Raycast & bijbehorende automations, scripts, etc.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Sinds enkele jaren ben ik een groot Raycast gebruiker. Deze app vervangt Spotlight en biedt meer mogelijkheden en koppelingen met applicaties (zowel lokaal als online). Nu ben ik benieuwd of er meer Raycast gebruikers zijn en wat jullie gebruiken.
  • Applicatie starten (naam typen applicatie is voor mij sneller dan met mijn muis de applicatie zoeken/openen)
  • Integratie Bitwarden/Vaultwarden waarmee je makkelijk wachtwoorden en OTP kunt kopieren
  • Kill process (heb ik vaak nodig omdat FortiClient niet altijd lekker disconnect/afsluit)
  • Emoji picker
  • Color picking voor websites
  • Snippets voor codes/commands die ik regelmatig uitvoer (flush dns, configuratie netwerkapparatuur, etc.)
  • Koppeling met AI (via tab makkelijk een query richting ChatGPT doen)
Lees: dit is geen advertentie en de link bevat geen referral codes. Ik ben zelf groot fan en merk dat mijn werk een stuk eenvoudiger is sinds ik deze applicatie gebruik. Als jullie scripts of integrations hebben dan hoor ik die graag, wellicht maakt het ons leven nóg iets makkelijker O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:32
Ik ben zelf nooit zo'n fan van zulke programma's. Ik kan er gewoon nooit echt aan wennen. Al begrijp ik dat het voor veel mensen wel heel prettig werkt. Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik een meer technische achtergrond heb, en veel direct via de terminal/cli doe en daar meer control heb dat via apps.

Een aantal dingen kunnen trouwens ook standaard, zonder Raycast. Hetzij op een iets andere manier:
- Applicaties starten kan ook met spotlight.
- Als een app in je dock staat, en je wilt het killen. Kun ook je rechts klikken op het icoon in de dock, en daarna de Fn toets indrukken. Dan komt de optie "Force quit" tevoorschijn.
- Emoji's en/of daarin zoeken kan ook met de toetsen combinatie Fn + E. Dat werkt in bijna alle applicaties.
- macOS heeft ook een ingebouwde "Digital Color Meter" waar je kleuren van het scherm kunt picken. Wat voor veel toepassingen goed genoeg is. Het heeft een aantal opties als cursor lock, lock X-as, lock Y -as, etc. Kopieer als RGB, of als afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte
  • Niet online
ThomasG schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:36:
Ik ben zelf nooit zo'n fan van zulke programma's. Ik kan er gewoon nooit echt aan wennen. Al begrijp ik dat het voor veel mensen wel heel prettig werkt. Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik een meer technische achtergrond heb, en veel direct via de terminal/cli doe en daar meer control heb dat via apps.

Een aantal dingen kunnen trouwens ook standaard, zonder Raycast. Hetzij op een iets andere manier:
- Applicaties starten kan ook met spotlight.
- Als een app in je dock staat, en je wilt het killen. Kun ook je rechts klikken op het icoon in de dock, en daarna de Fn toets indrukken. Dan komt de optie "Force quit" tevoorschijn.
- Emoji's en/of daarin zoeken kan ook met de toetsen combinatie Fn + E. Dat werkt in bijna alle applicaties.
- macOS heeft ook een ingebouwde "Digital Color Meter" waar je kleuren van het scherm kunt picken. Wat voor veel toepassingen goed genoeg is. Het heeft een aantal opties als cursor lock, lock X-as, lock Y -as, etc. Kopieer als RGB, of als afbeelding.
Snap ik heel goed. Nu moet ik zeggen dat het voor mij makkelijker is om alle acties vanuit een enkele applicatie uit te voeren. Daarnaast ben ik bekend met het geforceerd afsluiten van applicaties. Helaas merk ik dat dit bij FortiClient toch niet altijd lekker werkt. Er blijven altijd bepaalde processen op de achtergrond hangen welke je dan handmatig moet sluiten om de volgende keer verbinding te maken met de VPN server (of een volledig reboot moet uitvoeren) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:38
Raycast gebruik ik sinds een week of twee weer. Het moeilijkste op dit moment is het opbouwen van muscle memory zodat ik het maximale eruit kan halen.

Wat ik overigens probeer te voorkomen, is dat ik de hele dag bezig ben met het maken van automatiseringen en scripts om 'efficiënter' te werken. Uiteindelijk kost het maken en onderhouden van die automatiseringen ook tijd, en dat mag nooit meer tijd kosten dan het uitvoeren van het werk zonder automatisering. ;)

Ik kijk erg uit naar de integratie met lokale AI-modellen. Het is fijn dat Raycast het gebruik van AI pusht, maar dan wel graag privacyvriendelijk!

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:43
ik haak even, niet om van onderwerp te veranderen hoor maar, ik heb een tijd Alfred gebruikt en vond dat toch niet zo fijn. Ik vond de workflows niet echt stabiel en kwa gebruikers vriendelijkheid vond ik het ook niet denderen.

Is dit Raycast (want ik ken het niet) dan beter daarin allemaal? Ik bedoel wat is het verschil van beide? Wil het best gebruiken, klopt het trouwens dat het betaalt is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Byte
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:32:
Raycast gebruik ik sinds een week of twee weer. Het moeilijkste op dit moment is het opbouwen van muscle memory zodat ik het maximale eruit kan halen.

Wat ik overigens probeer te voorkomen, is dat ik de hele dag bezig ben met het maken van automatiseringen en scripts om 'efficiënter' te werken. Uiteindelijk kost het maken en onderhouden van die automatiseringen ook tijd, en dat mag nooit meer tijd kosten dan het uitvoeren van het werk zonder automatisering. ;)

Ik kijk erg uit naar de integratie met lokale AI-modellen. Het is fijn dat Raycast het gebruik van AI pusht, maar dan wel graag privacyvriendelijk!
Persoonlijk vind ik het ook gewoon leuk om automatiseringen te maken. Voor mij maakt het dan ook niet zoveel uit dat ik meer tijd kwijt ben dan dat het opbrengt. Het is dan lekker om je ogen op iets anders te zetten :D
Veli_kavlak schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:02:
ik haak even, niet om van onderwerp te veranderen hoor maar, ik heb een tijd Alfred gebruikt en vond dat toch niet zo fijn. Ik vond de workflows niet echt stabiel en kwa gebruikers vriendelijkheid vond ik het ook niet denderen.

Is dit Raycast (want ik ken het niet) dan beter daarin allemaal? Ik bedoel wat is het verschil van beide? Wil het best gebruiken, klopt het trouwens dat het betaalt is?
Ik heb verschillende tools zoals Alfred en PowerToys gebruikt, maar denk dat Raycast toch nét iets krachtiger is. Zover ik weet hadden ze (Alfred en PowerToys) ook geen snippets of notes destijds en is de (workflow)store wat beperkter. De effectiviteit van de app hangt denk ik ook af wat voor werk je doet en welke applicaties je ervoor gebruikt. Zo kun je niet met elke app praten vanuit Raycast!

Raycast is over het algemeen gratis, je kunt ervoor kiezen om te betalen voor enkele functies. Ik haal de €10,- per maand er wel uit.

[ Voor 35% gewijzigd door Byte op 15-05-2025 18:48 ]

Pagina: 1