Sinds twee weken hebben we een hyrdrofoor grondwaterpomp. Sinds vandaag gaat hij echter, zonder dat er watervraag is, niet meer uit. Hij blijft maar lopen. Enig idee wat het zou kunnen zijn?
Lekkage/geen vacuüm? Levert de pomp wel gewoon water maar loopt het waterreservoir niet op (druk meter aflezen).
Als een god in Nijmegen.
Kan vanalles zijn, lucht in de pomp, drukschakelaar defect, vacuumlek (daardoor lucht in de pomp).
Even de perszijde openzetten zodat hij door kan spoelen en alle lucht eruit kan persen. Dan weer even kijken.
Even de perszijde openzetten zodat hij door kan spoelen en alle lucht eruit kan persen. Dan weer even kijken.
Dat heeft idd geholpen maar vannacht is hij weer zonder dat er vraag was gaan lopen. Vanmorgen toen ik in de schuur kwam stond hij nog steeds aan zonder dat er watervraag was. De pomp was warm en lukt nu op meerdere plekken. Een teken van een warm/kapot gelopen pomp?Exigence schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:46:
Kan vanalles zijn, lucht in de pomp, drukschakelaar defect, vacuumlek (daardoor lucht in de pomp).
yup. de installateur laten komen het het probleem laten oplossen.Sunri5e schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:16:
[...]
De pomp was warm en lekt nu op meerdere plekken. Een teken van een warm/kapot gelopen pomp?
of indien zelf geïnstalleerd het probleem oplossen en hopen op coulance in de winkel of de fabrikant. (beetje afhankelijk van hoe hij werkt. zit alles intern dan garantie. triggerd de pomp door iets externs van je zelf en gaat het daar mis coulance of dikke pech)
wat heb je staan? hoe is het aangesloten? wat triggert de pomp?
[ Voor 23% gewijzigd door jack zomer op 09-05-2025 08:28 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Kan van alles zijn.
Heeft de aanzuig een voetklep om slang vol water te houden?
Pomp blijft draaien omdat zijn setpoint kwa druk niet gehaald word.
Als hij (na doorspoelen) wel weer afsloeg en later weer niet dan is de drukschakelaar in ieder geval niet defect. Pomp zal ergens lucht aansluiten of lekken. Als het pomphuis vol lucht zit dan kan hij blijven draaien tot hij een ons weegt, maar haalt nooit zn setpoint.Sunri5e schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:16:
[...]
Dat heeft idd geholpen maar vannacht is hij weer zonder dat er vraag was gaan lopen. Vanmorgen toen ik in de schuur kwam stond hij nog steeds aan zonder dat er watervraag was. De pomp was warm en lukt nu op meerdere plekken. Een teken van een warm/kapot gelopen pomp?
Als hij nu lekt (rondom de as) dan heb je kans dat hij inderdaad warm gelopen is en defect is.
Dat vermoed ik wel. Een deel van de leiding is transparant dus je kunt zien wat er doorheen gaat. De pomp lijkt geen lucht aan te zuigen vanuit de puls.ErikD88 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:47:
Kan van alles zijn.
Het vreemde is wel dat als ik op 24 liter vat tik het lijkt of dat er helemaal geen water in zit.
@Sunri5e
Gebruiken jullie grondwater voor de besproeiing van de tuin?
Zo ja dan zou ik op de beregening-computer 1 uitgang gebruiken om de pomp aan te zetten.
Bij mijn rainbird heb ik daar een extra 24v relais voor nodig. Omdat er maar 24v op de uitgang staat. Hiermee voorkom je dat de pomp loopt als alle kleppen dicht staan.
Zo ja dan zou ik op de beregening-computer 1 uitgang gebruiken om de pomp aan te zetten.
Bij mijn rainbird heb ik daar een extra 24v relais voor nodig. Omdat er maar 24v op de uitgang staat. Hiermee voorkom je dat de pomp loopt als alle kleppen dicht staan.
Lijkt mij dat deze pomp zelf een drukregelaar heeft en dus uitschakelt zodra de druk bereikt is. Pas als er vraag naar water is (= wegvallen van de druk) schakelt de pomp weer in.FRANQ schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:48:
@Sunri5e
Tenzij er natuurlijk geen druk opgebouwd wordt, of er iets anders stuk is. Bij ons laatst overigens de aanzuigslang vervangen omdat de pomp 1-2 keer per minuut kort aan ging, waarschijnlijk lekkage bij de terugslagklep onderin.
Zo'n drukschakelaar heeft mijne ook.Sjaak-k schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:18:
[...]
Lijkt mij dat deze pomp zelf een drukregelaar heeft en dus uitschakelt zodra de druk bereikt is. Pas als er vraag naar water is (= wegvallen van de druk) schakelt de pomp weer in.
Tenzij er natuurlijk geen druk opgebouwd wordt, of er iets anders stuk is. Bij ons laatst overigens de aanzuigslang vervangen omdat de pomp 1-2 keer per minuut kort aan ging, waarschijnlijk lekkage bij de terugslagklep onderin.
Meer voor als de handafsluiters per ongeluk dicht staan.
Ik vind het wel fijn dat de regelaar de pomp aan en uit zet.
Dan kan hij ook niet spontaan gaan pompen als een slang klapt.
Ook last van gehad, pomp is snachts gaan draaien en overgekookt / quasi ontploft. ben er zelf in geschoten :
Pakking van het huis was oud.. vervangen.
Roest goed verwijderd, zuiver gemaakt.
Terugslagklep op de aanzuiging vervangen, dat was bij mij de boosdoener. Normaliter zuigt die aan, en blijft het in de pomp, maar de klep lekte terug.
Pakking van het huis was oud.. vervangen.
Roest goed verwijderd, zuiver gemaakt.
Terugslagklep op de aanzuiging vervangen, dat was bij mij de boosdoener. Normaliter zuigt die aan, en blijft het in de pomp, maar de klep lekte terug.
Pagina: 1