Dakgoot: genoeg afschot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vandaag is de laatste hand gelegd aan onze kapschuur/overkapping waarbij de dakgoot oa geplaatst is en het viel me op het oog al op dat het lijkt alsof deze rechts wat 'naar beneden hangt' terwijl de enige afvoer links zit.

Het gaat om 6m dakgoot met dus links een afvoer. Ik heb de heren die de montage deden er nog om gevraagd en ze zeiden dat het ze ook was opgevallen maar dat ze het gecontroleerd hebben en het goed is.

Later begon ik toch te twijfelen, zij waren al lang en breed weg en dus heb ik de tuinslang erbij gepakt en er wat water in gespoten met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHYGKLe--P3OsjRrYlU5tLjckdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKyyD4hdaqwntq5kPp3wVdH1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGycdz0hGNT-b-gG78p8fqMMs4Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnzb4ZzQlcXeSfUlBy5b8Yi1.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb rechts water erin gespoten en daar blijft zeker 1-2cm hoog water staan. Ik ben doorgegaan met 'bewateren' totdat er uit de goot wat kwam en het loopt hier wel weg maar dit wat je ziet blijft staan, uiteindelijk is de eerste 3m (het zijn ook 2 delen van 3 meter die over de hele lengte 6m afleggen) waar nog een duidelijk laagje in blijft staan.

Ook de waterpas erbij gepakt en ja ik zie heel iets afschot, maar de bubbel blijft ruim binnen de 2 lijntjes en staat maar ietsjes naar rechts (helaas geen foto genomen).

Kortom: is dit genoeg afschot of moet ik ze toch terug gaan roepen om dit op te lossen?

Online heb ik al gezocht en op diverse websites/fora uitgekomen die echt heel erg 50/50 lijken te zijn. De een zegt: al het water moet weg en anders is het afschot niet goed, terwijl een ander zegt: een paar cm water is niet erg zolang het als geheel maar wegloopt. Wat is nu de waarheid of ligt die in het midden? ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoe 'diep' is de goot? Als de goot over de gehele lengte 100% waterpas ligt dan heb je dus alsnog de helft van de diepte als 'afschot' over de gehele lengte.

:P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Al het water moet weglopen, er mag geen water blijven staan.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
digifun schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:06:
Al het water moet weglopen, er mag geen water blijven staan.
Check, en wat als er wel water blijft staan? Kan dat nog kwaad voor bijv de dakgoot zelf of om andere redenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:14
als er water in blijft staan blijft er eerder vuil achter, dus vaker schoonmaken. Verder kan het mijn inziens geen kwaad. Afhankelijk van de ophanging en beugels kun je misschien de eerste meter rechts een klein vulplaatje of tikkie geven zodat je een cm meer afschot heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Piemol schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:46:
als er water in blijft staan blijft er eerder vuil achter, dus vaker schoonmaken. Verder kan het mijn inziens geen kwaad. Afhankelijk van de ophanging en beugels kun je misschien de eerste meter rechts een klein vulplaatje of tikkie geven zodat je een cm meer afschot heb.
Goed punt, ik ga wel even kijken of ik die eerste 2/3 beugels een klein zetje omhoog kan geven. Het zijn erg zware beugels heb ik gezien dus een paar ferme tikken met de hamer moet goedkomen.

Als ik het zo voorzichtig inschat en vertaal wat ik tot nu toe hoor is het dus zo dat er eigenlijk geen water achter hoort te blijven, maar dat een beetje water ook niet heel veel kwaad kan behalve vaker schoonmaken. Het geval wil dat ik er met de keukentrap al precies bij kan dus zo'n ramp is dat niet, maar ik ga wel alsnog eerst proberen eea wat meer omhoog te tikken zodat het eindstuk rechts in ieder geval zo min mogelijk water achter zal laten. En desnoods dit toch maar even bij de montage mensen voorleggen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-05 17:15
Piemol schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:46:
En muggen, laten we niet vergeten hoe die houden van een heerlijk stukje stilstaand smerig water. En hoe heerlijk het in de tuin zitten is als die rotbeesten uitvliegen.

Alleen daarom al zou ik dit weigeren te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 00:25:
[...]

En muggen, laten we niet vergeten hoe die houden van een heerlijk stukje stilstaand smerig water. En hoe heerlijk het in de tuin zitten is als die rotbeesten uitvliegen.

Verrek, had ik helemaal niet bij stilgestaan, maar dat is zeker belangrijk. Het is een kapschuur+overkapping en juist het rechter deel is de overkapping waar we zullen zitten. Daar muggen zal geen pretje zijn.

Ok, ik ga dit weekend zelf kijken of ik wat kan fixen, lukt dat niet dan ga ik het bedrijf inschakelen om het op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:37
Groningerkoek schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 00:25:
[...]

Ik ben geen bioloog maar het lijkt me niet dat muggen zich zo snel nestelen en uitkomen in die 2 cm.water die blijft staan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
MooDyBLueS schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 00:33:
[...]

Verrek, had ik helemaal niet bij stilgestaan, maar dat is zeker belangrijk. Het is een kapschuur+overkapping en juist het rechter deel is de overkapping waar we zullen zitten. Daar muggen zal geen pretje zijn.

Ok, ik ga dit weekend zelf kijken of ik wat kan fixen, lukt dat niet dan ga ik het bedrijf inschakelen om het op te lossen.
Ik zou dat andersom doen, eerst dat bedrijf bellen en zeggen dat je best zelf even wil kijken of je het op kan duwen maar dat ze anders toch terug moeten komen.
Anders komen ze uiteindelijk en dan zeggen ze, ja maar meneertje je hebt er zelf met een hamer op geslagen he, dat kunnen wij niet mer rechttrekken, goedemiddag.

en die dikke metalen beugels die tik jij niet krom hoor als je omhoog moet slaan met je mokertje. Ik heb ze in de bankschroef met een grote hamer moeten bewerken voor ze de juiste hoek hadden voor mijn dakhelling.

[ Voor 12% gewijzigd door No Hands op 10-05-2025 06:40 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Makrolon schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 00:48:
[...]

Ik ben geen bioloog maar het lijkt me niet dat muggen zich zo snel nestelen en uitkomen in die 2 cm.water die blijft staan.
Ben ik ook niet, en het lijkt mij ook niet dat ze er na een week zitten maar als het water er een paar weken in blijft staan lijkt me toch wel dat ze dat als broedplek weten te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 06:39:
[...]

Ik zou dat andersom doen, eerst dat bedrijf bellen en zeggen dat je best zelf even wil kijken of je het op kan duwen maar dat ze anders toch terug moeten komen.
Anders komen ze uiteindelijk en dan zeggen ze, ja maar meneertje je hebt er zelf met een hamer op geslagen he, dat kunnen wij niet mer rechttrekken, goedemiddag.

en die dikke metalen beugels die tik jij niet krom hoor als je omhoog moet slaan met je mokertje. Ik heb ze in de bankschroef met een grote hamer moeten bewerken voor ze de juiste hoek hadden voor mijn dakhelling.
Zo zie je mijn gebrek aan ervaring hier, want daar had ik dus niet bij stilgestaan. Ik ze maandag eerst maar eens bellen dan. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:22
Makrolon schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 00:48:
[...]

ik ook niet, maar ik heb wel een doctoraat in googlen... dat levert dit als eerste hit op:
En dan hebben we het over flinke aantallen; een vrouwtjesmug kan elke 2 of 3 dagen wel zo'n 100 tot 150 eitjes leggen! En ze hebben niet eens veel water nodig. 'In 100 milliliter water, een half kopje, kunnen wel honderd muggen geproduceerd worden
https://www.natuurvoorelk...ij-ook-muggen-in-je-tuin-

ze gebruiken daar deze vogel drinkbak als illustratie, geen idee of dat bedoeld is als suggestie:
Afbeeldingslocatie: https://www.natuurvoorelkaar.nl/media/uploads/20210622_094324.jpg?width=1920&height=1080&anchor=topleft

[ Voor 14% gewijzigd door tcw82 op 10-05-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:37
MooDyBLueS schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:59:
[...]

Ben ik ook niet, en het lijkt mij ook niet dat ze er na een week zitten maar als het water er een paar weken in blijft staan lijkt me toch wel dat ze dat als broedplek weten te vinden.
Maar dat water staat er geen dag in, dan is zon dun laagje al lang verdampt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:22
Makrolon schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Maar dat water staat er geen dag in, dan is zon dun laagje al lang verdampt.
ja, gelukkig is het in Nederland nooit een paar dagen achter elkaar druilerig met af en toe een spetje en een spatje. Muggen hebben echt niks nodig en met hogere temperaturen (en aanvulling van dat beetje water door een buitje) gaat die groeitijd ook nog richting de week.

vervloekte mensen die nooit gestoken worden... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is vrij normaal om maar net afschot te hebben in een dakgoot, er kan dan wel wat water blijven "kleven" of achter blijven op een plek waar bv een deuk zit. Uit mijn hoofd wordt vaak 3 mm per meter aangehouden.
je kan het afschot meten door een waterpas van een meter te nemen (of een kortere op een rechte lat) en dan uitvullen met afstandshouders tot waterpas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als er een laagje water blijft staan komt er een biodeken van alg en mos.

Dat blijft tijden lang vocht vasthouden en is al snel een kwestie van weken. Prima broedplaats voor muggen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1