Bedrijfs / boekhoud software met de juiste koppelingen (en onderhoud om deze veilig en up-to-date te houden) is vaak niet gratis. Daarom zit er tegenwoordig een abonnements model op veel software.
Afhankelijk van de mogelijkheden, aanbieder en licenties (typen en aantallen) kunnen maandelijkse kosten variëren van een paar euro tot duizenden euros per maand.
Afhankelijk van product/dienst wat je levert, kunnen er in je sector ook kant en klare software opties zijn. Zelfs (vanaf) gratis:
https://rompslomp.nl/tarieven
In zoverre er Open Source producten zijn (bij ERP denk ik dan al snel aan Odoo) betekent het vaak dat je zelf flink aan de slag moet om zaken in te richten en onderhouden. Als je dat interessant en leuk vindt en er veel tijd in wilt stoppen, dan kan dat uiteraard. Maar bedenk waar je je tijd aan wilt besteden, je product of dienst en ondernemen of administratie..
Libre Office en dan denk ik dat je voor het meeste writer en calc bedoelt, is een office suite en je werkt dan met een spreadsheet en tekstverwerker. Output naar papier is dan van oudsher gericht op documenten (A4 of een maatje groter of kleiner). Dus het doel is gewoon anders, een label printen is niet persé waar die software zich op richt dus is het logisch dat het geen out of the box formaten voor labels ondersteunt.
Een label printer is daarom ook geen "standaard" printer, want het dient een heel ander doel. Vandaar het afwijkende papierformaat. En daarom is er ook software voor labels.
Een tekstverwerker heeft dus uit of the box ondersteuning voor verschillende document formaten.
Label software van bekende fabrikanten (Dymo, Brady, Nicelabel, Dataprint, Zebra, etc) heeft out of the box vaak veel standaard label formaten erin zitten.
Niet alleen hebben die labels verschillende afmetingen, ze kunnen ook van verschillende materialen zijn.
Label printers zijn echt een klasse apart. Er zijn honderden soorten labels en er zijn vele soorten en typen label printers, meer nog dan reguliere "run of the mill" office printers durf ik wel te zeggen.
Of je nu Océ, Canon, HP, Minolta, Ricoh, Kyocera, Xerox of Brother koopt. Meestal kom je uit op standaard kantoor desktop of multifunctional printers. Van die bakken met een paar lades die A4 en A3 printen (met vaak extra opties om te nieten/sorteren)