Nieuwe gasleiding nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:15
De vorige bewoner heeft ooit de keuken verplaatst van de achterkant naar de voorkant van het huis.
Voor de gaskookplaat is er een T stuk in de gas leiding geplaatst in de kruipruimte. (De leiding loopt verder door de kruipruimte en uiteindelijk naar de CV ketel op zolder).

Ik ga nu over op inductie en wil de overbodige gasleiding netjes opruimen, maar nu lees ik dat je eigenlijk helemaal geen koppelingen mag hebben in een gasleiding in de kruipruimte?
Moet ik nu een hele nieuwe leiding laten plaatsen vanaf de gasmeter tot aan waar de leiding weer uit de kruipruimte omhoog komt?

Beste antwoord (via remmuz op 08-05-2025 14:13)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:21
Nu ik erop google kom ik dat ook tegen, maar vooral op fora.
Nu heb ik geen toegang tot de geldende NEN normen, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen.

Maar volgens mij doen ze een misinterpretatie, ze hebben het veelal ook over mantelbuizen.
Tegenwoordig storten ze meerlagenbuizen in een mantelbuis in in de betonvloer.
Of de leiding ligt op zand onder de betonvloer.
Hierin mogen geen koppelingen zitten, want deze zijn niet bereikbaar.

Met een kruipruimte is je leiding wel bereikbaar.
In de huizen waar ik in de kruipruimtes ben geweest zie ik gewoon overal koppelingen zitten.
Dus ik denk dat dit bij kruipruimtes wel mag, of ten tijde van de bouw van die huizen mocht het nog wel.

Zelf zou ik er gewoon een koppeling op zetten in de kruipruimte.
Als je een nieuwe leiding gaat plaatsen zou ik die in een ruk doortrekken naar de CV ketel.
En niet gaan koppelen boven de vloer op een plek waar hij in een koof terecht komt of weggesmeerd word in de muur.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:21
Nu heb ik geen toegang tot de geldende NEN normen, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen.

Maar volgens mij doen ze een misinterpretatie, ze hebben het veelal ook over mantelbuizen.

In de huizen waar ik in de kruipruimtes ben geweest zie ik gewoon overal koppelingen zitten.
Dus ik denk dat dit bij kruipruimtes wel mag, of ten tijde van de bouw van die huizen mocht het nog wel.

Als je een nieuwe leiding gaat plaatsen zou ik die in een ruk doortrekken naar de CV ketel.
En niet gaan koppelen boven de vloer op een plek waar hij in een koof terecht komt of weggesmeerd word in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:48

Yucon

*broem*

Ik weet uit m'n hoofd niet zeker of dat eigenlijk wel mag voor gas, maar kan dit het onderscheid tussen iets van knel/pers en gesoldeerd zijn? Iets dat gesoldeerd is kun je toch nauwelijks een koppeling meer noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 15:06
Er zit al een T-stuk in de kruipruimte, waarbij je een leiding daar vlakbij wil afdoppen? Gewoon leiding op het T-stuk afdraaien en met een dop afdichten (mag met loctite55).
Er zit maar 30mBar op een gasleiding, je waterleiding (of een fietsband) zit op enkele bar dus veel hogere druk en dicht je ook gemakkelijk af.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:37
naftebakje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:24:
Er zit al een T-stuk in de kruipruimte, waarbij je een leiding daar vlakbij wil afdoppen? Gewoon leiding op het T-stuk afdraaien en met een dop afdichten (mag met loctite55).
Er zit maar 30mBar op een gasleiding, je waterleiding (of een fietsband) zit op enkele bar dus veel hogere druk en dicht je ook gemakkelijk af.
vergeet de zeepbeltest niet, je weet maar nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Welk materiaal is de gasleiding?
En is de kruipruimte droog?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
edsandje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:33:
Welk materiaal is de gasleiding?
En is de kruipruimte droog?
Gasleiding is 22mm koper. (Huis is uit 1993).
Kruipruimte is droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
FRANQ schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:48:

Ik kon net als jij geen eenduidig antwoord vinden, dus daarom hier nog een poging gedaan.
Deze situatie bestaat al 25 jaar dus ik maak me geen zorgen, maar ik wil ook geen risico nemen met gas en het goed oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:16
Of de kruipruimte wel of niet droog is op het moment doet er niet veel toe tenzij de bodem van de kruipruimte in beton gestort is en ik meen minimaal 80cm hoog. Als dit gewoon grond is wordt de kruipruimte aangemerkt als niet toegankelijke corrosieve ruimte.
Hierbij mag er in een gasleiding geen koppelingen zitten, de mantelbuis moet namelijk volledig dicht uitgevoerd zijn van waar deze in de meterkast verdwijnt tot waar deze weer boven komt, plaats je een t-stuk is de mantel dus onderbroken. Dit zodat je een eventuele lekkage boven de grond kan ruiken en het risico op een kruipruimte vol met gas wordt vermeden. (Dit komt uit de NEN normen zoals ik het ooit geleerd heb).

Edit;
De koppeling op zich mag dus wel indien het voldoet aan de eisen van de fabrikant echter zou je een koppeling moeten zetten om de buis op te lengen dan zou je dus tijdens de montage na het maken van de verbinding er een overmaatse mantelbuis overheen moeten schuiven. Een T-stuk mag dan dus weer niet onder de vloer omdat je hiervoor de mantelbuis moet onderbreken.

[ Voor 21% gewijzigd door Gotenx op 08-05-2025 19:31 ]

Pagina: 1