwachting is van zo'n constructie. Een dak moet 50+ jaar meegaan, terwijl na 20 jaar een houten schuur vaak wel klaar is.
Dan zou de beste optie nog pirplaten rechtstreeks tegen osb platen aan.
Met ruimte tussen pirplaat en het houtwerk aan de buitenkant. Of zie ik dat fout?
kjiratsiekoedel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:54:
Is de schuur verwarmd?
Zonee, dan gaat isoleren niet helpen.
Er hangt een 2kw electrische heater in. Maar die is alleen aan als er geklust gaat worden. Dus niet permanent.
Pagina: 1