Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:42
Ik ben van plan een beamer te kopen voor in mijn mancave van 3,90m bij 2,85m.

Er past precies een 120 inch projectiescherm in.

Dit heb ik al getest met de beamer van de buren. Ik zit op 3,5 meter en dat is één groot immersive feest.

Hun beamer was 1080p en ik twijfel toch wel of ik niet voor 4K moet gaan. Is dat de moeite?

Budget voor 4K is zo'n 1k.

Budget voor 1080p is lager.

Ik zag de Epson EH-TW7000 voorbijkomen met 4K upscaling, daar lees ik hele goede dingen over voor de prijs van iets meer dan 1k.

Tegelijkertijd, ik stream vooral van Netflix en Disneyplus, HBO. De bekende diensten.

Is zo'n Epson het dan waard? Mijn gevoel zegt van wel omdat ik elke pixel kan zien, maar toch, ik dacht laat ik het hier eens vragen voor de zekerheid.

Voor een 1080p beamer ben ik er trouwens nog niet echt uit.

Beste antwoord (via Atomius op 09-05-2025 09:43)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-06 10:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Onderschat niet hoe lastig het is om daadwerkelijk voordeel van 4K te hebben. Je hebt op 3,5m uitstekende ogen nodig, een behoorlijk groot projectiescherm nodig en ook nog beeldmateriaal met voldoende details voor 4K. De streamingdiensten hebben 4K-materiaal, maar niet echt goed 4K-materiaal. Als je mooier beeld wilt, brengt een investering in goed beeldmateriaal met hoge bitrates, bijvoorbeeld Bluray, veel meer op dan 4K.

Of de meerprijs het waard is zul je uiteraard helemaal zelf moeten bepalen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Onderschat niet hoe lastig het is om daadwerkelijk voordeel van 4K te hebben. Je hebt op 3,5m uitstekende ogen nodig, een behoorlijk groot projectiescherm nodig en ook nog beeldmateriaal met voldoende details voor 4K. De streamingdiensten hebben 4K-materiaal, maar niet echt goed 4K-materiaal. Als je mooier beeld wilt, brengt een investering in goed beeldmateriaal met hoge bitrates, bijvoorbeeld Bluray, veel meer op dan 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
dmantione schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:48:

Bedankt. Ik heb voor de Epson 4K gekozen, mede vanwege de goede reviews en de beperkte meerprijs t.o.v. een echt goede 1080p beamer.

Nu nog een projectiescherm. Is iets als dit prima wat jou betreft of kan je beter meer geld uitgeven? https://www.vidaxl.nl/e/v...16%3A9/8721158509888.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Lijkt mij prima. Ik heb op deze webstek:

https://visualdisplaysltd...ted-brightness-calculator

De helderheid van je projector (3000 lumen) en afmetingen van je scherm (2660x1500) ingevuld en dan kom ik op een helderheid van 240 cd/m². Voor kijken in een volledig verduisterde ruimte zoals de bioscoop heb je ongeveer 100 cd/m² nodig, bij 240 cd/² kan je een zwak lampje in de ruimte laten branden. Voor kijken bij daglicht is het te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-06 15:10

psy

Ik heb in een kamer van 4 bij 4 met een scherm van 110 inch een Sony Sony VPL-HW65ES deze is nog 1080p, maar dat beeld is eigenlijk meer dan scherp genoeg. Ja, 4k zou theoretisch wellicht nog iets scherper zijn, maar ik heb echt nooit het idee dat ik iets te kort kom.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
psy schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:35:
Ik heb in een kamer van 4 bij 4 met een scherm van 110 inch een Sony Sony VPL-HW65ES deze is nog 1080p, maar dat beeld is eigenlijk meer dan scherp genoeg. Ja, 4k zou theoretisch wellicht nog iets scherper zijn, maar ik heb echt nooit het idee dat ik iets te kort kom.
Mja maar hier vond ik de keuze toch wel makkelijk in de zin van dat het maar een paar honderdjes meer kostte voor een goede (upscaling) 4K beamer ipv 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik heb bovenstaand beamerscherm inmiddels binnen van VidaXL maar het is mijns inziens een overpriced zeer goedkoop aanvoelend stukje stof. Ben dus op zoek naar een ander, beter scherm. Denk dat ik daar dit topic wel voor kan gebruiken nog?

Dus in combinatie met de Epson EH-TW7000 - die heb ik ook binnen en het apparaat is een feestje. Die 4K ook, elke haar kan je tellen, heerlijk.

Ik ben op zoek naar een 120" projectiescherm, manueel is prima, van maximaal zo'n 300-350 euro.

Ik heb zelf deze 2 gevonden:
- https://azerty.nl/product...a-projectiescherm/4093442
- https://www.beamerexpert.nl/elite-screens-m120xwh2.html

Mijn vragen aan de kenners hier:
- Zijn dit goede keuzes? Welke van de twee?
- Is er eventueel een betere optie in deze prijscategorie?
Pagina: 1