Goede kwaliteit tuinverlichting op solar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Na een aantal (goedkope) solar (tuin)verlichting te hebben 'getest' kom ik tot de conclusie dat goedkoop duurkoop is.... Ofwel solar werkt minimaal en na een aantal maanden in weer en wind is het paneel grauw en opladen minimaal. Of er loopt voor die tijd al weer water in.

Probleem is dat de verlichting als het donker is aan moet gaan en weer uit als het licht wordt (duh). Dit houdt in dat de wintermaanden een probleem zijn, weinig zon en lang aan.
De lampen moeten de toegang tot mijn terrein gaan verlichten, gezien de afstand tot het huis (30 meter+) ga ik geen kabel ingraven.

Mijn eisen zijn simpel O-)
- Oplaadbaar dmv zonne energie
- accu/batterij ook uitneembaar zodat gedurende de wintermaanden er extra juice in gestopt kan worden (liefst standaard batterijen/accu zodat ik kan swappen
- Hoeft geen schijnwerper te zijn, maar ook geen sfeerverlichting
- aan/uit obv lichtsterkte
- Als het even kan er ook nog enigszins mooi uitzien.

Blijkbaar google ik te vaak op producten op aliexpress want google geeft mij alleen maar de reeds geprobeerde 'plastic' lampjes.

Heeft iemand een link heeft naar goede kwaliteit solar tuinpad verlichting?
óf
heeft iemand ervaring met het zelf bouwen/maken van een dergelijke lamp? Ben wel handig met hout dus ik kan wel iets moois in elkaar knutselen bijvoorbeeld een staande lamp van bijvoorbeeld douglashout, maar vraag mij dan af welk solarpaneel etc ik moet kopen aangezien ik dan ook weer uitkom op de goedkope aliexpress spullen....

(ivm met drukke andere bezigheden gaat mijn voorkeur uit naar gewoon kopen, maar het zelf in elkaar zetten klinkt eigenlijk ook wel aanlokkelijk...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:29
Wat mag het kosten?
De meest robuuste oplossing imho:
- zonnepanelen op het dak
- thuisaccu in de schuur
- reguliere armaturen met (bijv) Philips Hue lampen op het lichtnet

Het neerleggen van de kabel is inderdaad even een klusje. Het geeft flink wat voordelen en mogelijkheden voor de toekomst (helemaal als je er ook een netwerkkabel bijlegt). Je kan dan bijvoorbeeld:
- makkelijk een elektrisch hek toevoegen
- camera bewaking aanleggen
- intercom voor bezoek neerzetten
- Bewegingsmelders plaatsen.

[ Voor 48% gewijzigd door FredvZ op 09-05-2025 10:01 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:52
Tja wat mag het kosten zeg ik dan maar.
Je kan voor een offgrid zonnepaneel gaan met accu en daar je lamp op aansluiten. Kosten. Enkele honderden tot duizenden euro's.

Solar is en blijft altijd afhankelijk van het weer. In de winter merk je dat terug. En met die halfbakken ingebouwde solar paneeltjes komt er gewoon niet veel in de accu die ook nog eens in de winter bij koude temperaturen niet de beste prestaties kan leveren.

Zelf heb ik ook lopen klieren met de lampjes en vrouwlief kwam er ook elk jaar mee van de Action. Uiteindelijk maar eens een dagje uitgetrokken en 12V de grond in gedaan met lampjes. Dit systeem heb ik toe gepast.Zit er nu 4 jaar in en geen geklier meer met half licht en in de winter gewoon volle bak licht in de ochtend als we van huis gaan.
Dus tja, helemaal afhankelijk van de kosten die je wil maken :) Je kan de kabel ook nog door een tuinman in laten graven, wellicht nog goedkoper dan een hele accu installatie.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
FredvZ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:57:
Wat mag het kosten?
De meest robuuste oplossing imho:
- zonnepanelen op het dak
- thuisaccu in de schuur
- reguliere armaturen met (bijv) Philips Hue lampen op het lichtnet

Het neerleggen van de kabel is inderdaad even een klusje. Het geeft flink wat voordelen en mogelijkheden voor de toekomst (helemaal als je er ook een netwerkkabel bijlegt). Je kan dan bijvoorbeeld:
- makkelijk een elektrisch hek toevoegen
- camera bewaking aanleggen
- intercom voor bezoek neerzetten
- Bewegingsmelders plaatsen.
Het ingraven gaat hem niet worden... Naast de afstand ligt er ook nog wat asfalt en andere bestrating in de weg. En intercom is hier niet nodig, men komt hier gewoon aan de achterdeur en laat de klompen buiten staan bij binnenkomst ;)
HugoStiglitz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:02:
Tja wat mag het kosten zeg ik dan maar.

Zelf heb ik ook lopen klieren met de lampjes en vrouwlief kwam er ook elk jaar mee van de Action. Uiteindelijk maar eens een dagje uitgetrokken en 12V de grond in gedaan met lampjes. Dit systeem heb ik toe gepast.Zit er nu 4 jaar in en geen geklier meer met half licht en in de winter gewoon volle bak licht in de ochtend als we van huis gaan.
Mmm eigenlijk nooit aan een los 12v systeem gedacht. Zo'n 12v systeem zou ook op een 12v (auto/motor) accu moeten werken? Dat biedt dan perspectief. Niet direct opladen op zonne energie maar gewoon 12v accu wisselen. Daar heb ik er nog wel een (paar) oude van staan. Niet meer geschikt om een dieselauto te starten maar natuurlijk wel om led lampen een x aantal dagen te laten branden.... Wordt dan wel een ander verhaal dan gewoon een (kwaliteits) solar lamp te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik zit zelf te denken om een in elkaar te zetten met een kitje.
Je kan dan zelf beslissen wat je wil en hoe het er uit komt te zien.

Of misschien een esp32 of zo met WLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:52
BB-One schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:06:
[...]

Het ingraven gaat hem niet worden... Naast de afstand ligt er ook nog wat asfalt en andere bestrating in de weg. En intercom is hier niet nodig, men komt hier gewoon aan de achterdeur en laat de klompen buiten staan bij binnenkomst ;)

[...]

Mmm eigenlijk nooit aan een los 12v systeem gedacht. Zo'n 12v systeem zou ook op een 12v (auto/motor) accu moeten werken? Dat biedt dan perspectief. Niet direct opladen op zonne energie maar gewoon 12v accu wisselen. Daar heb ik er nog wel een (paar) oude van staan. Niet meer geschikt om een dieselauto te starten maar natuurlijk wel om led lampen een x aantal dagen te laten branden.... Wordt dan wel een ander verhaal dan gewoon een (kwaliteits) solar lamp te kopen.
De laatste oplossing had ik nog niet aangedacht ook. Zou een prima oplossing kunnen zijn als je een beetje handig bent. Voordat een 12V accu leeg is met een led lampje ben je wel even bezig.
Af en toe een keer opladen, of toch iets met een solar panel zodat het allemaal iets langer opgeladen blijft.... Zou best eens mogelijk kunnen zijn!
Je kan het in ieder geval proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
En je hebt ook 12v tuinverlichting sets, of een led strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Er is nagenoeg geen overlap tussen "bereid om iets meer te betalen voor kwaliteit" en "niet bereid om het via netspanning te voeden".
Een batterij aan buitentemperatuur een donkere winter laten overleven is nu eenmaal geen goed idee, ook niet met zelfbouw.

Wil je op zonnepanelen, leg die op je dak; en doe er een thuisbatterij bij. Het levert veel meer op als je het hele huis ermee kan voeden.

En leg gewoon een kabel. Je kan met veilige laagspanning werken; onder een oprit of in de hoogte erover. Netjes alles waterdicht monteren, en je hebt een oplossing die 20 jaar mee kan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het grootste probleem is dat kwaliteits spul belachelijk duur is (omdat bijna niemand het koopt).
Ik heb iets vergelijkbaars als deze gehad: https://www.solarledverli...lichting-op-zonne-energie

Er zat een lithium 18650 cell in, het geheel heeft het bijna 10 jaar volgehouden (in de winter gewoon laten zitten). Bij de meesten zijn de cellen stuk maar de zonnecellen zijn ook gaan lamineren waardoor ze slechter werken.

Het is dat ik ze via via heb gekregen want in had dat geld er nooit aan uitgegeven. Tegenwoordig zoek ik het in de klasse tussen de 15 t/m 30 euro, dat overleeft tenminste de 4 seizoenen. Meestal moet na een jaar de el-cheapo AA's wel vervangen worden, daar gebruik ik oudere AA's voor die ik nog heb. De kunststof laag over de zonnecellen even met een 250 grid licht opschuren en ze kunnen er weer een jaar tegenaan. Meestal max 4-6 jaar dan begint het kunststof echt slecht te worden.

En waar mogelijk ligt gewoon 230V met degelijk spul, meeste al tegen de 18 jaar oud.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 09-05-2025 15:13 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:22
LumenXL heeft wel kwaliteit spul. Ook vrij grote zonnepaneeltjes

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Even voor de duidelijkheid, de reden dat ik solar wil is omdat ik geen kabel wil en ga leggen. Ik ga geen asfalt openbreken om een kabel te gaan leggen. Ook liggen er al genoeg panelen op mijn dak en de thuisaccu is er ook al. Ik wil gewoon verlichting op een plek waar geen kabel ligt en gaat komen.

Niettemin dank voor de reacties.
Pagina: 1