Maten afvoeren in oude woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvK
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-06 09:59
Beste community,

Ik lees hier vanalles over buismaten, afvoeren, afschot en de hele mikmak, maar ik kom nog niet tot een conclusie voor mijn project. Meedenken wordt gewaardeerd. Dit is de situatie:

Totaalrenovatie (DIY). Ik wil alle afvoeren vervangen i.v.m. nieuwe indeling woning. Het idee is om 1 centrale hoofdafvoer te leggen in de gang (in een rechte lijn). De wens is om die in 75mm uit te voeren, maar dan moet ik zo'n diepe interventie op de dragende balken plegen dat ik dat niet verantwoord acht. 50mm lijkt wel haalbaar.

Op die centrale hoofdafvoer wordt aangesloten:
- Overstort boiler (met 40mm of eventueel 32mm)
- Wastafel badkamer (met 40mm)
- Doucheafvoer (vlak) (met 40mm)
- Wasmachineafvoer + condensafvoer airco (met 40 mm)
- Spoelbak keuken (met 40mm eventueel 50mm)

De centrale hoofdafvoer zal uiteindelijk uitkomen onder toiletvloer alwaar deze op de standleiding wordt aangesloten.

Mijn vraag is heel concreet: red ik dit met 50mm? Of is het verstandiger om 2 trajecten van 50mm te leggen?

Mijn tweede vraag is, hoe denken jullie over de opgesomde buismaten uit bovenstaande lijstje en is het aanbrengen van beluchters nog ergens aan te raden of noodzakelijk in deze opstelling?

Alvast bedankt voor jullie inzichten en het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-09 23:24

lasharor

7 december 2004

Pagina 22: https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Je moet trouwens ook afschot specificeren. Anders kan niemand eigenlijk goed advies geven. Is er daarnaast een specifieke reden waarom je het hebt over beluchters? Waarom niet gewoon op het de centrale ontluchtingsleiding?

[ Voor 56% gewijzigd door lasharor op 08-05-2025 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:11

Wuursj

want worst is al bezet

Spit inderdaad dat Dyka handboek maar eens goed door bij een dergelijke renovatie. Je zal zien dat het net wat ingewikkelder is en ook af hangt leidingen staan of liggen. Niet alleen qua diameters maar ook de maat van verzamelingleiding, aansluitvolgordes, afschot, hoeken, beluchting etc komen er aan bod. Erg leerzaam!

Antwoord op je concrete vraag: nee, ze adviseren uit mijn hoofd dat een toestel leiding van een aantal van jouw genoemde dingen 75mm moeten zijn. Laat staan als je er een paar combineerd.

Ik ben zelf op 1 puntje afgeweken omdat ik de geadviseerde 75mm voor de wasmachine niet door de balken heen durfde te leggen. Die is 50mm geworden. Die is echter alleen voor de wasmachine en condensafvoer WTW (en voorzien van een separate beluchter).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-09 01:06
Een 50mm leiding voor de hele mikmak zou ik sowieso niet doen, bij de minste overbelasting of opstopping (haar, zeep,...) ga je problemen hebben. Zeker omdat er een douche afvoer tussenzit, die moet toch langere tijd veel water kunnen slikken, meer en langer dan een wastafel of wasmachine.

Ik kan het zo niet helemaal inschatten, maar zou toch denken dat 75mm het minimum is voor een liggende verzamelleiding... Kan je niet onder de balken gaan?
Je zegt dat het een onder een gang is, dus niet al te breed? Misschien iets van versteviging en/of deels onder de balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvK
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-06 09:59
Dank voor de eerste reacties. Het gaat inderdaad om een liggende leiding. Het gaat om een jaren 30 apartement op de tweede etage. Ik kan dus zeker niet onder de balken door.

De gang is nog geen meter breed. De muren aan beide kanten van de gang zijn deel van de dragende constructie. De balken zijn 16,5cm dik. In de gang zou ik, gezien de beperkte overspanning, waarschijnlijk wat meer kunnen weghalen dan in de badkamer (die ongeveer 2 meter breed is, van dragende muur tot dragende muur)

Als ik een buis van 75mm zou nemen en rekening moet houden met 0,5cm afschot per meter, dan zal op het laagste punt 10cm uit de balk gehakt moeten worden. Dat is veel meer dan de veilige stelregel van maximaal 1/3evan de balkdikte. Ik zou een dike van max. 6,5cm overhouden. Dat lijkt mij tricky. Wellicht kan een constructieberekening door een constructeur uitsluitsel geven. Maar een slim alternatief is natuurlijk in elk geval het overwegen waard. Leuk om mee te puzzelen, maar soms lastig door de beperkingen die er nu eenmaal zijn in een oud appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-09 01:06
Auwch, dat is idd erg weinig...
Is er echt geen andere oplossing, langs buiten en beneden ergens aansluiten op riool?

Heel de gang vloer er uit halen, veel houten i-joists plaatsen en met gatenzaag doorgang voor buis weghalen ? Is maar een wild idee maar met kleine HOH zou dit misschien kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
"De veilige stelregel van maximaal 1/3evan de balkdikte"

Ik zou hier ook maar even over in gesprek gaan met een constructeur. Aangezien de hoogte tot de derde macht meetelt in de sterkte van een balk ben je die gigantisch aan het verzwakken, Bij bijvoorbeeld een balk van 20 cm dik heb je het dan al over 20^3/13^3=0.6, dus je bent al bijna de helft van de sterkte kwijt. Daarom wordt voor bijvoorbeeld electra altijd aangeraden om de gaten in het hart van de balk te boren.

Realiseer je ook dat de hedendaagse normen al meer/dikkere balken voorschrijven dan in de jaren 30.

Hoe is je afvoer nu aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:11

Wuursj

want worst is al bezet

Die 1/3e weghalen-vuistregel is inderdaad in het midden, niet aan boven- of onderkant van een balk! Dat is een wereld van verschil.

Mocht je er toch uit komen dat je niet groter kan gaan dan 50mm, zorg dan voor wat strategisch geplaatje Y-stukken met schroefdop zodat je bij een verstopping een veer door je buis kan halen.
Afbeeldingslocatie: https://pvcvoordeel.nl/media/catalog/product/cache/be10a9804d98dda048765f1af3f19743/a/a/aad684f10465894ae3cad83e93b88b61_3.jpg
Dat kan ook met gewone Y stukken en schroefdop.

En beluchten aan de kant van de gebruiker.

Een tweede standpijp elders is een betere oplossing maar niet handig als er een appartement onder je zit.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1