Dymo labelwriter 4XL ondersteuning in libreoffice

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-05 21:45
Ik ben op zoek naar een app waarmee ik een database kan aanmaken van mijn klanten. Met die database wil ik een voornaam, achternaam, adres, postcode en een naam van een product opgeslagen hebben. Vervolgens wil ik labels printen die op een rol zitten. Het gaat om een dymo labelwriter 4XL. In libreoffice kan ik een database aanmaken. Dus dat lijkt zo’n app. Maar ik zit met een probleem aangaande de waarden die ik moet invullen bij de afmetingen van de etiketten. Maar volgens mij is er een ander probleem. Het lijkt erop dat libreoffice geen rol-etiketten ondersteunt. Ik kan ook geen specifieke rol-etiketten van dymo aanvinken die al vastgelegd liggen in libreoffice. Volgens mij werkt libreoffice alleen maar met etiketten die op een blad zitten, bijv. een A4.

Kan iemand mij helpen met libreoffice? Of bestaat er een (open source) app waarmee ik het bovenstaande met mijn dymo 4XL labelwriter wel kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dit gaat heel snel heel ingewikkeld worden want je spreekt over een database aanleggen, een app (maken?) en labels afdrukken op een Dymo LabelWriter.

Dat zijn allemaal totaal afzonderlijke dingen, ook al wil jij helemaal aan het eind van de rit een sticker printen met wat velden erop.

Een klantendatabase kan van alles zijn en er zijn diverse apps te verkrijgen waarin je compleet los kunt gaan van een éénvoudige excelsheet of access database tot complete ERP systemen met boekhouding/voorraadbeheer en de hele mikmak eraan gekoppeld.

Ik zou me dus eerst focussen op WAT je daarmee allemaal wilt.

In principe kan de Dymo Label Connect software al omgaan met een aantal import formaten. Dus als je vanuit je "klantendatabase" een exportje kunt maken, dan is er goede kans dat Dymo Label er wat mee kan.

In de meest basale vorm kun je een CSV bestand (Comma Separated Values) gebruiken wat niet meer is dan een tekstbestand met de velden die je noemt (elk veld gescheiden met een komma of ander scheidingsteken) en op elke regel een nieuwe klant.

Dan kun je dat teksbestand eenvoudig importeren in Dymo Connect en vervolgens stickers uitdraaien.
Het kan ook met Excel, Word, Access Databases, etc.

Als je het supersimpel wilt houden, kun je zelfs het ingebouwde adresboek van Dymo gebruiken en al je klanten en hun producten opslaan in dat adresboek (of het adresboek gebruiken voor je klanten) en een apart (excel/csv) bestand voor je producten. Wel je backups goed op orde hebben.
Zie voor inspiratie dit artikel hoe je gegevens van een import bestand samenvoegt naar een etiket:
https://www.labelvalue.co...from-an-excel-spreadsheet

Terug naar LibreOffice, je vraag lijkt op wat hier ook gevraagd wordt:

https://community.spicewo...o-a-dymo-printer/530627/4
Antwoord duidt erop dat je een "custom label" formaat aanmaakt.
De koppeling naar de website van MrGazz in het artikel klopt niet meer, maar de juiste link heb ik even voor je gezocht:
https://www.mrgazz.com/po...o-labelwriter-4xl-ubuntu/

Verdere hulp ga ik voorlopig even niet bieden want gezien je andere posts lijkt het erop dat je met heel weinig informatie kant-en- klare oplossingen voorgeschoteld wilt krijgen en vervolgens niet of nauwelijks reageert.
Mijn naam is niet ChatGPT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Maar ik dacht juist dat ik te uitgebreid was met mijn beschrijving aangaande wat ik graag wil. Waarschijnlijk niet mooi en correct beschreven. Ik zit ook nog niet echt in die materie. Maar gezien jouw antwoord heb je het volgens mij wel begrepen wat ik graag wil. Dank.

De software van dymo leek met mijn eerste indruk wat beperkt. Maar zo wat jij zegt lijkt dat wel mee te vallen.

Het probleem met libreoffice lijkt dat het geen dymo labelwriters ondersteunt. Ik bedoel: eigenlijk zou zo'n labelwriter daar standaard in moeten zitten en dat ik niet handmatig waarden in moet vullen. Dat vind ik onhandig en niet gebruiksvriendelijk. Maar libreoffice werkt volgens mij niet met rollen-labelwriters. Als ik dymo zou gebruiken voor het uitprinten van adreslabels met variabele producten per klant, dan hoef ik met libreoffice ook niet te printen. Dan een apart csv-bestand voor mijn producten. Het is dan de vraag of libreoffice ook met csv-bestanden werkt. Ik wil graag geen excel gebruiken, maar libreoffice.

Zo'n compleet geautomatiseerd ERP-systeem op een NAS, daar heb ik mij enigszins in verdiept. Dan heb ik het over openERP. Dat vind ik op dit moment nu ook weer niet nodig.

Een app waar je compleet op los kunt gaan met een klantdatabase en boekhouding, dat vind ik wel wat. Een alles-in-een-pakket. Ik heb ervaren dat je voor dergelijke apps vaak maandelijks geld moet betalen. Zo'n verdienmodel van slapend rijk worden. Graag wil ik best eenmalig een bedrag betalen voor een mooi stuk software. Maar niet maandelijks. Ken jij een goed pakket? Ik krijg de indruk dat een complete app met ook boekhouding het meest praktisch en gebruiksvriendelijk is. Maar ik ga eerst jouw artikelen bestuderen, en dan maak ik een keuze.

Wat betreft mijn andere topic.... dat is wel problematisch. Censuur en onsympathiek gedrag dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik heb dat topic inmiddels van de aardbodem doen laten verdwijnen.

Ik vraag niet om kant-en-klare oplossingen. En onmiddellijk reageren dat kan ik niet. Ik heb ook werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 09:37
Een heel verhaal, maar werkt het nu met de Dymo software? Ik zou het daar dan bij laten :)

Ga je verder dan moet je -zoals gezegd- heel goed weten wat je wil. En ik zou het niet aanraden als het niet nodig is. Ik heb sowieso een hekel aan het inrichten van stickerprinters voor ERP pakketten. Geeft vaak weer gezeik als gebruikers zich daarna niet houden aan gestelde procedures. Met de software van Dymo kunnen ze zelf nog wat stoeien tot ze hebben wat ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bedrijfs / boekhoud software met de juiste koppelingen (en onderhoud om deze veilig en up-to-date te houden) is vaak niet gratis. Daarom zit er tegenwoordig een abonnements model op veel software.
Afhankelijk van de mogelijkheden, aanbieder en licenties (typen en aantallen) kunnen maandelijkse kosten variëren van een paar euro tot duizenden euros per maand.

Afhankelijk van product/dienst wat je levert, kunnen er in je sector ook kant en klare software opties zijn. Zelfs (vanaf) gratis:
https://rompslomp.nl/tarieven

In zoverre er Open Source producten zijn (bij ERP denk ik dan al snel aan Odoo) betekent het vaak dat je zelf flink aan de slag moet om zaken in te richten en onderhouden. Als je dat interessant en leuk vindt en er veel tijd in wilt stoppen, dan kan dat uiteraard. Maar bedenk waar je je tijd aan wilt besteden, je product of dienst en ondernemen of administratie..

Libre Office en dan denk ik dat je voor het meeste writer en calc bedoelt, is een office suite en je werkt dan met een spreadsheet en tekstverwerker. Output naar papier is dan van oudsher gericht op documenten (A4 of een maatje groter of kleiner). Dus het doel is gewoon anders, een label printen is niet persé waar die software zich op richt dus is het logisch dat het geen out of the box formaten voor labels ondersteunt.

Een label printer is daarom ook geen "standaard" printer, want het dient een heel ander doel. Vandaar het afwijkende papierformaat. En daarom is er ook software voor labels.

Een tekstverwerker heeft dus uit of the box ondersteuning voor verschillende document formaten.
Label software van bekende fabrikanten (Dymo, Brady, Nicelabel, Dataprint, Zebra, etc) heeft out of the box vaak veel standaard label formaten erin zitten.
Niet alleen hebben die labels verschillende afmetingen, ze kunnen ook van verschillende materialen zijn.

Label printers zijn echt een klasse apart. Er zijn honderden soorten labels en er zijn vele soorten en typen label printers, meer nog dan reguliere "run of the mill" office printers durf ik wel te zeggen.

Of je nu Océ, Canon, HP, Minolta, Ricoh, Kyocera, Xerox of Brother koopt. Meestal kom je uit op standaard kantoor desktop of multifunctional printers. Van die bakken met een paar lades die A4 en A3 printen (met vaak extra opties om te nieten/sorteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
@akimosan Ik heb gekeken naar jouw stappenplan m.b.t. het importeren van een excel-spreadsheet. Dat stappenplan klopt niet. Er staat bijv. dat er een bedrijfsnaam is toegevoegd, maar niet hoe dat gedaan is. Ik heb het zelf uitgezocht. Ik heb ook aangegeven dat ik graag libreoffice wil gebruiken en geen excel. Voor excel moet je betalen. Een online excel wil ik niet. Maar als ik een spreadsheet importeer met de dymo software volgens het stappenplan, dan krijg ik hele andere schermen als in de voorbeelden van het stappenplan. Ook krijg ik op een plek bij het importeren van een csv-bestand het adres en enkele ander info alles met komma's achter elkaar. Dat is natuurlijk niet zo als het moet voor een label. Sorry, maar het werkt niet lekker dat stappenplan. En echt totaal anders dan wat ik op mijn scherm van dymo connect krijg. Ik zal er nog eens naar kijken.

Het ophalen van bijv. gegevens van een csv-bestand gaat in libreoffice niet hetzelfde als in excel. Dit betreft het koppelen van gegevens / csv bestand importeren. Dat laatste hoort niet bij het stappenplan trouwens. Het was iets anders dat ik probeerde. In libreoffice kan ik helemaal geen gegevens ophalen omdat in het popup-menu 'gegevens' helemaal niet de mogelijk aanwezig is voor ophalen.

Ik wil graag wat betreft het label printen niet teveel tijd erin hoeven stoppen. Dan zal ik toch een weg moeten zien te vinden met een spreadsheet en de dymo software. Ik ga er opnieuw naar kijken.

Of anders een softwarepakket van mijn sector wat jij schrijft. Maar maandelijks bedragen betalen ga ik niet doen. Dat vind ik oplichterij en idiotie. Ik hoef ook geen updates als een pakket gewoon goed doet. Als ik mijn klantbestand met de producten kan koppelen aan labels en deze kan printen, dan heb ik geen verdere updates of ondersteuning nodig. Het is allemaal geld-uit-de-zak-klopperij. Een pervers verdienmodel. Er moet dan toch vast iets bestaan met een eenmalige aanschaf of gratis.

Dank je wel.
Pagina: 1