Slimme stekker. Zwembadpompen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-05 11:59
Goedemiddag.

Ik wil op mijn 2 pompen bij het zwembad. 2x slimme stekkers plaatsen. Het liefste die zonder een Hub of Bridge werken. Aangezien het 2 grote pompen zijn. Welke moet ik dan bestellen? Aangezien het wattage van de pompen. Ze zitten gewoon op 230 Volt. Dus geen Krachtstroom. Zie foto. Iemand suggesties of tips welke ik moet bestellen. Wil namelijk niet het risico lopen op brandgevaar. Bedankt voor jullie hulp alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdEw2e6GDV4jyQS2U4HeHoBjuZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gktXKAnD1Xyr0CwwifESPscv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7l9ysBzslkFzW_1kPToEb6skbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUV5gGUXv1PfWvofUiA4Vvki.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:22
Pomp van plm. 1 KW en een van 1,3 KW. Dat is niet speciaal groot. De slimme stekkers van Action kunnen dergelijke vermogens gewoon schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
heb je wifi of utp liggen?

ik heb mijn 2 zwembadpompen op een shelly pro4 gezet.
werkt prima. 40 ampère totaal 16 per aansluiting max

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:32

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@(JVR1988) dit heeft niet zoveel te maken met netwerken, dus schopje naar Smarthome.

Zijn er zaken die je zelf al gevonden hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

franssie

Save the albatross

@(JVR1988) Heb je al iets van domotica in / rondom je huis? Dan is het handig daar op aan te sluiten.

edit: en aangezien dergelijke pompen best wel hogere aanloopstromen kunnen hebben zou ik zelf voor een 16A schakelaar gaan per pomp.

[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 08-05-2025 12:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(JVR1988) schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:57:
Iemand suggesties of tips welke ik moet bestellen. Wil namelijk niet het risico lopen op brandgevaar.
Brandgevaar zal wel meevallen, maar het is sowieso goed om een beetje na te denken over wat er zou gebeuren als er iets misgaat.
Ergens in een hoekje gefrot met 10 meter kabel erop tegen brandbaar materiaal aan en je vraagt erom.

Dus het liefst direct in een stopcontact wat je kunt zien, vrij van ellende en niet op de grond ivm het risico op water.

Qua merken:
Alle consumenten spullen zijn brol die niet bedoeld zijn voor dit soort toepassingen. Daar doe je normaal je LED lamp op van 10W of zoiets. Dat er een relais in zit die 16A kan schakelen, betekent vooral dat je geen brand krijgt bij dergelijke stromen. Zo'n relais kan na 100 keer schakelen al de geest geven als je echt 16A 230V zou schakelen.
Dus bewaar het bonnetje en ga er vanuit dat het niet het oneindige leven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich zijn de vermogens niet heel groot, maar dus wel sterk inductief. Dat zal het kleine relais van elke plug gewoon niet zo leuk vinden.

Persoonlijk zou ik dan voor een oplossing gaan waarbij je met een module een groot relais / contactor schakelt zodat het een beetje robuust is. Je zou een Shelly 2 kunnen pakken en dan twee din-rail relais schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:01:
heb je wifi of utp liggen?

ik heb mijn 2 zwembadpompen op een shelly pro4 gezet.
werkt prima. 40 ampère totaal 16 per aansluiting max
oja. ik trek 1700 watt x2 door de shelly
totaal 3400 watt (4000watt als de dompelpomp ook aan slaat)

Bijna probleem loos, (had een defect apparaat na 2 jaar. onder garantie een nieuwe gekregen)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1