small2 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:10:
Zoals ik het lees, kom ik misschien over als een oncollegiale zeurpiet. Ik wil ten zeerste benadrukken dat ik dit, in mijn ogen, niet ben of wil zijn. Voor mij is het ook de eerste keer dat ik een reintegratie van dichtbij meemaak, waardoor ik het soms lastig vind om mij daar een houding aan te geven.
Ik heb dit topic ook gestart met het idee dat er in het forum gaat over de reintegratie van de topicstarter, maar collega's van de zieke er vaak niet toe doen of gehoord worden. Klinkt dit als zieke collega's bashen? Ik hoop zeer zeker niet, maar de collega's van de zieke moeten vaak langdurig een tandje bijzetten.
Mij krijgen ze op het werk niet klein en in de privé-sfeer zeer zeker niet. Ik ga nog altijd met plezier naar het werk en dat zal niet snel veranderen.
Het is heel irritant als een directe collega ziek is. Zeker als je met een kleine groep collega's bent waardoor je daar direct de gevolgen van merkt.
Het is een verhaal dat alleen slaagt als alledrie de partijen meewerken: management, collega's en de zieke werknemer zelf. Met 'meewerken' doel ik dan op effectief communiceren over de wederzijdse verwachtingen, gebreken en toekomstperspectief maar ook over een welwillende positieve opstelling.
Na een ernstig verkeersongeluk heb ik een jaar niet gewerkt en daarna een half jaar van 3 uur per week tot weer gemiddeld 60 uur per week opgebouwd. Dat was een enorm zware periode, voor mij en m'n collega's. Sleutel tot het succes was dat we ons er allemaal voor hebben ingezet mij weer 'op de rit' te krijgen. Zonder had ik het nooit gekund en ik heb daar ook mijn dankbaarheid voor getoond (zowel materieel als immaterieel).
Ik zou je daarom willen meegeven minder te denken in 'ik' of 'ja maar hun', en meer in: hoe kan ik de situatie voor mezelf beter maken en hoe kan ik de ander helpen sneller te reintegreren. Blijf positief communiceren, praat over je workload en de taken die je wel/niet doet en wat jij van je collega verwacht.
Lukt dat niet? Dan heb ik maar één advies: zorg ervoor dat je zelf gewoon je werk lekker kunt doen in goede relatie met je leidingevende(n), met de occasional kutklus, en beschouw die collega als een kantoorplant die je twee keer per week een gietertje water geeft met een positief gesprekje maar verder gewoon in op z'n zonnige plekje voor het raam laat groeien en dus voor de rest de negatieve opmerkingen negeert.