Hypotheek aanvraag en contract onderbreking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerb1994
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-06 16:57
Hallo allemaal,

Mijn man en ik hebben een woning op het oog waar we kans maken dat we hem mogen kopen.

Bij mijn man is qua contract van de werkgever alles in orde. Echter bij mijzelf twijfel ik. De komende 10 weken heb ik een onderbreking van mijn contract bij huidge werkgever. Dit heeft met een verplichte stage te maken die ik voor mijn opleiding moet afronden. Mijn werkgever heeft al toegezegd mij begin augustus gewoon weer te willen aannemen voor onbepaalde tijd. Op de werkgever en intentie verklaring van vorige maand staat dat ook allemaal netjes aangegeven dat ze me een contract voor onbepaalde tijd willen geven. Alleen hebben ze er niet voor gekozen om gewoon onbetaald verlof in te zetten. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom, het zou met de kosten te maken hebben ofzo. Volgens hen was het iets voordeliger om mij dus over 2,5 maand een nieuw contract aan te bieden zonder proeftijd.

Nu twijfel ik toch. Zou een hypotheekverstrekker het niet dubieus vinden als ze erachter komen dat ik tijdelijk geen werkgever heb? Ik kan voor die 2 maanden makkelijk de hypotheek betalen omdat mijn man en ik een zak geld gespaard hebben om alles te bekostigen die 2,5 maand.

Iemand ervaring mee of kennis over?

Groetjes!

Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
De hypotheek verstrekker wil zeker zijn dat het geld dat ze uitlenen op tijd en consequent terugbetaald wordt.

Als je die zorgen kan wegnemen, dat jullie dit gewoon kunnen betalen, dan is de kans groot dat ze akkoord gaan. Ze hebben liever dat je eerlijk bent en te vertrouwen bent dan dat je dingen niet verteld en ze er later achter komen.

De intentie verklaring helpt, en het feit dat je ook die twee maanden kunt overbruggen. Ook hoef je pas te betalen bij de overdracht. Dus als dat over twee maanden is, dan hoeft het ook geen probleem te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Schway op 09-05-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:20
Staat die contractonderbrekening op je werkgeversverklaring? Anders is het lijkt me geen issue, zorgen dat de hypotheek rond is voordat de werkonderbreking plaatsvind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerb1994
HeldereM schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:51:
Staat die contractonderbrekening op je werkgeversverklaring? Anders is het lijkt me geen issue, zorgen dat de hypotheek rond is voordat de werkonderbreking plaatsvind.
Nee dat staat er niet op. Gewoon dat mijn tijdelijk contract verlengd gaat worden met onbepaalde tijd. Mocht de bank toch nog daadwerkelijk het contract willen zien, is deze er niet tot augustus. Geen idee of dat een probleem kan zijn mocht de bank daar naar vragen. Mijn contract eindigd wel al einde volgende week dus hypotheek rond voor die tijd lijkt me lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerb1994
Schway schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:51:
De hypotheek verstrekker wil zeker zijn dat het geld dat ze uitlenen op tijd en consequent terugbetaald wordt.

Als je die zorgen kan wegnemen, dat jullie dit gewoon kunnen betalen, dan is de kans groot dat ze akkoord gaan. Ze hebben liever dat je eerlijk bent en te vertrouwen bent dan dat je dingen niet verteld en ze er later achter komen.

De intentie verklaring helpt, en het feit dat je ook die twee maanden kunt overbruggen. Ook hoef je pas te betalen bij de overdracht. Dus als dat over twee maanden is, dan hoeft het ook geen probleem te zijn.
Lijkt mij ook alleen wil mijn hypotheekadviseur er bij de bank niks over zeggen. Onder enige druk van haar moest ik ook aan mijn werkgever vragen of hij onbepaalde tijd op de verklaring wou zetten i.p.v bepaalde tijd. Want dat was in eerste instantie het contract wat ze willen bieden. Nog 12 maanden bepaalde tijd. Alleen heb ze toch omgepraat om onbepaalde tijd erop te vermelden. Op mijn laatste loonstrook staat ook dat ik uit dienst ga op 16 mei. Mijn adviseur had ook het verzoek om de laatste loonstrook aan te passen en het kopje “datum uit dienst” weg te halen. Voelt ergens een beetje sneaky, maar volgens haar gaat het op die manier lukken bij de bank. Aangezien zij adviseur is moet ik daar op vertrouwem denk ik…

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je dat contract voor onbepaalde tijd vanaf 1 augustus niet gewoon alvast tekenen? Want nu heb je zelf dus ook 0 zekerheid. Voor hetzelfde geld zegt je werkgever straks, oeps, we hebben toch niemand nodig. Of maken ze er toch weer een jaarcontract van.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerb1994
Orion84 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:20:
Kan je dat contract voor onbepaalde tijd vanaf 1 augustus niet gewoon alvast tekenen? Want nu heb je zelf dus ook 0 zekerheid. Voor hetzelfde geld zegt je werkgever straks, oeps, we hebben toch niemand nodig. Of maken ze er toch weer een jaarcontract van.
Dat is nou juist het ding: ze willen dat contract nog niet opmaken. Ergens wekt dat bij mij wel wat wantrouwen. Ze geven aan mij zeker niet kwijt te willen omdat ik volgens hen niet makkelijk vervangbaar ben. Maar ze hebben ooit een vervelende ervaring gehad met iemand waarbij ze dat ook hadden gedaan en die ging gelijk de ziektewet in voor maanden. Dit heeft hun behoorlijk wat gekost en wat gezeur gehad met het uwv. Dus het is een soort principe kwestie van hun om niet zo meer te werk te gaan. Ik vind dat erg jammer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat ze om die reden liever zoveel mogelijk met tijdelijke contracten werken kan ik me voorstellen (nog steeds niet heel fraai naar je werknemers toe, maar so be it), maar ik snap niet helemaal hoe het moment van ondertekenen van het contract hierin relevant is? Tenzij ze dus eigenlijk helemaal niet van plan zijn om je t.z.t. daadwerkelijk een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden.

Succes in elk geval! Zo'n proces is al spannend genoeg als alles wel gewoon 'normaal' loopt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Niet online
Cerb1994 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:17:
[...]

Lijkt mij ook alleen wil mijn hypotheekadviseur er bij de bank niks over zeggen.
Ah, De hypotheek adviseurs bij de bank doen een stuk moeilijker!
Je kan vaak een hypotheek krijgen op basis van een loonsverhoging dat je binnen 6 maanden krijgt.
Dat had ik dus, en toonde dat bij de rabo en ING. Maar die wilden het niet.
Toen bij een onafhankelijke adviseur was het geen probleem, kreeg ik lagere rente en mocht ik meer lenen dan bij mijn eigen bank waar ik al tig jaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennLB
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10-09 17:11
Feitelijk ben je dan toch gewoon vanaf volgende week werkloos en heb je geen inkomen meer? Dit lijkt me wel informatie die je met de bank moet delen en die van invloed is op de leencapaciteit. Zonder dat je een arbeidsovereenkomst tekent is er voor de werkgever ook geen enkele verplichting om je weer aan te nemen. De bank heeft dus ook geen zekerheid dat je vanaf augustus wel over inkomen beschikt.

Het net doen alsof je nog een baan hebt (door een werkgeversverklaring te verstrekken van een werkgever waar je niet meer werkt), het bewerken van een loonstrook zodat daar niet meer op staat dat je contact afloopt…. Ik denk niet dat je dan nog in een grijs gebied zit.

[ Voor 6% gewijzigd door GlennLB op 09-05-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
Schway schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:04:
[...]

Toen bij een onafhankelijke adviseur was het geen probleem, kreeg ik lagere rente en mocht ik meer lenen dan bij mijn eigen bank waar ik al tig jaar zit.
Eigenlijk ook krom als je daar over na denkt mogen die gasten meer dan een adviseur van een bank?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schway
  • Niet online
die mogen niet meer, maar zijn minder voorzichtig. Nog steeds voorzichtig hoor, maar minder anaal dan de bank is. En ze zijn onafhankelijk en kunnen dus overal shoppen voor een hypotheek. De bank kan alleen WC eend aanbieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:13
Cerb1994 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:32:
[...]

Dat is nou juist het ding: ze willen dat contract nog niet opmaken. Ergens wekt dat bij mij wel wat wantrouwen. Ze geven aan mij zeker niet kwijt te willen omdat ik volgens hen niet makkelijk vervangbaar ben. Maar ze hebben ooit een vervelende ervaring gehad met iemand waarbij ze dat ook hadden gedaan en die ging gelijk de ziektewet in voor maanden. Dit heeft hun behoorlijk wat gekost en wat gezeur gehad met het uwv. Dus het is een soort principe kwestie van hun om niet zo meer te werk te gaan. Ik vind dat erg jammer
Je werkgever doet maar zo even, dat de ziektewet in gaan een "keuze" is. Of ben je op dit moment ziek en hebt iets ?

Ik vind het allemaal een HEEL vaag verhaal. Je komt helemaal niet zomaar in de ziektewet zonder dat er serieus wat aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wanneer ga je een bod doen en wanneer is de overdracht?
Als de overdracht pas in augustus is heb je alweer een baan.

Nog beter is als je bod pas in augustus gaat zijn, ivm zekerheid, maar ik lees dat je nu al een huis op het oog hebt.

Wil je NHG? Verzwijg dan vooral niet je baan onderbreking. Want als je alsnog de nhg nodig hebt vervalt die, omdat je gegevens achtergehouden / foutief ingevuld hebt.

Een intentieverklaring waarbij je datum van verklaring bent ontslagen is eigenlijk nutteloos. Want de intentie wordt daarmee ingetrokken. En ja, de bank komt hier enkel achter als je betalingsproblemen hebt... Maar dit is het begin van een beerput openen.

[ Voor 50% gewijzigd door 99ruud99 op 10-05-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerb1994
99ruud99 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:15:
Wanneer ga je een bod doen en wanneer is de overdracht?
Als de overdracht pas in augustus is heb je alweer een baan.

Nog beter is als je bod pas in augustus gaat zijn, ivm zekerheid, maar ik lees dat je nu al een huis op het oog hebt.

Wil je NHG? Verzwijg dan vooral niet je baan onderbreking. Want als je alsnog de nhg nodig hebt vervalt die, omdat je gegevens achtergehouden / foutief ingevuld hebt.

Een intentieverklaring waarbij je datum van verklaring bent ontslagen is eigenlijk nutteloos. Want de intentie wordt daarmee ingetrokken. En ja, de bank komt hier enkel achter als je betalingsproblemen hebt... Maar dit is het begin van een beerput openen.
We hebben al wel een bod gedaan en die is geaccepteerd. Er is nog geen koopovereenkomst getekend dus we hoeven het nog altijd niet te doen.

Wat deze situatie lastig maakt is dat de werkgever mondeling aangeeft mij maar wat graag per augustus weer in dienst te willen nemen, maar wanneer ik vraag of we het contract alvast kunnen opmaken zodat we beide meer zekerheid hebben, willen ze dat uit principe kwestie dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerb1994
Immutable schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:08:
[...]

Je werkgever doet maar zo even, dat de ziektewet in gaan een "keuze" is. Of ben je op dit moment ziek en hebt iets ?

Ik vind het allemaal een HEEL vaag verhaal. Je komt helemaal niet zomaar in de ziektewet zonder dat er serieus wat aan de hand is.
Mijn werkgever gelooft helaas niet echt in ziekte of de ziektewet ingaan. Ze hebben het idee dat die werknemer die toen misbruikt heeft gemaakt van een contract voor onbepaalde tijd, dus niet echt ziek was maar gewoon niet wilde werken.

Zelf snap ik hun verhaal ook niet echt. Er is namelijk geen enkele indicatie dat ik de ziektewet zou ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerb1994
GlennLB schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:44:
Feitelijk ben je dan toch gewoon vanaf volgende week werkloos en heb je geen inkomen meer? Dit lijkt me wel informatie die je met de bank moet delen en die van invloed is op de leencapaciteit. Zonder dat je een arbeidsovereenkomst tekent is er voor de werkgever ook geen enkele verplichting om je weer aan te nemen. De bank heeft dus ook geen zekerheid dat je vanaf augustus wel over inkomen beschikt.

Het net doen alsof je nog een baan hebt (door een werkgeversverklaring te verstrekken van een werkgever waar je niet meer werkt), het bewerken van een loonstrook zodat daar niet meer op staat dat je contact afloopt…. Ik denk niet dat je dan nog in een grijs gebied zit.
Klopt inderdaad. Het zou fijn zijn als we een contract al kunnen opmaken en ondertekenen voor komende augustus. Dit willen ze dus uit principe kwestie niet doen wat mij in een lastige situatie brengt. Qua werk zit ik er totaal niet over in dat ik in augustus geen inkomen heb. Ik heb zelfs nog een oude werkgever die staat te springen om mij op ieder moment weer aan te nemen. Laatst telefonisch contact gehad omdat ik ook goed bevriend ben met haar want ik heb daar jaren gewerkt. Zij gaf aan dat ik alleen maar een appje hoef te sturen en ze wil me al weer op contract hebben. Qua werk zit het dus prima maar ik snap heel goed dat een bank daar niks aan heeft. Het lijkt me dan ook het beste om de koop toch niet te doen. Maar misschien heeft mijn hypotheekadviseur nog andere mogelijkheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dus als je werkgever in de komende 10 weken failliet gaat sta jij met lege handen. Of er valt iets tegen waardoor ze je tegen die tijd nét even niet kunnen aannemen. Ik zou het risico niet willen lopen, zeker niet met een hypotheek die ervan afhankelijk is.

Vraag je werkgever om een contract en wil hij dat niet, verbind daar dan de consequentie aan dat je ergens anders zekerheid moet gaan zoeken en je dus wellicht ander werk hebt per 1 augustus. (Als je makkelijk kunt solliciteren natuurlijk, ik ken je situatie verder niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 18:23
Zoals ik het lees kiest je huidige werkgever ervoor om je in onzekerheid te laten zitten omdat de werkgever geen vertrouwen in z'n werknemers heeft.
Dan zou ik kiezen voor die vorige werkgever die wel vertrouwen in je heeft en je meteen een contract wil aanbieden.
Dan kun je het huis kopen en je hebt zekerheid.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:13
Cerb1994 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:45:
[...]

Mijn werkgever gelooft helaas niet echt in ziekte of de ziektewet ingaan. Ze hebben het idee dat die werknemer die toen misbruikt heeft gemaakt van een contract voor onbepaalde tijd, dus niet echt ziek was maar gewoon niet wilde werken.

Zelf snap ik hun verhaal ook niet echt. Er is namelijk geen enkele indicatie dat ik de ziektewet zou ingaan.
Het gaat niet om de indicatie. Het gaat erom, dat iemand niet zomaar de ziektewet in kan gaan. Ik als gezond persoon kan niet even daarvoor "kiezen". Dus is het een compleet onzin argument van je werkgever.
Je moet wel echt daadwerkelijk ziek zijn namelijk.

Het is een smoesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 18:59

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Cerb1994 Kunnen jullie hypotheek op 1 inkomen krijgen?

En belangrijkste kunnen jullie de maandelijkse hypotheeklasten dragen als jij geen inkomen hebt?

Even los van de bureaucratie, ik krijg het idee dat jezelf twijfels hebt of je deze hypotheek wel aan moet gaan.. lees ik dat goed?

[ Voor 30% gewijzigd door Falcon op 10-05-2025 11:56 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerb1994
Falcon schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:17:
@Cerb1994 Kunnen jullie hypotheek op 1 inkomen krijgen?

En belangrijkste kunnen jullie de maandelijkse hypotheeklasten dragen als jij geen inkomen hebt?

Even los van de bureaucratie, ik krijg het idee dat jezelf twijfels hebt of je deze hypotheek wel aan moet gaan.. lees ik dat goed?
Op 1 inkomen zouden we deze hypotheek niet kunnen krijgen. Echter hebben we wel ruim wat eigengeld die we gewoon kunnne gebruiken voor levensonderhoud (dus nog los van de 20K die we gespaard hebben voor het huis voor bijkomende kosten) dus al zouden ze willen dat we de hypotheek een half jaar vooruit zouden betalen zou dat geen enkel probleem zijn. Maarja, daar heeft een bank niks aan ben ik bang. Ik ben nu momenteel voor de laatste keer in gesprek met mijn werkgever om mij toch gewoon al een contract per 1 augustus aan te bieden voor onbepaalde tijd. Als ze mij aangeven dat ze heel graag willen dat ik bij hun blijf werken, vind ik ook dat ze een contract met me aan moeten gaan zodat we beide zekerheid hebben. Zij hebben namelijk de angst dat ik blijf plakken bij mijn stageplek en ik niet meer terug kom terwijl ze me wel goed kunnen gebruiken. Vanaf augustus zeker, dan is het ook nog zomervakantie. Per september is mijn baas er tussen uit vanwege een operatie dus ook dan geeft hij aan het zeer op prijs te stellen als ik wel weer terug kom. Dus waarom dan geen contract willen verstrekken? Ik vind het gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 18:59

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Cerb1994 Goed bezig, dat lijkt mij ook!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het is gebruikelijk dat de werkgever een werkgeversverklaring afgeeft. Dat is op zich voldoende. Als je al geen contract meer hebt, dan gaat dat niet op basis van de oude arbeidsovereenkomst. Maar de werkgever zou alsnog een verklaring kunnen opstellen. Zo te lezen hebben ze dat wel gedaan. Verder hoef je niets te doen. Sommige banken kunnen wel moeilijk doen, daarom moet de adviseur de juiste financier kiezen.

Dat de werkgever het contract onderbreekt en geen nieuwe willen tekenen is fiscaal en financieel nergens voor nodig. Als het aan zelfbedachte regeltjes ligt, zou er voldoende reden zijn om daarvan af te wijken, dus daar kan men zich niet zo maar op beroepen. Je hebt immers een duidelijk belang.

Ben je misschien officieel in dienst van een ander bedrijf, bv. via payrolling? Dan kan het wel anders lopen omdat de werkgever het werkgeverschap heeft uitbesteed. Payrolling is zelden gunstig voor de (echte/non-ZZP) werknemer. Het wordt wel eens misbruikt om van personeel af te komen. Een werkgever die dat niet doet heeft voorkeur ten aanzien van een werkgever die dat wel doet.
Pagina: 1