Gehackte leverancier betaalt losgeld, scholen VS nu…

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 13:29
Artikel: nieuws: Gehackte leverancier betaalt losgeld, scholen VS nu individueel afgep...
Auteur: @EvelineM

Moet dit geen afdreigen ipv afpersen zijn? Ik lees nergens over gebruik van geweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvelineM
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-05 10:09

EvelineM

Nieuwsredacteur
Ik denk dat dit een gevalletje Nederlands vs. Belgisch is. Afpersen betekent hier (Nederland) ook wel "chantage". AKA: als jij niet doet wat ik zeg, dan doe ik X, Y, Z. Dat hoeft niet per se in combinatie met geweld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:54
Daar wordt het hier in België ook voor gebruikt. (zie bv de website van slachtofferzorg: https://www.slachtofferzorg.be/afpersing )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 13:29
EvelineM schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:00:
Ik denk dat dit een gevalletje Nederlands vs. Belgisch is. Afpersen betekent hier (Nederland) ook wel "chantage". AKA: als jij niet doet wat ik zeg, dan doe ik X, Y, Z. Dat hoeft niet per se in combinatie met geweld te zijn.
Geen idee hoe het in Belgie is, maar hier in nederland betekent afpersing dat er dreiging van geweld wordt gebruikt en afdreiging dat er een andere vorm van pressiemiddel wordt gebruikt.

dus als er geen dreiging van geweld is, dan moet het afdreiging zijn.

https://www.de-strafrecht...-afpersing-en-afdreiging/

[ Voor 16% gewijzigd door Wannial op 09-05-2025 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
In strikt juridische zin heb je gelijk. Afdreiging is echter een term die in het dagelijks taalgebruik niet of nauwelijks gebezigd wordt.
Mijns inziens prima dus om het in dit nieuwsartikel over afpersing te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Precies wat Djordjo zegt: we kiezen hier voor het dagelijks taalgebruik en niet de puur juridische interpretatie. Van Dale geeft ook de betekenis 'onder bedreiging doen geven of afleggen', waarbij geweld niet aan de orde hoeft te zijn.
Pagina: 1