Balkkoppen uit gevel boren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-07 12:24
In de jaren tachtig zijn in ons huis uit 1900 (steens muur) ongegalvaniseerde balken gejast voor een balkon. Bouwkundige gaf aan dat die op den duur gaan roesten en uitzetten en dan je gevel kunnen gaan ontwrichten. Aangezien de rest van het balkon ook al flink roestig was, heb ik de constructie een paar maanden terug in mootjes laten slijpen door iemand van werkspot. Alleen de balkkoppen in de gevel en de balkvoeten in de grond moeten nog. Daarna komt er een nieuw gegalvaniseerd balkon voor terug.

Constructeur gaf aan dat we ook de balkkoppen in de gevel prima zelf kunnen verwijderen. Daarna aanhelen met metselmortel met wat stukken baksteen, dan blijft de boel robuust genoeg. Echter geen tips over met welk gereedschap / hoe exact verwijderen. Beter geen breekhamer, ivm trillingen/schade aan metselwerk. Leek me zelf ook al niet zo'n goed idee. Maar wat dan wel? Uitboren met steenboor en dan wellicht de rest eruit kappen/hakken? Waarmee gaat dat handig? Steenbijtel? De balkkoppen zullen max. 20 cm diep zitten en waarschijnlijk oppervlakkiger. Ze komen in elk geval niet door de buitenmuur heen.

Dan de balkvoeten. Die zijn in beton gestort. Een groot deel hiervan heb ik afgelopen week met de breekhamer weggehakt, maar die poeren zitten flink diep en kunnen ook grotendeels blijven zitten. Alleen de bovenste 20 cm van het metalen deel onder het maaiveld dat ik heb blootgelegd moet er dus nog vanaf. Dan kan de fundering van het terras (20 cm fundiking) erover heen. Heb alleen nog geen ervaring met metaal zagen/slijpen. Obv wat ik online lees, twijfel ik tussen een haakse slijper en een recipro.

De jongens die de rest van het balkon sloopten, deden dat met een haakse slijper met diamantslijpblad, maar dat gaf stank/rook die niet lekker ging met m'n astma. Denk daarom aan een metaalslijpblad op nieuw aan te schaffen slijper. Alleen, welke diameter? 125? 230? Bij voorkeur iets waarmee ik hierna ook makkelijk bakstenen voor te metselen tuinmuurtje door kan slijpen en wellicht tzt nog wat natuursteen tegels voor het terras kan bijpunten.

Alternatief: die balkvoeten wegzagen met reciprozaag met metaalblad. En dan voor de bakstenen en tegels tzt een kleinere slijper aanschaffen. We hebben hier een oude recipro van Bosch van 550 Watt uit - letterlijk - de jaren nul liggen, waarmee ik eerder de balkenvloer en schutting heb uitgezaagd. Ging best, maar niet al te vlot, en veel getril. Voor het sloopwerk aan plafonds denk ik er daarom over een net wat lichtere en meer trillingsvrije recipro bij te kopen, bijv. de Makita DJR186Z. Wellicht dan ook bruikbaar om die balkkoppen uit te zagen? Met metaalblad uiteraard. Of sowieso een slecht idee om dat met een recipro te doen.

Kortom:
- Balkkoppen in gevel: uitboren? Wegkappen? Welk gereedschap & verdere tips & trics?
- Balkvoeten in beton: recipro of haakse slijper? Als haakse slijper, welke diameter? Als recipro: zoiets als Makita DJR186Z bruikbaar of zou ik dan gelijk wat zwaarders nodig hebben?

Plaatjes voor het beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1smACGw2AiqOkcIIWojmYPFxrQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knAJQdnVT0WR8Zluaqbdcujk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T6rjoHKJZwwGADc9cmhgMw3Txo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljfN0PozeNDQ0Ea9zUGO2xum.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. A
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-07 14:53
wanneer je ruimte hebt om de stalen balk met een slijptol weg te halen zou ik hiervoor gaan.

afhankelijk van de dikte van de stenen van de gevel zou ik het volgende doen :

Stenen rond de stalen balken inslijpen (volledige diepte van de steen (wanneer mogelijk) zodat deze helemaal is doorgeslepen.
maak een aantal horizontale en een aantal verticale snedes, hierna met een breekhamer ( ik las dat je deze al hebt) rustig vanuit de snedes de stenen los peuteren.

doordat je de stenen hebt ingeslepen wordt er geen of weinig trilling doorgegeven aan de andere stenen in de gevel.
ik zie overigens ook dat je recipro zaagbladen hebt voor steen en beton, hier heb ik zelf alleen geen ervaring mee maar je zou dus kunnen kiezen of met slijptol werken of met recipro.

gereedschap wat je dan nodig zou hebben :

boorhamer / breekhamer (Reeds in bezit)

haakse slijptol of reciprozaag
diamantschijf of zaagblad voor je slijptol / recipro om stenen door te slijpen / zagen
doorslijpschijf of zaagblad om de stalen balken mee door te slijpen / zagen

gezien je astma kan je nog even kijken of je wellicht een stofzuiger erbij kan houden om stof tot een minimum te beperken

wanneer je nog geen slijptol / reciprozaag en stofzuiger hebt kan je wellicht direct kijken naar een type slijptol / reciprozaag waar een stofzuiger opgezet kan worden. Stofzuiger van Karcher kost de wereld ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
Doorslijpen met een diamantschijf (alles) terwijl je het met een tuinslang nat houdt. Dan heb je ook geen stof en je blad blijft gekoeld waardoor het slijpen een stuk beter gaat.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:47
@Purk80
Koop een halfgelaatsmasker met filters.
Zo voorkom je dat de stof in je longen komt en je astma getriggerd word.

Die wegwerp maskertjes doen ook wel wat, maar een halfgelaat sluit zoveel beter aan. (en ademt fijner).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:47
SkiFan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:53:
Doorslijpen met een diamantschijf (alles) terwijl je het met een tuinslang nat houdt. Dan heb je ook geen stof en je blad blijft gekoeld waardoor het slijpen een stuk beter gaat.
Kanttekening, uit ervaring kan ik vertellen dat het een tintelende sensatie in je armen/benen kan geven :+

Dan kan je beter een machine huren met waterkoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:42
metaal met slijptol en doorslijpschijf. die dunne. Recipro op zulk dik metaal gaat niet lekker. je kunt die gereedschappen overigens ook huren.
stenen inslijpen zoals hierboven al werd gezegd met een diamantschijf en dan moet je dat stuk staal eruit kunnen halen met een boorhamertje en een beitel erop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
FRANQ schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:56:
[...]

Kanttekening, uit ervaring kan ik vertellen dat het een tintelende sensatie in je armen/benen kan geven :+

Dan kan je beter een machine huren met waterkoeling.
Dat is sowieso de betere optie. Ik bedoelde overigens ook met een heel klein straaltje die je precies over het object laat lopen. Dus uitkijken met de machine :-)

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:14

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als de balken in de grond uiteindelijk niet boven je terras uit zouden steken, dan zou ik eens nadenken over de fundering van je terras - als dat om de balken heen of aan de balken vast gemaakt kan worden, waarom moeten ze dan weg?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Mr. A schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:50:
wanneer je ruimte hebt om de stalen balk met een slijptol weg te halen zou ik hiervoor gaan.

afhankelijk van de dikte van de stenen van de gevel zou ik het volgende doen :

Stenen rond de stalen balken inslijpen (volledige diepte van de steen (wanneer mogelijk) zodat deze helemaal is doorgeslepen.
maak een aantal horizontale en een aantal verticale snedes, hierna met een breekhamer ( ik las dat je deze al hebt) rustig vanuit de snedes de stenen los peuteren.

doordat je de stenen hebt ingeslepen wordt er geen of weinig trilling doorgegeven aan de andere stenen in de gevel.
ik zie overigens ook dat je recipro zaagbladen hebt voor steen en beton, hier heb ik zelf alleen geen ervaring mee maar je zou dus kunnen kiezen of met slijptol werken of met recipro.

gereedschap wat je dan nodig zou hebben :

boorhamer / breekhamer (Reeds in bezit)

haakse slijptol of reciprozaag
diamantschijf of zaagblad voor je slijptol / recipro om stenen door te slijpen / zagen
doorslijpschijf of zaagblad om de stalen balken mee door te slijpen / zagen

gezien je astma kan je nog even kijken of je wellicht een stofzuiger erbij kan houden om stof tot een minimum te beperken

wanneer je nog geen slijptol / reciprozaag en stofzuiger hebt kan je wellicht direct kijken naar een type slijptol / reciprozaag waar een stofzuiger opgezet kan worden. Stofzuiger van Karcher kost de wereld ook niet.
Dank! Goed punt om inderdaad even een slijper te zoeken die aan de bouwstofzuiger te koppelen valt. Die stofzuiger hebben we al nl. Met de invalzaag vind ik het ook een uitkomst om 'm direct aan die stofzuiger te koppelen. Al lees ik mbt haakse slijpers wel dat er sowieso enorm veel vieze damp kwijtkomt als je staal met diamantschijf gaat slijpen. en het is in dit geval buiten. Dus mss ben ik in dit geval al uit de brand door gewoon een - ook al goedkoper - metaalslijpblad te nemen.

Inslijpen rond de steen lijkt me in dit geval lastig; weinig ruimte... Maar wel ideaal als we de rest daarna met breekhamer kunnen doen, dus zeker een poging waard. Welke diameter haakse slijper is dan handig, een kleine of juist een grote? Haakse slijper is net het enige gangbare gereedschap waarmee ik niet eerder heb gewerkt en hik er een beetje tegenaan merk ik, met die vonken en sneldraaiend blad dat kan gaan wegstuiteren. Krijg daardoor ook niet helemaal een beeld welke diameter dan handig is. Dus advies welkom.

Idem mbt diameter blad voor wegslijpen van die balkvoeten. Kan ik voor beide dezelfde diameter gebruiken of maak ik het mezelf bij 1 van die klussen onnodig moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
SkiFan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:53:
Ah, doe ik dat!

Welke diameter diamantschijf is dan het handigst?

De balkkoppen in de grond kunnen gewoon afgeslepen. Maar de koppen in de gevel moeten wel echt in hun geheel verwijderd worden, dus ook de ca 15 cm die ín de gevel zit, omdat ze anders de gevels op den duur kunnen gaan ontwrichten agv roest. Advies van bouwkundige, dus daar houden we ons dan maar aan.

Dus voor die balkkoppen in de gevel blijft de vraag hoe ik ook de 15 cm die ín de muur zit, netjes eruit haal zonder de rest van de gevel onnodig te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
FRANQ schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:55:
@Purk80
Koop een halfgelaatsmasker met filters.
Zo voorkom je dat de stof in je longen komt en je astma getriggerd word.

Die wegwerp maskertjes doen ook wel wat, maar een halfgelaat sluit zoveel beter aan. (en ademt fijner).
had ik vorige keer al op, hielp helaas niet. Ik heb niet-allergische astma, bepaalde gassen triggeren. Die gaan door veel maskers toch heen.

Maar ik lees online dat het probleem waarschijnlijk werd veroorzaakt door diamantblad. Dat geeft veel vieze lucht als je het inzet om staal te slijpen. Dus ik heb goede hoop dat het al veel beter gaat met gewoon goedkoop metaalslijpblad. nog steeds icm dat masker uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
SkiFan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:35:
[...]

Dat is sowieso de betere optie. Ik bedoelde overigens ook met een heel klein straaltje die je precies over het object laat lopen. Dus uitkijken met de machine :-)
Check, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
No Hands schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:31:
metaal met slijptol en doorslijpschijf. die dunne. Recipro op zulk dik metaal gaat niet lekker. je kunt die gereedschappen overigens ook huren.
stenen inslijpen zoals hierboven al werd gezegd met een diamantschijf en dan moet je dat stuk staal eruit kunnen halen met een boorhamertje en een beitel erop.
"Doorslijpschijf, die dunne" -> hoeveel mm moet ik dan aan denken?

En de diameter dus... ik heb eerlijk gezegd echt geen idee wat in dit geval lekker werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
thunder7 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:02:
Als de balken in de grond uiteindelijk niet boven je terras uit zouden steken, dan zou ik eens nadenken over de fundering van je terras - als dat om de balken heen of aan de balken vast gemaakt kan worden, waarom moeten ze dan weg?
Deze volg ik niet helemaal, ligt mss aan mij. Op dit moment steken de balkkoppen uit tot boven waar het terras zou komen. Dat vind ik lelijk, ik wil ze wel echt uit het zicht.

De terrasfundering wordt 20 cm aangetrilde fundiking met stabiking (van dat drainerend spit), voor onder natuurstenen tegels. Als ik dan toch die IPE balkvoet ga doorslijpen, dacht ik dat te doen net onder waar de stabiking komt. Staal aan drainerend spit koppelen wordt lastig denk ik ;) Mss denk je aan een cementen terrasfundering?

Onder die 20 cm spit blijft dan straks op die plek nog een cementklomp met stalen balk van 40 x 40 x 40 liggen... maar die wilde ik mooi laten zitten omdat hij op zich daar niks verkeerds kan doen, leek me. Zonde van het werk en de afvoerkosten om die compleet te gaan uithakken?

[ Voor 14% gewijzigd door Purk80 op 10-05-2025 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:42
Purk80 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
[...]

"Doorslijpschijf, die dunne" -> hoeveel mm moet ik dan aan denken?

En de diameter dus... ik heb eerlijk gezegd echt geen idee wat in dit geval lekker werkt
Die zijn normaal 1mm dik. De diameter is niet zo heel belangrijk, met 125 moet je dat redden, je kan er rondom bij toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1