Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:32
Goedemiddag,

Wellicht een vreemde vraag, maar ik zoek een onafhankelijk advies.

Ik heb een huis uit 1914, inmiddels redelijk geisoleerd en goed kierdicht. Een begane grond met keuken, woonkamer, kantoor, bijkeuken, badkamer, toilet en wasruimte. Boven 3 slaapkamers en nog een klein badkamertje.

's Zomers geen problemen, de ramen staan 's nachts open, overdag op een kiertje of even dicht.
's Winters loopt CO2 behoorlijk op en is het ook wel relatief veel vochtiger dan buiten vanwege drogende was.
Dit vocht slaat neer op de koudste plekken in huis (een klein deel is lastig te isoleren en is ook niet goed verwarmd (trapgat) en daar slaat dit vocht neer en zocht voor schimmel.
Inmiddels loopt ook de piano stroef door de hoeveelheid vocht, dus we merken wel dat we iets moeten doen.

In de overgangsseizoenen wisselt het enorm.

Ik twijfel over het aanleggen van een enthalpie WTW-installatie. De komende tijd ga ik verbouwen en dit is het ideale moment om het aan te leggen. Ik ben van plan het zelf aan te leggen en heb daarom ook wat berekeningen gemaakt, maar ben nog wel enigszins zoekende in bepaalde keuzes.

Nu de vraag dan eindelijk: schiet dit niet enorm z'n doel voorbij? Ventileren kan ik ook door het raam even open te zetten. Zou ik niet beter een luchtontvochtiger van een paar honderd euro kunnen kopen om dit onder controle te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groet,
Jordi

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40