Cat5e vervangen voor Cat6?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piethoane
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-05 16:21
Goedemorgen,

Zeer recent ben ik verhuisd naar een nieuwbouwwoning uit 2020 waar gekozen is voor Cat5e naar alle vertrekken. Ik worstel met de vraag of het veel verschil zal gaan maken om Cat5e te vervangen voor Cat6 of 6a om het niet alleen toekomstbestendiger te maken, maar ook daadwerkelijk merkbaar sneller zal zijn aangezien cat6 een hogere doorvoersnelheid zal hebben.

Op dit moment heb ik een 200mbit/s glasvezel verbinding die in de toekomst waarschijnlijk ook geupgrade gaat worden. Zoveel mogelijk apparaten zijn met kabel aangesloten, want nieuwbouw = slechte wifi verbinding. Daarnaast staat er op de begane grond, 1e verdieping en zolder een AP.

Iemand die mij kan overtuigen om voor het een of het ander te kiezen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Piethoane op 11-05-2025 12:42)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

GarBaGe schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:01:
Nee, niet doen.
cat5e is 1Gbps.
cat6 is 1Gbps.
Even snel.
De kwaliteit van cat6 is iets beter dan cate5e, waardoor je langere kabels kunt maken.
Echter, in een normaal huis is je langste kabel mogelijk 20 of 30 meter.
Voor dat soort korte kabels is er totaal geen verschil
Cat6 is geschikt tot 10Gbps, niet 1 Gbps.
Cat5E kan tot 5Gbps over 55meter en 2.5Gbps over de volle specificatielengte van 100meter.
Echter, met een internet verbinding van 200Mbps maakt het niks uit.

De reden om niet voor Cat6 te gaan is omdat het bestemd is voor de 10Gbps standaard (802.3an-2006) die inmiddels al bijna 20 jaar bestaat en nogsteeds niet populair of uberhaupt fatsoenlijk betaalbaar is voor de consument.

Daarom zijn de 2,5 en 5Gbps standaarden (802.3bz-2016) ontwikkeld. Goedkoper om te implementeren en daar mee makkelijker te verkopen aan de gemiddelde consument. Het werkt ook gewoon over reguliere Cat5E bekabeling.
Je ziet nu ook al een aantal jaren 2.5Gbps NIC's op moederborden en sinds een paar jaar ook routers en switches die 2,5Gbps aan kunnen. Dus ja, heeft ook 10 jaar geduurd, maar dat begint nu een beetje fatsoenlijk op de markt te komen tegen acceptabele prijzen.

Stel dat je zou willen upgraden, dan kan dat in de te voorzienbare toekomst gewoon op je bestaande Cat5E bekabeling.
De kans dat de bestaande 10Gbps standaard alsnog gaat doorbreken is vrij klein en er is meer kans dat er een nieuwe standaard ontwikkeld wordt die wél betaalbaar geproduceerd kan worden.

Wat je dan nodig gaat hebben om 10Gbps (of meer) te halen is uiteraard nog niet bekend en proberen om voor te sorteren door Cat6 te leggen lijkt mij vrij zinloos.
Voor hetzelfde gaan we gewoon verder op Cat5E, maar dan met 10Gbps+. En dan heb je je kabels voor niks vervangen. Of we hebben wel andere kabels nodig voor de standaard die dan beschikbaar is en heb je de kabels nodeloos vervangen.

Edit:
Kortom, als je op korte termijn plannen hebt om te gaan investeren in 10Gbps apparatuur, dan is het zinvol om Cat6 te gaan leggen.
Ben je dat niet van plan en ga je mee met wat er voor consumenten beschikbaar is tegen betaalbare prijzen, dan vervang je de kabels liever niet.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 08-05-2025 11:53 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:26
Cat5e gaat tot 1 Gbit/s (100 meter), dus je gaat geen verschil merken met Cat6.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:40
Nee, niet doen.
cat5e is 1Gbps.
cat6 is 1Gbps.
Even snel.
De kwaliteit van cat6 is iets beter dan cate5e, waardoor je langere kabels kunt maken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Cat6 kabels zijn ook wat stugger en wat moeilijker aan te sluiten, je wil liever een kwalitatieve cat5e (waar je vaak 10Gbps over krijgt) dan een poging tot Cat6.
Dus nee, niet merkbaar sneller, misschien zelfs merkbaar slechter, en duurder.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:49
Nee, niet doen.
cat5e is 1Gbps.
cat6 is 1Gbps.
Even snel.
Dat is allemaal waar, maar toch wil ik even benoemen dat ik thuis gewoon 10gbit ram over wat cat5 koper van 20m, dus het loopt allemaal wel los als je geen gekke afstanden nodig hebt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piethoane
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-05 16:21
Dank allemaal. Jullie lijken allemaal eensgezind over het feit dat het wat overbodig lijkt om cat5e te vervangen, dat neemt mijn twijfel weg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vervangen als het stuk is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Nee, niet doen.
cat5e is 1Gbps.
cat6 is 1Gbps.
Even snel.
Cat5E kan tot 5Gbps over 55meter en 2.5Gbps over de volle specificatielengte van 100meter.

De reden om niet voor Cat6 te gaan is omdat het bestemd is voor de 10Gbps standaard (802.3an-2006) die inmiddels al bijna 20 jaar bestaat en nogsteeds niet populair of uberhaupt fatsoenlijk betaalbaar is voor de consument.

Daarom zijn de 2,5 en 5Gbps standaarden (802.3bz-2016) ontwikkeld. Goedkoper om te implementeren en daar mee makkelijker te verkopen aan de gemiddelde consument. Het werkt ook gewoon over reguliere Cat5E bekabeling.
Je ziet nu ook al een aantal jaren 2.5Gbps NIC's op moederborden en sinds een paar jaar ook routers en switches die 2,5Gbps aan kunnen. Dus ja, heeft ook 10 jaar geduurd, maar dat begint nu een beetje fatsoenlijk op de markt te komen tegen acceptabele prijzen.

Stel dat je zou willen upgraden, dan kan dat in de te voorzienbare toekomst gewoon op je bestaande Cat5E bekabeling.
De kans dat de bestaande 10Gbps standaard alsnog gaat doorbreken is vrij klein en er is meer kans dat er een nieuwe standaard ontwikkeld wordt die wél betaalbaar geproduceerd kan worden.

Wat je dan nodig gaat hebben om 10Gbps (of meer) te halen is uiteraard nog niet bekend en proberen om voor te sorteren door Cat6 te leggen lijkt mij vrij zinloos.
Voor hetzelfde gaan we gewoon verder op Cat5E, maar dan met 10Gbps+. En dan heb je je kabels voor niks vervangen. Of we hebben wel andere kabels nodig voor de standaard die dan beschikbaar is en heb je de kabels nodeloos vervangen.

Edit:
Kortom, als je op korte termijn plannen hebt om te gaan investeren in 10Gbps apparatuur, dan is het zinvol om Cat6 te gaan leggen.
Ben je dat niet van plan en ga je mee met wat er voor consumenten beschikbaar is tegen betaalbare prijzen, dan vervang je de kabels liever niet.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 08-05-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Welke exacte kabel is gebruikt? De kwaliteit van de kabel is niet af te lezen aan het feit dat er Cat5E op staat (of Cat6).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

lier schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:59:
Welke exacte kabel is gebruikt? De kwaliteit van de kabel is niet af te lezen aan het feit dat er Cat5E op staat (of Cat6).
Fair. Kabelkwaliteit is een dingetje. De categorie zegt daar niet direct wat over, want die stelt specificaties op over impedantie, twists per meter, afscherming, etc.
Staat fabrikanten nogsteeds vrij om aluminiumdraad met een dun laagje koper te gebruiken (aka CCA kabels), terwijl dat niet zo goed is als puur koper (CU kabel).

Heb ik ooit ook een stukje over geschreven in een soortgelijk topic. Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76835028

Het ging daar over Cat6, maar dezelfde dingen gaan op voor Cat5E. Om dat nog even duidelijk er bij aan te geven. :)

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 08-05-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 12:00
Ik zou het niet veranderen, ik heb een 15 jaar oude internetkabel met losse stekkers en zit zonder problemen op een 2.5Gbps aansluiting met 1.1Gbps internet van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 15:28
Ik zou de kabels pas vervangen als het écht te graag worden.

In de praktijk kan Cat 5e namelijk veel meer dan menig Tweaker denkt:
https://www.youtube.com/watch?v=3CR0_zPWKpI

YouTube: Can You Do 10 Gigabit Over Regular Cat 5e Ethernet? (The Results Wil...

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Vervangen om het vervangen is volkomen zinloos.
Lekker laten zitten, die cat5e is prima

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:02
In 2010 bij mijn nieuwbouw woning heb ik de kabels van Ziggo CAT5e niet gebruikt. Ze hebben Belkin CAT6 (RJ45) Patch kabel, Rood, 10.0m gebruik vanaf mijn router naar mijn computer. Ze hebben de kabel onder het laminaat door getrokken. Ik gebruik ook Belkin CAT6 (RJ45) Patch kabel, Geel, 3.0m vanaf Ziggo modem naar mijn router. Nog altijd dezelfde kabels hier.

Deze Belkin kocht ik zelf voor €33 totaal voor 10m en 3m

Ik vertrouwde toen de kabels van Ziggo niet :)

Op dit moment zou mijn voorkeur uit gaan voor CAT7 voor in de toekomst. Ik heb sinds eind december 2024 Ziggo Elite 1000Mbit internet op het moment tot halverwege September. Daarma waarschijnlijk 500Mbit/s of terug naar 250Mbit/s bij Ziggo

[ Voor 16% gewijzigd door Van der Berg op 13-05-2025 15:08 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:09
Wat al gezegd is, vervangen is zinloos.

Ik heb een 10Gb netwerk thuis met CAT5E bekabeling. In een thuisomgeving, met veelal korte afstanden, is dat geen probleem (met de kabel die ik thuis heb tenminste).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 19:44
McKaamos schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Edit:
Hoe het bij introductie was weet ik niet, maar de basis van de CAT standaarden is volgens mij dat ze tot 100 meter werken op een betaalde snelheid. Voor CAT6 is dat voor 1Gbps ook het geval. Voor 10Gbps echter niet, dat is tot 55m. CAT6 komt uit 2001, voor zover ik kan zien was er toen nog geen 10Gbps over koper (gestandaardiseerd). 10Gbps over CAT6 is dus later toegevoegd maar niet voor de volle 100 meter.

CAT6A is wel over de volle 100m 10Gbps. Maar is dan ook gelijk een stuk stugger en lastiger mee te werken.

Verder wel eens met je conclusie, CAT5e is prima. Lekker laten zitten, als je issues met een connectie hebt (breuk ofzo) of specifieke use cases die 10Gbps vereisen kan je ze dan vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Van der Berg schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:55:
In 2010 bij mijn nieuwbouw woning heb ik de kabels van Ziggo CAT5e niet gebruikt. Ze hebben Belkin CAT6 (RJ45) Patch kabel, Rood, 10.0m gebruik vanaf mijn router naar mijn computer. Ze hebben de kabel onder het laminaat door getrokken. Ik gebruik ook Belkin CAT6 (RJ45) Patch kabel, Geel, 3.0m vanaf Ziggo modem naar mijn router. Nog altijd dezelfde kabels hier.

Deze Belkin kocht ik zelf voor €33 totaal voor 10m en 3m

Ik vertrouwde toen de kabels van Ziggo niet :)

Op dit moment zou mijn voorkeur uit gaan voor CAT7 voor in de toekomst. Ik heb sinds eind december 2024 Ziggo Elite 1000Mbit internet op het moment tot halverwege September. Daarma waarschijnlijk 500Mbit/s of terug naar 250Mbit/s bij Ziggo
CAT7 is een ander soort kabel en connector. Is in geen enkel opzicht beter bruikbaar dan CAT 6a.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:28
de maximale afstand van 100m heeft zijn origine in het gebruik van (10/100)hubs in plaats van een switch.

bij gebruik van een hub werd allle data naar alle aansluitingen gestuurd en was er een CSMA/CD (collission sense multiple access met een carrier detect) protocol voor de start van een datapakket. Doordat het een bus structuur was had elke node een random access patroon, waarbij voor een goede werking ivm de propagatiesnelheid de maximum lengte voor een segment 100m was.

met de huidige switches zal eea nog steeds ook goed werken bij grotere afstanden (maar buiten specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
Wij hebben in 2018 ons huis van top tot teen verbouwd en hebben een lan netwerk aangelegd. We hadden niks en hebben gelijk cat6 aangelegd ipv cat5e. Een logische keuze. Als we al zo’n netwerk hadden met cat5e, dan had ik die de komende jaren nog niet vervangen.

In 2018 (weet niet of dit nog steeds is), waren de kabels van cat6e te dik en stug om 2 kabels tegelijk in een buis te trekken.

Zoals meerdere zeggen, lekker laten zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door aVo0m. op 13-05-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik denk niet dat er over UTP hogere standaard komt. Je hebt cat 7 cat 8 waar schielding en schield twisting afstand extremer is. Wat hogere signaal kwaliteit en dus hogere bandbreedte mogelijk maakt. Maar er is al SFP+ SFP28 SFP100 SFQ waar de afstanden probleem beter mee opgelost is. Alleen dat is duur en meer voor pro en enterprise.
Voor consumenten zal 10GB grens worden.
Ik heb 10gb segment en dus Cat6 thuis. Qnap threadripper macmini aan 10gb nic.
De volgende stat zal eerder SF28. Hoge snelheden voor korte afstanden is niche. En meer DAS/NAS tiepassing TB4 TB5

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Shinji schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:30:
[...]

Hoe het bij introductie was weet ik niet, maar de basis van de CAT standaarden is volgens mij dat ze tot 100 meter werken op een betaalde snelheid. Voor CAT6 is dat voor 1Gbps ook het geval. Voor 10Gbps echter niet, dat is tot 55m. CAT6 komt uit 2001, voor zover ik kan zien was er toen nog geen 10Gbps over koper (gestandaardiseerd). 10Gbps over CAT6 is dus later toegevoegd maar niet voor de volle 100 meter.

CAT6A is wel over de volle 100m 10Gbps. Maar is dan ook gelijk een stuk stugger en lastiger mee te werken.

Verder wel eens met je conclusie, CAT5e is prima. Lekker laten zitten, als je issues met een connectie hebt (breuk ofzo) of specifieke use cases die 10Gbps vereisen kan je ze dan vervangen.
Ah, ja, Cat6 vs Cat6A.
de 10Gbps standaard komt uit 2006, dus inderdaad, dat was nog niet in scope tijdens de introductie van Cat6. Later wel er bij aan geplakt met Cat6A

Is er uberhaupt Cat6 goed verkrijgbaar? Kan me niet heugen dat ik iets anders dan Cat6A heb gezien.
peter-rm schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:16:
de maximale afstand van 100m heeft zijn origine in het gebruik van (10/100)hubs in plaats van een switch.

bij gebruik van een hub werd allle data naar alle aansluitingen gestuurd en was er een CSMA/CD (collission sense multiple access met een carrier detect) protocol voor de start van een datapakket. Doordat het een bus structuur was had elke node een random access patroon, waarbij voor een goede werking ivm de propagatiesnelheid de maximum lengte voor een segment 100m was.

met de huidige switches zal eea nog steeds ook goed werken bij grotere afstanden (maar buiten specs)
Carrier Sense Multiple Access with Collision Detection ;)

en idd, de 100meter segment lengte komt uit t passieve hub tijdperk. Na 5 segmenten van 100 meter (dus 500m totaal) kan er niet meer gegarandeerd worden dat timings nog kloppen en dan werken dingen als collision detect of collision avoid niet goed meer en veroorzaken dan mogelijk juist meer collisions.

Met switches zijn alle links point-to-point en is er geen risico meer op collisions. Daar mee zou je in princiepe gewoon kilometers kunnen afleggen mits je het signaal maar op nivo houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:45

Qwerty-273

Meukposter

Als het momenteel goed werkt (op elke verbinding) zou ik het lekker laten zitten. Er zit verschil tussen 5e en 6 en 6a, maar het meeste merk je van pure kwaliteitsverschil van de kabels zelf. Verder neem ik aan dat er overal wandcontactdozen zitten aangesloten. Die zal je ook moeten vervangen, en ook daar speelt de kwaliteit van de doos zelf, maar nog meer de netheid van de aansluiting van de kabeladeren in de connectors een grote rol op de snelheid.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:28
McKaamos schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:54:
[...]
.
[...]

inderdaad uit mijn hoofd de 2x C omgewisseld :)

goede aanvulling van wat ik wilde duiden

[ Voor 8% gewijzigd door peter-rm op 14-05-2025 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 19:44
McKaamos schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:54:
[...]

Ah, ja, Cat6 vs Cat6A.
de 10Gbps standaard komt uit 2006, dus inderdaad, dat was nog niet in scope tijdens de introductie van Cat6. Later wel er bij aan geplakt met Cat6A

Is er uberhaupt Cat6 goed verkrijgbaar? Kan me niet heugen dat ik iets anders dan Cat6A heb gezien.

[...]

en idd, de 100meter segment lengte komt uit t passieve hub tijdperk. Na 5 segmenten van 100 meter (dus 500m totaal) kan er niet meer gegarandeerd worden dat timings nog kloppen en dan werken dingen als collision detect of collision avoid niet goed meer en veroorzaken dan mogelijk juist meer collisions.

Met switches zijn alle links point-to-point en is er geen risico meer op collisions. Daar mee zou je in princiepe gewoon kilometers kunnen afleggen mits je het signaal maar op nivo houdt.
Ja hoor, CAT6 is prima verkrijgbaar, en stuk flexibeler dan CAT6A. Voor thuis dus meer dan prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:18
Lekker laten zitten als het een volledig koperen kabel is. Het is in dit type topics altijd wachten tot S/FTP Cat.7A en hoger erbij gehaald worden :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

mjl

Ugh

McKaamos schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Edit:
CAT6A is geschikt voor 10gigabit.
CAT6 in princiepe 1 gigabit, maar 2.5 en 5 werkt ook prima
Cat5e idem als cat6, cat 6 is beter afgeschermd (andere twists en zit beter ‘verankerd’ in de kabel.

Als je het al wilt vervangen dan CAT6A of hoger nemen. Let even op of je harde kern of standerd wil, neem vooral echte koper, en investeer in een goede knijptang, de juiste stekkers of keystones en kabeltester.

De enige redenen om het te vervangen zijn:
- Je wilt 10gbit snelheid door je huis
- De huidige kabels geven een slecht signaal
- Later vervangen is geen optie omdat je nu de muren open hebt en makkelijk bij kan.

Anders gewoon laten zitten.

Je hebt ook extra dunne flexibele kabels cat6A met aangegoten stekkers, heb er een paar van 50meter door de tuin gelegd, prima link met 10gigabit, verwacht alleen niet dat je daar een andere stekker op kunt zetten.
Erwin schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:32:
Lekker laten zitten als het een volledig koperen kabel is. Het is in dit type topics altijd wachten tot S/FTP Cat.7A en hoger erbij gehaald worden :7
Nee CAT9F kabels door elven gesmeed bij volle maan….

[ Voor 13% gewijzigd door mjl op 19-05-2025 22:33 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:09
mjl schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:26:
[...]

Cat5e idem als cat6, cat 6 is beter afgeschermd (andere twists en zit beter ‘verankerd’ in de kabel.

Als je het al wilt vervangen dan CAT6A of hoger nemen. Let even op of je harde kern of standerd wil, neem vooral echte koper, en investeer in een goede knijptang, de juiste stekkers of keystones en kabeltester.

- Later vervangen is geen optie omdat je nu de muren open hebt en makkelijk bij kan.

Je hebt ook extra dunne flexibele kabels cat6A met aangegoten stekkers, heb er een paar van 50meter door de tuin gelegd, prima link met 10gigabit, verwacht alleen niet dat je daar een andere stekker op kunt zetten.

[...]

Nee CAT9F kabels door elven gesmeed bij volle maan….
De enige reden om het te willen vervangen is : je wilt 10gig en met je huidige cat5e kabel geeft 10gig problemen NA testen op 10gig.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mjl schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:26:
[...]

Eh, nee.

10GBASE-T (meest gangbare 10Gbps standaard) werkt toch echt over Cat6. Enige conceccie tov Cat6A is dat je maximale kabellengte zakt naar 55m. bron
Als je het al wilt vervangen dan CAT6A of hoger nemen.
Cat6A heeft alleen toegevoegde waarde boven Cat6 bij >55m afstanden. Die kom je niet snel tegen in een woonhuis.
Let even op of je harde kern of standerd wil, neem vooral echte koper, en investeer in een goede knijptang, de juiste stekkers of keystones en kabeltester.
Harde kern is juist standaard. Voor installatie wil je altijd harde kern gebruiken, en daar horen in beginsel binnenhuis geen connectoren op; je monteert af op wandcontactdozen of patchkasten. Flexibele patch cable is alleen geschikt voor verbinding van apparaten met die contactdozen of patchkasten.
Kan dus prma met Cat6 als je kabellengtes <55m zijn. Ter indicatie, langste kabel in een kast van een villa met 4 verdiepingen kwam uit op 30m. In een meer bescheiden gezinswoning is 20m al veel.

Wel volledig eens met deze conclusie, met als enige kanttekening de al genoemde dat we op basis van de beschrijving niet weten of de bestaande kabels daadwerkelijk goede Cat5E kabels zijn die goed afgemonteerd zijn.

Situatie waarin dat relevant kan zijn is vooral als je PoE overweegt te gebruiken: slechtere netwerkkabels kunnen nogal eens van aluminium zijn naast/in plaats van koper en/of dunnere aders hebben dan voorgeschreven. Beide beperken elektrische eigenschappen sterk en kunnen leiden tot niet-werkend PoE of zelfs doorsmelten kabels.

Dus eens met anderen hier: check sowieso de kwaliteit van bestaande kabels (= zoek merk+model op, wat doorgaans op de zijkanten gedrukt is en zoek daar de specs van). Is dat toereikend (24AWG of dikkere solide koperen aders in kabel met stugge kern), vooral laten zitten

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1