[DNS] Round Robin DNS en geografisch gescheiden IP adressen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 00:16
Ik heb twee geografisch gescheiden IP adressen. Na wat zoekwerk begreep ik dat je meerdere A records hetzelfde IP adres kunt meegeven. Een DNS round robin. En zodoende heb ik het A record aan de DNS toegevoegd met beide IP adressen.

Bijvoorbeeld:
site.domain.tld A 140.1.2.3
site.domain.tld A 150.1.2.3

140.1.2.3 staat in Perth, WA, AU
150.3.2.1 staat in Houston, TX, US

Hoe zorg ik ervoor dat clients automatisch altijd het geografisch dichtstbijzijnde IP adres gebruiken in plaats van een random IP? Ik kom met zoeken niet verder dan dat er round robin moet worden gebruikt, maar ik weet 100% zeker dat het kan omdat de Cloudflare public DNS dit voor Microsoft 365 doet. Moet er misschien een additioneel TXT record worden gemaakt met geo-data?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 00:25
Hi,
Round Robin is wel een zeldzame techniek. Ik ben het nog nooit tegen gekomen in een productie omgevingen.

Hoe dan ook. Het is de DNS-server die bepaalds welke record hij uit serveert als hij een query krijgt. Je moet dus het gedrag van de DNS-server beïnvloeden. Niet van de clients. Die kunnen alleen maar het A-record opvragen (die weten niet dat de server mogelijk 2 antwoorden heeft) en krijgen een antwoord terug. Daarnaast zit je met DNS natuurlijk ook met TTL en caching.

Zover ik weet weet werkt Cloudflare met roelering. Elke query krijgt het volgende antwoord. Heeft die ze allemaal uitgegeven begind hij weer voor aan.

Als je wil dat de dienst naar de dichtstbijzijnde host gaat met de zelfde service moet je juist gebruikmaken aan anycast. Maar doen heb je juist het zelfde ip-adres op meerde plekken nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xnxubdbrowser
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-05 15:20
*knip, off topic en spam

[ Voor 92% gewijzigd door F_J_K op 10-05-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Geen idee welke dns server je gebruikt, maar BIND heeft plugins voor geo aware dns responses: https://kb.isc.org/docs/aa-01149

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 00:16
ieperlingetje schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:32:
Geen idee welke dns server je gebruikt, maar BIND heeft plugins voor geo aware dns responses: https://kb.isc.org/docs/aa-01149
Ik heb het als supportvraag bij de hostingprovider ingediend. Ik kan er op hun supportpagina namelijk ook niets over vinden.

Het betreft een legacy omgeving, dus met een VPN. Ik wil graag dat de clients met een geografisch dichtbij IP adres verbinden om de latency laag te houden. Microsoft doet dit al voor hun M365 services, maar nog niet alle DNS servers gaan hier goed mee om. Cloudflare 1.1.1.1 gaat hier goed mee om, maar Google 8.8.8.8 helaas niet altijd.

[ Voor 31% gewijzigd door ibmpc op 10-05-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:20
Dit kan je bewerkstelligen door BGP anycast te gebruiken. Een andere optie is EDNS Client Subnets.
EDNS Client Subnet (ECS) is an option in the Extension Mechanisms for DNS that allows a recursive DNS resolver to specify the subnetwork for the host or client on whose behalf it is making a DNS query. This is generally intended to help speed up the delivery of data from content delivery networks (CDNs), by allowing better use of DNS-based load balancing to select a service address near the client when the client computer is not necessarily near the recursive resolver.
Of gebruik een (cloud) provider die dit voor je regelt :+

[ Voor 8% gewijzigd door P1nGu1n op 12-05-2025 17:06 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xnxubdbrowser
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-05 15:20
BIND-plug-ins zijn zich terdege bewust van de geografisch beperkte DNS-respons
Pagina: 1