Ik heb goedkoop twee tweedehands lampen kunnen vinden, maar had er geen rekening mee gehouden dat ze DALI gebruiken voor de aansturing. In mijn woning heb ik geen DALI setup en ook niet de benodigde bedrading tussen schakelaar en lichtpunt. Mijn kennis van elektra schiet te kort om goed te begrijpen wat mijn opties zijn.
Lampen: Smithfield Suspension Pro dimmable DALI
Op dit moment lopen er zwart (schakel), blauw (nul) en groen/geel (aarde) van schakelpunt naar lichtpunt. Ik had even hoop dat dimmen toch gewoon zou werken met een standaard tastdimmer die ik al had (JUNG 1710DE) door de DALI controls (wit en rood) niet aan te sluiten, maar helaas werken de lampen alleen op volle sterkte.
Mijn volgende idee was om een zelfstandige DALI tastdimmer te gebruiken (JUNG 1713 DSTE) en hiervoor twee extra draden bij te trekken. Ik heb verder geen ambitie om een hele DALI setup in huis te hebben, dus dit leek de meest geisoleerde oplossing. Helaas lukt het me niet direct om een trekveer (nylon) door de bestaande buis heen te krijgen (waar dus al 3 installatiedraden in zitten). Ik zal waarschijnlijk de bestaande draden eruit moeten halen om dan alles tegelijk opnieuw er doorheen te trekken (wellicht zonder aarde). Maar hiervoor ben ik een beetje huiverig omdat als dit mislukt ik het lichtpunt uberhaupt niet meer kan gebruiken.
Dan zijn er wellicht nog andere oplossingen waar mijn kennis tekort schiet:
Lampen: Smithfield Suspension Pro dimmable DALI
Op dit moment lopen er zwart (schakel), blauw (nul) en groen/geel (aarde) van schakelpunt naar lichtpunt. Ik had even hoop dat dimmen toch gewoon zou werken met een standaard tastdimmer die ik al had (JUNG 1710DE) door de DALI controls (wit en rood) niet aan te sluiten, maar helaas werken de lampen alleen op volle sterkte.
Mijn volgende idee was om een zelfstandige DALI tastdimmer te gebruiken (JUNG 1713 DSTE) en hiervoor twee extra draden bij te trekken. Ik heb verder geen ambitie om een hele DALI setup in huis te hebben, dus dit leek de meest geisoleerde oplossing. Helaas lukt het me niet direct om een trekveer (nylon) door de bestaande buis heen te krijgen (waar dus al 3 installatiedraden in zitten). Ik zal waarschijnlijk de bestaande draden eruit moeten halen om dan alles tegelijk opnieuw er doorheen te trekken (wellicht zonder aarde). Maar hiervoor ben ik een beetje huiverig omdat als dit mislukt ik het lichtpunt uberhaupt niet meer kan gebruiken.
Dan zijn er wellicht nog andere oplossingen waar mijn kennis tekort schiet:
- De driver in de lampen lijkt ipv DALI ook push-dimming te ondersteunen. Hoe installeer ik dat? Heb ik daar extra draden voor nodig?
- Is er een minimale DALI setup (qua kosten en afmetingen) die ik bij het lichtpunt kan installeren ipv in de schakelaar? Ik heb daar naast de genoemde draden verder geen fase of andere permanente spanning.
- Zou ik de driver in de lampen kunnen vervangen?
- De LEDs zelf zijn specifiek voor de lampen, dus iets als gewoon een Hue bulb erin stoppen gaat niet werken... (en gaat ook een beetje voorbij aan het idee van de lamp)