Vage computerproblemen, is al een keer 'gemaakt'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffraanbanaan
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09-05 21:33
Mijn computer is iets meer dan 3,5 jaar oud en word dagelijks gebruikt.

Sinds een maand of 3 valt het beeld af en toe weg naar 'no signal' maar blijft de fan op de cpu draaien, dit gebeurt eigenlijk alleen tijdens gamen.
Ik moet de PC dan een aantal keren opnieuw opstarten via de powerknop en ik heb een aantal keren de PCI-E kabel erin en eruit gehaald.
De fans van de videokaart draaien af en toe niet bij het opstarten en dan blijft het beeld ook weg.
Het moederbord heeft geen geintegreerde gpu dus ik kan ook niet echt direct testen of het aan de grafische kaart ligt.

Dus heb ik besloten om het systeem naar een computerwinkel in de buurt te brengen waar deze volledig is schoongemaakt, er ventilatoren zijn vervangen en de koelpasta opnieuw is aangebracht; totale kosten waren 130 euro.
Verder is er geen concrete uitleg gegeven over wat er precies mis was maar de computer draaide al de hele dag prima tijdens stresstesten dus hij mocht weer mee.

Vandaag gebeurde weer precies hetzelfde en ik vroeg me af of er mensen zijn die dit probleem herkennen en wellicht wat tips kunnen geven.

Specs:
Moederbord - Gigabyte B550M DS3H (bios is F13)
CPU - AMD Ryzen 5 5600X
GPU - AMD Radeon RX 6600 XT

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:49

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik zou terug gaan naar de winkel want je hebt betaald en probleem is niet weg.

Als er no signal verschijnt gaat het geluid dan ook uit.van de game of blijft je dat wel horen. Check windows system logs of het systeem is gecrasht of alleen de videokaart.

Je kan ook bij perfom kijken windows logo indrukken perfom in typen en dan betrouwbaarheidsmonitor kijken wat windows zegt.

[ Voor 19% gewijzigd door 42dpi op 08-05-2025 18:57 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffraanbanaan
Een aantal keren bleef het geluid door m'n koptelefoon een tijdje doorgaan en de andere keren valt het meteen helemaal weg, ook heel vaag.

Windows logs geeft een Event 41 - Kernel-Power aan van de laatste crash.

De betrouwbaarheidsmonitor geeft dezelfde errors aan als de eventviewer; 'Windows was not properly shut down'. Diagnostics geeft ook geen kenmerkende problemen aan.

Denk dat ik vannacht een memtest ga runnen, kijken of daar iets uit komt. En dan morgen de bios updaten.

Ik heb een beetje een probleem met het weer terugbrengen van de computer omdat ik al 130 euro heb betaald voor eigenlijk een simpele schoonmaak en vervanging van ventilatoren en ik niet zit te wachten op nog meer kosten als ik het zelf potentieel kan oplossen met hulp van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:45
Je zou dan toch juist geen probleem moeten hebben met het terugbrengen van de pc? Je hebt 130 betaald met de verwachting dat het probleem is verholpen, dat is het niet.

Verder zou je eerst de volgende zaken kunnen doen om te kijken of dat het op gaat lossen:

- Check de bios versie, download eventueel een nieuwe en installeer deze. Is het verholpen ?
EDIT: Ik zie net dat je huidige bios erg oud is. Jul 13, 2021 . Begin hier maar mee

- PSU, het zou kunnen dat deze niet meer goed werkt, hierdoor kan het systeem uitvallen.

- Draai zelf eens een benchmark en laat dit loggen. Mocht het systeem uitvallen dan kun je in de logs alle waarden checken. Denk hierbij aan: voltage, mhz etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Dracoz op 08-05-2025 19:57 ]

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffraanbanaan
Gister een enkele bios update gedaan en kort daarna en vanochtend weer dezelfde 'crashes' ervaren en weer hetzelfde restart riedeltje doorgenomen.
Hard shutdown -> stroomknop uit en weer aan -> PC aan gezet.

De PC en GPU startte netjes op en fans draaide volle toeren maar in Device Manager stond de GPU uitgeschakeld en de driver software startte ook niet meer op. Dit zou een 'beschermingsmechanisme' zijn tegen oververhitting.
Dus heb ik eerst nog een bios update gedaan (nu op F15) en een fresh GPU driver install gedaan met behulp van DDU en de kaart en fans werkt weer zoals normaal.

Na herhaaldelijke HWiNFO csv logs te bekijken van de momenten van de 'crash' met behulp van deepai/claude/chatgpt en 2 veelzeggende eventviewer errors blijkt het voornamelijk een GPU probleem, hardware- en/of driver gerelateerd.
De HWiNFO logs gaven echter geen kenmerkend inzicht qua temperatuur/voltage/mhz problemen en dergelijke.

Edit: De enige opmerkelijkheid in de waardes die HWiNFO weergeeft is 'Power Reporting Deviation', dit fluctueert nogal met Minimum: 72.5%, Maximum: 160.6% en Average: 116.3%. Claudeai gaf aan dat dit 'normaal' kan zijn in het geval van mijn CPU model. Weet iemand hier misschien wat meer over?

Voordat ik de PC naar de winkel bracht heb ik deze drivers ook al opnieuw geinstalleerd, dat was deels omdat de PC deze vage 'crashes' ervaarde en deels omdat windows mijn monitor niet meer herkende als audio afspeel apparaat en voor- en na de eerste herinstallatie nog steeds niet herkend werd, dat is na de herinstallatie van vanochtend ook ineens weer werkend. (Het zou kunnen dat de herinstallatie de eerste keer niet goed is gegaan, ook al weet ik vrijwel zeker dat ik dezelfde stappen als vanochtend heb doorgenomen).

In 'perfmon /rel' merkte ik ook op dat op de dagen dat de PC bij de winkel was, er meerdere 'Windows was not properly shutdown' critical events waren, 10 stuks in totaal gepaard met 'succesful windows updates'.
Ik kreeg ook niet echt de indruk dat het probleem waar ik de PC voor had gebracht was aangepakt en dat blijkt wel correct.

Voor nu werkt alles weer zoals nadat ik de PC op had gehaald maar ik ben nog steeds niet heel veel wijzer over wat de originele oorzaak was of misschien nog steeds is.

Als laatst bedankt voor de suggesties :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Saffraanbanaan op 09-05-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:49

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik zou als je kunt een andere GPU testen kijken of dezelfde crashes gebeuren, videokaarten kunnen nou eenmaal even normaal functioneren en dan plots crashen en doen dit ligt in elke situatie vaak aan de belasting als er een piek wordt bereikt, een LLM (ai) kan je niet vertellen wat er mis mee is alleen schatting maken dus hecht geen waarde aan LLM antwoorden.

Je zult onderdelen moeten testen onafhankelijk van elkaar en ik zou beginnen met de GPU.

Si vis pacem, para bellum

Pagina: 1