Gaten boren in betonvloer verdieping voor afvoer badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:46
Wij zijn bezig met een badkamer welke op een betonnen verdiepingsvloer komt. Deze vloer is 12 a 13 cm dik, ongeveer 3x3 meter en naar alle waarschijnlijkheid, ergens in de jaren 60, in het werk gestort.
Nu heeft elke badkamer wel een of meerdere afvoeren nodig en deze zou ik graag recht door de vloer heen boren. De afvoer van zowel het bad als de douche wil ik recht naar beneden laten steken met een syfon net onder de vloer. Beide gaten wil ik 75mm boren.
Nu is mijn vraag; kan dit zomaar, of verzwak ik de vloer met deze gaten te erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Was al bang dat niemand hier een antwoord op zou hebben. Misschien een andere vraag: kan het kwaad om op 2 plekken door de wapening heen te boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:06
Of je de vloer teveel verzwakt hangt van de situatie af.
Er mist best veel informatie. En als deze informatie er dan is.. Zou ik persoonlijk ook iemand daadwerkelijk met verstand hierover in je woning laten kijken en die een advies laten geven.

Informatie die onder andere mist:
Wat voor bewapening? (dikte, om de hoeveelheid cm).
Hoeveel gewicht komt er op de vloer? (schatting)
Plaats van de afvoer? Als de afvoer in een hoek wordt gedaan heeft dit een ander effect dan midden in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:34
emot schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 06:21:
Was al bang dat niemand hier een antwoord op zou hebben. Misschien een andere vraag: kan het kwaad om op 2 plekken door de wapening heen te boren?
Ik lees de Bouwen en klussen Forum sectie 2-3x per dag, zoveel vragen zijn er niet (meer), ik zie je vraag nu pas :?

Ik zie geen problemen om 2 ronde gaten van 75mm te laten boren.
Je komt wel betonijzer tegen en een kans op elektra leidingen en overige leidingen, dit zou je kunnen in schatten; zit er in de buurt een centraal doos voor stroom met veel buizen? mss dat een goede leidingzoeker hierbij kan helpen.
Water en cv leidingen zijn mss destijds bij de bouw van het huis als opbouw uitgevoerd.

Zichtbaar betonijzer wel met zinkspray/ ijzermenie tegen roest beschermen.

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 10-05-2025 08:07 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Dank voor jullie antwoorden. Gaten boren doen we zelf met een diamantboor en statief, dat hebben we vaker gedaan. Gelukkig weet ik vrijwel zeker dat er geen leidingen in liggen, het is een los stuk vloer van 3x3 meter en van de onderkant is niks te zien.

Ik zat er inderdaad vooral mee of het kwalijk is om door de wapening heen te boren op 2 plekken. Deze even behandelen met zinkspray is een goed idee trouwens, niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:22

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

13cm klinkt als een vloer die in het werk gestort is, iets als breedplaat of ihw bekist. Zolang je geen gasten kaas maakt moet dat inderdaad kunnen, wapening is zo berekend dat een staaf uitval is berekend plus dat een vloer zelden maximaal wordt belast (ca. 100kg/m²) plus een bak veiligheidsfactoren.

Mocht het een kanaalplaat zijn, zou ik wel even goed uitzoeken waar de kanalen en voorspan strengen zitten, je wilt dan geen streng doorboren.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:55
emot schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:45:
Wij zijn bezig met een badkamer welke op een betonnen verdiepingsvloer komt.
Off-topic, maar kan het niet laten:
Welke in plaats van die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Wij gaan binnenkort ergens balansventilatie laten aanleggen. Daarbij wordt er ook in de trapgangen door de betonnen vloer heen geboord. Zo'n 20cm.

Dat is geen pretje, daar huurt iedereen iemand voor in die speciale apparatuur heeft, en bovendien, vooral heel sterk is. Er komt zoveel kracht en stof bij kijken dat je dit liever niet zelf wilt doen. Maar goed,je geeft al aan dat je het eerder zelf hebt gedaan, dus dat is vooral aan jou dan.

Verder durf ik totaal geen uitspraak te doen over mogelijke impact van de constructie.

Ik (nadrukkelijk) gok van niet. Maar ik ben geen bouwkundige, enkel een beunhaas :9

[ Voor 17% gewijzigd door gitaarwerk op 10-05-2025 12:56 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
Bedankt, zo leer je nog eens wat hier. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Jullie antwoorden stellen mij weer wat gerust, het wordt inderdaad geen gatenkaas.

Het boren zelf is niet nieuw voor ons. We hebben laatst een gat van 160mm door een geven geboord, uit de hand liggend onder een knieschot 8)7 Deze keer komt er mooi een machine met standaard.
Pagina: 1